Tripel in nieuwe RIMS

Gestart door mbroek, 16-08-2016 22:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mbroek

Het lijkt een beetje op een topic http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31421.0.html van abroeders :)

Om mijn RIMS uit te proberen deze redelijk simpele tripel gebrouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkCB0039
Naam receptTriple RIMS
Brouwdatum16-08-2016
BiertypeTripel
Volume13.5
Begin SG1.070 SG
Eind SG1.009 SG
Schijnbare vergistingsgraad87.1%
Alcoholgehalte7.9 vol.%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement78.0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10.00 lWater uit Velsen (Mensink)
5.00 lWater uit Montille (Delhaize)
1.50 gCaSO4
3.60 mlMelkzuur
5.39 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
53 mg/l6 mg/l42 mg/l104 mg/l52 mg/l89 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.500 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC87.5 %
0.200 kgSpelt moutWeyermann5 EBC5.0 %
0.300 kgBruine kandijsuiker (van Gilse)Supermarkt10 EBC7.5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 263.0 °C1 min.30 min.4.1 l/kg
Stap 368.0 °C5 min.20 min.4.1 l/kg
Stap 473.0 °C5 min.30 min.4.1 l/kg
Mash-uit78.0 °C5 min.5 min.4.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14.0 gMagnumbellen11.6%60 min.27.4 IBU
10.0 gCascade (Pellets)pellets6.9%10 min.4.7 IBU
10.0 gStyrian Goldingsbellen3.7%10 min.2.3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3.00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
10.0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

De opstelling, de rechter bak is spoelwater.




De binnenpan, voor sommigen een bekende constructie. In de bodem heb ik zes gaten van 8 mm.






mbroek

Het maischen. Op zich ging dit allemaal goed, maar tegen het einde stopte de pomp er mee na een pomprust. Met veel gepruts die weer aan de gang gekregen, en toen kwam de grijze kater. De snoeren hingen nog los na de vorige actie, en daarna weer. Pomp nu niet meer aan de gang te krijgen. Ondertussen was de controller al aan het opwarmen naar 78 graden, dus af en toe maar wat wort afgetapt en bovenop gegoten om toch maar wat circulatie te krijgen. Wel mooi heldere wort.





Spoelen. Na de tip van abroeders maar even hulp erbij geroepen om de pijpjes te plaatsen terwijl ik de pan er uit tilde. Het spoelen gaat op een mooi rustig tempo met zes gaten in de bodem van 8 mm. Ik denk dat het een half uur heeft geduurd voordat er 6 liter spoelwater door was en goed uitgelekt. (Geen oxidatie discussies graag). Ik heb nog niet de behoefte om die gaten op te boren. Ook met rondpompen is het voldoende, de pomp kan zeker aan het begin van het maischen niet voluit. Iemand riep eens 4 gaten van 10 mm is genoeg, dat lijkt dus te kloppen.






Conclusies:
  • goed rendement, 78% terwijl 75% verwacht was. Wel veel schuim voor het koken, meer als anders.
  • De pomp moet "schoonpompen" meteen na gebruik. Spoelen met de pomp in plaats van kannetjes water?
  • Pomprust voorlopig afgeschaft, ik laat de pomp gewoon tijdens het hele maischproces draaien.
  • Een takel zodat ik alleen kan brouwen als het niet anders kan.
  • Een reserve pomp of een betere pomp.

De pomp is een Solar pompje die veel gebruikt wordt. Anderen hebben toch geen last maar pompen waarschijnlijk continue?

Biertje1985

Ziet er goed uit, lijkt veel op de manier waarop ik Brouw.
Ook ik heb heel veel schuim aan het begin bij koken, en een rendement van 78%. Met jouw software op de controller. (Zie filmpje)

https://www.youtube.com/embed/GNSw_Vqpf1M

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 17-08-2016  00:06 uZiet er goed uit, lijkt veel op de manier waarop ik Brouw.
Ook ik heb heel veel schuim aan het begin bij koken, en een rendement van 78%. Met jouw software op de controller. (Zie filmpje)

Ziet er goed uit. Gebruik je de pomprust ook? Tijdens de rust loop bij mij het wort en graankorrels terug naar de pomp. Voorlopig heb ik de rust uitgezet.

Het vele schuim is voornamelijk eiwit. Ik denk dat het meer is omdat je niet meer overhevelt.

RienP


SanderH

Citaat van: mbroek op 17-08-2016  11:06 uZiet er goed uit. Gebruik je de pomprust ook? Tijdens de rust loop bij mij het wort en graankorrels terug naar de pomp. Voorlopig heb ik de rust uitgezet.

Het vele schuim is voornamelijk eiwit. Ik denk dat het meer is omdat je niet meer overhevelt.

In denk dat er wort en graankorrels teruglopen omdat je de slang in de bostel hebt getopt. Beter is deze in de toplaag van het wort te leggen, dan kan er, in principe, geen graan mee terugkomen, hooguit wat wort. Er wordt, voor gebrek aan een beter woord, teruggeheveld contra door de pomp heen.

mbroek

Citaat van: SanderH op 17-08-2016  16:57 uIn denk dat er wort en graankorrels teruglopen omdat je de slang in de bostel hebt getopt. Beter is deze in de toplaag van het wort te leggen, dan kan er, in principe, geen graan mee terugkomen, hooguit wat wort. Er wordt, voor gebrek aan een beter woord, teruggeheveld contra door de pomp heen.

Daar lag de slang ook, op een spatscherm. Uiteindelijk zijn er toch nog graankorrels rondgepompt en die hopen zich op bovenop het spatscherm. Ik denk de volgende keer ook iets grover te gaan schroten, misschien dat dat wat helpt.

Als er wort terugloopt is dat helemaal niet erg. Is ook een deel van leren omgaan met een andere manier van brouwen.

Kenneth

Hoe gaat het inmiddels met je tripel?

mbroek

Citaat van: Kenneth op 20-08-2016  22:14 uHoe gaat het inmiddels met je tripel?

Prima. Net overgeheveld voor nagisting/lageren, het SG is nu 1.010. Over 3 weken als ik terug ben van vakantie is het wel tijd om te bottelen.
De huidige vergistingsgraad is 85%, volgens de specs van Mangrove Jack. Ik verwacht toch nog wel een paar puntjes lager, de nagisting is nog bezig.


Kenneth

Citaat van: mbroek op 21-08-2016  17:06 uPrima. Net overgeheveld voor nagisting/lageren, het SG is nu 1.010. Over 3 weken als ik terug ben van vakantie is het wel tijd om te bottelen.
De huidige vergistingsgraad is 85%, volgens de specs van Mangrove Jack. Ik verwacht toch nog wel een paar puntjes lager, de nagisting is nog bezig.

Top. Fijne vakantie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.