Westmalle tripel kloon nr. 9 van Henk oet Paiz

Gestart door TonvR, 29-08-2016 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TonvR

Hallo,

Ik ben het onderstaande recept van Henk tegengekomen die door verschillende kenners als een zeer goede benadering van het origineel wordt beoordeeld.

Vragen:
Is dit inderdaad zijn beste kloon van Westmalle tripel?
Ik begrijp dat de kandijsuiker tijdens de hoofdvergisting wordt toegevoegd?
Hoeveel spoelwater wordt gebruikt?

Als gist wil ik Wyeast 3787 gebruiken.

Alvast bedankt voor je reactie

gr Ton


Henk oet Pais
Zijn nummer 9 
Westmalle Tripel-kloon 9

A ProMash Brewing Session - Recipe Details Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          30.00    Wort Size (L):     30.00
Total Grain (kg):         8.30
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.41
Anticipated SRM:           9.4
Anticipated IBU:          33.3
Brewhouse Efficiency:       85 %
Wort Boil Time:             60    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential SRM
-----------------------------------------------------------------------------
  4.2     0.35 kg.  Cara-Pils Dextrine Malt                      1.033      2
 66.3     5.50 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      2
  1.2     0.10 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032     61
  4.2     0.35 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037      8
 24.1     2.00 kg.  Witte kandijsuiker                           1.047      0

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 15.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    6.50   6.1  First WH
 15.00 g.     Saazer                            Whole    3.40   3.2  First WH
 30.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    6.50  13.5  60 min.
 30.00 g.     Saazer                            Whole    3.40   7.1  60 min.
 10.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    6.50   2.3  10 min.
 10.00 g.     Saazer                            Whole    3.40   1.2  10 min.


Yeast


 


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

Grain kg:     6.30
Water Qts:   23.30 - Before Additional Infusions
Water L:     22.05 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Acid Rest Temp :               0  Time:   0
Protein Rest Temp :            0  Time:   0
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  50
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  25
Mash-out Rest Temp :          76  Time:   5
Sparge Temp :                  0  Time:   0


Total Mash Volume L: 26.26 - Dough-In Infusion Only

All temperature measurements are degrees Celsius.

Juindorper

Volgens mij zit in de Westmalle tripel alleen pilsmout. En je suikerstort is nogal aan de hoge kant.
De hoeveelheid spoelwater is afhankelijk van je installatie. Als je weet hoeveel liter je verdampt tijdens het koken dan weet je ook tot hoeveel liter je moet spoelen om aan het gewenst volume te komen.

toon van den broek

Beste Juindorper/ Ton,

Wellicht heb je gelijk dat de Westmalle  tripel met enkel pilsmout gebrouwen wordt, maar het is in het verleden al vaak voorbijgekomen op het forum dat met een andere installatie/ veel kleiner brouwsel/ niet precies dezelfde gist of niet geheel optimale gistconditie enz. je niet gewoon het oorspronkelijke recept kan imiteren.
Vergeet dus het vakmanschap van deze topbrouwers niet, dat doe je niet zo maar even na. (Overigens hebben veel prof. brouwers ook geen vast recept, maar stellen ze dit steeds bij immers de grondstoffen zijn nooit constant van kwaliteit).

Knap van Henk om het recept zo te verfijnen dat het resultaat zo dichtbij het origineel ligt. Een prestatie op zich, die vele brouwsels gekost heeft.

Groejes, Toon

Jacques

Citaat van: Juindorper op 29-08-2016  15:37 uVolgens mij zit in de Westmalle tripel alleen pilsmout. En je suikerstort is nogal aan de hoge kant.

Ik ben een aantal keren bij de trappistenbrouwerij van Westmalle op bezoek geweest en weet dat er een flinke hoeveelheid suiker in het bier gaat. De suikerstort in het recept van Henk is niet buitensporig hoog ten opzichte van het origineel...

De suiker is een glucosesiroop, die tijdens het koken van het wort wordt toegevoegd.

Juindorper

Citaat van: Jacques op 29-08-2016  21:56 uIk ben een aantal keren bij de trappistenbrouwerij van Westmalle op bezoek geweest en weet dat er een flinke hoeveelheid suiker in het bier gaat. De suikerstort in het recept van Henk is niet buitensporig hoog ten opzichte van het origineel...

De suiker is een glucosesiroop, die tijdens het koken van het wort wordt toegevoegd.
Het is toch een kwart van het totaal.
Maar goed, gaat die siroop ook in de tripel?

Jacques

Citaat van: Juindorper op 29-08-2016  22:18 uHet is toch een kwart van het totaal.
Maar goed, gaat die siroop ook in de tripel?

Ja.

In heel veel Belgische bieren gaat een flinke hoeveelheid suiker. Ten onrechte zijn veel hobbybrouwers huiverig voor een suikergift bij hun bieren.

TonvR

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

We gaan as zaterdag brouwen en doen dat voor de 2e keer met de nieuwe installatie. De 1e keer was een try out, moesten wat dingen aanpassen en wennen aan de nieuwe installatie. Daardoor niet veel gegevens genoteerd.  Gaan we nu wel doen is de bedoeling.

groet,

Ton

RobW

Citaat van: Jacques op 29-08-2016  22:38 uJa.

In heel veel Belgische bieren gaat een flinke hoeveelheid suiker. Ten onrechte zijn veel hobbybrouwers huiverig voor een suikergift bij hun bieren.

Bij die trapisten gisten ben ik ook nooit zuinig met de suikerstort. Levert nooit een leeg of slecht bier op. In tegendeel.

Oscar

Citaat van: TonvR op 29-08-2016  14:59 uIs dit inderdaad zijn beste kloon van Westmalle tripel?

Yep, en een variant hierop in nu de Maallust tripel... :biersmile:

hopiebier

Vraag: staat het gebruik van gewone suiker en het gebruik van glucosestroop in het bierrecept gelijk in (gewichts-)verhouding ? Of is van glucosestroop minder nodig?
vr gr  :weetniet:

Juindorper

Citaat van: hopiebier op 05-11-2016  14:10 uVraag: staat het gebruik van gewone suiker en het gebruik van glucosestroop in het bierrecept gelijk in (gewichts-)verhouding ? Of is van glucosestroop minder nodig?
vr gr  :weetniet:
Siroop bestaat voor een deel uit water. Je hebt er dus meer van nodig dan van gewoon suiker.

NatsteLore

Hey, beginner hier dus sorry maar.

Waarom is het wort size even groot als de batch size? Er verdampt toch water tijdens het koken van het wort, dus het eindvolume is toch kleiner dan 30 L?
Zoals ik dit recept begrijp:
- 6,3 kg mout + 22,05l water => maisch (total maisch volume = 26,26 l)
- filteren + spoelen (spoelwater toevoegen tot 30 L?)
- kookschema (totaalvolume gaat van 30 L, inclusief suiker, tot  +/- 28 L)
Wat begrijp ik fout, en wat is het gewenste eindvolume?

Bedankt!

Sjoert

Ik vraag me af, hier staat een brouwzaalrendement van 85%, dit rendement red ik voorlopig niet. Tot nu toe zit ik op 60%, ik verwacht dat ik dit nog wel kan opschroeven naar 65% maar voorlopig niet meer vrees ik. Om tot dezelfde smaak en kracht te komen moet ik de hoeveelheden graan en suiker dan vermenigvuldigen met factor 85/65?  :denken:

orangeloo

Citaat van: Sjoert op 10-03-2018  20:42 uIk vraag me af, hier staat een brouwzaalrendement van 85%, dit rendement red ik voorlopig niet. Tot nu toe zit ik op 60%, ik verwacht dat ik dit nog wel kan opschroeven naar 65% maar voorlopig niet meer vrees ik.

Je rendement opschroeven... kijk dan vooral naar het hevelen/spoelen na het maischen. Hier is volgens mij veel te halen.
Welke hevelfilter gebruik je.
Hoe snel hevel je. (Langzaam is het advies)


Hay

Maar je gebruikt neem ik aan een brouwprogamma?
Zolang jij daar het goeie rendement ingeeft, rekent dat progamma voor je uit hoeveel mout en hop en suiker je nodig hebt.

brouwerwaldonk

Citaat van: Sjoert op 10-03-2018  20:42 uIk vraag me af, hier staat een brouwzaalrendement van 85%, dit rendement red ik voorlopig niet. Tot nu toe zit ik op 60%, ik verwacht dat ik dit nog wel kan opschroeven naar 65% maar voorlopig niet meer vrees ik. Om tot dezelfde smaak en kracht te komen moet ik de hoeveelheden graan en suiker dan vermenigvuldigen met factor 85/65?  :denken:
Ik werk met brouwplanner en heb voor een tripel een rendement boven 70%. Dat rendement is berekend met een formule zoals ook de brouwerijen gebruiken niet die heel opgeschroefde van BrouwHulp.
Mijn advies, werk met een goede giststarter liefst met de echte Westmalle gist uit de brouwerij zelf (heb ik in mijn gistbank). Voldoende het wort beluchten vóór het pitchen en vergisten bij een constante temperatuur van 21°C.
Als ik een tripel brouwsel maak neem ik voor 44 L bier 10 kg mout en 1 kg suiker
Ik heb dan een begin SG van 1063, na het gisten een SG van 1007 en na het bottelen een bier van 8 vol%.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-03-2018  08:47 uIk werk met brouwplanner en heb voor een tripel een rendement boven 70%. Dat rendement is berekend met een formule zoals ook de brouwerijen gebruiken niet die heel opgeschroefde van BrouwHulp.

Over het verschil in berekenen van het rendement is al heel wat keren geschreven op dit forum.
Het is niet een kwestie van opschroeven, noch dat het specifiek is voor BrouwHulp. De methode die BrouwHulp gebruikt wordt bij diverse andere software ook gebruikt. De rekenmethode is moderner en geeft een veel beter beeld of je het maximale rendement gehaald hebt. Als je gewend bent aan de aloude rekenmethode is het wel even omschakelen...

Sjoert

Citaat van: Orangeloo op 10-03-2018  21:20 uJe rendement opschroeven... kijk dan vooral naar het hevelen/spoelen na het maischen. Hier is volgens mij veel te halen.
Welke hevelfilter gebruik je.
Hoe snel hevel je. (Langzaam is het advies)

Ik heb een filterkuip met filterheks, ik heb in eerste instantie het wort een kwartier in laten zakken en denk inderdaad het kraantje wel te ver hebben open gezet bij het filteren en spoelen. Laten we zeggen: het zou langzamer kunnen!

Sjoert

Citaat van: Hay op 10-03-2018  21:50 uMaar je gebruikt neem ik aan een brouwprogamma?
Zolang jij daar het goeie rendement ingeeft, rekent dat progamma voor je uit hoeveel mout en hop en suiker je nodig hebt.

Citaat van: Jacques op 11-03-2018  08:57 uDe methode die BrouwHulp gebruikt wordt bij diverse andere software ook gebruikt. De rekenmethode is moderner en geeft een veel beter beeld of je het maximale rendement gehaald hebt.

Klopt, BrouwHulp..
Ik had het vinkje: 'reken met percentages' over het hoofd gezien, ziet er goed uit en daar was ik naar op zoek :)

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-03-2018  08:47 uIk werk met brouwplanner en heb voor een tripel een rendement boven 70%. Dat rendement is berekend met een formule zoals ook de brouwerijen gebruiken niet die heel opgeschroefde van BrouwHulp.
Mijn advies, werk met een goede giststarter liefst met de echte Westmalle gist uit de brouwerij zelf (heb ik in mijn gistbank). Voldoende het wort beluchten vóór het pitchen en vergisten bij een constante temperatuur van 21°C.
Als ik een tripel brouwsel maak neem ik voor 44 L bier 10 kg mout en 1 kg suiker
Ik heb dan een begin SG van 1063, na het gisten een SG van 1007 en na het bottelen een bier van 8 vol%.

Een tripel is het probleem niet, ik wilde specifiek mijn favoriete biertje nabrouwen.
Westmalle gist kan ik op dit moment niet klonen, ik heb de spullen niet en vind het hele proces iets te bewerkelijk op het moment. Ik wil eerst nog een hoop leren over het brouwproces zelf... Wie weet, op een dag :)

Sjoert

Bijzonder overigens dat er geen kruiden zijn vermeld...

Koen S

Citaat van: Sjoert op 12-03-2018  13:51 uBijzonder overigens dat er geen kruiden zijn vermeld...
In Westmalle tripel zitten geen kruiden: alleen water, pilsmout, hop, suiker en gist.
De kruidige smaak komt van de gebruikte hopsoorten.

tdp

Dit recept trouwens vorig jaar nog gebrouwen, prima bier geworden, maar komt niet echt in de buurt, helaas.
In mijn geval mocht de hop wat meer doorkomen, en de kleur was te donker.

Jacques

Citaat van: Koen S op 12-03-2018  14:28 uIn Westmalle tripel zitten geen kruiden: alleen water, pilsmout, hop, suiker en gist.
De kruidige smaak komt van de gebruikte hopsoorten.

Helemaal waar. Voor een goede tripel heb je geen kruiden nodig. Zelfs geen koriander...  ;D

Johnny Stardust

Vanavond gaan we deze brouwen. Welke temperatuur houden we aan als we zo dicht mogelijk in de buurt van een Westmalle Tripel willen blijven/komen?  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 21-12-2019  09:47 uVanavond gaan we deze brouwen. Welke temperatuur houden we aan als we zo dicht mogelijk in de buurt van een Westmalle Tripel willen blijven/komen?  :brouwen:

Niet alleen de vergistingstemperatuur maar ook de hoeveelheid gist is van belang. Gebruik zo'n 25% minder gist dan Mr Malty of een andere rekenhulp uitrekent en vergist bij zo'n 18 à 19 ºC. Je krijgt dan meer vergistingsnevenproducten zonder dat het een echte fruitschaal wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.