Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25  (gelezen 61994 keer)

Offline KooTjoo

• Vol lid
  • Land: nl
Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25
« Gepost op: 30-09-2016 19:57 u »
Ik keek vanovond even op de site van Brouwmarkt en zag deze aanbieding voorbijkomen. Ken iemand dit apparaat of heeft iemand er ervaring mee?

https://www.Brouwmarkt.nl/bulldog-beerbrewer-25-automatische-brouwketel.html

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25
« Reactie #1 Gepost op: 30-09-2016 20:42 u »
Wellicht hetzelfde als al die andere 1-pans brouwinstallatie... Het principe wordt er niet anders van...

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-09-2016 20:52 u »
Nee, maar gaat het alleen om het principe? Dan zou dit antwoord ook gelden voor alle auto's. Ze hebben allemaal 4 wielen en brengen je van A naar B toch...

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 30-09-2016 21:29 u »
Hallo

Ik heb dezelfde (onder merk brewcrafter  25  Is een goede ketel en nette prijs
 geen reservewiel

Gr Cees

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #4 Gepost op: 30-09-2016 21:30 u »
Nee, maar gaat het alleen om het principe? Dan zou dit antwoord ook gelden voor alle auto's. Ze hebben allemaal 4 wielen en brengen je van A naar B toch...

Tegenwoordig is dat ook zo. Er zijn eigenlijk geen nieuwe autos meer die er zomaar mee ophouden :p. Tenminste van de gangbare merken. Er zal vast wel een gare Indiase maker zijn die prut maakt.

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-09-2016 21:43 u »
Ik heb dezelfde (onder merk brewcrafter  25  Is een goede ketel en nette prijs
geen reservewiel

Bedankt Cees hier kan ik wat mee.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 30-09-2016 22:03 u »
Dan zou dit antwoord ook gelden voor alle auto's. Ze hebben allemaal 4 wielen en brengen je van A naar B toch...

Klopt inderdaad, maar wat wil je? Goed bier brouwen toch? En wil je daar 200,- voor uitgeven of 2000,- beide kan, maar je bier wordt er niet beter van... ;) Of wil je de blits maken met je installatie?

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 30-09-2016 22:04 u »
Klopt inderdaad, maar wat wil je? Goed bier brouwen toch? En wil je daar 200,- voor uitgeven of 2000,- beide kan, maar je bier wordt er niet beter van... ;) Of wil je de blits maken met je installatie?

Ligt er wel aan waar de problemen zitten in je bierbrouwen denk ik? Als je mega onhandig bent en zo dan kan ik me voorstellen dat een wat handigere installatie kan helpen.

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 30-09-2016 22:09 u »
Ja inderdaad, ik stel deze vraag alleen omdat ik de blits wil maken met een mooie glimmende installatie. Niet omdat ik op zoek ben naar info of ervaringen over gebruiksgemak, degelijkheid etc.

Ik ga deze installatie ook niet gebruiken hoor maar monteer er een mooie lampenkap op en zet hem in de huiskamer zodat de visite hem kan bewonderen.

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 30-09-2016 22:09 u »
  Ach alles is een keuze en die maak je voor jezelf kan niemand wat schelen of je een bulldog koopt of een grainfather als jij er maar een lekker biertje mee kan brouwen

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 30-09-2016 22:14 u »
ja inderdaad, ik stel deze vraag alleen omdat ik de blits wil maken met een mooie glimmende installatie. Niet omdat ik op zoek ben naar info of ervaringen over gebruiksgemak, degelijkheid etc.

Ik ga deze installatie ook niet gebruiken hoor maar monteer er een mooie lampenkap op en zet hem in de huiskamer zodat de visite hem kan bewonderen.

Als je wilt heb ik nog een oude vitrine liggen!

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 30-09-2016 22:21 u »
Als je wilt heb ik nog een oude vitrine liggen!
Een staande of liggende? ;)

Offline DavidR

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 01-10-2016 13:26 u »
Tsjonge, jonge, kan hier niet normaal gereageerd worden? Er wordt gewoon naar ervaringen/meer info gevraagd, en niet of het anders, duurder of goedkoper kan. Je bouwt een HERMS toch ook niet om alleen de blits mee te maken? Elke installatie heeft zijn voor- en nadelen, en kosten. Of de kosten opwegen tegen de voor- en nadelen kan ieder voor zich bepalen, mits je op de hoogte bent.

En ja, ik ben zelf ook geinteresseerd. Op dit moment nog BIAB op het gasfornuis, maar twijfel over Grainfather. Dit zou een mooi goedkoop alternatief kunnen zijn.

Ik heb alwel gezien dat er een nieuwe versie aankomt (http://www.homebrewwest.ie/bulldog-brewer-all-in-one-brewing-system-444-c.asp) met oa. maatverdeling en een sparge plate.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #13 Gepost op: 01-10-2016 13:44 u »
Tsjonge, jonge, kan hier niet normaal gereageerd worden? Er wordt gewoon naar ervaringen/meer info gevraagd, en niet of het anders, duurder of goedkoper kan.

Eens, dit soort reacties is forumvervuiling, daar heeft niemand wat aan.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 01-10-2016 20:33 u »
Al die brouwmachines hebben een 304 legering. Ik vermoed dat je een losse pomp buiten het apparaat hebt staan. Het ziet er uit als grainfather, alleen beter geprijsd.  Ik denk dat je er wel een goede deal aan hebt, als je bijvoorbeeld klein behuisd bent en je precies de inhoud van een 20 L fust wilt kunnen brouwen.

Misschien komt er nog wel een goedkopere concurrent in de nabije toekomst.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 01-10-2016 20:36 u »
Eens, dit soort reacties is forumvervuiling, daar heeft niemand wat aan.

Ben ik gedeeltelijk mee eens. Het is niet nodig om de draak te steken met een ander.

Neemt niet weg dat je met een Braumeister, Grainmaster, Beerbrewer of welke rims of herms dan ook geen beter bier brouwt. Het wordt alleen wat makkelijker. Met een pan met een hevelfilter brouw je de mooiste bieren is mijn ervaring. Voorwaarde is wel dat je de bostel spoelt, iets wat met de BIAB-methode niet dan wel niet in afdoende mate doet.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 01-10-2016 21:22 u »
BIAB-methode.

Mmm, wat gemist denk ik.  ???

Eigen schuld Hopmans, moet je maar wat vaker op het forum zitten  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 01-10-2016 22:22 u »
Mmm, wat gemist denk ik.  ???

Eigen schuld Hopmans, moet je maar wat vaker op het forum zitten  ;)

Persoonlijk vind ik niet dat je iets gemist hebt. De BIAB-methode is een brouwmethode waarbij gebrouwen wordt in een grote zak die in de brouwketel hangt. De methode is dankzij Australische hobbybrouwers weer in de belangstelling gekomen (vandaar de Engelstalige afkorting voor brewing in a bag). Maar het gaat eigenlijk om een aloude hobbybrouwmethode, die ik al heel wat jaren geleden achter mij heb gelaten.

Er is een voorziening nodig om te zorgen dat de zak boven de bodem blijft. Doe je dat niet dan is de kans op aanbranden of smelten van de zak groot.
Het idee is dat je na het maischen de zak omhoog haalt en het beslag gefilterd wordt door de mazen van het doek. Bij deze methode is spoelen niet gebruikelijk.

Het voordeel is dat het goedkoop is (buiten de aanschaf van een rekje voor op bodem van je pan en een takel...), je snel filtert, het wort niet afkoelt en je meteen kunt opwarmen voor het koken.
Nadeel is dat je snel sporen met wort hebt als je geen voorziening treft voor het uitlekken van de zak boven de ketel. Door het kletteren van het wort heb je meer oxidatie. Een ander nadeel is dat je niet spoelt. Hierdoor mis je wat in het karakter van je bier.

Bij Beerbrewer kun je wel spoelen en dat is een voordeel voor de kwaliteit van je bier.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 02-10-2016 10:40 u »
OK dan.

Dat is i.d.d. de manier zoals ik dat bij de aller eerste keer zelf brouwen deed.
Pan met een filterzak erin. Laag rendement.
Ik had vrij snel een filterkuip gemaakt.

Offline broeder Paulus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #19 Gepost op: 02-10-2016 16:28 u »
Bierbrouwen is ook een tijd in de pot roeren en filteren met hevelfilter, en dat vind ik het leuke aan deze hobby.
Zodat je toch een grote halve dag bezig bent. De all in one installaties nemen alles van je over wat is er dan nog leuk aan. Maar ieder zijn mening hierover.
Groetjes

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 02-10-2016 18:40 u »
De all in one installaties nemen alles van je over wat is er dan nog leuk aan.

Geen idee. Mensen willen wel bier brouwen maar het mag geen tijd en moeite kosten denk ik... :P

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 02-10-2016 18:54 u »
Geen idee. Mensen willen wel bier brouwen maar het mag geen tijd en moeite kosten denk ik... :P

Oscar, jij bent wel een ster in het denken voor andere mensen h? Waarom iedere keer zulke 'zure' reacties/antwoorden op heel normale en legitieme vragen?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #22 Gepost op: 02-10-2016 18:57 u »
Oscar, jij bent wel een ster in het denken voor andere mensen h? Waarom iedere keer zulke 'zure' reacties/antwoorden op heel normale en legitieme vragen?
Een barista houdt ook niet van Senseo(?)   ;)

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 02-10-2016 19:44 u »
Een kennis van mij (beginnend brouwer) heft er vandaag een besteld. Hij heeft niet zo veel ruimte en een installatie als deze , neemt niet zo veel plaats in. We gaan hem binnenkort uittesten en hou jullie op de hoogte.

Jos

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #24 Gepost op: 02-10-2016 21:41 u »
Al met al wel erg prettig geprijsd, ik vraag me af of de controller die erop zit ook goed-fijn-precies werkt.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #25 Gepost op: 02-10-2016 21:57 u »
Al met al wel erg prettig geprijsd, ik vraag me af of de controller die erop zit ook goed-fijn-precies werkt.

Upgraden die handel :)

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 03-10-2016 09:26 u »
Heb persoonlijk geen ervaring met deze ketel, maar sluit me wel bij Oscar aan: Het is een van de vele RIMS systemen die aangeboden wordt. Voor 475,- kan je weinig gebeuren volgens mij, al denk ik dat je het voor dat geld ook wel zelf in elkaar kunt knutselen. Het pompje lijkt mij een simpel solarpompje, de ketel is een koffiekoker van 25 liter, je moet alleen wat verzinnen voor de binnenpan als je deze zelf zou willen maken.

Verder vind ik de reactie van Oscar niet zuur, vind eerder jou eerste reactie op Oscar zuur, persoonlijk.

Goed, succes met keuzes maken!

Groet

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 03-10-2016 10:02 u »
  Hallo Brouwies

Hoe kan een simpele vraag in zo"n zinloze discussie belanden
  Je wordt al voorzichtig om wat te vragen
  Reageer als je wat positiefs kan bijdragen
  Ons gezamenlijke doel is uiteindelijk BIERTJEeeee
  Soms is een beetje narren ook wel leuk Maar respect voor elkaar
  Nu over de ketel Heb dezelfde maar van brewcrafter leuk compleet set
  en makkelijke binnenfilter traploos in hoogte te verstellen
  Controller is laat ik het zo zeggen bruikbaar
  Vermogens instelbaar

Zo en nu koffie (10 uur)

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 03-10-2016 10:04 u »
Zoals eerder gezegd heeft mijn (beginnende) brouwmaat er een besteld. Aangezien hij wat kracht mist in een hand is deze ketel een uitkomst. Minder handelingen  en hij is volgens mij erg eenvoudig te reinigen. Nu nog een kleine takel voor de moutkorf. Hou jullie op de hoogte van de prestaties en werking van deze ketel.

Jos

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 08-10-2016 22:27 u »
Bierbrouwen is ook een tijd in de pot roeren en filteren met hevelfilter, en dat vind ik het leuke aan deze hobby.
Zodat je toch een grote halve dag bezig bent. De all in one installaties nemen alles van je over wat is er dan nog leuk aan. Maar ieder zijn mening hierover.
Groetjes
Ga dan ook koffiezetten met een perculator, autorijden in een fiat 500. dat is authentiek of zo?

Het is gewoon vooruitgang, plus kan je je proces gewoon beter controleren, het neemt ook vaak minder ruimte in en energie kan efficinter gebruikt worden.
om maar een paar voordelen te noemen. Er is ook gewoon minder kans op brouwfouten. Ow en je kan een brouwsel nog eens her brouwen want bijvoorbeeld een speidel maakt het gemakkelijk consistent.

Zo zie je maar inderdaad, ieder zijn mening.  :proost:(Ik vind Senseo bijvoorbeeld ook te ver gaan hoor)

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 08-10-2016 22:55 u »
Ligt er wel aan waar de problemen zitten in je bierbrouwen denk ik? Als je mega onhandig bent en zo dan kan ik me voorstellen dat een wat handigere installatie kan helpen.

Wil toch nog ff de knuppel in het hoenderhok gooien(moet wel nu Homoeccentrius er niet meer is) en had ook wel verwacht dat Jaques hierop gereageerd had, dus als je een bulldog beerbrewer of grainfather of speidel hebt ben je onhandig??

Offline Chris71

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #31 Gepost op: 08-10-2016 23:25 u »
//dus als je een bulldog beerbrewer of grainfather of speidel hebt ben je onhandig??//

Of je hebt gewoon weinig ruimte, zoals ik...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 08-10-2016 23:31 u »
dus als je een bulldog beerbrewer of grainfather of speidel hebt ben je onhandig?

Heeft niets met de handigheid of onhandigheid van de brouwer te maken.

Door het brouwen met een Braumeister heb ik tegenwoordig wat meer tijd om metingen te doen en tussentijds schoon te maken. En dat is wel handig...

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 09-10-2016 12:37 u »
Heeft niets met de handigheid of onhandigheid van de brouwer te maken.

Door het brouwen met een Braumeister heb ik tegenwoordig wat meer tijd om metingen te doen en tussentijds schoon te maken. En dat is wel handig...

En mis je het ouderwetse roeren in je pan niet?  :brouwen:

Wat is jou ervaren mening over het verschil tussen "modern" en authentiek brouwen?, geeft een Grainfather / Speidel net zo een goed (of beter) resultaat?
(Ik denk namelijk vaak, had ik maar een HERMS gemaakt. wanneer er iets mis gaat.)

Al vlieg ik wel even weer offtopic, maar goed er is barweinig over van het originele topic, want de discussie is weer eens losgebarsten.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 09-10-2016 13:00 u »
Terwijl broeder Paulus in zijn pannetje aan het roeren is heb ik tijd om rustig met de hond te wandelen, met mijn zoontje stoeien, lekker bakje koffie drinken, schoonmaken van gebruikte brouwspullen. De gebruikte brouwmethode voorspelt weinig over de kwaliteit van je bier. Ieder systeem heeft zijn voor en nadelen. Als je voldoening haalt uit het in je pan roeren moet je dat vooral blijven doen, persoonlijk haal ik mijn voldoening uit het bedenken van een recept en uiteindelijk het eindresultaat proeven. Niet alle bieren bereiken het doel van mijn recept, maar smaken doen ze tot nu toe allemaal nog.

Om terug te komen on-topic, mooi apparaat voor het geld. Is hierdoor een geduchte concurrent voor de grainfather. Vraag blijft natuurlijk hoe het zit met de degelijkheid van het apparaat. Wie is de producent eigenlijk? Want voor de toekomst is het natuurlijk belangrijk dat er ondersteuning blijft en misschien een uitbreiding komt qua functionaliteit. Puur gebasseerd op de site van bulldog lijkt het mij dat ze gewoon een of andere chinese ketel hun logo hebben gegeven. De ketel lijkt trouwens verdacht veel op een andere die uit zweden komt. Weet de naam niet meer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 09-10-2016 15:15 u »
En mis je het ouderwetse roeren in je pan niet?  :brouwen:

Wat is jou ervaren mening over het verschil tussen "modern" en authentiek brouwen?, geeft een Grainfather / Speidel net zo een goed (of beter) resultaat?
(Ik denk namelijk vaak, had ik maar een HERMS gemaakt. wanneer er iets mis gaat.)

Al vlieg ik wel even weer offtopic, maar goed er is barweinig over van het originele topic, want de discussie is weer eens losgebarsten.

Om een beter rendement te halen roer ik gedurende de eerste 30 minuten na ongeveer elke 7 minuten door het beslag. Hierdoor kan ik zware bieren brouwen met mijn Braumeister. Zo mis ik het roeren niet.

Al heel wat keren heb ik geschreven dat je met een Braumeister geen betere bieren brouwt. Dat geldt volgens mij ook voor de andere RIMS en HERMS systemen. Een gewone pan en een hevelfilter leveren perfecte bieren. Zoals genoegzaam bekend is ben ik geen liefhebber van de BIAB-methode omdat je daar niet of nagenoeg niet spoelt waardoor je iets in het karakter van je bier mist.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 09-10-2016 15:32 u »
Om een beter rendement te halen roer ik gedurende de eerste 30 minuten na ongeveer elke 7 minuten door het beslag. Hierdoor kan ik zware bieren brouwen met mijn Braumeister. Zo mis ik het roeren niet.

Al heel wat keren heb ik geschreven dat je met een Braumeister geen betere bieren brouwt. Dat geldt volgens mij ook voor de andere RIMS en HERMS systemen. Een gewone pan en een hevelfilter leveren perfecte bieren. Zoals genoegzaam bekend is ben ik geen liefhebber van de BIAB-methode omdat je daar niet of nagenoeg niet spoelt waardoor je iets in het karakter van je bier mist.
Dat is bruikbare info voor de mogelijk toekomstige eigenaren van een soortgelijk systeem! ik brouw ook in een zelfgemaakt vergelijkbaar systeem. Ik heb inderdaad een wat laag rendement als ik niet roer.
Alleen doe ik dat eigenlijk tegen het einde. Ik ga jou manier de eerste 30 min iedere 7 minuten ook eens toepassen, klinkt goed. :proost:

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #37 Gepost op: 09-10-2016 23:02 u »
Dat is bruikbare info voor de mogelijk toekomstige eigenaren van een soortgelijk systeem! ik brouw ook in een zelfgemaakt vergelijkbaar systeem. Ik heb inderdaad een wat laag rendement als ik niet roer.
Alleen doe ik dat eigenlijk tegen het einde. Ik ga jou manier de eerste 30 min iedere 7 minuten ook eens toepassen, klinkt goed. :proost:

Voor wat het waard is, met mijn RIMS haal ik (al twee brouwsels) hetzelfde rendement als met een hevelfilter zo'n 78%. En dat zonder extra roeren. Maar misschien toch eens de methode van Jacques proberen.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #38 Gepost op: 10-10-2016 18:22 u »

Ik heb een roerwerk in mijn ketel die constant roert, tijdens de gehele maischtijd. Bevalt mij prima. Geen gevaar voor aanbranden. Daarna met een hevelfilter afhevelen. Tot op heden prima bieren. Worden nog beter als ik een gistingskast heb. Maar de automatisch ketels zijn natuurlijk erg handig en makkelijk omdat ze minder ruimte nodig hebben. Alles heeft zijn voor en tegen. Je kiest toch voor het systeem waar je, jezelf het lekkerst bij voelt. Ga in ieder geval binnenkort bij een brouwmaat de ketel uitproberen. Hou jullie op de hoogte.

Jos

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #39 Gepost op: 11-10-2016 14:13 u »
Heb je dan de bovenste filterplaat er niet op of haal je die ieder keer even weg tijdens het roeren?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 11-10-2016 21:10 u »
Heb je dan de bovenste filterplaat er niet op of haal je die ieder keer even weg tijdens het roeren?

De bovenste filterplaten zitten er op tijdens het rondpompen want anders komt de inhoud van de moutkorf in contact met de verwarmingselementen met alle ellende van dien.

Ja dus. Elke keer wordt het proces gestopt en de filterplaten verwijderd. Het maischschema pas ik hierop aan.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 12-10-2016 08:43 u »
De bovenste filterplaten zitten er op tijdens het rondpompen want anders komt de inhoud van de moutkorf in contact met de verwarmingselementen met alle ellende van dien.

Ja dus. Elke keer wordt het proces gestopt en de filterplaten verwijderd. Het maischschema pas ik hierop aan.

Heb je een prachtig apparaat als een Braumeister, moet/ga je noodgrepen uithalen om een bepaald rendement te behalen... Je mag dan geen liefhebber zijn van BIAB, maar dit lijkt me ook een geklieder en gesmeer op te leveren, wanneer je iedere keer het bovenste filter eraf haalt...

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 12-10-2016 09:01 u »
Ik roer twee keer om, ik geloof niet dat de meerwaarde van elke 7 minuten zo groot is. Ik heb het er niet voor over in elk geval.

Groet,
Hans

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 12-10-2016 13:02 u »
Om maar eens terug te komen op de Bulldog Beerbrewer 25, er staat een korte demonstratie video op https://youtu.be/2Tg8j7arn4w

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 12-10-2016 13:10 u »
Ik roer twee keer om, ik geloof niet dat de meerwaarde van elke 7 minuten zo groot is. Ik heb het er niet voor over in elk geval.

Groet,
Hans

>:D Nou je haalt wel 2% hoger rendement hoor :nut: ( 20/100*2=0,4ltr igv 50/100*2=1ltr) :nut:

Zo ook een duit in het zakje gedaan :biersmile:

Zelf geen half/vol automatische installie maar gewoon pannen, werkt goed gemiddelde duur van een brouwmiddag is 4,5 uur ( en ja ik kan ook gewoon ondertussen spullen schoonmaken cq opbergen ) daar heb ik geen automatisch systeem voor nodig.
Je brouwt er zoals hier al is aangegeven GEEN beter bier door.

Heb alles in huis ( en de meterkast al aan laten passen ) om mijn 70 liter pannen om te bouwen naar elektrisch incl REC en alle toebehoren, maar zie de noodzaak nog niet zo.

Voorlopig dus door met losse pannen, maar als je een half/vol automatisch systeem gemakkelijker vindt gewoon doen zou ik zeggen.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 12-10-2016 18:06 u »
Om maar eens terug te komen op de Bulldog Beerbrewer 25, er staat een korte demonstratie video op https://youtu.be/2Tg8j7arn4w

Wel iets heel interessants gezien in dit filmpje na het maischen word de binnenketel waarin gemaischt wordt schoongemaakt terug gezet.
En als je dan bloemen gebruikt zoals in de film haal je na het koken de binnenketel er weer uit en  heb je geen trub van de hop onderin zitten.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 12-10-2016 18:12 u »
Wel iets heel interessants gezien in dit filmpje na het maischen word de binnenketel waarin gemaischt wordt schoongemaakt terug gezet.
En als je dan bloemen gebruikt zoals in de film haal je na het koken de binnenketel er weer uit en  heb je geen trub van de hop onderin zitten.

Dat viel mij ook op. Goed idee om het zo te doen.

Jos

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 12-10-2016 21:24 u »
Heb je een prachtig apparaat als een Braumeister, moet/ga je noodgrepen uithalen om een bepaald rendement te behalen... Je mag dan geen liefhebber zijn van BIAB, maar dit lijkt me ook een geklieder en gesmeer op te leveren, wanneer je iedere keer het bovenste filter eraf haalt...

Geen geklieder en gesmeer. Dat heb je toch ook niet als je een pan op het fornuis hebt staan met een deksel en die even verwijderd voor het roeren. De filters leg ik in een royale emmer die pal naast de Braumeister staat. Geen geklieder dus.

Ik heb overigens nooit gezegd dat een Braumeister een beter bier oplevert. Naar mijn idee brouw je de beste bieren in een traditionele pan en een hevelfilter. Als je een tweede pan en brander hebt, kun je het opgevangen wort meteen opwarmen en gaat alles als een trein (maar dan wel eentje zonder vertraging.  ;) ).

Voor het koken van je wort zou je een elektrische boiler kunnen aanschaffen. Zo'n boiler is de basis van de Bulldog Beerbrewer 25 om weer bij het onderwerp terug te komen.
Bijvoorbeeld deze boiler. Maar via Ebay en AliExpress zijn die ook goedkoop aan te schaffen.

Offline Stijn85

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 20-10-2016 22:45 u »
Interessante discussie om te volgen. Ik ben aan het kijken naar spullen om voor het echte werk. Eerst deed ik aan blikbrouwen. Ik woon nu groter, dus meer ruimte voor bier.

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #49 Gepost op: 20-10-2016 22:53 u »
Citaat
Voor het koken van je wort zou je een elektrische boiler kunnen aanschaffen. Zo'n boiler is de basis van de Bulldog Beerbrewer 25 om weer bij het onderwerp terug te komen.
Bijvoorbeeld deze boiler. Maar via Ebay en AliExpress zijn die ook goedkoop aan te schaffen.

Ziet er goed uit, maar hoe kom ik aan zo'n binnenpan met filter?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #50 Gepost op: 20-10-2016 23:24 u »
Ik heb een binnenpan van een oude boilerketel
Sleufjes in de bodem
Even bij een verwarmingsinstallateur langsgegaan en in het oud ijzer even de juiste doorsnede uitzoeken

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 21-10-2016 09:27 u »
Heb destijds zelf een pan gekocht op Ebay, is volgens mij dezelfde als Menno aanbiedt. Onder maak je sleuven, of je boort gaten en plaatst er filtergaas bovenop. Je moet alleen even goed kijken of de diameter past.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #52 Gepost op: 24-10-2016 16:10 u »
Zoals eerder gezegd heeft mijn (beginnende) brouwmaat er een besteld. Aangezien hij wat kracht mist in een hand is deze ketel een uitkomst. Minder handelingen  en hij is volgens mij erg eenvoudig te reinigen. Nu nog een kleine takel voor de moutkorf. Hou jullie op de hoogte van de prestaties en werking van deze ketel.

Jos

Op zich ben ik wel benieuwd of jullie hier al wat mee gebrouwen hebben en wat jullie bevindingen zijn :)

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #53 Gepost op: 24-10-2016 16:22 u »
Op zich ben ik wel benieuwd of jullie hier al wat mee gebrouwen hebben en wat jullie bevindingen zijn :)

De eerste brouwdag zit in de pen. Recept (tripel karmeliet) is uitgezocht en de ingredienten zijn besteld. Zal weer een berichtje posten hoe het bevallen is.

Jos

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #54 Gepost op: 24-10-2016 16:28 u »
De eerste brouwdag zit in de pen. Recept (tripel karmeliet) is uitgezocht en de ingredienten zijn besteld. Zal weer een berichtje posten hoe het bevallen is.

Jos

Top, succes  :D

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #55 Gepost op: 26-10-2016 10:10 u »

Offline Mario72

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij De Gouwe Knakker
« Reactie #56 Gepost op: 27-10-2016 02:01 u »
Ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Zit nu ff 10.000 km verderop maar zodra ik terug ben gaat meteen de ketel aan. De bevindingen worden natuurlijk hier ook vermeld :biersmile:

Offline dePol

• Boven 10 berichten
  • *
  • Je brasse donc je suis
« Reactie #57 Gepost op: 27-10-2016 14:18 u »
Heb hem gisteren gekocht in de dagdeal voor 375 op Brouwmarkt.   Er komt inderdaad binnenkort wel een nieuwe versie van uit, met een sparge plate erbij.  Maar die kunnen we in de toekomst misschien nog apart bestellen.   Of een pizzabakplaat genre dit (https://cookinglife.be/pizzabakplaat-25/?gclid=CjwKEAjwy8bABRD5osXMovTHpmQSJACfZY0Fwp_63TF8D0_a_nuWfd9PnpJcLDQ0aSvy_QVlzcxKYxoC36Xw_wcB) op het graanbed leggen.

Ik denk dat ze die dagdeals aanbieden omdat ze hun stock kwijt willen wegens het aankomend nieuwe model.  Voor 375 is dit een mooie ketel, dus in het oog houden als je er een wil.

Pol

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 27-10-2016 23:22 u »
Hier een link van een kort filmpje van dit apparaat

Small | Large

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 28-10-2016 07:39 u »
Hier een link van een kort filmpje van dit apparaat

http://www.youtube.com/watch?v=hiDgIf5iL1A

Het ziet er heel mooi uit.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #60 Gepost op: 28-10-2016 15:05 u »
Wat een gekletter, niks voor mij.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 28-10-2016 17:18 u »
Het is inderdaad gekletter maar niet meer als met al die andere apparaten toch?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 28-10-2016 18:59 u »
Wauw, wat een lekker overzichtelijk apparaat.
De pomp aan de buitenkant.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 28-10-2016 19:07 u »
Het is inderdaad gekletter maar niet meer als met al die andere apparaten toch?

Lijkt mij ook. Gewoon spoelen.
Dat mag ook met andere systemen.
Hoeft niet, mag wel.
Beter van wel in mijn optiek.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #64 Gepost op: 28-10-2016 19:50 u »
Lijkt mij ook. Gewoon spoelen.
Dat mag ook met andere systemen.
Hoeft niet, mag wel.
Beter van wel in mijn optiek.

Waarom zou het wort laten kletteren tijdens het maischen beter zijn.  :weetniet:
 Het lijkt mij beter om in verband met oxidatie zuurstofinslag te voorkomen.
Het effect zal misschien niet zo erg groot zijn maar alle kleine beetjes helpen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 28-10-2016 20:13 u »
Waarom zou het wort laten kletteren tijdens het maischen beter zijn.  :weetniet:
 Het lijkt mij beter om in verband met oxidatie zuurstofinslag te voorkomen.
Het effect zal misschien niet zo erg groot zijn maar alle kleine beetjes helpen.

Oh, bedoel je dat. Nee, kletteren is natuurlijk niet goed.
Ik dacht dat je het over spoelen had bij dit specifieke apparaat.
Nee, rustig aan spoelen i.d.d.

:biersmile:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 28-10-2016 20:16 u »
Wacht, na beter lezen zie ik wat je bedoeld.
Ja, ik denk dat men er een slangetje aan moet maken.
Een kleine modificatie.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #67 Gepost op: 28-10-2016 21:46 u »
Inderdaad zoiets, het spoelwater toevoegen met kletteren maakt niet uit. :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 28-10-2016 22:38 u »
Wat een gekletter, niks voor mij.

Als ik het goed gezien heb in het fiilmpje kun je moutkorf ook op een lager niveau vastzetten. Dat doe ik bij mijn Braumeister ook. Hierdoor zit de onderkant van de korf in de vloeistof en kun je ook langzamer spoelen.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #69 Gepost op: 28-10-2016 23:59 u »
Vooral de terugvoer naar het filterbed gasa in het filmpje met flink wat verval en gekletter, door een slang of pijp tot net onder het vloeistofniveau zal dit een hoop oxidatie schelen.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #70 Gepost op: 01-11-2016 20:13 u »
Vraag me af of iemand een Nederlandse gebruiksaanwijzing heeft van de Beerbrew 25. Mijn brouwmaat heeft de ketel binnen maar er geen gebruiksaanwijzing bij gekregen. Inmiddels wel de Engelse maar hij is op zoek naar een Nederlandse versie. Wie kan ons helpen?

Jos

Offline dePol

• Boven 10 berichten
  • *
  • Je brasse donc je suis
« Reactie #71 Gepost op: 03-11-2016 11:41 u »
Ik had hem in de dagdeal bij Brouwmarkt besteld. Hij is gsiteren aangekomen.  Ik dacht dat het om de versie 1 zou gaan (zonder sparge plate en zonder volumeaanduidingen in de ketelwand) maar het is wel degeliijk de versie 2 met alles erop en eraan .  Heel complete set voor 375, en volgens mij het zelfde dan de BeerBrew 25 Combo pack van Brouwland waar je 740 voor kwijt bent. (https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/elektrische-brouwketels/d/Brewferm-beer-brew-25-totaalpakket).

Het zal nog wel een week of twee duren eer ik aan mijn volgende brouwsel begin, maar ik heb het toestel gisteren al eens bekeken.  Ziet er heel keurig en goed gebouwd uit.  Ik hou jullie op de hoogte als ik er mee aan de slag ga.

Pol

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #72 Gepost op: 03-11-2016 11:59 u »
Tof! Had ik nu maar... ;)
Ik hou het in de gaten.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 03-11-2016 20:23 u »
Ik had hem in de dagdeal bij Brouwmarkt besteld. Hij is gsiteren aangekomen.  Ik dacht dat het om de versie 1 zou gaan (zonder sparge plate en zonder volumeaanduidingen in de ketelwand) maar het is wel degeliijk de versie 2 met alles erop en eraan .  Heel complete set voor 375, en volgens mij het zelfde dan de BeerBrew 25 Combo pack van Brouwland waar je 740 voor kwijt bent. (https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/elektrische-brouwketels/d/Brewferm-beer-brew-25-totaalpakket).

Het zal nog wel een week of twee duren eer ik aan mijn volgende brouwsel begin, maar ik heb het toestel gisteren al eens bekeken.  Ziet er heel keurig en goed gebouwd uit.  Ik hou jullie op de hoogte als ik er mee aan de slag ga.

Pol
Succes met je ketel. Vraag is of je er een handleiding bij gekregen hebt? Mijn brouwmaat niet namelijk.

Jos

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 03-11-2016 21:28 u »
Maar misschien denk ik te simpel, maar die vriend van jou heeft dat ding toch ergens gekocht?
Waarom daar niet ff bellen van hee joh waar is mijn handleiding?

Offline Franske

• Vol lid
  • Er zijn meerdere wegen naar De Gieterij
« Reactie #75 Gepost op: 04-11-2016 10:03 u »
Bij mij zat wel een handleiding. Maar er staat veel te weinig in. Maar een email naar de makers en je krijgt snel bericht terug op je vraag. Zo was ook de ervaring van Engelse gebruikers op een Engels forum.  Ik heb hem maandag ontvangen, ook van de dagdeal, dinsdag mee gebrouwen. Ik was verrast van de snelle opwarming en van het vasthouden van de temperatuur. Een siliconenslang aan het pijpje maken zodat het wort niet te hard terugvalt is inderdaad een goed idee. Ze zeggen dat je voor het koken de moutmand terug moet doen in de ketel. Dan kan je de hop er gemakkelijk uithalen. Maar dan komt tijdens het koken steeds het wort omhoog tussen de binnen en de buitenpan. Het blijft gelukkig wel in de pan. Wel een hoop gekletter en gespetter. Volgende keer zonder pan proberen. Er zit ook een bazooka screen in dus die zal de hop ook wel tegenhouden. Na 5 uur had ik 22 liter wort in het gistvat.
Ik wil nog wel even zeggen dat je uit moet kijken met het handvat van de moutkorf. Bij mij schoot hij er af. Je moet hem maximaal buigen zodat hij er net tussen past, dan blijft hij wel zitten.
Er zit ook nog een dikke spijker (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) in de doos. Die past in het gat van de pijp in de moutkorf. Fijn bij het storten van de mout maar zeker gebruiken bij het koken als je de moutkorf gebruikt, zonder "spijker" krijg je een fontein van zo'n 10 cm hoog. Dit staat nergens vermeld.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 04-11-2016 18:17 u »
Goed te horen allemaal, het lijkt me een heel leuk apparaat voor een leuke prijs.
Denk dat ik in de toekomst ook een keer een dergelijk apparaat ga aanschaffen.
FF sparen nog.
En als je een keer een paar actiefoto's hebt  mag je die gerust plaatsen hoor. 8)

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #77 Gepost op: 04-11-2016 18:30 u »
Maar misschien denk ik te simpel, maar die vriend van jou heeft dat ding toch ergens gekocht?
Waarom daar niet ff bellen van hee joh waar is mijn handleiding?
Uiteraard heeft hij  gebeld  naar Brouwmarkt en werd er een Engelstalige handleiding opgestuurd. Hij is nu op zoek naar een Nederlandse handleiding. Is wel zo makkelijk en niet iedereen spreekt vloeiend Engels.

Jos

Offline Joh

• Junior lid
  • **
« Reactie #78 Gepost op: 06-11-2016 21:03 u »
Moet je bij de Bulldog Beerbrewer 25 tijdens het maischen op het juiste moment de temperatuur wijzigen net als bij de Grainfather?
Of kan je alles van te voren programmeren zoals bij de Speidel?

Offline Chris71

• Junior lid
  • **
« Reactie #79 Gepost op: 06-11-2016 22:33 u »
Elke stap moet ter plekke worden ingevoerd, eerst temp dan tijd wanneer het op temperatuur is.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #80 Gepost op: 18-11-2016 17:01 u »
Vandaag mijn brouwmaat meegeholpen met het brouwen van zijn eerste bier in de Beerbrewer 25. Is goed gelukt maar toch nog wat dingen ontdekt die het de volgende keer nog makkelijker maken. Rond 09.30 begonnen met schroten en om 14.30 uur alles in het gistingsvat. Recept van Brouwland voor een Winterbier met een eenstapsmaish.

Jos

Offline Chipmunk03

• Junior lid
  • **
  • Today is a gift. That's why we call it "Present".
« Reactie #81 Gepost op: 18-11-2016 20:10 u »
Ik heb er zelf een gemaakt van een vdaXL ketel. Ik stond versteld, zonder te weten dat deze ketel ook een merknaam heeft, op de gelijkenis.

Kosten 190,-

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #82 Gepost op: 24-11-2016 20:21 u »
Ik heb er zelf een gemaakt van een vdaXL ketel. Ik stond versteld, zonder te weten dat deze ketel ook een merknaam heeft, op de gelijkenis.

Kosten 190,-

Netjes :)

Hij is nu in de 'aanbieding' bij Brouwmarkt voor 399. Als je er 100 brouwsels uit haalt zonder gelazer, dan kost ie maar 4 euro per brouwsel.
Dat is eigenlijk het grote bezwaar wat ik heb met Speidel. Ze maken mooi spul, maar het is een afweging of je met het beste gereedschap wilt werken, of dat je af en toe wil klussen.

Als dit apparaat in feite al een keer over de kop gaat, waarom zou je dan niet zelf iets vergelijkbaars bij elkaar harken?
Heeft jouw installatie ook een 304 legering?

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 24-11-2016 22:08 u »
Ik heb er een gemaakt van een oude 25 liter koffieketel en koperen binnenpan die ik tijdens het spoelen per 3 cm omhoog kan tillen en uitlekken. Los iwakipompje en temperatuurcontroller die het element schakelt. Na koken schroef ik er de platenkoeler op en direct het gistvat in. Met 1 stapsmaisch in precies 4 uur ca 18 liter wort. Enige nadeel is dat 3000 W element te veel is en heb er een dimmer tussen. Werkt allemaal prima en ben tevreden en weet niet meer wat te verbeteren.

Offline Chipmunk03

• Junior lid
  • **
« Reactie #84 Gepost op: 27-11-2016 02:29 u »
Een binnenpan is toch wel zo prettig. Ik brouw in een zak, die ik zelf gemaakt heb van een oude kussensloop. Dat ging niet helemaal lekker. De pomp trok zo hard, dat de zak vacum getrokken werd tegen de valse bodem. Er werd geen wort meer rondgepompt. Ik wilde de zak uit de ketel omhoog trekken, zodat er weer wort onder zou komen en de pomp weer in vocht kon rondpompen. Ik had  eerst nog niet door dat de pomp heel hard trok. Ik trok de zak kapot. Dat was wel erg jammer. Intussen ben ik aan het experimenteren met een zelf gemaakte zak van kaasdoek met een grofmazige bodem. Dit werkt goed. Ook heb ik nog een soort boodschappen tas geprobeerd, maar die laat niet genoeg vocht door. Ook heb ik een emmer met gaatjes in de bodem geprobeerd. Die komt niet laag genoeg in de ketel. Ik ga nu nog een zak maken van voille. Vitrage. Moet polyester zijn, want kan tegen +250C. De boodschappen tas was ook van polyester. Op zich wel goed. Stevige tas met hengsels.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #85 Gepost op: 27-11-2016 22:57 u »
Een binnenpan is toch wel zo prettig. Ik brouw in een zak, die ik zelf gemaakt heb van een oude kussensloop. Dat ging niet helemaal lekker. De pomp trok zo hard, dat de zak vacum getrokken werd tegen de valse bodem. Er werd geen wort meer rondgepompt. Ik wilde de zak uit de ketel omhoog trekken, zodat er weer wort onder zou komen en de pomp weer in vocht kon rondpompen. Ik had  eerst nog niet door dat de pomp heel hard trok. Ik trok de zak kapot. Dat was wel erg jammer. Intussen ben ik aan het experimenteren met een zelf gemaakte zak van kaasdoek met een grofmazige bodem. Dit werkt goed. Ook heb ik nog een soort boodschappen tas geprobeerd, maar die laat niet genoeg vocht door. Ook heb ik een emmer met gaatjes in de bodem geprobeerd. Die komt niet laag genoeg in de ketel. Ik ga nu nog een zak maken van voille. Vitrage. Moet polyester zijn, want kan tegen +250C. De boodschappen tas was ook van polyester. Op zich wel goed. Stevige tas met hengsels.
Pas wel op. Veel van die synthetische produkten bevatten weekmakers, en die zijn niet zo best voor je. Misschien heb je meer aan een omgekeerd vergiet ?

Offline Chipmunk03

• Junior lid
  • **
« Reactie #86 Gepost op: 28-11-2016 00:20 u »
Heb ik er in zitten om direct contact met de bodem te voorkomen. Ik gebruik katoen en polyester. Polyester is beproefd food grade. Geen probleem mee. Katoen is kaasdoek. Ook food grade.

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 08-12-2016 11:12 u »
Maandag de Bulldog Brewer binnengekregen, mt sparge plate en inhoudsaanduiding dus de v2 versie.

Gisteren een kooktestje gedaan met 20 liter water van 10 graden. Opwarmen naar 60 graden in 30 minutes. van 60 naar 100 graden in 27 minuten. Snel genoeg voor mij.

Pompje werkt ook naar behoren.

Enige probleem dat ik heb is het aansluiten van de wortkoeler op de kraan. Is er al iemand die dit gedaan heeft? Weet niet goed welke spullen hiervoor te kopen. Op de kraan heb ik al een Gardena koppeling zitten.

Offline Franske

• Vol lid
« Reactie #88 Gepost op: 08-12-2016 15:02 u »
Ik heb er gewoon een gardena koppeling op gezet. En op de koeler de slangen er gewoon op geschoven. Bleef tot nu toe goed zitten. Heb er 2 keer mee gebrouwen

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #89 Gepost op: 08-12-2016 15:18 u »
Ik heb er gewoon een gardena koppeling op gezet. En op de koeler de slangen er gewoon op geschoven. Bleef tot nu toe goed zitten. Heb er 2 keer mee gebrouwen

Heb je daar misschien een foto van? De slangen die ik er bij kreeg passen niet op een Gardena tuinsslangkoppeling in ieder geval.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #90 Gepost op: 08-12-2016 18:18 u »
Slang halen bij de kampeermarkt en met klemmen op de koeler bevestigen. Andere kant Gardenakoppelingen erop.  Werkt perfect bij mijn brouwmaat.

Gr. Jos

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 10-12-2016 13:17 u »
En daarom koop ik dus een kant en klare installatie en ga ik niet zelf bouwen, ik heb een technisch inzicht van likmevestje. Op een standaard Gardena snelkoppeling past de siliconenslang dus inderdaad prima op  ;)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 10-12-2016 16:48 u »
Heeft iemand al een geslaagd biertje met dit systeem gebrouwen?
Of jongbier wat al goed smaakte bij het overhevelen?

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #93 Gepost op: 10-12-2016 17:32 u »
Heeft iemand al een geslaagd biertje met dit systeem gebrouwen?
Of jongbier wat al goed smaakte bij het overhevelen?
Gisteren bij mijn brouwmaat zijn eerste bier gebotteld. Smaakte al redelijk goed. Is een donker bier volgens het recept van Brouwland. Winterbier
Zal straks tegen de 10 % zijn. Nog even wachten dus maar houd jullie op de hoogte maar tot op heden valt het niet tegen.

Jos

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #94 Gepost op: 11-12-2016 11:51 u »
Vorige week mijn eerste batch, die ik in deze ketel heb gebrouwen, gebotteld. Het Oak Royale pakket van Arsegan rook en smaakte niet verkeerd. Nog wat weekjes wachten om te rijpen en dan proeven. De tweede batch (een saison) zit nu in de navergistingsfase.
Voor de rest met het systeem geen problemen ondervonden behalve dat de gemeten temperatuur wat afwijkt van de aangegeven temperatuur in het schermpje. Maar als je dit weet is het voor de rest geen probleem.

Offline daniel_oud

• Junior lid
  • **
« Reactie #95 Gepost op: 11-12-2016 12:31 u »
Vorige week mijn eerste batch, die ik in deze ketel heb gebrouwen, gebotteld. Het Oak Royale pakket van Arsegan rook en smaakte niet verkeerd. Nog wat weekjes wachten om te rijpen en dan proeven. De tweede batch (een saison) zit nu in de navergistingsfase.
Voor de rest met het systeem geen problemen ondervonden behalve dat de gemeten temperatuur wat afwijkt van de aangegeven temperatuur in het schermpje. Maar als je dit weet is het voor de rest geen probleem.

Hoe groot was de afwijking? Als jij bovenin een thermometer steekt zal het een andere temperatuur hebben als de ingebouwde thermometer die waarschijnlijk onderin zit.

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #96 Gepost op: 11-12-2016 17:06 u »
Hoe groot was de afwijking? Als jij bovenin een thermometer steekt zal het een andere temperatuur hebben als de ingebouwde thermometer die waarschijnlijk onderin zit.

Mijn afwijking qua temperatuurinstelling was 5 graden bij temperaturen rond de 70 graden en 3 a 4 bij temperaturen rond de 50 graden.
Als ik dus een maischtemperatuur wil hebben van 70 graden dan is de instelling op de Bulldog 75 graden.

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #97 Gepost op: 13-12-2016 11:50 u »
Ik heb mijn Bulldog v2 ook bijna twee weken binnen. Alleen het pompje bleek defect te zijn en ik wacht nu dus op een nieuwe van Brouwmarkt, zou gisteren binnen zijn.

Heeft iemand al het brouwzaal rendement gemeten?

Offline Marcel_k

• Vol lid
  • brouwt met Bulldog Beerbrewer 25
    • Twitter
« Reactie #98 Gepost op: 15-12-2016 20:40 u »
Heeft iemand al het brouwzaal rendement gemeten?
Procentje of 75.

Ik heb ook nog wat andere tips:
* gebruik nit pellets, wat een rotzooi geeft dat
* met binnenemmer er in kun je de maatstrepen niet zien en kan de neiging ontstaan dat je vergeet om het aantal liters te meten  (best handig bij bepalen van rendement)
* gebruik nooit de  hengsel vd binnenemmer, die schiet makkelijk los
* het filterbed icm filter liep na maischen snel dicht, ook na koken (met pellets) was bazooka-filter niet echt den feestje. Ik heb daar nog geen oplossing voor trouwens.

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #99 Gepost op: 15-12-2016 21:32 u »
Procentje of 75.

Ik heb ook nog wat andere tips:
* gebruik nit pellets, wat een rotzooi geeft dat
* met binnenemmer er in kun je de maatstrepen niet zien en kan de neiging ontstaan dat je vergeet om het aantal liters te meten  (best handig bij bepalen van rendement)
* gebruik nooit de  hengsel vd binnenemmer, die schiet makkelijk los
* het filterbed icm filter liep na maischen snel dicht, ook na koken (met pellets) was bazooka-filter niet echt den feestje. Ik heb daar nog geen oplossing voor trouwens.

- Hmmm, heb voor zaterdag een brouwdag staan mt pellets. Hopzakjes dan maar eens gebruiken.
- Goeie tip.
- Heb ik over gelezen ja, eerst een beetje rechter buigen las ik, en altijd met twee handen tillen.
- Gaan we meemaken. Wat grover schroten dus.

Ben benieuwd!

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #100 Gepost op: 15-12-2016 21:57 u »

* ook na koken (met pellets) was bazooka-filter niet echt den feestje. Ik heb daar nog geen oplossing voor trouwens.

Bij mij ligt onderin de ketel een filterheks. Werkt bij mij als een tierelier. Zal bij de volgende brouwdag een foto van maken.

Offline Marcel_k

• Vol lid
    • Twitter
« Reactie #101 Gepost op: 17-12-2016 14:38 u »
Bij mij ligt onderin de ketel een filterheks. Werkt bij mij als een tierelier. Zal bij de volgende brouwdag een foto van maken.
Slim! Ik heb er ook nog een liggen, zou ik dus kunnen doen. Ik durf alleen niet dat kraantje eraf te schroeven  :-[

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #102 Gepost op: 18-12-2016 09:33 u »
Ik durf alleen niet dat kraantje eraf te schroeven  :-[
Nergens voor nodig. Wel ff opletten met de o-ring aan de binnenkant van het kraantje. Ook het schoonmaken van het kraantje is dan veel makkelijker.

Offline Mr. Kaptein

• *
  • Wout Brouwt
« Reactie #103 Gepost op: 20-12-2016 08:55 u »
Hallo,
Ik ben vrij nieuw hier, wel veel informatie al gewonnen. Bedankt voor.
Het pompje loopt bij mij wel vaak vast. Dan spoel ik 'm schoon en na een paar keer aan en uit doen, dan doet ie het weer. Ook al contact gehad met de leverancier en die zeiden dat ik iets grover moest schroten. Dat doe ik nu, maar hij loopt nog steeds af en toe vast.
Herkent iemand dit of is het pompje niet al te best?

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #104 Gepost op: 20-12-2016 10:17 u »
Gisteren voor het eerst mee gebrouwen en ik moet zeggen het ging heerlijk soepel allemaal. We hebben 20 liter IPA gebrouwen met een beslagdikte van 3,14 l/kg. Niks geen last gehad van een verstopte pomp, die bleef mooi gaan en het wort was heel mooi helder. mijn maisch opbrengst viel hoger uit dan geplanned waardoor ik wat meer ben gaan spoelen, dit alleen een beetje te enthousiast gedaan waardoor het sg uiteindelijk een paar puntjes te laag uitviel. Had dus nog even moeten doorkoken. Filteren ging trouwens ook mooi makkelijk, ook geen problemen gehad met dichttrekkende filters. De hopbellen heb ik toch gewoon gekookt in hopzakjes dus daar ook totaal geen problemen mee gehad. Het apparaat heeft totaal geen moeite met een mooi rollende kook en ik vind ook dat de temperaturen vrij snel bereikt zijn. 

Twee kleine minpuntjes. De timer geeft geen signaal als de tijd verstreken is (geen groot probleem als je de timer van BrouwHulp gebruikt), en ik heb me tijdens het schoonmaken een beetje gesneden aan een scherp stukje aan de onderkant van de binnenketel. Die afwerking had dus beter gekund.

Maar ga nog veel plezier beleven aan dit apparaat!

Offline Mr. Kaptein

• *
  • Wout Brouwt
« Reactie #105 Gepost op: 21-12-2016 12:19 u »
Ik krijg een nieuw pompje doorgestuurd. Op hoeveel graden zetten jullie de thermometer om te laten koken.
Ik zet hem om 102 graden, 2500 watt. En dan de deksel erop.
En nu 6,5 week wachten om te proeven hoe het smaakt ;)

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #106 Gepost op: 21-12-2016 18:51 u »
Om te koken gaat bij mij de temperatuur op 104 graden en 2500 Watt. Maar als het geheel aan de kook is dan terug naar 1800 Watt. De deksel blijft eraf.

Offline Marcel_k

• Vol lid
    • Twitter
« Reactie #107 Gepost op: 22-12-2016 18:28 u »
Herkent iemand dit of is het pompje niet al te best?
Pompje is bij mij prima. Checkvraag: draai jij het kraantje vol open?
En verder: recirculeren hoft niet h. Je kunt er ook voor kiezen om steeds te roeren.

Offline Mr. Kaptein

• *
  • Wout Brouwt
« Reactie #108 Gepost op: 23-12-2016 08:50 u »
Ik doe het kraantje voor de helft open. Zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Ik hoop dat de nieuwe het beter doet.
Wil waarschijnlijk ook een filterheks aanschaffen.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #109 Gepost op: 28-12-2016 10:56 u »
Wij hebben er zaterdag de 23e ook ons eerste bier mee gemaakt. Wat een gemak, zo'n ketel! Alleen bij het koken een keertje niet goed opgelet, deksel er half op en die viel dicht, dus de boel kookte over. Dat heeft ons heel wat schoonmaken gekost. Verder staat de IPA nu lekker te pruttelen in de gistemmer, ben heel benieuwd naar het resultaat.
Kraan halfopen bij het maischen inderdaad, volgende keer gaat bij het koken de deksel er ook niet meer op ;)

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #110 Gepost op: 28-12-2016 16:53 u »
Zoals belooft de foto's van de filterheks in mijn ketel

Dit is voor het begin van het brouwproces

Dit is wat er achterblijft.

Werkt bij mij dus goed

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #111 Gepost op: 28-12-2016 23:22 u »
Zoals belooft de foto's van de filterheks in mijn ketel

Dit is voor het begin van het brouwproces

Dit is wat er achterblijft.

Werkt bij mij dus goed

Waarom leg je de filterheks niet op de manier zoals dat gebruikelijk is?

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #112 Gepost op: 28-12-2016 23:31 u »
Mijn toverheks ligt zo
Dit ivm pootjes filter

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #113 Gepost op: 29-12-2016 13:08 u »
Bij Brouwmarkt kost dit apparaat nu maar 395 euro.
Vind ik niet duur en ik vind het een heel leuk apparaat wat ik zeker een keer ga aanschaffen.
Maar waarom moesten uitgerekend deze maand de  vaatwasser en de auto het begeven en moest ik nieuwe banden >:(

Offline dePol

• Boven 10 berichten
  • *
  • Je brasse donc je suis
« Reactie #114 Gepost op: 02-01-2017 12:32 u »
Gisteren de eerste keer in mijn nieuwe Bulldog brewer gebrouwen.

Maischen: Er wordt op forums aangeraden om een stukje slang aan de uitloop te bevestigen zodat het wort niet spat. Is volgens mij niet nodig. Je kunt het debiet zo regelen dat het wort zonder spatten in je maisch loopt.
Ik gebruik tot nu toe nog altijd een Corona schrootmolen (op de uitkijk naar een walsenmolen), dus heb een beetje last van tegelijk n te fijn geschrote n ongeschrote mout. En ook een beetje "moutbloem".  Maar al bij al weinig last gehad van het vastlopen van de pomp.  n keer even gehaperd, maar door even de kraan helemaal open te zetten direct weer los.

Moutpijp eruit heffen: Er wordt gewaarschuwd dat het handvat los kan komen. Maar als je dat traag doet zodat het wort geleidelijk kan uitlekken komt dat handvat echt niet los. Beter de zwaartekracht voor jou laten werken dan er tegenin gaan :).   Wel echt handig dat je niet meer moet overscheppen en zo kunt beginnen spoelen. 

Spoelen:  Ik heb met 6 L spoelwater traag uitgespoeld, zonder het wort nog te laten circuleren. Sparge plate is heel handig. Hier heb ik een vraag bij:  Heeft het zin om het wort rond te pompen als je aan het filteren bent? Je pompt je suikers dan toch weer je filterbed in? 

Koken:  Heel snel op temperatuur. En daarna op de laagste stand (700W) ook nog een goede rollende kook. Ik had wel op 80 minuten 8 L water verdampt (van 26 naar 18). Vind ik wel veel.  Volgens de (heel summiere) handleiding moet je de temperatuur op 102 graden zetten om de kook te houden.   Zou het misschien beter zijn hem gewoon op 100 te zetten zodat hij wat rustiger kookt en minder verdampt?
Volgens de instructies en ook op internetvideos moet je de moutpijp erin zetten bij de kook, en ook het pompje laten draaien.  Zodat je dan een filter hebt voor je hopbloemen.  Dat vind ik echt niet nodig. Ik hou die moutpijp eruit en doe de hop in een hopzakje en pomp het wort niet rond bij het koken (zoals in de weckketel dus).  Dan heb je tijdens het koken ook ruim de tijd om de moutpijp te leven en schoon te maken.

Koelen: Spiraalkoeler gebruikt.  In mijn vorige ketel (type weckketel) had ik geen temperatuuraanduiding.  Handig dat je bij deze de temperatuur van het wort kunt uitlezen. Maar dat sensortje zit helemaal onderaan en dat verschilt wel heel veel met bovenaan. Maar met wat roeren kun je het gebruiken als indicatie.

Wort eruit halen: Tegen het einde aan verstopte de bazooka filter (door die moutbloem).  Toch maar die walsenmolen aanschaffen. En ik denk dat ik er ook een filterheks in ga leggen.

Conclusie:  Vooral het alles-in-n-pan principe is super en bespaart tijd en gekledder. Circuleren tijdens het maischen werkt prima. Filteren met de moutpijp op de ketel: zooo handig.  Heel blij mee.

Pol

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 02-01-2017 14:44 u »
Ik zou inderdaad tijdens het filteren niet rondpompen en bij het koken ook niet.
Misschien is het wel handig om rond te pompen tijdens het koelen.
Ja die bazookafilter lijkt me ook te klein en een filterheks of filter gemaakt van een koperen buis is beter.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #116 Gepost op: 02-01-2017 14:46 u »
En wat de verdanping betreft, 6l/u is toch niet zo heel veel.
 Gewoon rekening mee houden met je liters en dan is het goed toch?

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #117 Gepost op: 02-01-2017 18:15 u »
En wat de verdanping betreft, 6l/u is toch niet zo heel veel.
 Gewoon rekening mee houden met je liters en dan is het goed toch?

Dat is iets meer dan 23%, dat lijkt me best veel.

Offline daniel_oud

• Junior lid
  • **
« Reactie #118 Gepost op: 02-01-2017 19:22 u »
Dat is iets meer dan 23%, dat lijkt me best veel.

Lijkt me inderdaad veel, maar simpelweg op te lossen door kokend water aan het einde van de kook toe te voegen?

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #119 Gepost op: 02-01-2017 19:25 u »
Ik kook nu in een best grote en brede kookketel van 70l en daardoor is het bij mij nog meer .
Daarom zal ik het waarschijnlijk niet veel vinden.
Maar waarom zou je water toe moeten voegen hij weet nu toch wat hij weg kookt.
Even goed in je brouwprogamma zetten en je hebt precies je liters.

Offline daniel_oud

• Junior lid
  • **
« Reactie #120 Gepost op: 02-01-2017 19:51 u »
Ik kook nu in een best grote en brede kookketel van 70l en daardoor is het bij mij nog meer .
Daarom zal ik het waarschijnlijk niet veel vinden.
Maar waarom zou je water toe moeten voegen hij weet nu toch wat hij weg kookt.
Even goed in je brouwprogamma zetten en je hebt precies je liters.

Als hij er vrede mee heeft dat de eindopbrengst 8 liter minder is dan de inhoudt van de ketel wel ja. Persoonlijk brouw ik graag veel om weg te geven aan familie etc, daarom wil ik een maximale opbrengst halen uit mijn pan.

Offline dePol

• Boven 10 berichten
  • *
  • Je brasse donc je suis
« Reactie #121 Gepost op: 06-01-2017 13:27 u »
Welke is de beste lengte voor de filterheks voor deze ketel aub?   De 1000 of 1800 mm versie?

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #122 Gepost op: 06-01-2017 14:53 u »
Dit is een 1000  ivm pootjes van je binnenfilter.

Offline Wisdom

• Vol lid
« Reactie #123 Gepost op: 07-01-2017 13:39 u »
Ik gebruik nog een hevelfilter maar kijk altijd wel met belangstelling naar het heksfilter.
Zit die permanent bevestigd?
En hoe maak je zo'n filter schoon?

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #124 Gepost op: 07-01-2017 15:41 u »
Filter is losneembaar met 1/2'' koppeling (aliexpress)
Schoonspoelen water Star San.
Werkt makkelijk.

Gr C

Offline Wisdom

• Vol lid
« Reactie #125 Gepost op: 07-01-2017 17:44 u »
Dat ziet er inderdaad slim uit met die snelkoppeling.  :groots:
Spoelen is voldoende?  Blijft er niets in de spiraal zitten dan?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #126 Gepost op: 07-01-2017 21:13 u »
Dat ziet er inderdaad slim uit met die snelkoppeling.  :groots:
Spoelen is voldoende?  Blijft er niets in de spiraal zitten dan?

Als je de spiraal een beetje uitrekt terwijl je deze spoelt blijft er niets achter.

Offline daniel_oud

• Junior lid
  • **
« Reactie #127 Gepost op: 08-01-2017 11:11 u »
https://www.youtube.com/watch?v=yQdFDD6aEos

Ziet er uit als een mooi apperaat! Alleen het pompje lijkt met zwak.

Offline nostratosphere

• *
  • Startende hobbybrouwer
« Reactie #128 Gepost op: 09-01-2017 11:19 u »
Sinds november 2016 heb ik deze Bulldog All in One en ik ben er erg tevreden over. Helaas mist er wat logica mbt de aansluiting maar wat aluminium gardena aansluitingen voor o.a. het kraantje aanschaffen en je hebt een prima systeem.
de bijgeleverde wortkoeler gebruik ik niet, hiervoor heb ik een betere aangeschaft en ben zeer tevreden.

Ik heb de thermostaat en timer uitgebreid getest en zelf gemeten wat de temperatuur werkelijk doet en deze wijkt maximaal maar 1 graad af van wat de display aangeeft. (dit bij gebruik van het circulatiepompje) je kunt je voorstellen dat de temperatuur afhankelijk is van waar je meet in de vloeistof.
Roeren is eigenlijk niet nodig maar ik doe dit zo nu en dan toch wel even. De rolkook die nodig is bij het koken van het wort behaal je makkelijk bij 2500 Watt, bij 1800 Watt een graadje erbij en ook dat werkt (wel duurt het dan langer voor de rolkook bereikt wordt).

De moutpijp filtert bijzonder goed en ook het filter binnenin aan het kraantje doet wat het moet doen. Het spoelfilter werkt lekker handig ook.
Een paar weken geleden mijn eerste batch weizen gebrouwen van 20 liter en deze staat nu te lageren.
Het werkt als n speer allemaal en ik kan hem aanraden, wel hier en daar zelf wat kleine aanpassingen doen en je hebt een prima kookketel.

Het pompje is niet zelfzuigend maar sluit hem aan op het kraantje en zet je kraantje iets open en het pompje aan, helemaal geen zwak pompje en het doet wat het moet doen. Geen problemen mee ondervonden.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #129 Gepost op: 09-01-2017 11:23 u »
Wat is er niet goed aan de bijgeleverde wortkoeler?
Leek me juist een goed ding.

Offline nostratosphere

• *
  • Startende hobbybrouwer
« Reactie #130 Gepost op: 09-01-2017 11:51 u »
Ik wilde niet aangeven dat deze niet goed is, ik gebruik hem gewoon niet  ;) Hij is mijn reserve tot nu toe  :)
Ik heb er nu eentje die hoger is en die tot op de bodem komt zonder problemen, koelt dus gewoon een grotere hoeveelheid
Verder heb ik ook isolatie aangebracht, dit scheelt zeer veel rendement.

Zie foto:

Offline dePol

• Boven 10 berichten
  • *
  • Je brasse donc je suis
« Reactie #131 Gepost op: 09-01-2017 12:29 u »
@ Freelive,

Ik heb eens gezocht op Alixpress voor die koppeling maar vind die niet.  Heb je een artikelnummer of exacte naam waar ik op kan zoeken?

Bedankt,

Pol

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #132 Gepost op: 09-01-2017 13:12 u »
Volgens mij is dat camlock.

Offline dePol

• Boven 10 berichten
  • *
  • Je brasse donc je suis
« Reactie #133 Gepost op: 09-01-2017 13:26 u »
Inderdaad: Camlock.   Bedankt :)

Offline Loser

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #134 Gepost op: 15-01-2017 01:33 u »
Even Off-topic, hoe krijg je de camlock soepel open en dicht? Ik heb ze ook op mijn brouwketel geplaatst maar gaan als de HEL dicht... Denk dat de dichting nog te nieuw is?

Offline Marcel_k

• Vol lid
    • Twitter
« Reactie #135 Gepost op: 15-01-2017 10:15 u »
Die wortkoeler is prima hoor, en het pompje ook!
 :)
Ik heb 2 stukken tuinslang aan de spiraal hangen, en met wat Gardena koppelingen klik ik het direct aan de waterkraan.
Tzt ga ik indien nodig de tuinslang nog vervangen door siliconen slangen, als dat beter tegen de hitte kan, maar vooralsnog koelt het uitstekend.

Vraagje: ik ben nu al die rvs 'spijker' kwijt die je bovenin dat pijpje moet stoppen.  Per ongeluk in de kliko gekieperd denk ik, samen met de bost.
Kun je die eenvoudig vervangen door iets anders? want is toch wel handig om te hebben.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #136 Gepost op: 15-01-2017 12:09 u »
Hoe dik is dat pijpje?
Anders past er misschien een messing kapje van 12 of 15 mm op.
Die solderen ze op een waterleiding om ze af te sluiten.

https://www.toppertools.nl/afbeelding.php?mode=productinfo&id=OTk4Njg0MTAxMjAwMDA=

zoiets.

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #137 Gepost op: 15-01-2017 16:34 u »
Wat betreft zwaar sluiten camlock kan je het rubber vervanden door siloconen o-ring werkt ok
bij koop verschillende leveranciers zit er wat maatverschil in
Is camlock 1/2"  type a en b.
Voor in de ketel gewoon rubber er uit halen mag lekken.

Gr C

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #138 Gepost op: 15-01-2017 16:38 u »
Die wortkoeler is prima hoor, en het pompje ook!
 :)
Ik heb 2 stukken tuinslang aan de spiraal hangen, en met wat Gardena koppelingen klik ik het direct aan de waterkraan.
Tzt ga ik indien nodig de tuinslang nog vervangen door siliconen slangen, als dat beter tegen de hitte kan, maar vooralsnog koelt het uitstekend.

Vraagje: ik ben nu al die rvs 'spijker' kwijt die je bovenin dat pijpje moet stoppen.  Per ongeluk in de kliko gekieperd denk ik, samen met de bost.
Kun je die eenvoudig vervangen door iets anders? want is toch wel handig om te hebben.

Koop lange rvs bout  m10/m12/m14 x100 inbus zaag draad eraf

Offline Marcel_k

• Vol lid
    • Twitter
« Reactie #139 Gepost op: 15-01-2017 21:43 u »
Bedankt Hay en Freelive, ik ga op zoek naar zo'n bout.   :)

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #140 Gepost op: 24-01-2017 19:13 u »
Ik vind het raar dat dit apparaat niet meer op de site van Brouwmarkt staat!
Al meer dan een week niet meer.

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #141 Gepost op: 24-01-2017 19:33 u »
Ik vind het raar dat dit apparaat niet meer op de site van Brouwmarkt staat!
Al meer dan een week niet meer.

Volgens mij staat hij er nog gewoon hoor: https://www.Brouwmarkt.nl/bulldog-beerbrewer-25-automatische-brouwketel.html

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #142 Gepost op: 24-01-2017 21:05 u »
Ja inderdaad niet goed gekeken.
Vorige week was ie eraf en ik heb toen gebeld en ze vertelden me dat ie er weer op kwam.
Maar vanmiddag zag ik hem nog niet staan en dat vond ik raar, maar niet goed gekeken dus.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #143 Gepost op: 24-01-2017 22:02 u »
Klarstein , mundschenk

Is dezelfde fabriek ( ketel )scheelt flink wat euro's pomp zit intern
De regelaar is traploos en heeft 6 maisch stappen  ;)

Is de " nieuwe " versie van die ketel

https://m.alibaba.com/product/60573746141/Mini-Home-Brewing-Equipment-Beer-Mash.html?spm=a2706.7835515.1998800312.22.JRU3Ya

Op Alie Express 250 dollar
Of 50 liter
En op Amazon.de 349,- of 369, euro

Gewoon een tip

Grt Peter

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 24-01-2017 23:14 u »
De bulldog is 395 dus zoveel scheelt het niet.
En volgens mij zit bij die Klarstein geen koeler bij.
En als ik er al een koop wil ik juist deze omdat ik geen regelaar wil met 6 maischstappen.
Ik doe nu een eenstapsmaisch en wil dat dan ook per se blijven doen.
De Grainfather vind ik ook een leuk ding maar is duurder en al zeker met die nieuwe regelaar, zou er nog wel een met de oude willen.
Maar ik vind bij de Grainfather de koeler weer minder.
Ik wil ook per se een spiraal of dompelkoeler.

Online Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #145 Gepost op: 25-01-2017 08:39 u »
De regelaar maakt toch niet uit of je eenstap gaat maischen?

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #146 Gepost op: 25-01-2017 09:27 u »
Nee, maar in het geval van de Grainfather wordt het apparaat er wel duurder van en als je het niet nodig hebt is het zonde.
Maar ik heb wat filmpjes gezien van de bulldog en vind het een leuk en eenvoudig ding en niet duur.
En ik wil ook met mijn koelbox blijven brouwen dus het apparaat is er voor erbij.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #147 Gepost op: 25-01-2017 09:49 u »
Hij is bij die winkel in Jubbega zelfs 392,50 nu. Ik heb er nu een keer mee gebrouwen en het bevalt prima, een hele fijne ketel. Zaterdag de 4e mag ik weer ;)

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #148 Gepost op: 25-01-2017 11:37 u »
 Ik heb tijdje geleden brewcrafter 25 gekocht (zelfde ketel als buldog ) helaas alleen temp regeling
 Heb hier een Grainfather connect aangehangen werkt perfect mooie regeling en leuk speeltje

Online Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #149 Gepost op: 25-01-2017 11:41 u »
Is dat makkelijk aan te sluiten? Ik ben zelf wel van de gadgets en ben wel gecharmeerd van de app-mogelijkheden van de Grainfather.

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #150 Gepost op: 25-01-2017 18:23 u »
  Is te doen thermometer probe plaatsen 2x stekker c14
  Door de Grainfather wordt max 2000 W element gebruikt bij zwaarder element splitsen
  Ik maisch op 1800 W (Connect regelt vermogen) bij koken buiten de controller om 700 W bijschakelen
  dit effe controleren
  app loaden en aan de gang

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #151 Gepost op: 25-01-2017 21:13 u »
Ik doe nu een eenstapsmaisch en wil dat dan ook per se blijven doen.

Met elke 'automaat' kan dat. Maar waarom daar per se aan willen vasthouden? Waarom je beperken? Omdat je het niet anders gewend bent is volgens mij een slecht argument.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #152 Gepost op: 25-01-2017 21:52 u »
Omdat het niet nodig is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #153 Gepost op: 25-01-2017 22:25 u »
Omdat het niet nodig is.

Komt een beetje over als een auto met een versnellingsbak waarmee je alleen in de eerste versnelling rijdt. Je komt er mee vooruit maar als je doorschakelt gaat het toch een beetje sneller.
Even naar 73 C kan je rendement n je vergistingsgraad aanzienlijk verhogen. Bij 73 C worden er namelijk ook vergistbare suikers aangemaakt.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #154 Gepost op: 25-01-2017 23:00 u »
Dacht dat die discussie over maischstappen hier al vaak genoeg gevoerd is en dit topic gaat over de bulldog.
En die vergelijking van die auto kon ik in je blog al niet vatten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #155 Gepost op: 25-01-2017 23:08 u »
Dacht dat die discussie over maischstappen hier al vaak genoeg gevoerd is en dit topic gaat over de bulldog.
En die vergelijking van die auto kon ik in je blog al niet vatten.

De vergelijking wordt door mij gemaakt omdat je je wilt beperken terwijl dat niet nodig is. Met een Bulldog kun in allerlei versnellingen rijden. Dat maakt het rijden wat comfortabeler. Maar het is natuurlijk jouw goed recht om je te beperken.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #156 Gepost op: 26-01-2017 09:43 u »
De vergelijking wordt door mij gemaakt omdat je je wilt beperken terwijl dat niet nodig is. Met een Bulldog kun in allerlei versnellingen rijden. Dat maakt het rijden wat comfortabeler. Maar het is natuurlijk jouw goed recht om je te beperken.

Als Hay alleen op een temperatuur wil maischen is dat toch prima? Hele volksstammen doen een eenstapsmaisch, ik zie het probleem niet? Wanneer Hay tevreden is met een eenstapsmaisch, dan is het voor hem toch geen beperking?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #157 Gepost op: 26-01-2017 20:55 u »
Als Hay alleen op een temperatuur wil maischen is dat toch prima? Hele volksstammen doen een eenstapsmaisch, ik zie het probleem niet? Wanneer Hay tevreden is met een eenstapsmaisch, dan is het voor hem toch geen beperking?

Natuurlijk mag Hay zelf uitmaken hoe hij wilt brouwen. Maar per se alleen eenstaps willen maischen is jezelf onnodig beperken. Waarom meerstaps uitsluiten? Dat wordt door nog meer (hobby)brouwers gedaan dan alleen eenstaps.

Om een andere vergelijking te maken een schilderij met 50 kleuren grijs kan stemmig of spannend zijn maar een schilderij met meer kleuren is vaak veel aantrekkelijker.

De Bulldog is niet de beperking in deze, het is de brouwer die zich zelf beperkt... Overigens worden vaak niet alle mogelijkheden van een apparaat gebruikt. Daar heb je normaal gesproken geen last van. Vaak gebruik je niet de mogelijkheden omdat je ze niet kent. Als je ze eenmaal de mogelijkheden geleerd hebt ontdek je meestal dat ze toch wel handig zijn.

Offline Mthijs

• Vol lid
  • ...daar kun je op brouwen
« Reactie #158 Gepost op: 30-01-2017 13:49 u »
Hi,

Ik zag zojuist dat hij bij Brouwmarkt nu in de aanbieding is voor 349,-
Dus mocht iemand hem willen aanschaffen: nu doen!

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #159 Gepost op: 01-02-2017 20:45 u »
Bij een Ierse brouwshop (http://www.homebrewwest.ie/bulldog-brewer-new-pump-power-supply-free-for-v1-and-v2-purchasers-6819-p.asp) krijg je nu een nieuwe voeding voor de pomp van V1 en V2, omdat de meegeleverde niet krachtig genoeg is/schijnt te zijn. Hebben jullie hier al last van gehad, dat de pomp vastslaat?
Ik heb er pas 1 keer mee gebrouwen dus kan er nog niet zo veel van zeggen maar mocht ik er last mee krijgen dan ga ik toch maar eens bij Brouwland informeren of zij ook zo'n nieuwe voeding kunnen regelen

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #160 Gepost op: 03-02-2017 12:35 u »
Zo, zondag ophalen en de 12e de eerste brouwdag met deze ketel. Ben benieuwd! Heeft iemand eigenlijk al een goede instelling voor BrouwHulp voor deze gevonden?

Offline Marcel_k

• Vol lid
    • Twitter
« Reactie #161 Gepost op: 03-02-2017 13:28 u »
krijg je nu een nieuwe voeding voor de pomp van V1 en V2, omdat de meegeleverde niet krachtig genoeg is/schijnt te zijn. Hebben jullie hier al last van gehad, dat de pomp vastslaat?
3x mee gebrouwen tot volle tevredenheid. ik heb (gelukkig) geen problemen whatsoever.

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #162 Gepost op: 06-02-2017 19:29 u »
Hebben jullie hier al last van gehad, dat de pomp vastslaat?
Ik heb nu 4 batches met deze ketel gebrouwen en ik ben nog steeds tevreden met deze ketel. Ondanks het verschil in ingestelde temperatuur en daadwerkelijk gemeten temperatuur is hier goed mee te werken. Qua pomp heb ik ook geen problemen. Nog geen vastlopers of andere ongein. Het enige wat ik nog wil doen is de ketel aan de buitenkant isoleren.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #163 Gepost op: 07-02-2017 09:12 u »
Ik heb zaterdag voor de 2e keer met deze ketel gebrouwen. Bij de voorbereidingen in de ochtend bleek tot mijn schrik het pompje niets meer te doen. Daarop heb ik het pompje uit elkaar geschroefd, wat zitten 'pielen' en vervolgens werkte het pompje weer. Gelukkig maar. Helaas bleef het pompje tijdens de laatste maischstap 'hangen', hij sloeg vast en kreeg het wort niet meer rond. We hebben hem een beetje handmatig moeten helpen, er tegenaan tikken, friemelen, gelukkig gebeurde dat niet eerder in de maisch. Het blijft wel een zwak stukje van de Bulldog Brewer...
Maar voor de rest bevalt de ketel prima! Een plezier om er mee te brouwen.

Offline chm

• Junior lid
  • **
« Reactie #164 Gepost op: 07-02-2017 10:35 u »
Kan je die pomp niet vervangen door een beter model?

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #165 Gepost op: 07-02-2017 10:46 u »
Kan je die pomp niet vervangen door een beter model?

Zit er inderdaad wel aan te denken. Ik spoel hem nu goed schoon, even de volgende brouwsessie afwachten.

Offline Ventus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #166 Gepost op: 07-02-2017 11:39 u »
Heb deze ketel ook aangeschaft in november.
Inmiddels 7 verschillende brouwsels gemaakt en over het algemeen heel tevreden.
Pompje blijft inderdaad soms een beetje haken, dit schijnt aan de voeding te liggen en niet aan het pompje.
Op het moment dat de pomp niet aanslaat tijdens het maischen werkt het ook om de slang lager te houden en het wort op te vangen in een schone emmer oid, de pomp slaat dan meestal snel aan door het hevelmoment. het wort kan je dan vanuit de emmer weer rustig bovenin de ketel terug gieten.
Wat me wel opvalt is dat de rendementen erg uiteenlopen. Des te meer kilo's er in de stort zitten, hoe hoger lijkt het wel.
Met een batch van 25 liter haal ik 75-80% en bij een batch van 10 liter met grofweg hetzelfde maischschema misschien 65-70%.
Iemand anders hier ook last van?

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #167 Gepost op: 07-02-2017 11:57 u »
Heb deze ketel ook aangeschaft in november.
Inmiddels 7 verschillende brouwsels gemaakt en over het algemeen heel tevreden.
Pompje blijft inderdaad soms een beetje haken, dit schijnt aan de voeding te liggen en niet aan het pompje.
Op het moment dat de pomp niet aanslaat tijdens het maischen werkt het ook om de slang lager te houden en het wort op te vangen in een schone emmer oid, de pomp slaat dan meestal snel aan door het hevelmoment. het wort kan je dan vanuit de emmer weer rustig bovenin de ketel terug gieten.

vandaar ook mijn opmerking: Bij een Ierse brouwshop (http://www.homebrewwest.ie/bulldog-brewer-new-pump-power-supply-free-for-v1-and-v2-purchasers-6819-p.asp) krijg je nu een nieuwe voeding voor de pomp van V1 en V2, omdat de meegeleverde niet krachtig genoeg is/schijnt te zijn.

ik ga eens even kijken of er niet goedkoop een nieuwe voeding aan te schaffen is

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #168 Gepost op: 07-02-2017 12:05 u »
vandaar ook mijn opmerking: Bij een Ierse brouwshop (http://www.homebrewwest.ie/bulldog-brewer-new-pump-power-supply-free-for-v1-and-v2-purchasers-6819-p.asp) krijg je nu een nieuwe voeding voor de pomp van V1 en V2, omdat de meegeleverde niet krachtig genoeg is/schijnt te zijn.

ik ga eens even kijken of er niet goedkoop een nieuwe voeding aan te schaffen is

Ik hou het in de gaten. Misschien eens navragen bij Brouwmarkt of dat in Nederland ook gaat gebeuren...

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #169 Gepost op: 07-02-2017 12:41 u »

Mijn brouwmaat heeft deze ketel ook aangeschaft om te gaan beginnen met brouwen. De eerste keer heb ik hem geholpen en alles ging goed . Goed bier geworden, wel wat verbeterpunten voor de 2e brouw maar je moet je ketel wel leren kennen.. Tweede brouw werkte de pomp ook niet meer. Hij heeftvhet opgelost door te roeren in de moutkorf. Pomp is door hem opgestuurd naar Brouwmarkt. Nu nog afwachten.

Jos

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #170 Gepost op: 07-02-2017 19:50 u »
Deze ketel ondertussen ook opgehaald. De temperatuur lijkt heel aardig te kloppen, en 10L water was zo aan de kook. Ik kan bij die van mij het vermogen ook per 100W instellen in plaats van 700/1800/2500W, zou dit de V3 dan al zijn?

Zondag brouwdag, ben benieuwd.

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #171 Gepost op: 07-02-2017 22:27 u »
Deze ketel ondertussen ook opgehaald. De temperatuur lijkt heel aardig te kloppen, en 10L water was zo aan de kook. Ik kan bij die van mij het vermogen ook per 100W instellen in plaats van 700/1800/2500W, zou dit de V3 dan al zijn?

Zondag brouwdag, ben benieuwd.

Dat lijkt inderdaad de V3 te zijn ja. Kun je eens kijken wat voor voeding er bij de pomp zit?

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #172 Gepost op: 08-02-2017 08:52 u »
Dit zijn de specs:

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #173 Gepost op: 08-02-2017 09:26 u »
Dit zijn de specs:

Bedankt voor je moeite. Ik heb inderdaad een ander modelnummer: GM08-120050 met een output van 0,5 Ampere.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #174 Gepost op: 08-02-2017 10:03 u »
Bedankt voor je moeite. Ik heb inderdaad een ander modelnummer: GM08-120050 met een output van 0,5 Ampere.

Dat zou inderdaad veel verklaren. Dubel vermogen voor het motortje.

Jos

Offline janboatsma

• *
« Reactie #175 Gepost op: 08-02-2017 11:11 u »
Wij brouwen sinds november 2016 met de Bulldog. Het gevaarlijke handvat van de filterkorf hebben we meteen vervangen door een ketting met sluitingen. verder veel problemen gehad met de standaard bijgeleverde pomp. Deze is nu vervangen door een krachtige 230V pomp. verder ligt het rendement erg laag! Zelf op de 2400 Watt stand duurt het erg lang voordat het wort bijvoorbeeld van 73 Graden naar het kookpunt word gebracht.
Verder qua prijs een uitstekende brewer te noemen. wij gebruiken hem om proefbrouwsels te maken!!

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #176 Gepost op: 08-02-2017 11:50 u »
Als iemand een linkje heeft voor een betere pomp hou ik me aanbevolen  :D

Offline Ventus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #177 Gepost op: 08-02-2017 13:09 u »
Het gevaarlijke handvat van de filterkorf hebben we meteen vervangen door een ketting met sluitingen.

Heb je daar toevallig een foto van?
Heb het zelf opgelost door het afneembare handvat wat naar buiten te buigen, hierdoor bestaat er geen kans meer dat het losschiet.
Wel iets meer moeite om handvat vast te maken.

Het duurt inderdaad erg lang om de boel aan de kook te brengen. Afgelopen weekend buiten gebrouwen, en de boel was bijna niet van 78 naar 100 graden te krijgen wanwege de warmtewisseling tussen de koude wind en de enkelwandige ketel. Uiteindelijk dit opgelost door de buitenwand van de ketel tijdelijk met een rol tapijt in te wikkelen.

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #178 Gepost op: 08-02-2017 13:13 u »

Het duurt inderdaad erg lang om de boel aan de kook te brengen. Afgelopen weekend buiten gebrouwen, en de boel was bijna niet van 78 naar 100 graden te krijgen wanwege de warmtewisseling tussen de koude wind en de enkelwandige ketel. Uiteindelijk dit opgelost door de buitenwand van de ketel tijdelijk met een rol tapijt in te wikkelen.

Misschien gewoon een stuk radiatorfolie met een spanbandje er om heen? Zal ook schelen in het energie gebruik.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #179 Gepost op: 08-02-2017 13:25 u »
Misschien gewoon een stuk radiatorfolie met een spanbandje er om heen? Zal ook schelen in het energie gebruik.

Misschien de vrouw des huizes laten zien dat wij de baas zijn en gewoon binnen willen brouwen.
Buiten brouwen met dit weer: Het zal helemaal lekker worden...

:brouwen:

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #180 Gepost op: 08-02-2017 13:40 u »
De eerste keer brouwde ik in de keuken maar dat werd inderdaad niet echt gewaardeerd!  :-[ Ik brouw nu in de garage, daar kan ook nog wel wat isolatie om de ketel. Goeie tip.

Offline Ventus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #181 Gepost op: 08-02-2017 14:07 u »

Goed plan wel.
Dit was voor mij ook de eerste keer dat ik niet in de keuken brouw, normaal alle vrijheid als de vriendin van huis is  ;)

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #182 Gepost op: 13-02-2017 09:29 u »
Gister de eerste brouwdag met deze ketel. Ging allemaal zonder probleem. Pompje bleef netjes draaien, en verwarmen ging steeds lekker snel. Op 700 watt bleef alles ook mooi op temperatuur tijdens het maischen.

Ik zou wel kijken of je de v3 kan krijgen met een betere voeding voor het pompje, bij deze versie is het vermogen ook beter te regelen. Het is denk ik wel een loterij, aan de doos kun je volgens mij niet zien welke versie het is.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #183 Gepost op: 13-02-2017 10:38 u »
Hij is weer in de dagaanbieding bij de Brouwmarkt vandaag!  :D

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #184 Gepost op: 13-02-2017 10:57 u »
En ik had een mail gestuurd over het pompje en de voeding. Het pompje 'klappert' bij het rondpompen van het wort tijdens het maischen, het lukt af en toe niet om het wort rond te pompen. Ik vroeg of er een nieuwe voeding voor het pompje beschikbaar is. Dit kreeg ik als antwoord.

Citaat
Vervelend te horen dat u problemen ondervindt met het pompje van uw Beerbrewer.
Het vastlopen van het pompje heeft mogelijk te maken met gruis dat zich in het pompje bevindt.
Het is belangrijk dat het pompje regelmatig wordt uitgespoeld/ doorgespoeld met water.
Mocht dit niet afdoende zijn dan kunt u het pompje gemakkelijk uit elkaar schroeven om beter door te kunnen spoelen.
Het kan even duren voordat de voeding weer aanslaat en het pompje weer werkt (max 1 dag).
Om dit probleem in de toekomst te voorkomen adviseren wij u uw mout minder fijn te schroten.
Daardoor zal er minder gruis door de bazooka de pomp in kunnen komen waardoor voorkomen wordt dat deze ermee ophoudt.
Wij hopen dat het probleem met goed doorspoelen is opgelost.
Mocht dat niet zo zijn dan horen wij het graag van u.

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #185 Gepost op: 14-02-2017 09:46 u »
En ik had een mail gestuurd over het pompje en de voeding. Het pompje 'klappert' bij het rondpompen van het wort tijdens het maischen, het lukt af en toe niet om het wort rond te pompen. Ik vroeg of er een nieuwe voeding voor het pompje beschikbaar is. Dit kreeg ik als antwoord.

Misschien makkelijker om zelf gewoon voor een tientje of zo een voeding te kopen? Dan weet je meteen waar het aan ligt.

Je kunt natuurlijk ook kijken of er gruis in je pompje zit.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #186 Gepost op: 14-02-2017 09:48 u »
Misschien makkelijker om zelf gewoon voor een tientje of zo een voeding te kopen? Dan weet je meteen waar het aan ligt.

Je kunt natuurlijk ook kijken of er gruis in je pompje zit.

Het pompje heb ik inderdaad al doorgespoeld, helemaal uit elkaar gehaald etc. Het werkt na een tijdje wel weer. Maar als het tijdens het maischen gaat haperen is het niet zo handig...
Maar inderdaad, zelf een voeding kopen is ook een optie, maar ik ben niet zo technisch en ben bang dat ik een verkeerde voeding koop waardoor ik mijn pompje opblaas of zo. Electriciteit heb ik geen verstand van ;) De nieuwe versies van de ketel hebben een voeding met 1 ampre output ipv 0,5 Watt die van mij heeft.
-edit ik zie op Facebook zelfs foto's van een voeding met 2 Ampre, toch maar eens kijken waar je die hier in Nederland kan krijgen.

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #188 Gepost op: 14-02-2017 12:17 u »
Volgens mij moet zoiets het gewoon doen?
https://www.allekabels.nl/ac-dc-adapter/7207/1064801/universele-ac-dc-adapter-12-v.html?gclid=CO_Y68iuj9ICFQbjGwoddBgJGw

Bedankt! Ben even op zolder gedoken en daar heb ik een voeding gevonden met 1,2 Ampre output. Die dacht ik er even makkelijk op te zetten, maar die zit hard aan het pompje vast (binnen in het pompje). Gelukkig zit er een schakelaar tussen, maar toen ik die open maakte kwam ik erachter dat de boel gesoldeerd zit... Een kameraad van mij heeft een soldeerbout, die kwam net even langs, dus nu ik heb ik een betere voeding aan mijn pomp. Zaterdag de 25e gaan we weer brouwen, ik hoop dat deze voeding het probleem van een stagnerende pomp oplost.

Offline chm

• Junior lid
  • **
« Reactie #189 Gepost op: 14-02-2017 12:27 u »
Tja het prijsverschil met vergelijkbare toestellen moet toch ergens zitten.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #190 Gepost op: 14-02-2017 12:28 u »
Da's waar, het is een budget ketel.
En krijg ik net een mail van Brouwmarkt dat ik een nieuw pompje krijg met 1A voeding! Super service.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #191 Gepost op: 14-02-2017 15:06 u »
Tja het prijsverschil met vergelijkbare toestellen moet toch ergens zitten.

En met die vergelijkbaar veel duurdere toestellen heeft niemand problemen gehad?
Dacht het wel!

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #192 Gepost op: 16-02-2017 22:51 u »
Ik heb mijn trots opzij gezet en heb nog een kortingsronde meegepakt bij de Brouwmarkt. 
Omdat ik toch nog maar af en toe brouw, maar ik het gelazer met potjes en pannetjes toch aardig zat begon te vinden (ik heb nog steeds mijn weckketel uit 1996, gekocht op de van Woustraat te Amsterdam, de voorloper van Brouwmarkt..), heb ik er een in huis gehaald. 
Het is precies wat je er van verwacht, een pedaalemmer zonder pedaal, een vaag schermpje met basale knopjes voor het aantal Watt dat je door je ketel wil jagen, een timer dat niet gerelateert is aan de temperatuur dat je instelt (let op!).
Je krijgt er een kraan met huiddoorvoer bij, een bazookafilter dat niet helemaal op het schroefdraad van je kraan past, een pompje dat je aan de kraan hangt, met een 1A adapter er aan, 3 siliconen slangen, een stukje haakmetaal om de slang in het deksel van je emmer te hangen, een budget metalen spiraalkoeler met een andere afmeting dan dat op je kraan past en 2 slangenklemmetjes. 
Ik heb er een keer mee gebrouwen, wat op zich wel ging. De thermostaat is nogal wispelturig, waardoor deze de hele tijd aan of af sluit (heeft iemand anders dit ook?). Het pompje doet het prima, maar lijkt wat zwak. Het is een beetje onhandig om 2 stekkers te hebben en een pomp dat aan het kraantje moet hangen.  Het is niet de luxe die je krijgt van een Speidel, maar die is dan ook een factor 5 duurder. Al met al, denk ik niet dat het apparaat 349 waard is, maar zie het maar eens goedkoper te krijgen.

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #193 Gepost op: 17-02-2017 09:24 u »
Ik heb mijn trots opzij gezet en heb nog een kortingsronde meegepakt bij de Brouwmarkt. 
Omdat ik toch nog maar af en toe brouw, maar ik het gelazer met potjes en pannetjes toch aardig zat begon te vinden (ik heb nog steeds mijn weckketel uit 1996, gekocht op de van Woustraat te Amsterdam, de voorloper van Brouwmarkt..), heb ik er een in huis gehaald. 
Het is precies wat je er van verwacht, een pedaalemmer zonder pedaal, een vaag schermpje met basale knopjes voor het aantal Watt dat je door je ketel wil jagen, een timer dat niet gerelateert is aan de temperatuur dat je instelt (let op!).
Je krijgt er een kraan met huiddoorvoer bij, een bazookafilter dat niet helemaal op het schroefdraad van je kraan past, een pompje dat je aan de kraan hangt, met een 1A adapter er aan, 3 siliconen slangen, een stukje haakmetaal om de slang in het deksel van je emmer te hangen, een budget metalen spiraalkoeler met een andere afmeting dan dat op je kraan past en 2 slangenklemmetjes. 
Ik heb er een keer mee gebrouwen, wat op zich wel ging. De thermostaat is nogal wispelturig, waardoor deze de hele tijd aan of af sluit (heeft iemand anders dit ook?). Het pompje doet het prima, maar lijkt wat zwak. Het is een beetje onhandig om 2 stekkers te hebben en een pomp dat aan het kraantje moet hangen.  Het is niet de luxe die je krijgt van een Speidel, maar die is dan ook een factor 5 duurder. Al met al, denk ik niet dat het apparaat 349 waard is, maar zie het maar eens goedkoper te krijgen.

Wat een verhaal.

De thermostaat bleef bij mij op 500 W aan en uit klikken, op 700 W ging dat een stuk beter.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #194 Gepost op: 17-02-2017 09:46 u »
Goedkoper kan mits enkele factoren meezitten. 25 liter koffieketel uit kringloop. 220 v dimmer., iwakimd6, binnenpan oude boiler en technische zoon die tempmetertje bouwt met schakeling
Ik kan elke willekeurige temp instellen en daar blijft ie ook op dmv aan/uit maar de tijden moet ik nog handmatig bijhouden. Voor mijn 15 / 20 liter brouwsels bevalt ie prima. Brouw er al een jaar of 4 mee en heb veel ideen hier van het forum gehaald, waarvoor dank.

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #195 Gepost op: 17-02-2017 10:58 u »
Het aan en uitschakelen van de thermostaat valt bij mij reuze mee, eenmaal op temperatuur komt dat niet zo vaak voor. Ook past mijn bazookafilter naadloos op het schroefdraad. Tot nu erg blij met de keuze voor dit systeem.

Vraagje voor de bulldog brouwers, wat is de grootste moutstort die jullie tot nu toe gedaan hebben. Wil binnenkort een Imperial Stout brouwen en ben benieuwd of hij dat aankan.

Offline Ventus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #196 Gepost op: 17-02-2017 11:32 u »
Vraagje voor de bulldog brouwers, wat is de grootste moutstort die jullie tot nu toe gedaan hebben. Wil binnenkort een Imperial Stout brouwen en ben benieuwd of hij dat aankan.

Twee weken geleden een blond bier gebrouwen, met een beslagdikte van 3,4 l/kg, dat was net te hanteren met ca. 23 liter maischwater en spoelen tot 30 liter.
Denk dat je ongeveer 7-8 kg mout kan storten in totaal, dus de volledige capaciteit zal je niet kunnen gebruiken.
Heb ook een RIS gebrouwen, maar dit was slechts 12 liter, dus nog goed te hanteren.

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #197 Gepost op: 17-02-2017 11:43 u »
Twee weken geleden een blond bier gebrouwen, met een beslagdikte van 3,4 l/kg, dat was net te hanteren met ca. 23 liter maischwater en spoelen tot 30 liter.
Denk dat je ongeveer 7-8 kg mout kan storten in totaal, dus de volledige capaciteit zal je niet kunnen gebruiken.
Heb ook een RIS gebrouwen, maar dit was slechts 12 liter, dus nog goed te hanteren.

Ja, dat had ik sowieso ook al gezien dat je geen 25 liter RIS kunt brouwen. Ik ga denk voor de 15 liter. Kom ik met mijn recept net tussen de 7 en 8 kg uit.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #198 Gepost op: 17-02-2017 12:16 u »

Het is maar wat je ervan verwacht, je moet geen Braumeister en zelfs geen Grainfather verwachten.
Natuurlijk zijn die apparaten vele malen beter.
Ik heb zelf de Klarstein en daarvoor geldt hetzelfde als voor de bulldog, je koopt bewust een heel goedkoop apparaat.
En bij mij is dit apparaat er gewoon voor erbij, heel veel brouwsels zal ik lekker in mijn koelbox blijven doen zoals mijn volgende wat een barleywine wordt.
Maar daarna ga ik een aantal lekkere frisse lichte zomerbiertjes brouwen en daar is dit apparaat prima geschikt voor.
Maar ga je inderdaad voor goedkoop en verwacht je er hetzelfde van als van een duur apparaat ja dan valt het tegen.
Ik heb met die van mij nu pas een keer gebrouwen en ik vind het een super ding voor dat geld.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #199 Gepost op: 17-02-2017 20:59 u »
Wat een verhaal.

De thermostaat bleef bij mij op 500 W aan en uit klikken, op 700 W ging dat een stuk beter.

Ik doe mijn best.

Dank voor het delen van je ervaring. Deze gaat waarschijnlijk terug, het blijkt dat er zich condens achter het display verzamelt. Dat lijkt me niet erg best voor de electronica...

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #200 Gepost op: 17-02-2017 21:48 u »
het blijkt dat er zich condens achter het display verzamelt. Dat lijkt me niet erg best voor de electronica...
Dit heb ik bij mijn ketel ook gehad. Een paar dagen op kamertemperatuur gehad (ipv koude schuur) en de condens is bij de ketel verdwenen. Ook de ketel werkt nog steeds goed. Maar als je het niet vertrouwd gewoon terug sturen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #201 Gepost op: 17-02-2017 23:05 u »
Ik doe mijn best.

Dank voor het delen van je ervaring. Deze gaat waarschijnlijk terug, het blijkt dat er zich condens achter het display verzamelt. Dat lijkt me niet erg best voor de electronica...

Ook Braumeisters hebben condens achter het display. Dit is heel normaal. Het display is niet hermetisch dicht en temperatuurverschillen geven dan condensvorming.
Speidel kan er niks aan doen en accepteert het als normaal, je krijgt er geen garantie op.

Online Serge VL

• Super lid
« Reactie #202 Gepost op: 18-02-2017 08:35 u »
Ook Braumeisters hebben condens achter het display. Dit is heel normaal. Het display is niet hermetisch dicht en temperatuurverschillen geven dan condensvorming.
Speidel kan er niks aan doen en accepteert het als normaal, je krijgt er geen garantie op.
Ik vind persoonlijk dit geen argument, "we kunnen er niets aan doen", Het is gewoon een kwestie van een display en behuizing met de juiste IP graad (IP-x9) in je product te monteren, en het probleem zal zich niet voor doen.
Maar het kost natuurlijk meer geld een goede display en behuizing met een juiste IP graad. En de vraag is of de klant daar voor wel wil betalen  :)

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #203 Gepost op: 21-02-2017 08:13 u »
Da's waar, het is een budget ketel.
En krijg ik net een mail van Brouwmarkt dat ik een nieuw pompje krijg met 1A voeding! Super service.
Ik ga ook maar eens mailen denk ik; zaterdag meerdere malen een weigerend pompje gehad. Met flink wat water doorgespoeld en dan gaat het wel weer maar ideaal werken is he took niet. Hopelijk zijn ze bij mij net zo coulant.

Offline herman rispens

• *
« Reactie #204 Gepost op: 21-02-2017 22:44 u »
Ik heb de ketel een week geleden gekocht bij Brouwmakt en heb afgelopen zaterdag een Weizen gebrouwen van Arsegan. Schroten ging goed en ik heb nog niet zo door hoe fijn ik dit moet schroten. Dit blijkt later ook het probleem.
Tijden het maischschema ben ik goed aan het roeren gegaan zoals beschreven in de gebruikershandleiding van Arsegan. Dit had ik beter niet kunnen doen achteraf. Na een tijdje werd het wort niet meer rondgepompt, het pompje deed het wel. De pomp heb ik toen uitgezet en ben toen verder gegaan met maischschema. Wort gekookt en daarna afgekoeld. Na het afkoelen met veel moeite het mengsel in het gistvat gekregen onder in de ketel veel meel aangetroffen en de filter verstopt. Ben ook nog eens giststarter vergeten en de droge gist maar op het wort gegooid. Onder in de ketel aangebrand meel zwart zelfs en dit met veel moeite schoon gekregen.
De brouwsel staat nu op het gistvat te gisten en ruikt prima hoop dat het niet verbrand is. Volgende keer maar grover malen van de mout en opnieuw proberen.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #205 Gepost op: 27-02-2017 21:52 u »
Ik vind persoonlijk dit geen argument, "we kunnen er niets aan doen", Het is gewoon een kwestie van een display en behuizing met de juiste IP graad (IP-x9) in je product te monteren, en het probleem zal zich niet voor doen.
Maar het kost natuurlijk meer geld een goede display en behuizing met een juiste IP graad. En de vraag is of de klant daar voor wel wil betalen  :)
Lijkt me ook, vocht en electronica houden niet van elkaar. Dat kan nooit normaal zijn. 
Brouwmarkt laat zich weer van zijn slechte kant zien, ze mailen niet terug.

Offline wjg.seegers

• *
« Reactie #206 Gepost op: 27-02-2017 22:17 u »
Vandaag mijn 3e brouwsel gebrouwen in mijn Bulldog Beerbrewer 25. Als ik zelf mijn mout schroot heb ik ook het probleem met het slecht doorlopen van het wort en vandaag viel de pomp ook af en toe uit. Pomp uit, vloeistof terug laten zaken en weer aan werkte goed. Vandaag een dubbel gebrouwen. Ca. 8 kg mout, doordat het te fijn geschroot was, wilde het wort niet snel uitstromen bij het liften van het filter. De handgreep houd dan ook niet en schiet uit het filter. Voor mijn vorige brouwsel had ik een mix besteld bij brouwmout en deze meteen laten schroten. Toen geen problemen gehad met slecht doorlopen en een haperende pomp. Dus mijn schrootmolen maar ff modificeren dat hij toch grover kan.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #207 Gepost op: 28-02-2017 08:11 u »
Voor mijn vorige brouwsel had ik een mix besteld bij brouwmout en deze meteen laten schroten. Toen geen problemen gehad met slecht doorlopen en een haperende pomp. Dus mijn schrootmolen maar ff modificeren dat hij toch grover kan.
Ik heb nu ook 3 keer gebrouwen met de Bulldog, eerste keer geen problemen, 2e keer liep het pompje vast en afgelopen zaterdag trok het pompje het net. Aan de walsenmolen heb ik niets gewijzigd. Misschien dat ik voor de volgende keer mijn molen ook maar iets grover afstel, bedankt voor de tip.

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #208 Gepost op: 28-02-2017 18:14 u »
Gezien de verhalen over vastgelopen pompen heb ik vandaag uit voorzorg een andere voeding voor het pompje gemonteerd. Ik had alleen een 2A voeding liggen. Vrijdag ga ik weer brouwen en ik ben benieuwd hoe het dan gaat.
In de voorafgaande brouwsel had ik geen problemen met de pomp dus ik ga er vanuit dat ik de problemen nu voor blijf.

Offline Marcel_k

• Vol lid
    • Twitter
« Reactie #209 Gepost op: 06-03-2017 22:36 u »
ik heb 3x prima gebrouwen, 4e keer echter, had ik problemen met de thermostaat. ik moet wel zeggen, ik stond buiten, 10-12C , waterig zonnetje die de ketel + display bescheen.
maar de temperatuur op de display (en dus ook het opwarmen) was af en toe flink van slag.  vooral bij het uitmaischen tot 78C bleef de display lang op 67C terwijl de ketel niet meer aansloeg en het vertikte om het wort verder op te warmen. tijdje later bleef ie lang op 70C staan terwijl de wrkelijke temperatuur (handgemeten) allang ergens in de 80C.
ik weet dus niet of het buiten brouwen nou invloed had, of dat de thermostaat (nu al) kapot is.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #210 Gepost op: 20-03-2017 09:33 u »
Afgelopen zaterdag voor de 4e keer gebrouwen met de Bulldog Brewer 25. We kozen voor een IPA (omdat mijn vader dat erg lekker vindt). Alles ging prima, maar bij het spoelen en filteren schoot het hengsel los en viel de moutkorf weer terug in de ketel. Gelukkig zat het meeste vocht nog in het beslag dus spoot er niet al te veel uit, maar voor de volgende keer willen we het probleem van het losschietende hengsel toch aanpakken. Dat moet veiliger kunnen, zal eens zoeken naar suggesties.
Ook het pompje (voeding met output van 1,2 A) was nog niet optimaal, maar het leek erop dat het vocht niet goed door het beslag liep, waardoor het pompje gewoon weinig aanvoer had. Met roeren was dit op te lossen.
Uiteindelijk 22 liter met een SG van 1.070 het gistvat in, staat nu met US-05 te pruttelen.

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #211 Gepost op: 20-03-2017 12:30 u »
Ook hier zaterdag een brouwdag gedaan met de Bulldog. Ging redelijk soepel, was alleen vergeten de bazooka filter er op te zetten, dus kon na het spoelen alles alsnog in een emmer pompen om die er alsnog op te draaien. Was deze keer een forse moutstort maar geen echte problemen met de pomp gehad. Die liep af en toe wat langzaam maar dat kan ook zijn geweest omdat het filter er niet op zat. 

Bij het tillen van de moutkorf zorg ik dat ik 2 handen gebruik en de greep aan de zijkanten beetpak en niet in het midden. Dan kan ie er eigenlijk niet vanaf schieten.

Uiteindelijk 18 liter in het gistvat aan een SG van 1072

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #212 Gepost op: 22-03-2017 10:31 u »
Ik ga ook maar eens mailen denk ik; zaterdag meerdere malen een weigerend pompje gehad. Met flink wat water doorgespoeld en dan gaat het wel weer maar ideaal werken is he took niet. Hopelijk zijn ze bij mij net zo coulant.

En dat zijn ze. Gemaild met Brouwmarkt en ik mocht hem opsturen naar het antwoordnummer. Vandaag kreeg ik een andere pomp met 2A voeding binnen.
Dus als je problemen hebt met de pomp zou ik even contact met ze opnemen.

Offline Casah

• *
« Reactie #213 Gepost op: 22-03-2017 12:13 u »
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en maar lees wel al een tijdje mee.
Heb enkele malen bier gebrouwen met een simpele 27L weckketel.
Deze week heb ik de Bulldog Beerbrewer 25 besteld na wat onderzoek en de berichten in dit topic. Was al een tijdje op zoek naar betaalbare brouwinstallatie waarin het hele brouwproces gedaan kan worden.

Dit weekend ga ik direct proberen mijn weizen recept brouwen. :). Ik laat jullie hier wel weten hoe het is gegaan.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #214 Gepost op: 22-03-2017 12:16 u »

Dit weekend ga ik direct proberen mijn weizen recept brouwen. :). Ik laat jullie hier wel weten hoe het is gegaan.

Gaaf, succes! Ik heb net een weizen 2 weken in de fles zitten, gebrouwen met de Bulldog Beerbrewer 25. Ben benieuwd hoe het gaat.

Offline Casah

• *
« Reactie #215 Gepost op: 22-03-2017 12:21 u »
Gaaf, succes! Ik heb net een weizen 2 weken in de fles zitten, gebrouwen met de Bulldog Beerbrewer 25. Ben benieuwd hoe het gaat.

Cool! Hoelang heb je over het volledige brouwproces gedaan? Van maischen totdat het wort gekoeld was?

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #216 Gepost op: 22-03-2017 12:44 u »
Cool! Hoelang heb je over het volledige brouwproces gedaan? Van maischen totdat het wort gekoeld was?
Het gaat iedere brouwdag weer sneller, maar in het begin was ik bijna 5 uur bezig (schroten tot in het gistvat). Afgelopen zaterdag lukte het binnen de 4 uur. Ook afhankelijk van je maischschema natuurlijk  ;)

Offline Casah

• *
« Reactie #217 Gepost op: 22-03-2017 12:53 u »
Het gaat iedere brouwdag weer sneller, maar in het begin was ik bijna 5 uur bezig (schroten tot in het gistvat). Afgelopen zaterdag lukte het binnen de 4 uur. Ook afhankelijk van je maischschema natuurlijk  ;)

Bedankt voor de info. Dat klinkt goed en is in ieder geval een stuk sneller dan de 8/9 uur die ik nu nodig heb voor het hele brouwproces (schroten totdat de gist erbij kon) met een weckketel. Die verwarmt niet zo snel, daarnaast moest ik die uitspoelen en schoonmaken alvorens te kunnen gaan koken. Het afkoelen naar 20 graden deed ik in een kuip met koud water en duurde 2 uur.

Heerlijk om te weten dat het straks veel sneller gaat. Dan kan ik namelijk eens brouwen op een doordeweekse avond zonder dat het nachtwerk hoeft te worden :)

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #218 Gepost op: 22-03-2017 13:01 u »
Heerlijk om te weten dat het straks veel sneller gaat. Dan kan ik namelijk eens brouwen op een doordeweekse avond zonder dat het nachtwerk hoeft te worden :)
De Bulldog verwarmt in ieder geval erg snel! Tijdens het spoelen/filteren kan je de temperatuur al op koken instellen, dan gaat dat ook sneller. Het valt mij in ieder geval niet tegen, het enige dat nog veel tijd kost is het koelen en schoonmaken.
Ik ben benieuwd wat voor versie je krijgt, er schijnt een v3 te zijn met een verstelbare 'sparge plate' en een pompje met meer power.

Offline Casah

• *
« Reactie #219 Gepost op: 22-03-2017 13:08 u »
De Bulldog verwarmt in ieder geval erg snel! Tijdens het spoelen/filteren kan je de temperatuur al op koken instellen, dan gaat dat ook sneller. Het valt mij in ieder geval niet tegen, het enige dat nog veel tijd kost is het koelen en schoonmaken.
Ik ben benieuwd wat voor versie je krijgt, er schijnt een v3 te zijn met een verstelbare 'sparge plate' en een pompje met meer power.

Zolang het koelen maar sneller dan in 2uur gebeurd vind ik het prima ;).
Ik hoop dat ik de v3 krijg maar het is een aanbieding op Brouwmarkt dus ik vermoedt dat het een andere versie is. Ik zal laten weten welke versie het is zodra ik hem heb :).

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #220 Gepost op: 22-03-2017 13:19 u »
Zolang het koelen maar sneller dan in 2uur gebeurd vind ik het prima ;).
Ik hoop dat ik de v3 krijg maar het is een aanbieding op Brouwmarkt dus ik vermoedt dat het een andere versie is. Ik zal laten weten welke versie het is zodra ik hem heb :).

Ik heb hem ook via de aanbieding via Brouwmarkt en heb kennelijk de V3. Je kunt het zien aan het pompje (1A) en de mogelijkheid om het wattage per 100 W in te stellen. Schoonmaken valt met nogal mee. Ik stop de moutkorf, hopfilter en de sparge plate gewoon in de vaatwasser en de rest is makkelijk schoon te maken. Zorg wel dat je ook de pomp en de slangen goed doorspoelt tijdens het schoonmaken.

Offline Casah

• *
« Reactie #221 Gepost op: 22-03-2017 13:31 u »
Ik heb hem ook via de aanbieding via Brouwmarkt en heb kennelijk de V3. Je kunt het zien aan het pompje (1A) en de mogelijkheid om het wattage per 100 W in te stellen. Schoonmaken valt met nogal mee. Ik stop de moutkorf, hop filter en de sparge plate gewoon in de vaatwasser en de rest is makkelijk schoon te maken. Zorg wel dat je ook de pomp en de slangen goed doorspoelt tijdens het schoonmaken.

Dat zou mooi zijn wanneer het de V3 is :). Goede tip om de onderdelen in de vaatwasser te doen. Ik kook slangetjes meestal uit.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #222 Gepost op: 22-03-2017 13:37 u »
Schoonmaken valt met nogal mee. Ik stop de moutkorf, hopfilter en de sparge plate gewoon in de vaatwasser en de rest is makkelijk schoon te maken. Zorg wel dat je ook de pomp en de slangen goed doorspoelt tijdens het schoonmaken.

Daar had ik ook nog niet aan gedacht, ik doe het nu altijd met de hand. Wel uitkijken, er zitten scherpe stukjes aan.

Offline Daddy Cools

• Boven 10 berichten
  • *
  • Koelkast omgebouwd... Ik ben Blij
« Reactie #223 Gepost op: 23-03-2017 09:01 u »
Zo, zondag ophalen en de 12e de eerste brouwdag met deze ketel. Ben benieuwd! Heeft iemand eigenlijk al een goede instelling voor BrouwHulp voor deze gevonden?
Ik ben ook wel benieuwd. Heeft iemand een screenshot misschien?

Offline Casah

• *
« Reactie #224 Gepost op: 23-03-2017 20:03 u »
Die van mij is onderweg en komt morgen binnen!  :groots:

Offline Mats

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #225 Gepost op: 24-03-2017 23:39 u »
Ik heb een paar dagen geleden mijn Bulldog mogen ontvangen en mijn eerste brouwsel inmiddels achter de rug. Ik liep alleen tegen een probleempje aan met mijn beslag in de moutkorf.

Het probleem wat ik had was dat onderin de moutkorf tijdens het maischen al een filterbed ontstond (ik weet niet of dit normaal is of niet), maar het probleem was vooral dat dit bed zo dik was dat het wort er niet vrij genoeg doorheen ging. Omdat de Bulldog van onderen water omhoog pompt terug de moutkorf in zorgde dit ervoor dat de moutkorf overvol raakte en dat de ketel onderin droog kwam te staan (omdat al het wort in de moutkorf bleef zitten). Ik moest vervolgens met enige regelmaat met mijn roerspaan over de bodem van de moutkorf schrapen om te zorgen dat er weer water naar beneden stroomde. Ik had hetzelfde probleem toen ik na het maischen ging spoelen, dat het water er enorm lang over deed om weg te spoelen, ik weet niet of dit met het spoelen wel hoort of hoort het daar ook op redelijk normaal tempo te gaan?

Ik heb zelf het vermoeden dat dit komt omdat ik mijn mout wellicht te fijn geschroot heb. Hebben andere hier toevalllig ook last van gehad of zou het ook nog aan iets anders kunnen liggen?

Offline Franske

• Vol lid
« Reactie #226 Gepost op: 25-03-2017 08:33 u »
Hoeveel maischwater had je gebruikt?

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #227 Gepost op: 25-03-2017 08:39 u »
De "sparge plate" te hard aangedrukt? En inderdaad de vraag hierboven natuurlijk.

Grt Peter

Offline Chipmunk03

• Junior lid
  • **
« Reactie #228 Gepost op: 25-03-2017 13:26 u »
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn zelfgemaakte kloon. Ik had de kraan helemaal open staan. Maar dan wordt het wort te snel rond gepompt. Bij mij hielp het door de kraan niet te ver open te doen. Beetje trimmen. De afvoer en aanvoer moet hetzelfde zijn, anders stroomt de binnenwereld over. En als gevolg daarvan, brandde de bodem aan. Dat benvloedde de smaak, helaas.

Offline Mats

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #229 Gepost op: 25-03-2017 15:15 u »
Hoeveel maischwater had je gebruikt?

20 liter volgens het recept wat ik heb gevolgd, dus dat zou voldoende moeten zijn lijkt me.

De "sparge plate" te hard aangedrukt? En inderdaad de vraag hierboven natuurlijk.

Geloof het niet, die hing tijdens het filteren zo'n 3 4 centimer boven het filterbed.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn zelfgemaakte kloon. Ik had de kraan helemaal open staan. Maar dan wordt het wort te snel rond gepompt. Bij mij hielp het door de kraan niet te ver open te doen. Beetje trimmen. De afvoer en aanvoer moet hetzelfde zijn, anders stroomt de binnenwereld over. En als gevolg daarvan, brandde de bodem aan. Dat benvloedde de smaak, helaas.

Heb hier ook een beetje mee gespeeld maar uiteindelijk resulteerde dat in dat er praktisch geen wort meer rond ging wilde ik aanvoer gelijk maken aan de afvoer. Ik had uiteindelijke ook een hele inimini beetje aangebrande resten aan de bodem van de ketel maar doordat ik steeds weer wort door liet stromen door het filterbed te verstoren kon ik dat verder voorkomen.

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #230 Gepost op: 25-03-2017 17:00 u »
Bij mij hielp het door de kraan niet te ver open te doen.
Ik zet bij het maischen de kraan half open. Nog geen problemen mee gehad.

Offline bultje76

• Junior lid
  • **
  • GrainFather-er
« Reactie #231 Gepost op: 25-03-2017 18:21 u »
Heb je te fijn geschroot? hoe zag je recept eruit, veel tarwe toevallig?

Offline Mats

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #232 Gepost op: 25-03-2017 18:34 u »
Heb je te fijn geschroot? hoe zag je recept eruit, veel tarwe toevallig?

Ik durf eigenlijk niet te zeggen wat de exacte verhoudingen waren, had een moutpakket van Brouwmarkt gebruikt maar er zaten in ieder geval wel tarwe in. De foto is van hoe fijn ik mijn mout geschroot heb:

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #233 Gepost op: 25-03-2017 18:52 u »
Ik wel het idee dat je inderdaad te fijn hebt geschroot. Je kafjes zijn ook helemaal kapot. gaat ten koste van je filtering

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #234 Gepost op: 25-03-2017 19:14 u »
Probeer eens met klam schroten. Je zult versteld staan hoe mooi de korrel geplet wordt.

Offline Daddy Cools

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #235 Gepost op: 29-03-2017 09:23 u »

Ik heb het zelf maar als volgt ingevuld. Als iemand suggesties heft om het anders te doen hoor ik het graag.

Offline Bjorn

• *
« Reactie #236 Gepost op: 29-03-2017 23:29 u »
Sinds iets meer dan een maand heb ik ook de v3 versie. Pas 2x gebrouwen, maar beide keren geen problemen ervaren. Althans, voor zover ik kan beoordelen als beginner.
Geen vastlopende pompjes of temperatuur variaties. Op aanraden van forum vrij grof geschroot en blij verrast door het gemak (en resultaat).

Initieel wel geprobeerd om een kleine batch (12 liter te brouwen) maar dan heb je amper water in de kuip zitten. Iemand ervaring met kleinere hoeveelheden bier in deze ketel? Hoe schaalt het verlagen van de hoeveelheid spoelwater?

Offline Casah

• *
« Reactie #237 Gepost op: 01-04-2017 09:49 u »
Zo, gisteravond mijn eerste brouwsel gebrouwen in de nieuwe ketel. Was natuurlijk even wennen en uitvinden hoe alles werkt.
Aansluiten pompje met slangetje om het maischwater rond te pompen, meegeleverde ringetjes echt erom zetten aan beide kanten anders loopt het water eruit  ;D.
Koelen, Gardena kraanstuk paste niet goed op mijn kraan binnen dus heb die het hele koelproces ertegenaan moeten drukken (45 minuten) :P

Maar goed, het is gelukt en de het overgebleven volume klopte met wat ik had berekend. begin sg was 1054 en moest volgens recept 1055 zijn dus komt goed in de buurt. Het bier zag er ook mooi zuiver uit dus filteren is ook goed gegaan.

Was rond 20:30 begonnen en rond 2uur klaar. Volgende keer zal het wel een uurtje sneller kunnen aangezien ik nu weet hoe de ketel werkt en hoe alles aangesloten dient te worden.

Smackpack gist een dag eerder laten activeren en erbij gedaan. De hoofdgisting is wel nog niet op gang gekomen zag ik net maar goed, ik heb pas 6,5 uur geleden de gist erbij gedaan.
Even afwachten dus nog  :biersmile:

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #238 Gepost op: 14-04-2017 20:50 u »

Ik heb de 'sparge plate' losgemaakt van het overlooppijpje. Het voordeel is nu dat je de plaat op het mout kan leggen ipv dat het overlooppijpje de hoogte bepaald. Nu kan ik eventueel ook kleinere batches brouwen zonder dat het wort van een grote hoogte op het mout klettert. Ook is het nu makkelijker om tijdens het maischen te roeren zonder dat je de hele boel scheef trekt/afbreekt. FF de plaat eraf, roeren, plaat erop en door met maischen.

Vandaag gebrouwen en voorlopig ben ik tevreden met het resultaat.

Offline Rickkert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #239 Gepost op: 15-04-2017 19:21 u »
Ik heb de Bulldog Beerbrewer 25 nu 1 keer gebruikt en ik moet zeggen dat ik het een prachtig apparaat vind!

Heb eindelijk eens een brouwdag gehad zonder problemen!  :proost:

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #240 Gepost op: 18-04-2017 20:02 u »
Komende zondag mijn eerste brouwdag met de Bulldog gepland staan. Voor het eerst ook een grotere hoeveelheid, 15 liter blond bier.   :biersmile:

De ingredinten en het recept komen van Brouwmout.nl. Nog niet experimenteel, eerst maar eens vertrouwd raken met de Bulldog. De mout ga ik zelf schroten met de walsenmolen die ik laatst voor mijn verjaardag heb gekregen. Het zal zo alles bij elkaar compleet anders worden dan de standaard Hema/Brooklyn Brewshop kitjes die ik tot nu toe gebrouwen heb. Ben dus erg benieuwd  :)

Ik heb mij goed ingelezen en wat filmpjes van Bulldog brouwer "The Blundering Brewer" gekeken (erg vermakelijk, denk dat ie veel van zijn eigen bier drinkt  :proost:). Ik denk dat ik er wel klaar voor ben, maar als iemand nog een gouden tip voor de Bulldog heeft hou ik mij aanbevolen :groots:.

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #241 Gepost op: 18-04-2017 20:11 u »
Als eerste klam en niet te fijn schroten. Schilt een hoop frustratie

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #242 Gepost op: 18-04-2017 21:06 u »
Check, zo rond 1 mm toch?

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #243 Gepost op: 18-04-2017 22:03 u »
Wat ik zo her en der lees is het eerder 1,2 mm. maar misschien gaat 1 mm ook wel in combinatie met klam schroten.

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #244 Gepost op: 18-04-2017 23:22 u »
Wat ik zo her en der lees is het eerder 1,2 mm. maar misschien gaat 1 mm ook wel in combinatie met klam schroten.
Of het nu 1 mm of 1,2 mm is is niet belangrijk. Ik zou als eerste een handvol door je molen halen. Controleren (of de kafjes gebroken zijn), eventueel aanpassen en dan pas de rest schroten.

Offline Bjorn

• *
« Reactie #245 Gepost op: 19-04-2017 07:26 u »
Foutjes die ik heb gemaakt: filter vergeten aan te sluiten. Klemmetje naar pompje niet aangesloten (gaat losser zitten als hij warm wordt). Voor de rest erg makkelijk apparaat. Klam schroten beviel mij ook erg goed.

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #246 Gepost op: 19-04-2017 09:00 u »
Ik schroot op exact 1 pinpas dikte voor de Bulldog ketel, dat gaat perfect.

Dit weekend eens een wat zwaarder bier gemaakt, ook dat ging prima, we hadden tijdens het brouwen zelfs tijd zat om de vorige batch te bottelen. Deze keer hadden we geen zakjes voor de hop gebruikt, maar dat vond ik niet zo handig, moest een aantal keer langs het filter schrapen met een lepel om de ketel leeg te krijgen.

Filtert er hier nog iemand na het koken trouwens? We gooien na het koelen nu gewoon de kraan open boven het gistvat, maar je zou ook het pompje kunnen gebruiken en nog eens door een kaasdoek filteren.

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #247 Gepost op: 19-04-2017 09:50 u »
Afgelopen zondag ook weer gebrouwen met de Bulldog Beerbrewer 25 en dit keer klam geschroot, dat is heel goed bevallen. Het pompje had totaal geen problemen om het wort rond te pompen, hoewel ik er toch bijna 8 kg mout in had.
Ik filter niet meer na het koken, het bazooka filter is wat mij betreft voldoende.
Klemmetje naar pompje niet aangesloten (gaat losser zitten als hij warm wordt).
Heb je hier zelf een klemmetje voor gekocht of zat die er standaard bij?

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #248 Gepost op: 19-04-2017 17:20 u »
Bedankt voor de tips allen  :)

Klemmetje naar pompje niet aangesloten (gaat losser zitten als hij warm wordt)

Gaat dit om het slangetje tussen de kraan en het pompje? Er zatten bij mij 2 slangenklemmen bij, maar ik ging er vanuit dat die voor het aansluiten van de slangen op de koeler bedoeld was.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #249 Gepost op: 19-04-2017 21:49 u »
Bedankt voor de tips allen  :)

Gaat dit om het slangetje tussen de kraan en het pompje? Er zatten bij mij 2 slangenklemmen bij, maar ik ging er vanuit dat die voor het aansluiten van de slangen op de koeler bedoeld was.
Ik denk dat hij de slangenklemmetjes bedoelt inderdaad.  De derde slang met dat uitrekbare stukje er op, is waarschijnlijk bedoeld voor de spiraalkoeler. 
Op youtubefilmpjes heb ik gezien dat iemand de gekookte wort terugpompt in de ketel om beweging rond de spiraalkoeler te houden, maar met elektra erbij om de temperatuur in de gaten te houden, lijkt me een beetje gedoe. Het werkt, maar het is te adviseren om een platenkoelertje voor 50 bij de Brouwmarkt mee te nemen, dat werkt sneller en het spaart je een hoop water uit.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #250 Gepost op: 21-04-2017 13:48 u »
Ik denk dat hij de slangenklemmetjes bedoelt inderdaad.  De derde slang met dat uitrekbare stukje er op, is waarschijnlijk bedoeld voor de spiraalkoeler. 
Op youtubefilmpjes heb ik gezien dat iemand de gekookte wort terugpompt in de ketel om beweging rond de spiraalkoeler te houden, maar met elektra erbij om de temperatuur in de gaten te houden, lijkt me een beetje gedoe. Het werkt, maar het is te adviseren om een platenkoelertje voor 50 bij de Brouwmarkt mee te nemen, dat werkt sneller en het spaart je een hoop water uit.

Ben recentelijk overgestapt van een 30 platenkoeler naar een dompelkoeler/spiraalkoeler, heb niet het idee dat ik meer water kwijt ben. Grootste voordeel (voor mij in ieder geval) is dat je een spiraalkoeler makkelijker reinigt, je ziet wat vies is. Een platenkoeler vind ik maar een eng ding, kan niet zien wat er allemaal inzit...

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #251 Gepost op: 21-04-2017 15:00 u »
Dat is voor mij ook de reden om een dompelkoeler te gebruiken veel makkelijker te reinigen.
En dat van dat meer water gebruiken begrijp ik ook niet zo goed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #252 Gepost op: 21-04-2017 15:30 u »
En dat van dat meer water gebruiken begrijp ik ook niet zo goed.

In een platenkoeler is er in verhouding een veel groter oppervlak waarover warmte-overdracht kan plaatsvinden.

Overigens ben ook ik een aantal jaren geleden overgestapt van een platenkoeler naar een dompelkoeler omdat het schoon zijn van de koeler veel beter visueel is waar te nemen.
Terwijl ik met mijn dompelkoeler aan het koelen ben zet ik de pomp van mijn Braumeister aan. Hierdoor ontstaat stroming in de ketel die er voor zorgt dat het koelen sneller gaat omdat het wordt vaker langs de koeler gaat.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #253 Gepost op: 22-04-2017 00:05 u »
In een platenkoeler is er in verhouding een veel groter oppervlak waarover warmte-overdracht kan plaatsvinden.

Overigens ben ook ik een aantal jaren geleden overgestapt van een platenkoeler naar een dompelkoeler omdat het schoon zijn van de koeler veel beter visueel is waar te nemen.
Terwijl ik met mijn dompelkoeler aan het koelen ben zet ik de pomp van mijn Braumeister aan. Hierdoor ontstaat stroming in de ketel die er voor zorgt dat het koelen sneller gaat omdat het wordt vaker langs de koeler gaat.
Alle wegen leiden naar Rome, gelukkig. Het is eigenlijk een kwestie van voorkeur.  Het voordeel van een platenkoeler, is dat je op basis van zwaartekracht het wort direct in je vergistingsvat kan laten lopen. Daarna is schoonmaken een eitje. Je spoelt hem waterschoon en dompelt 'm onder in een badje met schoonmaakmiddel naar keuze.  Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #254 Gepost op: 22-04-2017 00:37 u »
Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Ook ik heb jarenlang een platenkoeler gebruikt zonder problemen. Maar het visueel kunnen controleren geeft toch een beter gevoel. Ik zet de koeler een 5 minuten voor het einde van het koken in de ketel. Dat geeft extra zekerheid.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #255 Gepost op: 22-04-2017 01:00 u »
Ook ik heb jarenlang een platenkoeler gebruikt zonder problemen. Maar het visueel kunnen controleren geeft toch een beter gevoel. Ik zet de koeler een 5 minuten voor het einde van het koken in de ketel. Dat geeft extra zekerheid.
Zo deed ik dat ook jaren, maar de beweging rond de spiraalkoeler is wel van belang, vandaar...
Zoals ik al zei, alle wegen leiden naar Rome, het is een kwestie van voorkeur. Beide systemen werken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #256 Gepost op: 22-04-2017 11:30 u »
Zo deed ik dat ook jaren, maar de beweging rond de spiraalkoeler is wel van belang, vandaar...
Zoals ik al zei, alle wegen leiden naar Rome, het is een kwestie van voorkeur. Beide systemen werken.

Zeker, beide systemen werken inderdaad. Het gaat bij mij enkel om het gevoel dat ik zie dat het schoon is. Bij een platenkoeler moet je op vertrouwen dat de reinigingsmiddelen hun werk doen. En eerlijk gezegd is dat ook zo ondanks het feit dat er vaak allerlei rommel uit je koeler komt als je een keer een agressiever middel gebruikt.

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #257 Gepost op: 23-04-2017 20:39 u »
Vandaag de eerste brouwdag gehad met de Bulldog, ging als een zonnetje.  :) Geen problemen met het pompje en als je potten en pannen gewend bent en zeer relaxte manier van brouwen. Ben erg benieuwd hoe het resultaat zal zijn.  :proost:

Ik heb de Bulldog na het brouwen schoon geschrobd. Ontsmetten jullie het apparaat direct naar het brouwen en wat gebruiken jullie daarvoor? Ik heb oxi, Star San en Puremel, wat is het beste? Verder vraag ik mij af hoe je het kraantje en het pompje goed kan reinigen. Ik heb beiden doorgespoeld, maar halen jullie het ook uit elkaar?

Bedankt voor de antwoorden alvast weer!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #258 Gepost op: 23-04-2017 21:44 u »
Ontsmetten hoeft niet maar goed schoonmaken wel.

Ik gebruik voor mijn Braumeister PBW. Dat werkt goed. Haalt alle aanslag weg. Daarna even met een doek met schoonmaakazijn door de ketel. Mijn Braumeister ziet er na een kleine 4 jaar gebruik uit alsof hij net uit de doos komt...

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #259 Gepost op: 24-04-2017 11:10 u »
Als alternatief voor PBW kun je tegenwoordig ook Enzybrew gebruiken. Een stuk goedkoper in gebruik en ik merk geen verschil in de resultaten.

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #260 Gepost op: 24-04-2017 14:41 u »
Bedankt voor de tips! Ik heb nu Star San voor de reiniging gebruikt en daarna nog een doekje met schoonmaak azijn. Keteltje blinkt weer!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #261 Gepost op: 24-04-2017 21:32 u »
Bedankt voor de tips! Ik heb nu Star San voor de reiniging gebruikt en daarna nog een doekje met schoonmaak azijn. Keteltje blinkt weer!

Star San gebruik je normaal gesproken niet voor reinigingsdoeleinden maar voor het desinfecteren van je brouwspullen. Het desinfecteren van een brouwketel is nergens voor nodig. De mout die je stort is ook niet steriel.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #262 Gepost op: 14-05-2017 22:03 u »
Ik rims 1 pans op 1 temperatuur en heb stellig de indruk dat mijn rendement aan de lage kant is.
Ik pomp continue rond en dim mijn 3000 w element terug tot ca 750 watt. Dit element springt automatisch aan en uit op 67 graden Ik kan dus een gewenste temperatuur sturen. Nu mijn vraag: help ik de enzymen om zeep met 750 watt tijdens de maischtijd? Wort is rechtstreeks in contact met element. Ik stort bij 70 graden en daalt dan naar gewenst 67 graden en daar blijft ie dan ook 70 min op. Ook roer ik geregeld zachtjes.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #263 Gepost op: 14-05-2017 22:04 u »
Ik rims 1 pans op 1 temperatuur en heb stellig de indruk dat mijn rendement aan de lage kant is.
Ik pomp continue rond en dim mijn 3000 w element terug tot ca 750 watt. Dit element springt automatisch aan en uit op 67 graden Ik kan dus een gewenste temperatuur sturen. Nu mijn vraag: help ik de enzymen om zeep met 750 watt tijdens de maischtijd? Wort is rechtstreeks in contact met element. Ik stort bij 70 graden en daalt dan naar gewenst 67 graden en daar blijft ie dan ook 70 min op. Ook roer ik geregeld zachtjes.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #264 Gepost op: 14-05-2017 22:24 u »
Hoe hoog is je rendement?
Ik doe het ook zo maar dan met een ander aparaat en tijdens het maischen staat mijn element op 1500 Watt.
Ik haalde laatst dik 75%

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #265 Gepost op: 14-05-2017 22:34 u »
Ik ga het berekenen maar 2 identieke brouwsels gemaakt waar 1 met pannen en roeren en 2 staps en een veel hoger brix, iets van 2 punten meer. Ik herinner me hooguit 65 % maar ga bij nieuw brouwen berekenen.
Ik suiker wel bij want mijn bieren zijn moutig genoeg dus per saldo zijn ze zelfs lekkerder maar toch blijf ik het vreemd vinden. Volgend brouwsel zal ik mijn rendement noteren.
Het is een oude koffieketel en het wort loopt onder weg direct langs het element vandaar mijn vraag.
Systeem en gemak is prima en wil eigenlijk niet anders maar zou toch graag een vergelijkbaar rendement zien.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #266 Gepost op: 14-05-2017 23:05 u »

Als een element van 750 Watt steeds aan en uit gaat door de temperatuurregeling, dan is het effectief vermogen veel lager. Moet ook wel anders zou je temperatuur oplopen. Wort in beweging houden is het belangrijkste tegen aanbranden. Maar het heeft niets met je rendement te maken.

Met een RIMS is je rendement meer afhankelijk van je doorstroming, en spoelen na afloop van het maischen. Met de meeste systemen is 75% (donker bier) tot ruim 80% haalbaar. Ook met een RIMS moet je niet te snel spoelen.

Maar meet al je stappen eens, en als je een refractometer hebt meet dan eens een paar keer tijdens het maischen. Als je waardes goed zijn tijdens het maischen en te laag bij het begin van het koken weet je waar het probleem zit.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #267 Gepost op: 14-05-2017 23:18 u »
Ok goede tip en ga meten
Ik recirculeer met md10 die ik iets moet knijpen
Ik meet in de leiding en die temperatuur kan ik instellen en de sensor stuurt dus ook mijn element aan of uit. Daarnaast meet ik ook in de maisch en beide waardes lopen vrij synchroon. Prima dus.
mijn volgend brouwsel ga ik meer meten.

Offline wjg.seegers

• *
Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25
« Reactie #268 Gepost op: 30-05-2017 20:32 u »
Onlangs bij mijn 4e brouwsel hield het pompje er mee op. Later deze gedemonteerd en gereinigd. De rotor bleek te plakken om het asje.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #269 Gepost op: 10-06-2017 14:55 u »
Hoi, vraagje (hoef ik niet hele topic door  :D )

Ben aan het proberen met water of de ketel het doet, ik dacht dat ik uit maar 3 standen voor verwarming ik kiezen.
Maar als ik de power selecteer kan ik traploos van laag naar hoog is dat nieuw, of hebben meer dit bij de laatste versie?

Moet toegeven voelt allemaal beter aan qua kwaliteit en ik verwachtte...

Grt Peter

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #270 Gepost op: 11-06-2017 00:14 u »
Je hebt inderdaad de laatste versie. Ik ben er zelf tevreden over mijn Bulldog ondanks dat ik niet de laatste maar de een na laatste versie heb. Het is geen Braumeister maar de ketel doet wat hij moet doen. Veel plezier met je ketel

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #271 Gepost op: 11-06-2017 09:00 u »
Dankjewel,
Volgende week een brouwdag en kijken of ik het  beter vind dan wat ik gebruikte (digitale maischketel roerwerk enz.)
Grt Peter

Offline Daddy Cools

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #272 Gepost op: 15-06-2017 09:07 u »
Mijn ketel was doorgebrand bij mijn laatste brouw.
Nu zit er ook een traploze vermogens instelling in.
Geen Hoog, Midden of Laag stand meer.
Dus dat wordt keuzestress tijdens het brouwen  ;D

Ik ben benieuwd.

Succes met je ketel.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #273 Gepost op: 17-06-2017 16:32 u »
Na 15 minuten maischen stopte de pomp en de psu knipperde.
Gekeken blijkt het een 1 A voeding te zijn  :(  gelukkig had ik nog een pompsysteem van de vertrouwde set.

Voor de rest best fijn ding, wel even gemaild of er een andere voeding kan komen.
Grt Peter

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #274 Gepost op: 26-06-2017 16:54 u »
Hoe zien jullie bulldog gegevens eruit in BrouwHulp?

Hier mijn huidige instellingen:

Offline beershine

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #275 Gepost op: 27-06-2017 13:11 u »
Martijn,

Mijn setup is:
Volume maischkuip/Filterkuip/Ketel: 33 liter.
Hoogte maischkuip/Filterkuip/Ketel: 47 cm.
Gewicht korf/kuip: 1.5 kg (RVS)
Maischwater: 22 liter.
Verlies kookketel: 0.1 l (Als je deze leegtrekt via een hevel.)
Verdamping 3 l/h (hangt ook van je omgeving af en hoe heftig je wilt koken).

(0.7 liter vloeistof komt overeen met 1 cm hoogte.)

Offline Ilanman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #276 Gepost op: 02-07-2017 14:31 u »
Nu ons weck keteltje het begeven heeft, zijn mijn brouwmaatjes en ik aan het twijfelen of we over zullen stappen op zo'n gentegreerd systeem als de Bulldog of een Klarstein Mundschenk. Extra gemak is misschien wel lekker en geeft meer headspace om te experimenteren, maar we willen nog wel het gevoel hebben dat we zelf brouwen. Wat je wil, is uiteindelijk een kwestie van persoonlijke smaak, lijkt me.

Maar het zou natuurlijk erg fijn zijn om het gewoon een keer te proberen. Is er iemand in de buurt van Haarlem van wie we er een keer eentje een dag kunnen lenen?

Offline Stefan013

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #277 Gepost op: 19-08-2017 21:59 u »
Morgen weer aan de slag met de Bulldog proberen een heerlijke IPA te brouwen.

Na het terugkoelen in de ketel laten wij het wort in het vergistingsvat kletteren echter op een gegeven moment loopt de bazooka filter vast. We lossen dit op om met roerspaan over het filter te wrijven maar hierdoor krijgen we geen helder wort in het gistvat. Hoe lossen jullie dit op?

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #278 Gepost op: 19-08-2017 22:29 u »
Is terugblazen een optie? Vroeger had ik een hevelfilter en als die wel eens verstopte dan deed terugblazen en dan filterde ie weer

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #279 Gepost op: 19-08-2017 22:56 u »
Ik gebruik tegenwoordig helemaal geen filter meer in de ketel. Ik heb een rvs knietje aan de binnenkant van de ketel op zo'n 3 mm van de bodem van de pan. Na einde koken goed whirlpoolen, ff wachten en dan het wort koelen. Er gaat inderdaad eiwit wat naar het gistingsvat maar dat zal uiteindelijk toch naar de bodem zakken. Voorlopig nog geen problemen gehad.
Als inspiratie heb ik dit gebruikt:http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.1650.html en dan halverweg de pagina bij reactie #1658 van 12345

Offline Stefan013

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #280 Gepost op: 19-08-2017 23:55 u »
Ik gebruik tegenwoordig helemaal geen filter meer in de ketel. Ik heb een rvs knietje aan de binnenkant van de ketel op zo'n 3 mm van de bodem van de pan. Na einde koken goed whirlpoolen, ff wachten en dan het wort koelen. Er gaat inderdaad eiwit wat naar het gistingsvat maar dat zal uiteindelijk toch naar de bodem zakken. Voorlopig nog geen problemen gehad.
Als inspiratie heb ik dit gebruikt:http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.1650.html en dan halverweg de pagina bij reactie #1658 van 12345

Gebruik je dan na het whirlpoolen de koelspiraal van Bulldog?

Wij brouwen vaak 10 liter, dan vind ik de koelspiraal niet echt handig.

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #281 Gepost op: 20-08-2017 08:50 u »
Gebruik je dan na het whirlpoolen de koelspiraal van Bulldog?
Nope, ik gebruik een platenkoeler. Natuurlijk wel na gebruik goed schooonmaken.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #282 Gepost op: 02-09-2017 02:33 u »
Nope, ik gebruik een platenkoeler. Natuurlijk wel na gebruik goed schooonmaken.
Inmiddels ben ik nog veel luier geworden, ik vries water in, mik dat in het gistvat, laat het wort lauw door de platenkoeler lopen en meet dan wat ik er uit wil halen, of corrigeer met gekookt suikerwater.

Offline Marksbrew

• Vol lid
  • BIAB brouwer, 15-20L
« Reactie #283 Gepost op: 30-09-2017 17:36 u »
Ik heb gisteren ook een Bulldog besteld bij Brouwmarkt.
Al eea over gelezen en blijf met twee basis vragen zitten.
- hoe dik maischen jullie, lees zo ongeveer 3l/kg, klopt dat?
- hoeveel spoelen jullie, als ik een recept in beersimth invul, kom ik op ongeveer 16l maischwater en 14l spoelwater voor een 20l brouwsel, is dat een redelijke verhouding of spoelen jullie niet/minder?

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #284 Gepost op: 30-09-2017 18:28 u »
Nou, vandaag nog een 20 liter brouw gedaan.

22 liter water in de pan ( met korf erin en de maatvoering van de ketel = 3,3 kg)
6,5 kg mout

Na maischen spoelen tot 24 liter.
Na 90 min koken 19 liter in het vat.
Er blijft altijd iets in de ketel achter namelijk.

Niks Brouwsoftware vandaag (deze ketel maakt me lui 😉)

Grt Peter

Offline Marksbrew

• Vol lid
  • BIAB brouwer, 15-20L
« Reactie #285 Gepost op: 30-09-2017 19:05 u »
Nou, vandaag nog een 20 liter brouw gedaan.

22 liter water in de pan ( met korf erin en de maatvoering van de ketel = 3,3 kg)
6,5 kg mout

Na maischen spoelen tot 24 liter.
Na 90 min koken 19 liter in het vat.
Er blijft altijd iets in de ketel achter namelijk.

Niks Brouwsoftware vandaag (deze ketel maakt me lui 😉)

Grt Peter
Dank je, geeft al een goed beeld. Wat bedoel je met de 3,3 kg?
En dan heb je een litertje of 8 spoelwater gebruikt?

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #286 Gepost op: 30-09-2017 19:09 u »
3,3 kg per liter
En ik heb een oudere ketel waar gewoon 80 graden water inzit ( meet niet echt de liters)
Er blijft natuurlijk water in het mout zitten. Maar een liter of 8 is het zeker.

Grt Peter

Online TymonK

• Vol lid
  • IBU!
« Reactie #287 Gepost op: 03-10-2017 22:00 u »
Dit apparaat was weer eens in de aanbieding bij Brouwmarkt dus de knoop doorgehakt! Net opgehaald, volgend weekend brouwen...

Dit hele topic doorgelezen, heel veel youtube filmpjes gekeken maar toch nog een paar vragen / punten van aandacht:
- Maischen: met het pompje continue doorspoelen, "sparge plaat" iets boven het oppervlak hangen om water gelijk te verdelen en kletteren (zuurstof....) te voorkomen?
- Spoelen: dit doe je met de filterpan boven de vloeistof? Dus de maisch staat droog en dan spoel je nog eens tien liter water erdoorheen? Twee zorgpunten - zuurstofinslag door kletteren en wordt je maischbed niet verpest (ws. niet door de sparge plate?)
(ik ben van plan 5 kg mout op 20 liter water te maischen. Wil met 25 liter de kook starten)
- Ik snap de zin van de moutpijp nog niet (centraal in het vat). Pomp zuigt aan en kun je via buitenaf naar boven voeren.
- Filteren - lees hier verschillende materialen over bazooka en filterheks. Beide liggen, ga starten met de bazooka denk ik
- Hop. Heb een RVS hopspider liggen (gebruik ik nu ook - op gas in de pan). Daarmee voorkom ik dat hop de filter verstopt
- Na het koelen whirlpool maken om eiwit in het midden/weg van de filter te houden
- Spoelwater verwarmen. Ai. Ik wilde met dit apparaat alles in de schuur doen. Geen heet water. Dus zo'n grote koffiepot voor 20 liter water denk ik (ook makkelijk voor schoonmaak water....)

Heel veel vragen - ga natuurlijk ook nog een keer proefdraaien met alleen water!

Offline Ventus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #288 Gepost op: 04-10-2017 08:04 u »
Citaat
- Maischen: met het pompje continue doorspoelen, "sparge plaat" iets boven het oppervlak hangen om water gelijk te verdelen en kletteren (zuurstof....) te voorkomen?
Voor een goed rendement handig om het pompje de hele tijd te laten lopen, zo circuleert het wort mooi door de maisch heen.

Citaat
- Spoelen: dit doe je met de filterpan boven de vloeistof?
Correct.
Citaat
- Ik snap de zin van de moutpijp nog niet (centraal in het vat). Pomp zuigt aan en kun je via buitenaf naar boven voeren.
Ruimte creeeren tussen de mout en het bazookafilter, zodat het maischbed zn natuurlijke functie uit kan oefenen en je de heldere wort weer van boven af door de moutpijp laat zakken.

Citaat
- Filteren - lees hier verschillende materialen over bazooka en filterheks. Beide liggen, ga starten met de bazooka denk ik
Bazooka zit erbij, werkt prima, is vooral bedoeld voor hopresten en eiwitten na het koken.

Citaat
- Na het koelen whirlpool maken om eiwit in het midden/weg van de filter te houden
Heeft geen zin, want het bazookafilter loopt door het midden. Maar het filter is effectief genoeg om meehevelen te voorkomen.

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #289 Gepost op: 04-10-2017 09:12 u »
Maischen: inderdaad met de Sparge Plate er op. Ik duw die altijd net onder vloeistofniveau. Het kraantje zet ik net zo ver open dat er een dun straaltje loopt. Als je bang bent voor zuurstof inslag kun je een slangetje aansluiten die je op de sparge plate legt. Ik begin met heel goed roeren, dan de sparge plate erop en na een paar minuutjes de pomp aan en dan tijdens het maischen aanlaten. Af en toe even het deksel optillen om te kijken of de pomp harder of zachter moet en jezelf verbazen hoe mooi helder alles wordt.

Spoelen: ik til zelf de moutkorf eerst half op, dan uitlekken. Daarna op de bovenste stand en langzaam spoelen. Inderdaad met de sparge plate er op, die verdeelt het water over je filterbed. Ik merk dat echt goed schroten helpt om efficint te brouwen bij deze ketel. Klam schroten helpt zeker. De zin van de moutpijp is dat je na het spoelen de moutpijp weghaalt en je van je bostel af bent. Ik zet de ketel altijd al op 104 graden tijdens het spoelen. Ik spoel zelf tegenwoordig gewoon met heet water uit de kraan. Is vast omstreden hier maar voor mij werkt het.

Filteren na de kook: die bazooka werkt voor mij uitstekend. Ik doe de hop in zakjes, maar hoor graag hoe de hopfilter bevalt in deze ketel. Na het koelen wacht ik een paar minuten om de eiwitten neer te laten slaan en dan gewoon de kraan open boven het gistvast. Geen problemen daarmee gehad. Paar minuten wachten helpt wel om "schone" wort in je gistvat te krijgen.

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #290 Gepost op: 04-10-2017 11:06 u »
3,3 kg per liter

Grt Peter

Pff... dat wordt zwaar roeren...  :nut: :brouwen: ;)

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #291 Gepost op: 04-10-2017 11:53 u »
Pff... dat wordt zwaar roeren...  :nut: :brouwen: ;)

;D
ik bedoel natuurlijk 3,3 L/kg sorry  :pan:

Offline Marcel_k

• Vol lid
    • Twitter
« Reactie #292 Gepost op: 04-10-2017 13:04 u »
Filteren na de kook: die bazooka werkt voor mij uitstekend. Ik doe de hop in zakjes, maar hoor graag hoe de hopfilter bevalt in deze ketel. Na het koelen wacht ik een paar minuten om de eiwitten neer te laten slaan en dan gewoon de kraan open boven het gistvast. Geen problemen daarmee gehad. Paar minuten wachten helpt wel om "schone" wort in je gistvat te krijgen
Arne, ik heb vrijwel ltijd een dichtslibbende bazooka, ik moet altijd prutsen met een spatel of een mes om te zorgen dat het nog een beetje doorstroomt. met tarwe en haver (uiteraard) meer, maar met 100% gerst eigenlijk ook wel. weet jij daar nog iets slims op?
(ps: ik koel eerst met de spiraal in de Bulldog, en zet dan het kraantje open)

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #293 Gepost op: 04-10-2017 13:10 u »
Ik zelf heb de bazooka vervangen door een filterheks t-stuk met cam lock. ( wel kleiner gemaakt zodat hij tussen de poten van de moutkorf past).
Zolang ik er geen losse hop ingooi pomp ik het direct het vat in na het koelen.
grt peter

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #294 Gepost op: 04-10-2017 13:35 u »
Arne, ik heb vrijwel ltijd een dichtslibbende bazooka, ik moet altijd prutsen met een spatel of een mes om te zorgen dat het nog een beetje doorstroomt. met tarwe en haver (uiteraard) meer, maar met 100% gerst eigenlijk ook wel. weet jij daar nog iets slims op?
(ps: ik koel eerst met de spiraal in de Bulldog, en zet dan het kraantje open)

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik dan anders doe. Ik merkte dat de Bazooka dicht liep met de hop los in de ketel. Daarna weer met hop kookzakjes gewerkt en ook met 50% tarwe geen problemen gehad. Gewoon koelen, daarna 5 minuutjes wachten en dan de kraan open.

Offline Marcel_k

• Vol lid
    • Twitter
« Reactie #295 Gepost op: 04-10-2017 14:08 u »
Ik heb eigenlijk geen idee wat ik dan anders doe. Ik merkte dat de Bazooka dicht liep met de hop los in de ketel. Daarna weer met hop kookzakjes gewerkt en ook met 50% tarwe geen problemen gehad. Gewoon koelen, daarna 5 minuutjes wachten en dan de kraan open.
Misschien omdat ik pellets gebruik en jij alleen bloemen? Ik stop het allemaal wel in een hopzakje, maar blijf er toch wel last van houden.
Ik heb nog een filterhex liggen, maar die aansluiting past dan weer niet op het kraantje.

Offline ArneSmits

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #296 Gepost op: 04-10-2017 15:11 u »
Misschien omdat ik pellets gebruik en jij alleen bloemen? Ik stop het allemaal wel in een hopzakje, maar blijf er toch wel last van houden.
Ik heb nog een filterhex liggen, maar die aansluiting past dan weer niet op het kraantje.
Dat zou het kunnen zijn, heb alleen nog maar bloemen gebruikt. Misschien is dat de makkelijkste oplossing  :biersmile:

Offline Mario72

• Vol lid
« Reactie #297 Gepost op: 04-10-2017 17:26 u »
Ik gebruik tegenwoordig een haaks rvs bochtje aan de binnenkant. Niks filters oid. Na het koken goed whirlpolen, ff wachten en dan naar het gistingsvat. Er gaat altijd wel wat het gistingsvat in maar dat zakt vanzelf wel.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #298 Gepost op: 04-10-2017 21:45 u »
Ook ik heb mijn filter eruit gehaald en een haaks bochtje geplaatst. Beetje bezinksel zakt in de bol van de fastferment. Ik hevel ook maar 1 x vlak voor bottelen en heb net zo,n helder bier na 3 maanden als voorheen toen t helderder het gistvat inging en vaker hevelde.
Dus verschillende werkwijzen met t zelfde resultaat. Zo zoekt ieder zijn of haar eigen werkwijze die t best bevalt.

Online TymonK

• Vol lid
  • IBU!
« Reactie #299 Gepost op: 04-10-2017 21:59 u »
Bedankt allemaal voor de antwoorden en suggesties tot nu toe! Nuttig.

Over de moutpijp - ik heb me niet goed uitgedrukt denk denk.
Ik bedoelde de holle pijp in de moutkorf/moutmand waarop je de sparge plate vastzet. Is dat (sparge plate) het enige doel?
In een youtube filmpje zag ik er ook een flinke fontein wort doorheen komen.
Ik kan natuurlijk wel de "spijker" gebruiken die erbij zit om dit tegen te gaan...

Offline Marcel_k

• Vol lid
    • Twitter
« Reactie #300 Gepost op: 04-10-2017 22:07 u »
. Is dat (sparge plate) het enige doel?
ja, en die spijker is zeker handig. Ik was m na 1x al kwijt, dus heb nu een echte spijker met wat alufolie eromheen :)

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #301 Gepost op: 04-10-2017 22:11 u »
Dat pijpje waar de spargeplate op gaat heeft als doel dat de vloeistof die niet door de mout loopt weg kan.
( Overloop)
En die spijker doe je erin bij het storten van de mout zodat er geen mout in die pijp naar beneden op de bodem komt.
En de fontein door die pijp komt waarschijnlijk omdat sommige de moutkorf tijdens het koken erin laten.
( Hop los erin  b.v)

Grt Peter

Online TymonK

• Vol lid
  • IBU!
« Reactie #302 Gepost op: 05-10-2017 10:14 u »
OK - bedankt allemaal voor de tips!

Er staat nu een extreem traag vergistende Saison in de gistkast, maar midden oktober ga ik m aanslingeren. En dit weekend proefdraaien met water...

Online TymonK

• Vol lid
  • IBU!
« Reactie #303 Gepost op: 05-10-2017 10:22 u »
Filter is losneembaar met 1/2'' koppeling (aliexpress)
Schoonspoelen water Star San.
Werkt makkelijk.

Gr C

Hoi Freelive - omdat ik niet zo technisch ben - heb jij onderdelen nrs/beschrijvingen van Ali / andere leveranciers:
- Die vierweg-splitsing voor de filterheks (mooie constructie - Maischen in de emmer gaat perfect bij mij met dit ding)
- Camlock
- Connectie naar de kraan (kraan heeft kleinere diameter dan de filterheks)
- Eventueel de kraan gelijk vervangen door een vlinderkraan (beter schoon te maken)?

Andere vraag - iedereen "dimt" de doorstroom tijdens maischen door de kraan verder open/dicht te zetten? Of een dimmer op het pompje (ipv aan/uit schakelaar)

Online joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #304 Gepost op: 05-10-2017 10:28 u »
Ik dim inderdaad door het kraantje dicht(er) te draaien.

En dat pijpje in de moutkorf kan je er eventueel uitdraaien, er zit schroefdraad onderaan. Kwam ik ook pas na een paar brouwsels achter, ook handiger met schoonmaken. Maar ja, dan heb je wel een gat op de bodem van je moutkorf.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #305 Gepost op: 05-10-2017 12:35 u »