Digitale bluetooth hydrometer: Tilt hydrometer

Gestart door DirkB, 09-09-2016 10:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DirkB

Tijdens wat brouwgerelateerd surfen kwam ik deze digitale bluetooth hydro- en thermometer tegen: http://tilthydrometer.com/

Je kan dus altijd het SG en de temperatuur van je wort in het vergistingsvat in de gaten houden via je mobiele telefoon of tablet. Leuk, handig! Je kan de gegevens ook naar het web posten, je kan dan dus een grafiekje van je SG en/of temperatuur tegen de tijd plotten. Dat lijkt mij ook zeker interessant!

Niet bepaald gratis voor $120,- ex verzendkosten en invoerrechten (als je pech hebt), maar goed, wel een mooie gadet. Ik kon me niet inhouden en heb er eentje besteld. Duurt nog een klein maandje voordat ie er is, maar ik zal mijn ervaringen ermee posten.

Jukkie

.. erg benieuwd wat je bevindingen hiermee zijn! Zou zomaar eens hoog op mijn hebbehebbehebbelijstje kunnen belanden!

Brouwers

Deze stond voorheen bekend als de brewometer en is al even op de markt. Ik heb het idee dat hij ook goedkoper is geworden, maar kan zijn dat ik me vergis. Er is ondertussen ook integratie met brewpi https://community.brewpi.com/t/brewometer-integration/1674/79

DLB

Deze ga ik even in de gaten houden. Ben erg benieuwd naar hoe het werkt.

Tom den Hollander

Tja. de naam zou doen vermoeden dat hij iets met de helling doet. Of hij bepaalt capacitief hoever hij erin zakt.

DirkB

Citaat van: Tom den Hollander op 09-09-2016  14:58 uTja. de naam zou doen vermoeden dat hij iets met de helling doet. Of hij bepaalt capacitief hoever hij erin zakt.

Dat 'tilt' slaat volgens mij op het aan / uit mechanisme. Als ie horizontaal ligt, dan staat ie uit. Zodra ie verticaal komt, dan gaat ie vanzelf aan. Wel horizontaal bewaren dus als je hem niet gebruikt...

seed7

Citaat van: Tom den Hollander op 09-09-2016  14:58 uTja. de naam zou doen vermoeden dat hij iets met de helling doet.

Ik zou met een chippie uit een electronische waterpas gewoon de hoek meten, hoe rechter die in het water hangt hoe lager het sg.

Ingo

Coen

Leuk ding, denk dat ie helaas niet zal werken vanuit een rvs cct

DirkB

Citaat van: Coen op 09-09-2016  19:26 uLeuk ding, denk dat ie helaas niet zal werken vanuit een rvs cct

Ik heb een RVS vergistingsvat, specifiek nagevraagd of dat werkt, omdat ik ook dacht dat lastig zou zijn. Men heeft mij verzekerd dat dit gewoon werkt, hooguit is het bereik iets minder dan met een plastic vat.

Coen


hansHalberstadt

Citaat van: DirkB op 09-09-2016  20:03 uIk heb een RVS vergistingsvat, specifiek nagevraagd of dat werkt, omdat ik ook dacht dat lastig zou zijn. Men heeft mij verzekerd dat dit gewoon werkt, hooguit is het bereik iets minder dan met een plastic vat.
Ik vraag me af of het werkt, immers RVS of andere metalen werken als kooi van Faraday en wekken een tegengesteld antenneveld op die het antenneveld van je zender precies opheffen.

DirkB

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2016  01:25 uIk vraag me af of het werkt, immers RVS of andere metalen werken als kooi van Faraday en wekken een tegengesteld antenneveld op die het antenneveld van je zender precies opheffen.
Goed punt... Ik heb het specifiek nagevraagd, krijg mijn geld terug mocht ie het niet doen. Ze hebben er ook een blogpostje over:

http://tilthydrometer.com/blogs/news/85390148-the-brewometer-works-with-steel-containers

Daarnaast werkt ie inderdaad door de hellingshoek te meten, dus vandaar tilt..

Ronnie

Citaat van: DirkB op 09-09-2016  10:37 uJe kan dus altijd het SG en de temperatuur van je wort in het vergistingsvat in de gaten houden via je mobiele telefoon of tablet. Leuk, handig!

Toch wat nuanceren:

in de plaats ervan krijg je nu plakkende keyboards en smartphoneschermen vol plakkend wort  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: DirkB op 10-09-2016  08:46 uGoed punt... Ik heb het specifiek nagevraagd, krijg mijn geld terug mocht ie het niet doen. Ze hebben er ook een blogpostje over:

http://tilthydrometer.com/blogs/news/85390148-the-brewometer-works-with-steel-containers

Daarnaast werkt ie inderdaad door de hellingshoek te meten, dus vandaar tilt..
Daar staat een rvs ketel met losse deksel. Die deksel is zeer waarschijnlijk slecht of helemaal niet verbonden met de ketel. Dan werkt het nog wel. bij een echte gistingstank is dus de vraag of er een deel is wat elektrisch geisoleerd is van de rest. Daar kan dan de straling van de antenne door ontsnappen.

Wat je kunt doen om dat te controleren is je mobieltje in de tank leggen en kijken of die nog te bereiken is door hem te bellen vanaf een andere mobiel.   

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2016  09:31 uWat je kunt doen om dat te controleren is je mobieltje in de tank leggen en kijken of die nog te bereiken is door hem te bellen vanaf een andere mobiel.   

Hang je toch een blutooth antenne in je vat



Of als je een RPi3 gebruiken wilt: http://www.dorkbotpdx.org/blog/wramsdell/external_antenna_modifications_for_the_raspberry_pi_3

Ingo

hansHalberstadt

Vraag me trouwens af hoe de hydrometer zich gedraagt in combinatie met schuim in het gistingsvat. Kan me niet goed voorstellen dan de hoek dan nog een goede maat is voor het SG en verstoord zal worden door het schuim wat aan de drijver plakt.

William

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2016  10:36 uVraag me trouwens af hoe de hydrometer zich gedraagt in combinatie met schuim in het gistingsvat. Kan me niet goed voorstellen dan de hoek dan nog een goede maat is voor het SG en verstoord zal worden door het schuim wat aan de drijver plakt.

Volgens de FAQ heeft dat invloed maar is het effect door uitmiddelen redelijk te componseren.

Ook schijnt hij redelijk in een RVS vat te werken (binnen grenzen).

Zie bijlage voor het bijbehorende verleende US patent voor iets meer inzicht in hoe het werkt.

seed7

Citaat van: William op 10-09-2016  11:56 uVolgens de FAQ heeft dat invloed maar is het effect door uitmiddelen redelijk te componseren.

Het ding zit ook voor goed 90% onder het vloeistof oppervlak

De blutooth data zijn niet versleuteld en gewoon met b.v. een Python bibliotheek uitleesbaar.

Ingo

Peterrr

Toch is dit weer zo'n apparaatje wat ik totaal niet nodig heb...



Maar wel wil... >:D

Grt Peter

seed7

Citaat van: DirkB op 10-09-2016  08:46 uDaarnaast werkt ie inderdaad door de hellingshoek te meten, dus vandaar tilt..

Het lijkt er heel erg op dat er in het buisje een standaard "Bean" (of Bean plus) zit waarbij de versnellingsopnemers gebruikt worden om de positie/helling van het buisje te bepalen https://punchthrough.com/bean/guides/features/accelerometer/ . Aangezien het buisje nooit helemaal stil ligt kun je gedurende een bepaalde tijd meetwaarden verzamelen en daaruit een soort van "gemiddelde helling" uitrekenen.

Edit: Artikel PDF Draadje PDF

Ingo

mbroek

Citaat van: seed7 op 11-09-2016  19:11 uHet lijkt er heel erg op dat er in het buisje een standaard "Bean" (of Bean plus) zit waarbij de versnellingsopnemers gebruikt worden om de positie/helling van het buisje te bepalen https://punchthrough.com/bean/guides/features/accelerometer/ . Aangezien het buisje nooit helemaal stil ligt kun je gedurende een bepaalde tijd meetwaarden verzamelen en daaruit een soort van "gemiddelde helling" uitrekenen.

Ingo

Mooi verzamelde informatie Ingo, het lijkt er inderdaad op dat een Bean gebruikt wordt. Leuk ding voor veel meer toepassingen zoals volume meten.

Chiel

seed7

Citaat van: mbroek op 11-09-2016  20:32 uLeuk ding voor veel meer toepassingen zoals volume meten.

De "rollerigheid" van de kook aan de hand van de heftigheid van de bewegingen :)

Ingo

VtX

Ik volg dit draadje met veel interesse, het zou toch mooi zijn om de ligica te achterhalen na 1 bestelling en het dan zelf met de (veel betaalbaarder) beans verder uit te kunnen bouwen...
Hij gaat overigens, als ik me niet vergis, tot 85 graden Celsius in de huidige behuizing, dus niet helemaal geschikt voor de kook, nog een verbeterpuntje...

mbroek

Citaat van: seed7 op 11-09-2016  20:54 uDe "rollerigheid" van de kook aan de hand van de heftigheid van de bewegingen :)

Ingo

Ja die ook, kun je gelijk de hoeveelheid energie optimaal houden. Goed idee  :groots:

DirkB

Zo, mijn Tilt kwam vrijdag binnen. Netjes door de douane eruit gepikt, dus nog braaf de staatskas gespekt met 41,20...

Maar goed, hij doet het prima! Ook in mijn RVS vergistingsvat, die weer in de koelkast staat heb ik buiten de koelkast signaal. Prima dus! Ik heb een Raspberry pi (minicomputertje) zo geconfigureerd dat ie de gemeten waarden in een database opslaat. Die waarden kan ik dan in een mooie grafiek plotten en die grafiek kan ik weer via het internet bekijken. Hoef ik niet eens meer naar de koelkast te lopen... ;)

Ik ben op dit ogenblik een batch van mijn session IPA aan het brouwen. Die gaat straks het vergistingsvat in. Als de logging loopt & werkt, post ik later een url naar de pagina met de grafiek.

Ik vind het helemaal leuk!  :brouwen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.