Evaluatie Cool Brewing zak

Gestart door Jacques, 18-09-2016 13:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Voor evaluatiedoeleinden heeft Brouwland 3 Cool Brewing zakken beschikbaar gesteld voor het leden van het forum. Meld je voor deze loterij aan via dit topic.

Als je niet weet wat een Cool Brewing zak is kun je hier kijken.

Ook deze keer ontvangt Brouwland graag in ruil hiervoor feedback. Zij zullen daarvoor een speciaal webformulier ontwikkeld dat zij beschikbaar stellen aan de prijswinnaars.
De prijswinnaars van de loterij zijn verplicht hieraan medewerking te verlenen.

Ook in dit topic kunnen ervaringen met de Cool Brewing zakken worden gedeeld. Daarvoor hoef je niet tot de prijswinnaars te behoren. Wel moet je de Cool Brewing zak in gebruik hebben. Dus graag geen meningen als er geen ervaring hebt met zo'n zak. Daarvoor kun je ander topic starten.

broeder Paulus

Gisteren had ik brouwdag en dit wort ik lekker aan het vergisten in mijn gewonnen "cool brewing zak" .
Eerder had ik wel de handleiding gelezen die door Brouwland meegeleverd was. De uitleg is dat je de temperatuur moet regelen met bevroren plastiek flessen gevuld met water.
 
Dit wort is wel ver doorgekoeld, het is een kriekbier na koeling de nog bevroren krieken toegevoegd en zo kwam ik tot een ver gekoeld wort 10°C.
Omdat het al zo koud was heb ik het vergistingvat in de woonkamer gezet hieraan de voeler van de temperatuurregelaar.
S'avonds was de temperatuur opgelopen naar 16°C moment om het vat in de brewing zak te zetten. Hierbij ook 4 bevroren waterflesjes ( halve liter ) geplaatst.

Vanmorgen stond de temperatuur 17,4°C deze temperatuur wil ik ook behouden, en vandaag lukte me dat ook mits ik bevroren flesjes bijplaatste.

Hoe alles verder verloopt vertel ik de volgende dagen wel.
groeten

broeder Paulus

Vervolg evaluatie "cool brewing zak"

Gisteren ochtend was de temperatuur weer wat opgelopen naat 20°C, vers ijs toegevoegd.
Op het einde van de dag temperatuur terug gedaald tot 16,8°C en met deze temperatuur zijn we de nacht ingegaan.
Vanmorgen temperatuur verder gedaald naar 15,9°C, zal ook wel wat zijn dat de hevigste vergisting achter de rug is en minder warmte ontwikkeld wordt tijdens de gisting.

Mijn ervaring is, regel de temperatuur door te spelen met ijs toe te voegen en of ijs wegnemen maar gebruik er wel een thermometer zodat je weet wat je doet. En dat het geen natte vinger werk word.

Bij een volgend brouwsel ga ik zeker nog gebruik maken van deze zak.

groeten

GeBaxke

Ik heb de Cool brewing bag nu 2 x gebruikt.

De eerste keer om in huis de temperatuur van het gistende bier (25 liter) op 20 graden te houden.
De kamer temperatuur was 21 graden.
Het bier ging gisten en de temperatuur liep op tot 23 graden.
Vier 1,5 liter flessen heb ik ingevroren van tevoren en er twee in de Cool brewing bag gelegd.
Na een paar uur was de temperatuur gezakt naar 19 graden. Dit vond ik prima. Tot mijn verbazing was het dat in de ochtend daarna nog.
Toch 1 fles gewisseld met een bevroren fles en in de avond was de temperatuur 20 graden. Deze temperatuur (19/20) heb ik een week vol gehouden door af en toe een fles te wisselen. Werkt dus prima.

Daarna heb ik een bier gebrouwen (25 liter) en heb dat in de schuur gezet, temperatuur in de schuur 14 graden overdag. Dit bier wilde ik ook op 21/22 graden vergisten.
Daarvoor heb ik een verwarming slang onder om het vat gelegd en een thermostaat aangesloten. Al dagen staat de thermometer op 22 graden. Een 35 liter vat past prima in de Cool brewing bag.

Voor mensen die geen koelkast willen/hebben is dit een prima alternatief. Zowel verwarmen als koelen werk prima.
Brouwland bedankt voor de mooie prijs, ik ga hem vaker gebruiken.






GeBaxke

Voor het bottelen heb ik vijf dagen geleden de temperatuur op 10 graden gezet (het vat staat in de garage en daar is het koud de laatste dagen), dit gaf een mooie vaste gistkoek onderin. Heb direct uit het vat waar ook de hoofdvergisting in plaats vond gebotteld. Mooi helder bier al.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.