SG daalt niet, maar toch nog schuim

Gestart door Fermon, 19-09-2016 16:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermon

3 Weken geleden heb ik een tripel gebrouwen. De brouw dag ging goed, behalve dat mijn rendement in plaats van mijn normale 70% in een keer 80% was.
Iets meer alcohol dus, maar prima dat kan een tripel hebben  :biersmile:
Het begin SG was: 1.085. Na 6 dagen heb ik het bier overgeheveld na een mandfles voor de nagisting, het SG was toen: 1.027.
De afgelopen 2 weken meet ik tussentijds met een refractometer. Nu is de brix al 2 dagen hetzelfde namelijk 11,2 (dit staat gelijk bij mijn brouwsel als een sg van 1.019).
Maar nu schuimt het nog, en zie ik bubbels omhoog komen.


Kan ik dit bier nu bottelen? of moet ik nog wachten?

Hier onder het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkFW10
Naam receptTripel (Westmalle kloon)
Brouwdatum01-09-2016
BiertypeTripel
Volume14,0 l
Begin SG1,085 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)36 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
14,00 lWater uit Hardenberg6,75 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
51 mg/l4 mg/l18 mg/l215 mg/l25 mg/l29 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,600 kgPilsmout 33 EBC78,3 %
0,200 kgMunich mout 1516 EBC4,3 %
0,100 kgCara 120Dingemans120 EBC2,2 %
0,700 kgKristalsuiker0 EBC15,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.50 min.3,6 l/kg
Alfa-amylaserust70,0 °C10 min.25 min.3,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,0 gSaazbellen3,4%60 min.9,5 IBU
18,0 gStyrian Goldingsbellen4,3%60 min.12,0 IBU
10,0 gStyrian Goldingsbellen4,3%first wort hop7,3 IBU
10,0 gSaazbellen3,2%first wort hop5,5 IBU
5,0 gStyrian Goldingsbellen4,3%5 min.0,7 IBU
5,0 gSaazbellen3,4%5 min.0,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,5 °C
Eind SG hoofdvergisting1,027 SG
Start nagisting06-09-2016
Temp. nagisting22,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


MarinusHolkema

Ik zou nog maar even wachten. Vooral omdat je nog belletjes ziet.

mbroek

Uit laten gisten op 22 tot 24  ºC, deze is nog niet klaar om te bottelen.
 

Fermon

Citaat van: mbroek op 19-09-2016  16:46 uUit laten gisten op 22 tot 24  ºC, deze is nog niet klaar om te bottelen.

Hij staat nu al een paar dagen op 24,5℃.
Normaal gesproken zijn mijn bovengistende brouwsels wel na een dag of 10 uitgegist. Deze staat er al 3 week, krijg ik dan geen last van autolyse?

Fermon



ongeveer 3 blubs per minuut(dit al een week lang)

Juindorper

Het lijkt er op dat je te weinig gist hebt toegevoegd.
Met dit recept en deze gist zou je toch wel een eind SG van rond de 1010 mogen verwachten.
Maar dat kan nou wel eens heel lang gaan duren.

Fermon

Citaat van: Juindorper op 19-09-2016  21:14 uHet lijkt er op dat je te weinig gist hebt toegevoegd.
Met dit recept en deze gist zou je toch wel een eind SG van rond de 1010 mogen verwachten.
Maar dat kan nou wel eens heel lang gaan duren.
Daar dacht ik eerst ook aan maar volgens mrmalry moesten er 196 billions gist cellen worden toegevoegd, ik heb 2 smartpacks van weayst toegevoegd dus 200 billions, dit waren verpakkingen die nog geen 3 weken oud waren, dus vitaliteit genoeg... lijkt mij.

Juindorper

Citaat van: Vrumona op 19-09-2016  21:26 uDaar dacht ik eerst ook aan maar volgens mrmalry moesten er 196 billions gist cellen worden toegevoegd, ik heb 2 smartpacks van weayst toegevoegd dus 200 billions, dit waren verpakkingen die nog geen 3 weken oud waren, dus vitaliteit genoeg... lijkt mij
Maar je rendement is 10% hoger uitgevallen. Dat kan wel eens een cruciaal verschil maken.

Fermon

Citaat van: Juindorper op 19-09-2016  21:44 uMaar je rendement is 10% hoger uitgevallen. Dat kan wel eens een cruciaal verschil maken.

Inderdaad, maar het verhaal wat ik vertelde over het aantal gistcellen is gebaseerd op het gehaalde sg, dus 1,085 en heb ik dus genoeg gist geend.
Tijdens het brouwen heb ik hier rekening meegehouden omdat ik tussentijds mijn sg(brix) meet.

Het rare is dat SG(brix) nu niet meer veranderd, terwijl er nog wel activiteit aanwezig is.

mbroek

Citaat van: Vrumona op 19-09-2016  21:53 uInderdaad, maar het verhaal wat ik vertelde over het aantal gistcellen is gebaseerd op het gehaalde sg, dus 1,085 en heb ik dus genoeg gist geend.
Tijdens het brouwen heb ik hier rekening meegehouden omdat ik tussentijds mijn sg(brix) meet.

Het rare is dat SG(brix) nu niet meer veranderd, terwijl er nog wel activiteit aanwezig is.

De hoeveelheid gist die je gebruikt hebt is aan de krappe kant, er zal iets gebeurt zijn waardoor de gist niet optimaal presteert. Het is ook beter een starter te maken dan 2 pakken gist te gebruiken, je gist is dan veel vitaler.


Daar heb je nu niets meer aan, ik denk dat je dit gewoon moet uitzitten tot de vergisting klaar is.
 

Fermon

Citaat van: mbroek op 19-09-2016  22:32 uDe hoeveelheid gist die je gebruikt hebt is aan de krappe kant, er zal iets gebeurt zijn waardoor de gist niet optimaal presteert. Het is ook beter een starter te maken dan 2 pakken gist te gebruiken, je gist is dan veel vitaler.


Daar heb je nu niets meer aan, ik denk dat je dit gewoon moet uitzitten tot de vergisting klaar is.

Dank je duidelijk antwoord, ik zal dus gewoon geduld moeten hebben en wachten tot er geen activiteit meer is.

Een giststarter durfde ik nog niet aan vandaar 2 pakken.

Ik hoop dat dit nog lekker bier wordt, en niet teveel last krijg van een autolyse smaak.
Ik zal jullie op de hoogte houden. :degroeten:

chm

Je hebt overgeheveld dus veel last van autolyse zal je niet hebben

Fermon

4 dagen later... brix nog steeds hetzelfde(11,2)? ???
De frequentie van de bubbels(koolzuur) wordt wel minder.
Ik vind het nog steeds vreemd, al bijna een week geen verandering in de brix (SG).
:weetniet: :weetniet: :weetniet:

Jacques

Citaat van: Vrumona op 23-09-2016  18:49 u4 dagen later... brix nog steeds hetzelfde(11,2)? ???
De frequentie van de bubbels(koolzuur) wordt wel minder.
Ik vind het nog steeds vreemd, al bijna een week geen verandering in de brix (SG).
:weetniet: :weetniet: :weetniet:

Waarschijnlijk gaat de vergisting zo langzaam dat je weinig daling ziet.

Daarnaast kun je ook last hebben van het verschijnsel dat het SG een klein beetje stijgt tegen het einde van de nagisting. Ik heb het vaker gezien en naar mijn idee komt dit door het vrijkomen van stoffen uit de gist.

hansHalberstadt

Ik zie dat je 700 gram suiker hebt toegevoegd per 14 liter. Was het begin SG gemeten voor of na het toevoegen van de suiker.
Als het begin SG was inclusief suiker dan is het bier pas voor 90% uitgegist (SVG=77%), anders kom ik op SVG = 91% dan is het bier al erg ver doorgegist (8% meer dan normaal)

Fermon

Citaat van: hansHalberstadt op 24-09-2016  20:05 uIk zie dat je 700 gram suiker hebt toegevoegd per 14 liter. was het begin SG gemeten voor of na het toevoegen van de suiker.
als het begin SG was inclusief suiker dan is het bier pas voor 90% uitgegist (SVG=77%), anders kom ik op SVG=91% dan is het bier al erg ver doorgegist (8% meer dan normaal)

Het begin SG was inclusief de 700 gram suiker.

De hoofdgisting (6 dagen) was heel intensief met een snelle start van de vergisting. Er ontstond na ongeveer 12 uur al een flinke laag schuim en na 2 dagen stond de rest ruimte (10 liter) vol met schuim. 

Nu bijna 4 weken later nog steeds lichte activiteit, en het bier is kraakhelder...

Ik weet het echt niet meer... kan het wel zo lang in een mandfles blijven?


Jacques

Citaat van: Vrumona op 24-09-2016  20:56 uNu bijna 4 weken later nog steeds lichte activiteit, en het bier is kraakhelder...

Ik weet het echt niet meer... kan het wel zo lang in een mandfles blijven?

Dit een mooi voorbeeld van een slepende vergisting, iets waar je last van kunt hebben als je te weinig gist ent. Mogelijk was de gist niet erg vitaal.

Zolang je vergisting hebt kun je niet bottelen omdat je niet weet hoeveel koolzuur nog gevormd wordt. Er zit niet anders op dan te wachten.

Ongetwijfeld zal de vorming van koolzuur de eerst komende dagen stoppen.

hansHalberstadt

Wat ik zou doen in dit geval is voorzichtig overhevelen in een 2e mandfles met achterlating van de gist in de 1e mandfles. Dan een half litertje verse wort van SG 1040 bij de gist in de 1e mandfles en dan af en toe goed zwenken zodat er wat zuurstof oplost. Daardoor wordt de gist weer actief en gaat zich vermenigvuldigen. Als de zaak goed gist de 2e mandfles weer terughevelen en de temperatuur op een graad of 22 zetten.

Mijn advies zou zijn om extra suiker pas tegen het einde van de hoofdgisting toe te voegen.

     

Fermon

Is het een idee om wat extra gist te enten? (dezelfde gist)

Jacques

Citaat van: Vrumona op 25-09-2016  10:00 uIs het een idee om wat extra gist te enten? (dezelfde gist)

Dat heeft meestal geen effect.

Zie het antwoord dat ik niet gegeven heb in een ander topic.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32375.msg493350.html#msg493350

Fermon

Ik heb gisteren heel voorzichtig met een lange ontsmette breinaald de gistkoek onderin de mandfles wat opgeschud.
Het bier werd snel troebel, en tot mijn verbazing zag ik vanochtend weer een hele dikke laag schuim op het bier, en het water slot vertoond ook meer activiteit!?

Hopelijk komt het nu goed... We gaan het zien.

Hopelijk ook niet teveel last van oxidatie, anders als het bier lukt moet het maar snel opgedronken worden. :biersmile:


Fermon

Citaat van: Vrumona op 26-09-2016  09:16 uIk heb gisteren heel voorzichtig met een lange ontsmette breinaald de gistkoek onderin de mandfles wat opgeschud.
Het bier werd snel troebel, en tot mijn verbazing zag ik vanochtend weer een hele dikke laag schuim op het bier, en het water slot vertoond ook meer activiteit!?

Hopelijk komt het nu goed... We gaan het zien.

Hopelijk ook niet teveel last van oxidatie, anders als het bier lukt moet het maar snel opgedronken worden. :biersmile:

Te vroeg gejuicht, net mijn brix gemeten en geen verandering, waarschijnlijk door het lichte geroer is er meer koolzuur ontsnapt. :(


Jacques

Citaat van: Vrumona op 26-09-2016  13:48 uTe vroeg gejuicht, net mijn brix gemeten en geen verandering, waarschijnlijk door het lichte geroer is er meer koolzuur ontsnapt. :(

Nu het koeler wordt zal het met de koolzuurontwikkeling snel gebeurd zijn.
En als het SG over een paar dagen nog steeds geen verandering laat zien kun je gewoon gaan bottelen. Wel voor de zekerheid 1 à 2 gram minder suiker per liter toevoegen dan je gewend bent.

Fermon

Vandaag het bier maar eens geprobeerd, een maand geleden gebotteld met 5 gram suiker per liter.

Is geen verkeerd bier geworden, iets te weinig koolzuur naar mijn mening maar de smaak lijkt veel op de Westmalle tripel.

Nog maar een paar week wat warmer zetten en hopen op iets meer koolzuur, dan is het een perfect bier :proost:

chm

5 g voor een Westmalle kloon is wat te weinig. Volgende keer voor 7 of 8 gram gaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.