Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25  (gelezen 35107 keer)

henkie en 5 gasten bekijken dit topic.

Online tdp

• Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25
« Reactie #250 Gepost op: 21-04-2017 13:48 u »
Ik denk dat hij de slangenklemmetjes bedoelt inderdaad.  De derde slang met dat uitrekbare stukje er op, is waarschijnlijk bedoeld voor de spiraalkoeler. 
Op youtubefilmpjes heb ik gezien dat iemand de gekookte wort terugpompt in de ketel om beweging rond de spiraalkoeler te houden, maar met elektra erbij om de temperatuur in de gaten te houden, lijkt me een beetje gedoe. Het werkt, maar het is te adviseren om een platenkoelertje voor 50 bij de Brouwmarkt mee te nemen, dat werkt sneller en het spaart je een hoop water uit.

Ben recentelijk overgestapt van een 30 platenkoeler naar een dompelkoeler/spiraalkoeler, heb niet het idee dat ik meer water kwijt ben. Grootste voordeel (voor mij in ieder geval) is dat je een spiraalkoeler makkelijker reinigt, je ziet wat vies is. Een platenkoeler vind ik maar een eng ding, kan niet zien wat er allemaal inzit...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #251 Gepost op: 21-04-2017 15:00 u »
Dat is voor mij ook de reden om een dompelkoeler te gebruiken veel makkelijker te reinigen.
En dat van dat meer water gebruiken begrijp ik ook niet zo goed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #252 Gepost op: 21-04-2017 15:30 u »
En dat van dat meer water gebruiken begrijp ik ook niet zo goed.

In een platenkoeler is er in verhouding een veel groter oppervlak waarover warmte-overdracht kan plaatsvinden.

Overigens ben ook ik een aantal jaren geleden overgestapt van een platenkoeler naar een dompelkoeler omdat het schoon zijn van de koeler veel beter visueel is waar te nemen.
Terwijl ik met mijn dompelkoeler aan het koelen ben zet ik de pomp van mijn Braumeister aan. Hierdoor ontstaat stroming in de ketel die er voor zorgt dat het koelen sneller gaat omdat het wordt vaker langs de koeler gaat.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #253 Gepost op: 22-04-2017 00:05 u »
In een platenkoeler is er in verhouding een veel groter oppervlak waarover warmte-overdracht kan plaatsvinden.

Overigens ben ook ik een aantal jaren geleden overgestapt van een platenkoeler naar een dompelkoeler omdat het schoon zijn van de koeler veel beter visueel is waar te nemen.
Terwijl ik met mijn dompelkoeler aan het koelen ben zet ik de pomp van mijn Braumeister aan. Hierdoor ontstaat stroming in de ketel die er voor zorgt dat het koelen sneller gaat omdat het wordt vaker langs de koeler gaat.
Alle wegen leiden naar Rome, gelukkig. Het is eigenlijk een kwestie van voorkeur.  Het voordeel van een platenkoeler, is dat je op basis van zwaartekracht het wort direct in je vergistingsvat kan laten lopen. Daarna is schoonmaken een eitje. Je spoelt hem waterschoon en dompelt 'm onder in een badje met schoonmaakmiddel naar keuze.  Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #254 Gepost op: 22-04-2017 00:37 u »
Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Ook ik heb jarenlang een platenkoeler gebruikt zonder problemen. Maar het visueel kunnen controleren geeft toch een beter gevoel. Ik zet de koeler een 5 minuten voor het einde van het koken in de ketel. Dat geeft extra zekerheid.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #255 Gepost op: 22-04-2017 01:00 u »
Ook ik heb jarenlang een platenkoeler gebruikt zonder problemen. Maar het visueel kunnen controleren geeft toch een beter gevoel. Ik zet de koeler een 5 minuten voor het einde van het koken in de ketel. Dat geeft extra zekerheid.
Zo deed ik dat ook jaren, maar de beweging rond de spiraalkoeler is wel van belang, vandaar...
Zoals ik al zei, alle wegen leiden naar Rome, het is een kwestie van voorkeur. Beide systemen werken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #256 Gepost op: 22-04-2017 11:30 u »
Zo deed ik dat ook jaren, maar de beweging rond de spiraalkoeler is wel van belang, vandaar...
Zoals ik al zei, alle wegen leiden naar Rome, het is een kwestie van voorkeur. Beide systemen werken.

Zeker, beide systemen werken inderdaad. Het gaat bij mij enkel om het gevoel dat ik zie dat het schoon is. Bij een platenkoeler moet je op vertrouwen dat de reinigingsmiddelen hun werk doen. En eerlijk gezegd is dat ook zo ondanks het feit dat er vaak allerlei rommel uit je koeler komt als je een keer een agressiever middel gebruikt.

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #257 Gepost op: Gisteren om 20:39 »
Vandaag de eerste brouwdag gehad met de Bulldog, ging als een zonnetje.  :) Geen problemen met het pompje en als je potten en pannen gewend bent en zeer relaxte manier van brouwen. Ben erg benieuwd hoe het resultaat zal zijn.  :proost:

Ik heb de Bulldog na het brouwen schoon geschrobd. Ontsmetten jullie het apparaat direct naar het brouwen en wat gebruiken jullie daarvoor? Ik heb oxi, Star San en Puremel, wat is het beste? Verder vraag ik mij af hoe je het kraantje en het pompje goed kan reinigen. Ik heb beiden doorgespoeld, maar halen jullie het ook uit elkaar?

Bedankt voor de antwoorden alvast weer!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #258 Gepost op: Gisteren om 21:44 »
Ontsmetten hoeft niet maar goed schoonmaken wel.

Ik gebruik voor mijn Braumeister PBW. Dat werkt goed. Haalt alle aanslag weg. Daarna even met een doek met schoonmaakazijn door de ketel. Mijn Braumeister ziet er na een kleine 4 jaar gebruik uit alsof hij net uit de doos komt...

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #259 Gepost op: Vandaag om 11:10 »
Als alternatief voor PBW kun je tegenwoordig ook Enzybrew gebruiken. Een stuk goedkoper in gebruik en ik merk geen verschil in de resultaten.

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #260 Gepost op: Vandaag om 14:41 »
Bedankt voor de tips! Ik heb nu Star San voor de reiniging gebruikt en daarna nog een doekje met schoonmaak azijn. Keteltje blinkt weer!