Boven- vs ondergist

Gestart door Johannes, 24-10-2005 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Brouwers,

Over het algemeen komen er op dit forum weinig ondergisters voorbij dit zal hoofdzakelijk te maken hebben met het temperatuurprobleem neem ik aan.

Met ondergist zelf heb ik tot nu toe 2 bieren gebrouwen een Lentebok en een 'pils' dat pils was niet geweldig en de Lentebok was een van de lekkerste brouwsels ooit. Beide zijn gebrouwen met de Wyeast 2178, Deze is helaas niet meer in Nederland leverbaar maar mocht je hem ooit te pakken krijgen, doen! Prachtgist! Voor deze winter heb ik 2 ondergisten in huis gehaald en ga er nog even over nadenken wat voor bieren ik hiermee ga brouwen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met ondergist, wat voor bieren heb je gebrouwen, wat voor bieren wil je nog gaan brouwen enz.

:degroeten:

Johannes

Edgar

Maar de laatste tijd zitten ze in de lift! Nu de afgelopen week al 2 brouwers wiens eerste maischbier een ondergister is. Ik heb dat destijds ook gedaan; ik vind dat als je in Nederland woont, je als eerste bier toch iets moet brouwen dat past in de Nederlandse biercultuur (= PILS). Gewoon omdat dat leuk is.

Voor mij geldt ook dat mijn lekkerste bieren ondergisters zijn. Misschien door de frisheid, of de duidelijke mout- en hopsmaken, ik weet het niet zeker.

Tot nu toe gebrouwen ondergisters:

Pilzen
Voorjaarsfeestbok
Onderbokken

allemaal met Wyeast 2278 op één van de laatste na (Wyeast 2000)

Nog te brouwen:

Pils Pils Pils
Verdere verfijning van een donker-amber mild bier van +/- 6%

Mijn ervaring met ondergist is, dat je in het algemeen een koelkast nodig hebt. Het is me wel gelukt tijdens een koudegolf om op een zolder te brouwen (raam open), maar daarvoor moet je geluk hebben. Ook voor de lagering (nog kouder) ben je beter af met een koelkast. Die je natuurlijk ook voor je bovengisters heel goed kunt gebruiken. Maar dat advies moet niemand afschrikken om aan de slag te gaan met ondergisters. Gewoon proberen in de schuur in december-januari, en met een klein beetje geluk wordt je aangenaam verrast.

Die gist van jou (2178) is eigenlijk geen gist, maar een aantal gisten door elkaar. Misschien willen ze bij Wyeast zo vriendelijk zijn om te vertellen welke?

MaartenM

Ik heb een keer een pils gebrouwen met de Danish lager gist. Deze was erg geslaagd en ik heb 2x met de bavarian lager een noors kerstbier gebrouwen (lijkt op märzen / oktoberfest schijnt...) Ook deze werd goed ontvangen :) . Ik wil ook nog een keer een Märzen en een niet-zoete bok brouwen.

Adrie

Met de Vier Broeders hebben we twee keer een pils gebrouwen met de Wyeast Bavarian Lager. Je kent dit bier, want je hebt het op het afgelopen ONK geproefd. De resultaten waren uitstekend, ik ben helemaal verliefd op deze gist: prachtig moutige bieren levert ie op. Wij hebben het probleem dat we 120 liter niet kunnen koelen, dus we vergisten in januari of februari in de kelder bij David, waar het dan een graad of 8 tot 10 is.

In mijn eigen installatie wil ik vaker ondergisters gaan brouwen. Mijn kelder is in de winter koud genoeg (4 tot 10 graden) en ik wil eigenlijk ook nog eens een koelkast speciaal voor dit doel (en een ander gistingsvat, die niet dubbelwandig is).

Eduard

Ik heb eigenlijk ook alleen maar het gist gebruikt waar Adrie het over heeft, en ook de SafLager, die zowaar best ok is, zeker in beschouwing genomen dat het om een korrelgist gaat.

Tot nu toe heb ik alleen maar pilsener bier gemaakt volgens het recept van Zaneken, maar binnenkort komt er een dubbelbock aan, die doet dan meteen dienst als juleøl/kerstbier (omdat ik bij het inkopen van de ingrediënten niet rekening heb gehouden met het daadwerkelijk brouwen van een juleøl).

In Noorwegen is het toch best lastig om de buitentemperatuur te gebruiken voor het brouwen want het is ff 2 weken rond de 10 graden en ineens vliegt het naar 0. Geen langere periode dus geschikt voor pilsbrouwen, maar ik vind nog wel een oplossing.

Arend

Hoi allen,

Ik heb  enkele jaren geleden een ijsbok gebrouwen met een ondergist (korrel). Dit bier was voor mijn gevoel een prima bier mooie mout smaak en kwam zeer fris over. Hierna toch nooit meer een ondergist gebruikt. Waarom? Ik weet het niet. :pan:

groet Arend :degroeten:

Johannes

Citaat van: Edgar op 25-10-2005  07:30 uallemaal met Wyeast 2278 op één van de laatste na (Wyeast 2000)?

Dat is dus de gist die jij me aanraadde? Toen ik bij van der Kooy was laatst wist ik het niet meer en heb toen de 2308 Munich lager en 2206 Bavarian Lager gekocht, ik weet nog niet wat ik ermeer ga brouwen dus suggesties zijn welkom.

CiteerDie gist van jou (2178) is eigenlijk geen gist, maar een aantal gisten door elkaar. Misschien willen ze bij Wyeast zo vriendelijk zijn om te vertellen welke?

Hoe kom je daarbij? ???

Edgar

Citaat van: Johannes op 25-10-2005  21:45 uDat is dus de gist die jij me aanraadde?

Ja!


CiteerHoe kom je daarbij? ???

Wyeast? http://www.wyeastlab.com/beprlist.htm

Johannes

Daar had ik gekeken maar ik zie het  al 'Blend'       ...duidelijk.

Edgar

Citaat van: Edgar op 25-10-2005  07:30 uDie gist van jou (2178) is eigenlijk geen gist, maar een aantal gisten door elkaar. Misschien willen ze bij Wyeast zo vriendelijk zijn om te vertellen welke?

Dat wilden ze: Volgens meneer Wyeast bestaat de 2178 Lager Blend uit een mengsel van de Bavarian Lager (2206) en de Czech Pils (2278). Met andere woorden je kunt je eigen blend maken aangezien Brouwland hem niet voert.


Hopmans

Hey vrienden,

Ik heb maar 1x een pilsje gebrouwen met Brewferm lager.
Eerst een muffe smaak, daarna een geweldige door iedereen geliefde doordrinker.
Naatje dus.
Een bier moet van begin tot end goed zijn.

Ik wil eens een pils als die van Adrie brouwen (ietsje minder bitter (22 EBU of zo)).
De Bavarian smaakt inderdaad vreselijk goed.
Die nieuwe gist van Edgar ook trouwens.
Maar voor mijn aankomende bok zoek ik toch iets minder fruitig.
Tsjechische ondergist is volgens mij nog iets neutraler.

Ik wil ook iets met een peltier gaan doen.
Maar dan met rond circulerende vloeistof door een spiraal.
Mmm, weer een hoop werk.  :D

 :degroeten:

JeroenCV

Ik heb nog niet met ondergist gebrouwen. Reden; ik weet niet hoe ik de temperatuur zodanig kan regelen dat het voor ondergist geschikt is. Ik ben het wel van plan, om ooit te gaan ondergisten.

Jacques

In deze tijd van het jaar heb je daar een koelinstalltie voor nodig. In de wintermaanden kun je volstaan met het plaatsen van je gistvat in een niet verwarmde ruimte. Vooral de maanden november en februari zijn geschikt. In december en januari kan het behoorlijk vriezen en te koud zijn.

JeroenCV

Aangezien in pas sinds afgelopen maart brouw....

Goed ik zal het onthouden dan ga ik komende winter eens proberen te ondergisten. Lijkt me wel leuk om te proberen.

MO

Zoals jullie allemaal hier kunnen lezen ben ik nu mijn eerste ervaringen met ondergist aan het opdoen. Wyeast bavarian 2206 is de gelukkige. De vergisting verloopt erg langzaam omdat ik in het begin te ver heb gekoeld. vanmorgen was de temperatuur van het bier ook weer 7 grC. De schuimkraag was weer ingezakt, dus de koelkast staat weer uit vandaag. Hier moet ik toch iets voor (laten) bedenken.

En de navergisting wordt ook een lolletje in juli. Dat zien we dan wel weer, ik heb gelukkig drie (ja, echt, drie zei de freak - twee kleine en een grote) koelkasten die alleen voor bier gebruikt hoeven te worden.

Herman


Oscar

Mo zou het een optie om met een tijd schakelaar te werken? Indien je kunt inschatten wat de koel tijden cq opwarmtijden zijn?

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Wat Herman post is precies wat ik bedoel. Alleen dan hopelijk op mijn bestaande thermometer. Ik zal het vandaag aan mijn klusser voorleggen.

Edgar

In de Coolfermenter-thread heb ik een thermostaat gepost (615910 - 89 van Conrad) die volgens mij precies doet wat je nodig hebt. Losse voeler (op je fles te monteren),  aan- en afschakeling zeer fijn instelbaar, schakelt 15A, en kost maar € 35,- (componentenprijs van dat ding hierboven). Het kan aan mij liggen maar ik snap niet veel van de combinatie van een tijdschakelaar met een thermostaat, althans als je wilt koelen.

Ik begrijp tenminste MO, dat de thermostaat van je koelkast niet of slecht werkt?

Nog veel beter zou een PID-controller zijn, zoals je die op Ebay voor $ 20,- of hier voor $ 35,-) kunt vinden. Niks temperatuurschommelingen dan, gewoon een constante temperatuur.

Citaat van: jacbier op 08-06-2006  08:33 uIn de wintermaanden kun je volstaan met het plaatsen van je gistvat in een niet verwarmde ruimte. Vooral de maanden november en februari zijn geschikt. In december en januari kan het behoorlijk vriezen en te koud zijn.

Dat hangt toch in hoge mate af van de situatie ter plaatse. Is er een verwarmde ruimte onder of naast bijvoorbeeld, kan je er een raam openzetten, is de ruimte geïsoleerd of niet, kan je een deur naar een verwarmde ruimte openzetten, etcetera etcetera... Met een geetje gezond verstand, gevoel en gevogel kan je de ruimte-temperatuur aardig regelen is mijn ervaring, ook als het buiten erg koud is.

MO

De thermostaat van mijn koelkast doet het inderdaad erg slecht. Toch is het wel een fijn koelkastje want hij koelt vrolijk naar de -4 °C, fijne lagering temperatuur voor een alt of een duvel dus.

Je bedoelt dus onderstaand apparaat maar daar moet ook weer een sonde bij. Komt toch weer op 55 euro incl verzendkosten. Dure hobby heb ik tegenwoordig.

Weet jij toevallig of de thermostaat en het stopcontact-ding bij elkaar passen? Het zal wel want de thermostaat wordt aanbevolen bij het stekker ding.






Edgar

Volgens mij heb je niets anders nodig dan het stekker-ding.

MO

Dus jij denkt dat daar al een temperatuur sonde bij zit? Ik heb het Conrad gevraagd want ik moet het wel zeker weten!

Edgar

Uit de handleiding:

CiteerThe sensor is suitable for measuring temperature between
-40°C to +99°C. It is water-proof and can be used to measure
temperatures of liquids.

CiteerSensor range: ......................... -40°C to +99°C
Length of cable to sensor: ..... approx. 2m

Overigens is de sensor niet geschikt om in het bier te hangen, zie ook de Coolfermenter-discussie. Geïsoleerd op het vat plakken zal prima werken.

MO

Volgens mij zit de sensor in het apparaat en is het meer de bedoeling om een ruimte op temperatuur te houden (bovenste thermostaat op de foto). Dan zou ik hem dus in de koelkast moeten leggen en de stekker van de koelkast in de koelkast aansluiten aan de thermostaat. Dat lijkt me niet zo handig. Volgens mijn klusser kunnen we beter de onderste thermostaat (foto's eerder bericht) verbouwen zoals in de link van Herman. Het schijnt echter wel zo te zijn dat thermostaten het nauwkeurigst zijn in hun middenbereik, dus een thermostaat van 0-120 °C doet het het best rond de 60 °C. Dan is het dus afwachten of een thermostaat van 0-40 °C de temperatuur strak op 7 °C kan houden.
Lastig zaak dit. En de conrad site is ook al zo traag als dikke st****.

Edgar

Volgens mij niet MO! Lees die gebruiksaanwijzing dan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.