Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25  (gelezen 39910 keer)

Offline Mats

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25
« Reactie #225 Gepost op: 24-03-2017 23:39 u »
Ik heb een paar dagen geleden mijn Bulldog mogen ontvangen en mijn eerste brouwsel inmiddels achter de rug. Ik liep alleen tegen een probleempje aan met mijn beslag in de moutkorf.

Het probleem wat ik had was dat onderin de moutkorf tijdens het maischen al een filterbed ontstond (ik weet niet of dit normaal is of niet), maar het probleem was vooral dat dit bed zo dik was dat het wort er niet vrij genoeg doorheen ging. Omdat de Bulldog van onderen water omhoog pompt terug de moutkorf in zorgde dit ervoor dat de moutkorf overvol raakte en dat de ketel onderin droog kwam te staan (omdat al het wort in de moutkorf bleef zitten). Ik moest vervolgens met enige regelmaat met mijn roerspaan over de bodem van de moutkorf schrapen om te zorgen dat er weer water naar beneden stroomde. Ik had hetzelfde probleem toen ik na het maischen ging spoelen, dat het water er enorm lang over deed om weg te spoelen, ik weet niet of dit met het spoelen wel hoort of hoort het daar ook op redelijk normaal tempo te gaan?

Ik heb zelf het vermoeden dat dit komt omdat ik mijn mout wellicht te fijn geschroot heb. Hebben andere hier toevalllig ook last van gehad of zou het ook nog aan iets anders kunnen liggen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Franske

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
  • Land: nl
  • Er zijn meerdere wegen naar De Gieterij
« Reactie #226 Gepost op: 25-03-2017 08:33 u »
Hoeveel maischwater had je gebruikt?

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #227 Gepost op: 25-03-2017 08:39 u »
De "sparge plate" te hard aangedrukt? En inderdaad de vraag hierboven natuurlijk.

Grt Peter

Offline Chipmunk03

• Boven 10 berichten
  • *
  • Today is a gift. That's why we call it "Present".
« Reactie #228 Gepost op: 25-03-2017 13:26 u »
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn zelfgemaakte kloon. Ik had de kraan helemaal open staan. Maar dan wordt het wort te snel rond gepompt. Bij mij hielp het door de kraan niet te ver open te doen. Beetje trimmen. De afvoer en aanvoer moet hetzelfde zijn, anders stroomt de binnenwereld over. En als gevolg daarvan, brandde de bodem aan. Dat beÔnvloedde de smaak, helaas.

Offline Mats

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #229 Gepost op: 25-03-2017 15:15 u »
Hoeveel maischwater had je gebruikt?

20 liter volgens het recept wat ik heb gevolgd, dus dat zou voldoende moeten zijn lijkt me.

De "sparge plate" te hard aangedrukt? En inderdaad de vraag hierboven natuurlijk.

Geloof het niet, die hing tijdens het filteren zo'n 3 Š 4 centimer boven het filterbed.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn zelfgemaakte kloon. Ik had de kraan helemaal open staan. Maar dan wordt het wort te snel rond gepompt. Bij mij hielp het door de kraan niet te ver open te doen. Beetje trimmen. De afvoer en aanvoer moet hetzelfde zijn, anders stroomt de binnenwereld over. En als gevolg daarvan, brandde de bodem aan. Dat beÔnvloedde de smaak, helaas.

Heb hier ook een beetje mee gespeeld maar uiteindelijk resulteerde dat in dat er praktisch geen wort meer rond ging wilde ik aanvoer gelijk maken aan de afvoer. Ik had uiteindelijke ook een hele inimini beetje aangebrande resten aan de bodem van de ketel maar doordat ik steeds weer wort door liet stromen door het filterbed te verstoren kon ik dat verder voorkomen.

Offline Mario72

• Junior lid
  • **
  • Thuisbrouwerij De Gouwe Knakker
« Reactie #230 Gepost op: 25-03-2017 17:00 u »
Bij mij hielp het door de kraan niet te ver open te doen.
Ik zet bij het maischen de kraan half open. Nog geen problemen mee gehad.

Offline bultje76

• Junior lid
  • **
  • GrainFather-er
« Reactie #231 Gepost op: 25-03-2017 18:21 u »
Heb je te fijn geschroot? hoe zag je recept eruit, veel tarwe toevallig?

Offline Mats

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #232 Gepost op: 25-03-2017 18:34 u »
Heb je te fijn geschroot? hoe zag je recept eruit, veel tarwe toevallig?

Ik durf eigenlijk niet te zeggen wat de exacte verhoudingen waren, had een moutpakket van Brouwmarkt gebruikt maar er zaten in ieder geval wel tarwe in. De foto is van hoe fijn ik mijn mout geschroot heb:

Offline Mario72

• Junior lid
  • **
« Reactie #233 Gepost op: 25-03-2017 18:52 u »
Ik wel het idee dat je inderdaad te fijn hebt geschroot. Je kafjes zijn ook helemaal kapot. gaat ten koste van je filtering

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #234 Gepost op: 25-03-2017 19:14 u »
Probeer eens met klam schroten. Je zult versteld staan hoe mooi de korrel geplet wordt.

Offline Daddy Cools

• Boven 10 berichten
  • *
  • Koelkast omgebouwd... Ik ben Blij
« Reactie #235 Gepost op: 29-03-2017 09:23 u »
Zo, zondag ophalen en de 12e de eerste brouwdag met deze ketel. Ben benieuwd! Heeft iemand eigenlijk al een goede instelling voor BrouwHulp voor deze gevonden?

Ik heb het zelf maar als volgt ingevuld. Als iemand suggesties heft om het anders te doen hoor ik het graag.

Offline Bjorn

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #236 Gepost op: 29-03-2017 23:29 u »
Sinds iets meer dan een maand heb ik ook de v3 versie. Pas 2x gebrouwen, maar beide keren geen problemen ervaren. Althans, voor zover ik kan beoordelen als beginner.
Geen vastlopende pompjes of temperatuur variaties. Op aanraden van forum vrij grof geschroot en blij verrast door het gemak (en resultaat).

Initieel wel geprobeerd om een kleine batch (12 liter te brouwen) maar dan heb je amper water in de kuip zitten. Iemand ervaring met kleinere hoeveelheden bier in deze ketel? Hoe schaalt het verlagen van de hoeveelheid spoelwater?

Offline Casah

• *
« Reactie #237 Gepost op: 01-04-2017 09:49 u »
Zo, gisteravond mijn eerste brouwsel gebrouwen in de nieuwe ketel. Was natuurlijk even wennen en uitvinden hoe alles werkt.
Aansluiten pompje met slangetje om het maischwater rond te pompen, meegeleverde ringetjes echt erom zetten aan beide kanten anders loopt het water eruit  ;D.
Koelen, Gardena kraanstuk paste niet goed op mijn kraan binnen dus heb die het hele koelproces ertegenaan moeten drukken (45 minuten) :P

Maar goed, het is gelukt en de het overgebleven volume klopte met wat ik had berekend. begin sg was 1054 en moest volgens recept 1055 zijn dus komt goed in de buurt. Het bier zag er ook mooi zuiver uit dus filteren is ook goed gegaan.

Was rond 20:30 begonnen en rond 2uur klaar. Volgende keer zal het wel een uurtje sneller kunnen aangezien ik nu weet hoe de ketel werkt en hoe alles aangesloten dient te worden.

Smackpack gist een dag eerder laten activeren en erbij gedaan. De hoofdgisting is wel nog niet op gang gekomen zag ik net maar goed, ik heb pas 6,5 uur geleden de gist erbij gedaan.
Even afwachten dus nog  :biersmile:

Offline Mario72

• Junior lid
  • **
« Reactie #238 Gepost op: 14-04-2017 20:50 u »

Ik heb de 'sparge plate' losgemaakt van het overlooppijpje. Het voordeel is nu dat je de plaat op het mout kan leggen ipv dat het overlooppijpje de hoogte bepaald. Nu kan ik eventueel ook kleinere batches brouwen zonder dat het wort van een grote hoogte op het mout klettert. Ook is het nu makkelijker om tijdens het maischen te roeren zonder dat je de hele boel scheef trekt/afbreekt. FF de plaat eraf, roeren, plaat erop en door met maischen.

Vandaag gebrouwen en voorlopig ben ik tevreden met het resultaat.

Offline Rickkert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #239 Gepost op: 15-04-2017 19:21 u »
Ik heb de Bulldog Beerbrewer 25 nu 1 keer gebruikt en ik moet zeggen dat ik het een prachtig apparaat vind!

Heb eindelijk eens een brouwdag gehad zonder problemen!  :proost:

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #240 Gepost op: 18-04-2017 20:02 u »
Komende zondag mijn eerste brouwdag met de Bulldog gepland staan. Voor het eerst ook een grotere hoeveelheid, 15 liter blond bier.   :biersmile:

De ingrediŽnten en het recept komen van Brouwmout.nl. Nog niet experimenteel, eerst maar eens vertrouwd raken met de Bulldog. De mout ga ik zelf schroten met de walsenmolen die ik laatst voor mijn verjaardag heb gekregen. Het zal zo alles bij elkaar compleet anders worden dan de standaard Hema/Brooklyn Brewshop kitjes die ik tot nu toe gebrouwen heb. Ben dus erg benieuwd  :)

Ik heb mij goed ingelezen en wat filmpjes van Bulldog brouwer "The Blundering Brewer" gekeken (erg vermakelijk, denk dat ie veel van zijn eigen bier drinkt  :proost:). Ik denk dat ik er wel klaar voor ben, maar als iemand nog een gouden tip voor de Bulldog heeft hou ik mij aanbevolen :groots:.

Offline Mario72

• Junior lid
  • **
« Reactie #241 Gepost op: 18-04-2017 20:11 u »
Als eerste klam en niet te fijn schroten. Schilt een hoop frustratie

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #242 Gepost op: 18-04-2017 21:06 u »
Check, zo rond 1 mm toch?

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #243 Gepost op: 18-04-2017 22:03 u »
Wat ik zo her en der lees is het eerder 1,2 mm. maar misschien gaat 1 mm ook wel in combinatie met klam schroten.

Offline Mario72

• Junior lid
  • **
« Reactie #244 Gepost op: 18-04-2017 23:22 u »
Wat ik zo her en der lees is het eerder 1,2 mm. maar misschien gaat 1 mm ook wel in combinatie met klam schroten.
Of het nu 1 mm of 1,2 mm is is niet belangrijk. Ik zou als eerste een handvol door je molen halen. Controleren (of de kafjes gebroken zijn), eventueel aanpassen en dan pas de rest schroten.

Offline Bjorn

• *
« Reactie #245 Gepost op: 19-04-2017 07:26 u »
Foutjes die ik heb gemaakt: filter vergeten aan te sluiten. Klemmetje naar pompje niet aangesloten (gaat losser zitten als hij warm wordt). Voor de rest erg makkelijk apparaat. Klam schroten beviel mij ook erg goed.

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #246 Gepost op: 19-04-2017 09:00 u »
Ik schroot op exact 1 pinpas dikte voor de Bulldog ketel, dat gaat perfect.

Dit weekend eens een wat zwaarder bier gemaakt, ook dat ging prima, we hadden tijdens het brouwen zelfs tijd zat om de vorige batch te bottelen. Deze keer hadden we geen zakjes voor de hop gebruikt, maar dat vond ik niet zo handig, moest een aantal keer langs het filter schrapen met een lepel om de ketel leeg te krijgen.

Filtert er hier nog iemand na het koken trouwens? We gooien na het koelen nu gewoon de kraan open boven het gistvat, maar je zou ook het pompje kunnen gebruiken en nog eens door een kaasdoek filteren.

Offline joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #247 Gepost op: 19-04-2017 09:50 u »
Afgelopen zondag ook weer gebrouwen met de Bulldog Beerbrewer 25 en dit keer klam geschroot, dat is heel goed bevallen. Het pompje had totaal geen problemen om het wort rond te pompen, hoewel ik er toch bijna 8 kg mout in had.
Ik filter niet meer na het koken, het bazooka filter is wat mij betreft voldoende.
Klemmetje naar pompje niet aangesloten (gaat losser zitten als hij warm wordt).
Heb je hier zelf een klemmetje voor gekocht of zat die er standaard bij?

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #248 Gepost op: 19-04-2017 17:20 u »
Bedankt voor de tips allen  :)

Klemmetje naar pompje niet aangesloten (gaat losser zitten als hij warm wordt)

Gaat dit om het slangetje tussen de kraan en het pompje? Er zatten bij mij 2 slangenklemmen bij, maar ik ging er vanuit dat die voor het aansluiten van de slangen op de koeler bedoeld was.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #249 Gepost op: 19-04-2017 21:49 u »
Bedankt voor de tips allen  :)

Gaat dit om het slangetje tussen de kraan en het pompje? Er zatten bij mij 2 slangenklemmen bij, maar ik ging er vanuit dat die voor het aansluiten van de slangen op de koeler bedoeld was.
Ik denk dat hij de slangenklemmetjes bedoelt inderdaad.  De derde slang met dat uitrekbare stukje er op, is waarschijnlijk bedoeld voor de spiraalkoeler. 
Op youtubefilmpjes heb ik gezien dat iemand de gekookte wort terugpompt in de ketel om beweging rond de spiraalkoeler te houden, maar met elektra erbij om de temperatuur in de gaten te houden, lijkt me een beetje gedoe. Het werkt, maar het is te adviseren om een platenkoelertje voor Ä 50 bij de Brouwmarkt mee te nemen, dat werkt sneller en het spaart je een hoop water uit.