Pagina's:
Actions
  • #1 door Eelke Gepost op 23 Sep 2016
  • Ik heb zondag 11 september 15 liter bockbier gebrouwen, begin sg 1067. Na een dag kwam de vergisting goed op gang, en na 4 dagen viel het waterslot (zo'n bubbelende, geen klepperende) compleet stil. Dus nieuwsgierig het sg gemeten op donderdag 15-9 en dat was 1024.

Vandaag weer gemeten, 1022. Al is dat op de meter wat lastig precies te zien moet ik zeggen. Het waterslot heeft al die tijd niks gedaan, de waterlevels stonden zelfs gewoon gelijk.

Ga ik dan dit weekend bottelen?

Ik heb de Wyeast 3787 gebruikt. Die zou een vergistingsgraag tussen de 75-80 hebben, en dit is dus nu 67.2...
  • #2 door tdp Gepost op 23 Sep 2016
  • Zondag weer meten, als het dan weer 1022 is, gewoon bottelen mijns inziens. Eventueel zou je het nog een graadje warmer kunnen zetten, maar ik verwacht daar niet al te veel van.

• #3 door JanEric Gepost op 23 Sep 2016
  • Welke gist heb je gebruikt? Is het een ondergister? Zo ja heb je genoeg gist gebruikt? Kun je wat meer informatie geven over je brouwproces?
  • #4 door Eelke Gepost op 23 Sep 2016
  • Welke gist heb je gebruikt? Is het een ondergister? Zo ja heb je genoeg gist gebruikt? Kun je wat meer informatie geven over je brouwproces?

De gist staat in de op, Wyeast 3787 (belgian trappist high gravity). 1 zak op 15 liter. Eerder gebruikte ik 1 zak op 20 dus dat leek me wel oké.

Welke informatie over het brouwproces zou relevant zijn? Dit was eigenlijk de eerste keer dat het ging zoals gepland, en zonder gestress. 15 liter gepland en 15 liter in het vat. Start sg van 1069 en uitgekomen op 1067.
  • #5 door Eelke Gepost op 23 Sep 2016
  • Zondag weer meten, als het dan weer 1022 is, gewoon bottelen mijns inziens. Eventueel zou je het nog een graadje warmer kunnen zetten, maar ik verwacht daar niet al te veel van.

Ik vergist niet op temperatuur. Ik heb de dagen dat het hard gistte gekoeld in bad door er water in te zetten en  af en toe nieuwe koelelementen bij te doen. De temperatuur is hierdoor niet boven de 23 uit geweest. Hij moest tussen de 18 en 22 vergisten.

Maar ophogen gaat nu lastig worden dus. Ik kan natuurlijk de elektrische vloerverwarming erbij aanzetten, maar voor die wat doet zijn we ook al even verder. Of warm water, zou ook nog kunnen?

Het is nu 22 graden in de badkamer.
  • #6 door Oscar Gepost op 23 Sep 2016
  • Heb je het bier ook overgeheveld?
  • #7 door Eelke Gepost op 23 Sep 2016
  • Heb je het bier ook overgeheveld?

Nee, ik heb maar 1 gistvat.
  • #8 door RienP Gepost op 23 Sep 2016
  •  Al is van 1067 naar 1022 is niet bijster ver. Je zou eens voorzichtig kunnen roeren om de gist weer wat meer zwevend te krijgen. Misschien dat er dan nog een puntje afgesnoept zal worden.

Misschien de volgende keer starter overwegen? Voor 15 liter met een SG van 1067 heb je +/- 180 miljard cellen nodig. Dat het is bijna het dubbele van 1 smackpack.
  • #9 door Eelke Gepost op 23 Sep 2016
  • Al is van 1067 naar 1022 is niet bijster ver. Je zou eens voorzichtig kunnen roeren om de gist weer wat meer zwevend te krijgen. Misschien dat er dan nog een puntje afgesnoept zal worden.

Misschien de volgende keer starter overwegen? Voor 15 liter met een SG van 1067 heb je +/- 180 miljard cellen nodig. Dat het is bijna het dubbele van 1 smackpack.

Ja dat van die starter zei je eerder al... ik zal me er eens in in gaan lezen.

Roeren, ja echt? Maar niet de koek raken dan zeker?
  • #10 door RienP Gepost op 23 Sep 2016
  • Juist wel. Zoveel mogelijk gist weer in beweging brengen. Wel zo voorzichtig mogelijk roeren uiteraard om zuurstofinslag te voorkomen.
  • #11 door Eelke Gepost op 23 Sep 2016
  • Oke, dan ga ik dat doen!
  • #12 door Herman Gepost op 23 Sep 2016
  • De Westmalle gist is lastig als hij aan het werk moet zonder goede voorbereiding, m.a.w. zorg voor voldoende vitale gist. Hij beloond je met een schuimkraag die net zo hoog is als de hoeveelheid bier in je vat. Ik heb het idee dat je inderdaad een gestokte gisting hebt. Je zou evt een deel kunnen aftappen en in een erlenmeyer o.i.d. vergisten en dan regelmatig schudden. Als dat deel wel verder gaat vergisten, weet je dat de oorzaak bij de gist ligt.
  • #13 door hansHalberstadt Gepost op 24 Sep 2016
  • Wat ik in zo'n geval doe is alles overhevelen in een schoon vat zonder de gist mee te nemen en de gist op de bodem oppeppen door er een ruime hoeveelheid verse wort bij te doen. af en toe zwenken zodat de gist goed in oplossing komt en zuurstof oplost voor de groei van de gist. en als dat weer goed gist de rest weer terughevelen. Daarvoor moet je wel 2 vaten hebben.
    2e vat is ook altijd handig bij het bottelen, dus een goede investering.
  • #14 door hansHalberstadt Gepost op 24 Sep 2016
  • Ik vergist niet op temperatuur. Ik heb de dagen dat het hard gistte gekoeld in bad door er water in te zetten en  af en toe nieuwe koelelementen bij te doen.

Hoe koud is het toen geworden? Bij vastlopers zie ik vaak een verband met hoog SG in combinatie met te lager vergistingstemperatuur bij gist die daar gevoelig voor is.   
  • #15 door Eelke Gepost op 24 Sep 2016
  • Bedankt voor de reactie's en tips!

Een erlenmeyer heb ik ook nog niet, maar die moet er wel gaan komen als ik een starter ga maken natuurlijk.

Een tweede vat staat inderdaad ook nog op de aan te kopen lijst. Ik koop echter steeds weer iets. Dit is mijn 4e mout brouwsel, alles bij elkaar is het toch best prijzig, en ik wilde wel eerst even zien of het wel echt blijft hangen, deze hobby ;) ik denk nu van wel.

Ik heb de temp van het wort niet onder de 20 gemeten, de temp van het water was niet kouder dan 16 graden, dus ik denk dat het wel meevalt.

Het peil in het waterslot staat nu ongelijk sinds het omroeren. Dat zou wel positief moeten zijn denk ik he. Even kijken wat het doet. Zou het nog nut hebben het vat nu in warm water te zetten zodat de temperatuur toch nog wat omhoog gaat?
  • #16 door Eelke Gepost op 24 Sep 2016
  • Oh nog een vraag, het geplande eind sg is volgens het recept 1018. Zit 1022 daar dan dus bijzonder ver vanaf?
  • #17 door Haagse Wouter Gepost op 24 Sep 2016
  • Oh nog een vraag, het geplande eind sg is volgens het recept 1018. Zit 1022 daar dan dus bijzonder ver vanaf?

Neen, het is teveel afhankelijk van factoren die BrouwHulp niet meeneemt.
    Maar is gewoon pas klaar als het klaar is.
  • #18 door Jacques Gepost op 24 Sep 2016
  • Ik heb zondag 11 september 15 liter bockbier gebrouwen, begin sg 1067. Na een dag kwam de vergisting goed op gang, en na 4 dagen viel het waterslot (zo'n bubbelende, geen klepperende) compleet stil. Dus nieuwsgierig het sg gemeten op donderdag 15-9 en dat was 1024.

Vandaag weer gemeten, 1022. Al is dat op de meter wat lastig precies te zien moet ik zeggen. Het waterslot heeft al die tijd niks gedaan, de waterlevels stonden zelfs gewoon gelijk.

Ga ik dan dit weekend bottelen?

Ik heb de Wyeast 3787 gebruikt. Die zou een vergistingsgraag tussen de 75-80 hebben, en dit is dus nu 67.2...

Allereerst de standaardvraag als het gaat om tegenvallende vergisting: hoe heb je het SG gemeten? Gebruik je een hydrometer of een refractometer?

Tweede vraag bij een donker bier: zat er veel caramout in je storting?
    Het is altijd handig om het volledige recept te posten bij dit soort vragen.

Dan nog een opmerking 1 zak Wyeast op 15 liter met een begin SG van 1067 is echt te weinig.
    Stokkende vergistingen zijn bijna altijd het gevolg van het te weinig gist enten.
    In dit geval was het beter geweest als je met de inhoud van de Wyeast verpakking een starter had gemaakt van 1,5 liter.

Al is van 1067 naar 1022 is niet bijster ver. Je zou eens voorzichtig kunnen roeren om de gist weer wat meer zwevend te krijgen. Misschien dat er dan nog een puntje afgesnoept zal worden.

Roeren levert risico's op. Zowel qua infecties als oxidatie. Zwenken met het vat is een betere optie.
  • #19 door Eelke Gepost op 25 Sep 2016
  • Starter ga ik de volgende keer echt doen ja.

Het recept was;
    3750 munich mout
    750 pilsmout
    450 caramunich
    60 carafa 1
    52 chocolademout ontbitterd.

36 gr ek goldings
    20 gr Cascade.

Ik heb vorig jaar ongeveer hetzelfde recept gebrouwen, met andere hop. Toen was het sg te laag uitgevallen, en heb ik een suikeroplossing toegevoegd. Dat ging prima maar suiker vergist natuurlijk makkelijker...

Ik denk dat ik vandaag nog eens meet, zwenk, en dan morgenavond maar bottel. Afhankelijk van wat er uit de meting komt natuurlijk.

Ik meet met een hydrometer, dus ik hoef niet om te rekenen (zat daar de fout inderdaad maar, dat had makkelijker geweest ;) )
  • #20 door hansHalberstadt Gepost op 25 Sep 2016
  • Ik denk dat ik vandaag nog eens meet, zwenk, en dan morgenavond maar bottel. Afhankelijk van wat er uit de meting komt natuurlijk.
    Door zwenken breng je bewust veel gist in oplossing, met als doel dat die gist dan weer mee gaat doen. De dag erna dan gaan bottelen lijkt me niet verstandig want dan krijg je al die gist ook in je flesjes en een dag is zeker niet voldoende om de nog ontbrekende 10% suiker om te zetten. Ik zou dan zeker een week wachten tot alles weer helder is en dan kijken of het SG gezakt is. Zwenken doet geen wonderen. Ik verwacht zelf dat het niet echt helpt. als het nu helemaal gestopt is met gisten kun je ook beslissen om toch te bottelen met 7 gram suiker per liter. Je loopt alleen wel kans dat de suikeromzetting langzaam doorgaat in je flesjes met te hoge koolzuurdruk als gevolg. Dat is een kwestie van elke paar dagen een flesje proeven. Mocht de druk te hoog oplopen (bier is dan lastig in te schenken met veel schuim) dan kun je het bier proberen zo koud mogelijk te zetten en niet te lang te wachten met opdrinken.

• #21 door Eelke Gepost op 25 Sep 2016
  • Ah, nou heb ik vrijdag natuurlijk al geroerd...

Nou, in ieder geval straks nog maar eens meten en kijken wat dat zegt.
  • #22 door Eelke Gepost op 25 Sep 2016
  • Niks veranderd in ieder geval, nog steeds 1022.
  • #23 door Jacques Gepost op 25 Sep 2016
  • Niks veranderd in ieder geval, nog steeds 1022.

In je recept zie ik geen al te groot aandeel aan caramouten die een lage vergistingsgraad kan verklaren.
    Het maischschema heb je niet gegeven zodat ik niet kan zien of daar de oorzaak zit.

Ik heb mij er vaker over verbaasd. Het blijft apart dat als je aan het begin van de vergisting ent met meer gist je een hogere vergistingsgraad haalt dan wanneer je met minder gist start. Latere gistgiften of maatregelen zoals beluchten of warmer wegzetten willen bijna nooit werken.
    Een toevoeging van gistvoeding wil wel eens helpen. Het probleem is vaak dat er te weinig zink is in je brouwsel.

Wat echt werkt is het toevoegen van een giststarter met veel actieve gistcellen die opgekweekt zijn in een wort die aangerijkt is met gistvoeding (lees zink).
  • #24 door Eelke Gepost op 25 Sep 2016
  • In je recept zie ik geen al te groot aandeel aan caramouten die een lage vergistingsgraad kan verklaren.
    Het maischschema heb je niet gegeven zodat ik niet kan zien of daar de oorzaak zit.

Ik heb mij er vaker over verbaasd. Het blijft apart dat als je aan het begin van de vergisting ent met meer gist je een hogere vergistingsgraad haalt dan wanneer je met minder gist start. Latere gistgiften of maatregelen zoals beluchten of warmer wegzetten willen bijna nooit werken.
    Een toevoeging van gistvoeding wil wel eens helpen. Het probleem is vaak dat er te weinig zink is in je brouwsel.

Wat echt werkt is het toevoegen van een giststarter met veel actieve gistcellen die opgekweekt zijn in een wort die aangerijkt is met gistvoeding (lees zink).

Oh ja, sorry. Schema
    30 min op 63
    30 min op 72
    5 min op 78

Dat had ik wel aangepast want in het recept wat ik eerder had stonden 5 maischstappen en dat vond ik wat te gortig. Vanuit het boek water in bier veranderen gehaald dat als je langer op het een maisch je dan een zoeter bier krijgt en langer op het ander (ik ben het al weer kwijt...) een droger bier, dus ben ik er tussen gaan zitten.

Gistvoeding heb ik niet en ga ik de komende dagen ook niet aan kunnen komen lijkt me. Ik heb alleen nog een zakje saison gist maar dat lijk me ook geen goed idee he?

Ik denk dat ik maar gewoon moet gaan bottelen, ergens de komende dagen. En dan ga ik wel zien wat het wordt... mislukt het, dan heb ik weer veel geleerd. (dat is nog steeds het doel van het zelf bier brouwen, het hele proces goed leren begrijpen. Een lekker bier is natuurlijk leuk, maar daar hebben we al een koelkast vol van, en van iedere keer een prima bier brouwen zonder problemen leer je natuurlijk wel minder).
  • #25 door hansHalberstadt Gepost op 25 Sep 2016
  • Bottelen met teveel gist is ook weer niet zo'n punt als je niet de allerhoogste eisen stelt. Ik denk dat je nu vooral moet kijken hoe je er nog het beste van kunt maken. En dan gewoon niet al te lang wachten met opdrinken.
Pagina's:
Actions