Kwaliteitsverschil in kroonkurken kan dat?

Gestart door Basje42, 09-08-2016 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Basje42

Ik heb bij een bekende brouwzaak in het noorden van het land een kroonkurkapparaat gekocht, zo'n tafelmodel rood met 2 koppen 26 en 29 mm.
Ik kreeg hier ook 500 of 1000 kroonkurken bij. (Weet effe niet meer hoeveel)
Echter als ik het vergelijk met een  merk kroonkurkfles-
Dan lijkt het alsof deze veel vaster op de fles zitten, dan die van mij.

Ik plaats de gebottelde BNR? Flessen bij wijze van test een week op de kop in een fast-rack.
Dan pik ik er altijd wel 1 of 2 flesjes uit die gelekt hebben. Het lijkt alsof de kroonkurk niet vast genoeg zit.
Hoewel er wel aardig wat koolzuurdruk op komt.
Als ik een beetje onstuimig het flesje uit het fast-rack haal.
En ik blijf hangen aan de rand, dan ligt de kroonkurk er bijna vanaf.
Ik zie ook geen noemenswaardige "knik deuk" bij het openen van de flesjes.
Ik was er zelf aan het denken om nog zo'n handtang erbij te pakken om de kroonkurken even  na te drukken.

Dit even ter illustratie, maar terug naar mijn eigenlijke vraag: Kan er kwaliteitsverschil in kroonkurken zitten?

SanderH

Wat ik vermoed is dat je de kroonkurken niet ver genoeg "gekrompen"hebt om de hals.
Bij de eerste keer dat ik mijn kroonkurk apparaat gebruikte zag ik ook dat deze een beetje lekte. Gelukkig had ik het kroonkurk apparaat van mijn vader nog staan.
Deze krimpte de geribbelde rand veel verder dan de mijne.
Toen ben ik eens goed gaan kijken en toen bleek dat ik het zelf niet goed deed en de handel van mijn kroonkurk apparaat verder moest doordrukken zodat deze veel beter om de hals heen werd gekrompen.

Ik zou dus eerst nog eens proberen de handel wat verder aan te duwen tot je een klikje voelt, dan zouden ze goed aan moeten zitten.

Basje42

Citaat van: SanderH op 09-08-2016  09:22 uWat ik vermoed is dat je de kroonkurken niet ver genoeg "gekrompen"hebt om de hals.
Bij de eerste keer dat ik mijn kroonkurk apparaat gebruikte zag ik ook dat deze een beetje lekte. Gelukkig had ik het kroonkurk apparaat van mijn vader nog staan.
Deze krimpte de geribbelde rand veel verder dan de mijne.
Toen ben ik eens goed gaan kijken en toen bleek dat ik het zelf niet goed deed en de handel van mijn kroonkurk apparaat verder moest doordrukken zodat deze veel beter om de hals heen werd gekrompen.

Ik zou dus eerst nog eens proberen de handel wat verder aan te duwen tot je een klikje voelt, dan zouden ze goed aan moeten zitten.

Tja, daar dacht ik ook aan, maar het is m.i. niet meer dan een holle dop die over het flesje gaat.
Ik zie ook op elke geperste kroonkurk een deuk van het magneetje zitten.
Dus die is wel tot onder geweest lijkt mij.

hans_nwk

Kan het zijn dat de bottelsuiker niet goed genoeg gemengd is?
Wat kan gebeuren is als je een bottelemmer gebruikt en de suiker daaraan toevoegt (opgelost) de suiker niet goed genoeg mengt met het biet met als gevold dat het ene flesje wat meer krijgt dan de andere.

Degene die wat teveel heeft kan een hoge druk ontwikkelen die ontsnapt via de dop (gelukkig anders kon je fles knappen).

Als je verschil merkt in schuim/prik/koolzuur tussen de verschillende flessen kan dat de oorzaak zijn.

Groet,
Hans

Edit: ik lees nu dat de doppen er makkelijk af lijken te komen, dat klopt niet met mijn verhaal

Pim

Citaat van: Basje42 op 09-08-2016  09:32 uTja, daar dacht ik ook aan, maar het is m.i. niet meer dan een holle dop die over het flesje gaat.
Ik zie ook op elke geperste kroonkurk een deuk van het magneetje zitten.
Dus die is wel tot onder geweest lijkt mij.
Ik meen eens gelezen te hebben over een vergelijkbaar geval. Daar was de kop te ver op het apparaat gedraaid waardoor de magneet er, zeg maar, te ver doorheen stak. En dat blokkeerde dan weer de kop zodat die niet ver genoeg over de kroonkurk heen kon zakken.
Ik zou daar eens goed naar kijken en mee spelen om resultaten te vergelijken.  Succes  :biersmile:

Basje42

Citaat van: Pim op 09-08-2016  10:40 uIk meen eens gelezen te hebben over een vergelijkbaar geval. Daar was de kop te ver op het apparaat gedraaid waardoor de magneet er, zeg maar, te ver doorheen stak. En dat blokkeerde dan weer de kop zodat die niet ver genoeg over de kroonkurk heen kon zakken.
Ik zou daar eens goed naar kijken en mee spelen om resultaten te vergelijken.  Succes  :biersmile:

Ok daar zit wel wat in...
Ik heb de kop namelijk "gewoon" handvast gedraaid. Ik zou niet beter weten eigenlijk.
Als deze los zit, halverwege ergens dan zou die zichzelf kunnen verstellen gedurende het afvullen.
Dat lijkt mij eerder vreemd.

Dus als ik het wil proberen, dan zou ik de magneet gewoon even eruit laten.
Zodat ik er zeker van ben dat ik de maximale klemkracht heb benut.

Blijkbaar is er geen noemenswaardig verschil in kroonkurken, daar heb ik nog niemand over gehoord.

brouwmus

Ik heb wel eens een topic gestart over twee vormen van de binnenkant van kroonkurken: met plastic randje en zonder (= alleen schuimvelletje). Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?

Basje42

Citaat van: brouwmus op 09-08-2016  11:53 uIk heb wel eens een topic gestart over twee vormen van de binnenkant van kroonkurken: met plastic randje en zonder (= alleen schuimvelletje). Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?

Ik denk het niet, ik heb eigenlijk de grootste moeite met de magere klemkracht van de kroonkurk.
Ik kan mij ook voorstellen dat winkelbieren dat natuurlijk wel effe wat beter voor elkaar hebben.

Pim

Citaat van: Basje42 op 09-08-2016  11:51 u...Zodat ik er zeker van ben dat ik de maximale klemkracht heb benut.....

Bij een normale dopper is er eigenlijk geen sprake van klemkracht. Doordat de kop over de uitgewaaierde dop heen wordt gedrukt, "vouwt" deze zich om het glazen kraagje van de flessenhals. Door deze beweging wordt het rubbertje in de dop aangedrukt en vervolgens "blokkeert" het omgevouwen kraagje van de dop dat deze weer terug omhoog kan komen.

Jouw omschrijving dat de doppen er makkelijk afwippen betekent volgens mij dat dat omvouwen van het kraagje niet ver genoeg is afgerond doordat de kop niet ver genoeg over de dop is gedrukt (bv doordat die beweging wordt geblokkeerd door de magneet).

Zonder magneet zou die blokkade in ieder geval wek moeten zijn dus dat lijkt een goede eerste stap richting de oplossing van dit probleem.

SanderH

Citaat van: Basje42 op 09-08-2016  12:29 uIk denk het niet, ik heb eigenlijk de grootste moeite met de magere klemkracht van de kroonkurk.
Ik kan mij ook voorstellen dat winkelbieren dat natuurlijk wel effe wat beter voor elkaar hebben.

Kun je een foto maken van de kroonkurk vanaf de zijkant zodat we kunnen zien of deze volledig is aangedrukt?
 Ben nog aan het zoeken naar de foto's die ik er ooit van heb gemaakt, maar die kan ik niet zo 1-2-3 vinden.

Basje42

Citaat van: SanderH op 09-08-2016  15:12 uKun je een foto maken van de kroonkurk vanaf de zijkant zodat we kunnen zien of deze volledig is aangedrukt?
 Ben nog aan het zoeken naar de foto's die ik er ooit van heb gemaakt, maar die kan ik niet zo 1-2-3 vinden.

Nu helaas niet. Ik zal straks thuis kijken en zo nodig even een foto maken.

j.heesters3

Citaat van: SanderH op 09-08-2016  09:22 uWat ik vermoed is dat je de kroonkurken niet ver genoeg "gekrompen"hebt om de hals.
Bij de eerste keer dat ik mijn kroonkurk apparaat gebruikte zag ik ook dat deze een beetje lekte. Gelukkig had ik het kroonkurk apparaat van mijn vader nog staan.
Deze krimpte de geribbelde rand veel verder dan de mijne.
Toen ben ik eens goed gaan kijken en toen bleek dat ik het zelf niet goed deed en de handel van mijn kroonkurk apparaat verder moest doordrukken zodat deze veel beter om de hals heen werd gekrompen.

Ik zou dus eerst nog eens proberen de handel wat verder aan te duwen tot je een klikje voelt, dan zouden ze goed aan moeten zitten.
Heb laatst ook een keer mijn flessen gebotteld waarbij bleek dat de instelling van mijn kroonkurkapparaat niet juist was. De afstand van de dop tot bovenkant fles was te groot waardoor ik het klikje niet voelde. Toen ik de hefboom iets lager had afgesteld werkte hij ineens wel goed. Wat bleek, bij de eerste flesjes konden nu de kroonkurken zover worden aangedrukt totdat ik het klikje voelde. Mogelijk heb je dus de hefboom te hoog afgesteld. Met de hefboom omhoog moet het flesje er net tussen passen. Succes.

Jos

Basje42

Ik heb van alles zitten proberen, maar het ligt volgens mij toch aan de kroonkurken zelf.
Verdacht dat je deze gratis bij een kroonkurkapparaat krijgt...  :police:

Ik heb de perskop losgedraaid, deze gaat er helemaal overheen tot het niet meer gaat.
Desondanks lukt het mij ook nog om de kroonkurk rond te draaien op de fles.
Dit gaat wel zwaar, maar het is wel mogelijk.

Ik zal andere kroonkurken bestellen, baat het niet dan...


Jaap van der Meer

Volgens mij heb ik hetdezelfde apparaat. Nooit problemen mee.
Je hebt toch wel de 26 mm kop erop op dit moment?
Zoniet dan zou ik even teruggaan naar de leverancier en wat lege flesjes meenemen en daar uitproberen.
Veel succes, Jaap

brouwmus

Hier het topic waar ik het over had:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=30191.0

Maar het zal dus wel aan het kroonkurkapparaat liggen.

Groet,
John


Basje42

Citaat van: Jaap van der Meer op 09-08-2016  19:46 uVolgens mij heb ik hetdezelfde apparaat. Nooit problemen mee.
Je hebt toch wel de 26 mm kop erop op dit moment?
Zoniet dan zou ik even teruggaan naar de leverancier en wat lege flesjes meenemen en daar uitproberen.
Veel succes, Jaap

Ja zeker de 26 mm kop, anders heb je het heel snel in de gaten  ;D
Teruggaan is geen optie (van onder naar boven rijden).

Bedankt voor jullie meedenken, wordt vervolgd..

Jacques

Citaat van: Basje42 op 09-08-2016  11:51 uBlijkbaar is er geen noemenswaardig verschil in kroonkurken, daar heb ik nog niemand over gehoord.

Er zitten zeker verschillen in kroonkurken. Bij sommige kroonkurken moet je meer kracht zetten om de kraag goed over de mond van een bierflesjes te vouwen dan bij andere kroonkurken.

Maar er zit veel meer verschil in kroonkurkapparaten. Ik kan iedereen aanraden om een statiefkroonkurkapparaat aan te schaffen. Die werken veel fijner dan de hefboomvarianten.

Basje42

Vandaag bij wijze van test een zakje van 100 stuks kroonkurken van Brouwland ontvangen.

Thuis meteen proberen, deze zitten wel in een keer goed vast!
Dus er kan wel degelijk verschil in kroonkurken zitten - en zeker die waar je er 500 gratis van bij een hefboom kroonkurkapparaat krijgt... :nut:

Emanuel

Ik heb tot nu toe zowel van Brouwmarkt als van Van der Kooy kroonkurken gebruikt. Bij beide geen problemen gehad. Ik gebruik wel een statiefkroonkurkapparaat.

EBC

Citaat van: Jacques op 09-08-2016  22:37 uMaar er zit veel meer verschil in kroonkurkapparaten. Ik kan iedereen aanraden om een statiefkroonkurkapparaat aan te schaffen. Die werken veel fijner dan de hefboomvarianten.

Jij hebt een Corona zeker?

De hefboom Emily, gaat in mijn ogen beter dan eenvoudige statievers. Maar goed, het is maar wat je prettig vindt.

Ik raad iedereen aan een Corona (Grifo) te kopen. Kost iets meer, maar je hebt er een leven lang plezier van. Als je ergens moet investeren, dan is het in bottelen. Elk bier moet gebotteld, elke keer weer plezier.

Pim

Citaat van: Basje42 op 15-08-2016  18:19 uVandaag bij wijze van test een zakje van 100 stuks kroonkurken van Brouwland ontvangen.

Thuis meteen proberen, deze zitten wel in een keer goed vast !
Dus er kan wel degelijk verschil in kroonkurken zitten-
en zeker die waar je er 500 gratis van bij een hefboom kroonkurkapparaat krijgt.... :nut:
Slechte keuze van Brouwland om waardeloze doppen als aktie weg te geven. In plaats van positief valt dat negatief uit voor je imago.

Heb je hierover een klacht gemeld bij Brouwland ? Ik kan me zo voorstellen dat ze dit graag op willen lossen.

Brouwers

Was er niet laatst ook iemand die klaagde over slecht sluitende kroonkurken? Ik dacht dat hij ze zelfs kon ronddraaien me een theedoek eromheen geslagen. Ik weet niet meer welke van de grote drie de doppen vandaan kwamen. Kan het topic ook niet meer vinden, misschien heb ik wel last van dejavu :nut:

Jacques

Citaat van: EBC op 15-08-2016  18:40 uJij hebt een Corona zeker?

De hefboom Emily, gaat in mijn ogen beter dan eenvoudige statievers. Maar goed, het is maar wat je prettig vindt.

Ik raad iedereen aan een Corona (Grifo) te kopen. Kost iets meer, maar je hebt er een leven lang plezier van. Als je ergens moet investeren, dan is het in bottelen. Elk bier moet gebotteld, elke keer weer plezier.

Ja, ik heb al heel veel jaren een Corona. Ik weet niet hoeveel flessen ik daarmee voorzien heb van een kroonkurk maar het zijn er erg veel. Werkt perfect en het is een hele goede investering geweest.

Over de Emily zijn heel veel hobbybrouwers erg ontevreden. Heel wat keren heb ik heb ik hier op het forum gelezen dat de hals van de standaard BNR flessen schade op liep of afbrak bij het gebruik van dit kroonkurkapparaat. Daar heb je als je een statiefkroonkurkapparaat gebruikt geen last van.   

Haagse Wouter

Heb zelf het statiefmodel Lisa.
Is een mooi instapmodel denk ik. Zeker als je hem vastzet aan een zwaar blok. Voor 26 euro is het zeer aantrekkelijk.

tdp

Citaat van: Haagse Wouter op 16-08-2016  00:01 uHeb zelf het statiefmodel Lisa.
Is een mooi instapmodel denk ik. Zeker als je hem vastzet aan een zwaar blok. Voor 26 euro is het zeer aantrekkelijk.

Heb ook een dergelijk model: plaat eronder gedraaid en vastzetten op tafel/werkbank met lijmklemmen. Werkt prima!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.