Vierde brouwsel, met hopelijk weer wat verbeteringen in het proces

Gestart door MrJeJo, 05-08-2016 16:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MrJeJo

Ik ga volgende week aan mijn vierde brouwsel beginnen. Inmiddels heb ik weer een aantal boeken over brouwen gelezen, o.a. "Brewing Elements Series", 4 boeken over water, malt, hops, yeast. Interessante stof, zeker het boek over water, wat soms erg scheikundig / technisch is.

Ik ga dit keer voor het eerst een giststarter maken, ik ga hierbij gebruik maken van een magneetroerder. Ook ga ik weer klam schroten, en dit keer let ik op dat ik ca. 10ml per kilo gebruik (laatste keer had ik veel te veel water toegevoegd). Verder wil ik demiwater in combinatie met brouwzouten gaan gebruiken. Mijn waterleverancier kan geen duidelijk waterrapport leveren (ik krijg water van drie pompstations), dus ik kan niets zeggen over mijn kraanwater, vandaar demiwater i.c.m. zouten, waardoor ik complete controle heb. Ook ga ik mijn wort enkele minuten beluchten. Ook ga ik voor het eerst koudhoppen, omdat ik een IPA ga maken. Daarbij ga ik mijn RVS CCT ook voor het eerst inzetten om vroegtijdig trub af te laten en om de nagisting en lagering in hetzelfde vat uit te voeren zonder zuurstof inslag. Al met al weer veel nieuwe handelingen, met hopelijk een goed bier als resultaat.

Ik wil een IPA gaan maken, gebaseerd op: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20330

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptAmerican Indian Pale Ale
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume16,4 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Mosher)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)61 IBU
Brouwzaalrendement77,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,30 lGedemineraliseerd water
2,30 gCaCl2
6,20 gCaSO4
1,10 mlMelkzuur

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
88 mg/l1 mg/l3 mg/l10 mg/l28 mg/l144 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,520 kgPale Ale moutDingemans9 EBC70,0 %
1,006 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC20,0 %
0,503 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
19,4 gAmarillobellen8,9%90 min.30,9 IBU
24,7 gAmarillobellen8,9%30 min.20,0 IBU
23,6 gAmarillobellen8,9%15 min.10,0 IBU
26,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterAmerican Ale (1056)bovengist

Ik heb de verwarmingslampen weer onderin moeten zetten vanwege mijn CCT, als het gaat lekken dan zien we wel weer... Wandcontactdoos heb ik nodig vanwege de magneetroerder die ik bij het maken van de starter in de koelkast zet.


Fermon

Succes!
Ik ben persoonlijk zeer gecharmeerd van single hop bieren, kan je de smaak/aroma van de hop mooi leren kennen.

Aan de vergistings apparatuur zal het niet liggen denk ik...goed voor elkaar.
 :brouwen: ze

Tuur


sunlight

Als de cct drupt valt het dan precies in de wcd? Ik zou daar even een geaarde inzetten

MrJeJo

Citaat van: sunlight op 05-08-2016  21:52 uAls de cct drupt valt het dan precies in de wcd? Ik zou daar even een geaarde inzetten

Op de foto lijkt dat zo, maar de kranen zitten een stuk voor de wcd.

sunlight

Citaat van: MrJeJo op 05-08-2016  21:55 uOp de foto lijkt dat zo, maar de kranen zitten een stuk voor de wcd.
Ok, maar zou toch een geaarde gebruiken

MrJeJo

Ja, ik zal binnenkort eens een deftige oplossing maken voor de warmtelampen en wcd, dit is meer een noodvoorziening. Ik zal (spat)waterdichte fittingen en wcd op een verhoogde constructie maken.

MrJeJo

Vandaag een IPA gebrouwen. Ik had mijn schrootmolen op 1,2 mm ingesteld, maar nu was mijn rendement toch wel lager, namelijk 72,7% i.t.t. de verwachte 77%. Daardoor had ik slechts een SG van 1,066 i.p.v. 1,070. Gelukkig had ik iets meer volume en kon ik langer doorkoken om alsnog 1,066 te krijgen. Volgende keer ga ik eens schroten op 1,1 mm. Ik heb ook klam geschroot. Dit is ook de eerste keer dat ik gebruik heb gemaakt van brouwzouten, giststarter en beluchting. Voordat ik de giststarter toe heb gevoegd heb ik eerst een groot deel trub afgelaten (met dank aan de CCT) en 15 minuten belucht.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptAmerican Indian Pale Ale
Brouwdatum12-08-2016
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume15,9
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Mosher)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)61 IBU
Brouwzaalrendement72,7 %
Kooktijd110 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,50 lWater
2,20 gCaCl2
6,50 gCaSO4
5,83 mlMelkzuur

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
149 mg/l5 mg/l6 mg/l215 mg/l30 mg/l143 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,734 kgPale Ale moutDingemans9 EBC70,0 %
1,067 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC20,0 %
0,533 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,6 gAmarillobellen8,9%90 min.30,8 IBU
26,2 gAmarillobellen8,9%30 min.20,0 IBU
25,0 gAmarillobellen8,9%15 min.10,0 IBU
27,6 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,30 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterAmerican Ale (1056)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C


Bart LJ

Als je ongepland langer doorkookt dan gaat je hopschema redelijk door de war toch? Niet heel onbelangrijk in een IPA...[emoji3]

RienP

Beetje afhankelijk van hoelang je doorkookt kan de bitterheid best oplopen.
Als je de hop nog hebt zou ik de koudhop nog wat verhogen naar minimaal 4 gram/liter. Dus ongeveer 60 gram voor 15 liter bier.


MrJeJo

Het was doorkoken of genoegen nemen met een laag SG. Nu is het SG redelijk opgelopen, maar het zal inderdaad wel gevolgen hebben voor de bitterheid.

RienP

Het ging in dit geval om 4 puntjes. Dat kun je ook met wat suiker corrigeren zonder dat het veel invloed op het karakter van het bier heeft.

MrJeJo

Een les voor de volgende keer, ik zal dat meteen eens uitzoeken; suiker doseren om te laag SG te corrigeren. Hoe bepaal ik de hoeveelheid suiker?

EDIT: Ik zie dat het gewoon in BrouwHulp zit.

Hmmm... nu twijfel ik, deze batch dumpen en opnieuw beginnen, of gewoon uit laten gisten en hopen dat het niet té bitter is. Wat is wijsheid?

Eric v B

Citaat van: MrJeJo op 12-08-2016  23:56 uHmmm... nu twijfel ik, deze batch dumpen en opnieuw beginnen, of gewoon uit laten gisten en hopen dat het niet té bitter is. Wat is wijsheid?

Het ligt eraan wie dit leest en antwoord geeft. Oskar zal waarschijnlijk adviseren om te dumpen.  ;)
Ik ga je adviseren om gewoon het hele brouwproces af te maken. Je hebt al aardig wat tijd en geld in dit brouwsel gestoken. Het enige dat je er nu nog in hoeft te steken qua geld is wat bottelsuiker, kroonkurken en water om de flessen te spoelen. Als het echt niet te pruimen is, kun je het altijd nog aan de gootsteen voeren.
Ohja, er is een verschil tussen "minder lekker" en "niet te zuipen". Ik heb ook wel eens een bier gehad dat "minder lekker" was maar "niet te zuipen" heb ik nog niet gehad.

Good luck!

MrJeJo

Ik heb het recept in BrouwHulp aangepast met de gehanteerde kooktijd. Ik kom dan uit op een IBU van 92 i.p.v. 60. Dat is aanzienlijk meer, en ook ruim buiten de richtlijnen voor een IPA. Ik neig om de batch te dumpen, ook omdat ik dan meteen opnieuw kan brouwen en niet nog eens 3 a 4 weken hoef te wachten om tot de conclusie te komen dat t bier niet te hakken is. Kost me inderdaad de ingrediënten, maar ik heb weer wat geleerd...

Bart LJ

Je moet het zelf weten maar dat zou ik zelf niet doen. Een goed bittere ipa kan heerlijk uitpakken. Zeg je er gewoon bij dat het alleen voor échte mannen en vrouwen is.

Die 4 SG punten verschil laat ik zelf overigens gewoon voor wat ze zijn.

Ik heb grote bewondering voor je verbeterdrift. Ik begin na 12 brouwsels pas na te denken over waterbehandeling.... (En vergist in een curtec vat).

Een iets te bitter bier overhouden is denk ik leuker dan de beleving van op zich niet mislukt bier door de gootsteen te laten lopen.

Succes!

RienP

Ik sluit me bij het bovenstaande aan. Je kan beter een bier op basis van proeven weggooien dan op basis van wat je nu verwacht.
Probeer het bier ook zowel jong (na 2-4 weken) en wat ouder (na 2 maanden) te proeven. Soms kan zo`n bier misschien niet zijn wat je gepland had, maar door het wat tijd te geven kan het nog steeds een lekker bier zijn.  :proost:

mbroek

Niks dumpen (kan altijd nog). Maar als het goed is en je hebt ook tussentijds volumes gemeten dan weet je nu wel al je gegevens om je brouwsoftware goed te zetten zodat je volgende brouw een stuk beter uitkomt bij je doel. Als ik het zo zie is er wat fout gegaan met je volumes en verliezen en daardoor klopt je verwachte rendement niet.


EBC

Citaat van: MrJeJo op 13-08-2016  12:20 uIk heb het recept in BrouwHulp aangepast met de gehanteerde kooktijd. Ik kom dan uit op een IBU van 92 i.p.v. 60. Dat is aanzienlijk meer, en ook ruim buiten de richtlijnen voor een IPA. Ik neig om de batch te dumpen, ook omdat ik dan meteen opnieuw kan brouwen en niet nog eens 3 a 4 weken hoef te wachten om tot de conclusie te komen dat t bier niet te hakken is. Kost me inderdaad de ingrediënten, maar ik heb weer wat geleerd...

Ach, je rekent met Rager. Waarom eigenlijk? Dat scheelt en maakt die 92 gewoon 60 Tinseth. Wat in mijn brouwerij nog steeds 'above limit' is overigens  ;).

En IBUs zijn getallen die je nooit onderling met andere brouwers mag vergelijken. IBU is een getal voor jezelf en jouw installatie en berekeningen.

Dumpen kan altijd nog. Het is verrassend hoe bieren zich kunnen ontwikkelen. Bottelen en in grote flessen in de kelder rijpen.

Koop gewoon een extra gistvat.

MrJeJo

Citaat van: EBC op 14-08-2016  20:24 uAch, je rekent met Rager. Waarom eigenlijk? Dat scheelt en maakt die 92 gewoon 60 Tinseth.

Ik zie t nu ook pas inderdaad, maar even op Tinseth gezet.

Ik zal het bier bewaren, ik zie wel hoe het uitpakt...

MrJeJo

Net voor het eerst een flesje geopend, moet nog iets verder op druk komen, maar het biertje is me alles meegevallen. Toch nog een aardig aroma, mede dankzij het koudhoppen verwacht ik. En ik had vrees dat het veel te bitter zou worden, maar ondanks dat het een bitter bier is geworden, vind ik hem niet té bitter. Al met al toch weer een geslaagd brouwsel!

 :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.