Elektronisch aangedreven roeren

Gestart door Derrick, 27-07-2016 00:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derrick

Fijn dat je even linkt naar je eigen topic. Ik ga 'm grondig bestuderen!
Goede tip wat roer systeem betreft. Ziet er professioneel uit.

Derrick

Hoe heb je het met RVS gedaan Peter? Ik denk dat ik sowieso voor een DIY oplossing ga. Niet omdat dat handig is, maar omdat ik het leuk vind :)

Peterrr

Hoi,

Ik had  2 omgezette strippen met hoek van 45graden  aan beide zijden.
En in het midden een rvs draadstang m8.
Werkte prima,
Maar was moeilijk schoon te houden.
In alle ringen van de draadstang zat aanslag na iedere Brouw dus vernieuwde ik die elke maisch.
( Had oneindige voorraad  ;) )


Trouwens goede zet zo'n inkbird!
Heb voor de tweede gistkast er ook een geplaatst echt super.


Grt Peter

Derrick

Daar was ik dus al bang voor... Is ook weer zoiets om telkens de groeven van de schroefdraad uit te moeten pulken en/of grondig uitkoken. Dit is relevante info! Nu weet ik dat ik moet gaan voor een stang zonder schroefdraad en zelf de schroefdraad aan het uiteinde erin moet maken.

Derrick

Het is gelukt. Helaas heb ik stoffen gebruikt waarvan ik met verder inlezen begreep dat ze minder geschikt zijn voor brouwen. Ik heb staal voor de stang en aluminium voor de schoepen. De pan is zelf ook van aluminium. Het is in ieder geval een leuke prototype 1; door de materialen helaas niet perfect.

Hier het resultaat:


Bedankt iedereen :D

Coen

Naar mijn mening is aluminium echt totaal compleet en volledig ongeschikt. om in of mee te brouwen. Zo te zien heb je een mooi blank aluminium ketel, ideaal voor de zuren in je wort om het op te lossen en dat is nou net aantoonbaar een van de oorzaken achter dementie, alzheimer en aanverwante ziektes.
Sorry, maar ik hoop dat je je brouwsel nooit aan een ander geeft



havu

Citaat van: Coen op 31-07-2016  22:49 uNaar mijn mening is aluminium echt totaal compleet en volledig ongeschikt. om in of mee te brouwen. Zo te zien heb je een mooi blank aluminium ketel, ideaal voor de zuren in je wort om het op te lossen en dat is nou net aantoonbaar een van de oorzaken achter dementie, alzheimer en aanverwante ziektes.
Sorry, maar ik hoop dat je je brouwsel nooit aan een ander geeft

Citaat van: Derrick op 31-07-2016  14:13 uHet is gelukt. Helaas heb ik stoffen gebruikt waarvan ik met verder inlezen begreep dat ze minder geschikt zijn voor brouwen. Ik heb staal voor de stang en aluminium voor de schoepen. De pan is zelf ook van aluminium. Het is in ieder geval een leuke prototype 1; door de materialen helaas niet perfect.

Wat was er niet duidelijk aan Derricks eigen constatering dat hij begrijpt dat het een prototype is, door de materiaalkeuze niet geschikt om bier in te brouwen?

Coen

Prototypes gebruik je over het algemeen namelijk wel, maar dan voor een bepaalde periode. In die periode ben je het model aan het aanpassen en finetunen maar zal je de producten die je ermee maakt niet weggooien.
Als je dat wel doet is het geld weggooien en zou ik eerder een "proof of concept" maken met heel goedkope en makkelijk te bewerken materialen.

Biertje1985

Je kan ook het geheel controleren met het brewboard.

Derrick

Het vervelende is dat onderzoek elkaar tegenspreekt (terwijl het meer leunt richting wèl gebruik kunnen maken van Al) en ik op basis hiervan niet een duidelijke uitspraak kan doen over aluminium inname en mogelijke Alzheimer als gevolg. Hieronder wat bronnen. Food for thought...

Paper over mogelijk verband tussen Al inname en Alzheimer:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21157018
"the role of Al in AD has been heavily disputed based on the following claims: 1) bioavailable Al cannot enter the brain in sufficient amounts to cause damage, 2) excess Al is efficiently excreted from the body, and 3) Al accumulation in neurons is a consequence rather than a cause of neuronal loss. Research, however, reveals that: 1) very small amounts of Al are needed to produce neurotoxicity and this criterion is satisfied through dietary Al intake, 2) Al sequesters different transport mechanisms to actively traverse brain barriers, 3) incremental acquisition of small amounts of Al over a lifetime favors its selective accumulation in brain tissues, and 4) since 1911, experimental evidence has repeatedly demonstrated that chronic Al intoxication reproduces neuropathological hallmarks of AD."
Hierbij zeggen ze ook: "Immediate steps should be taken to lessen human exposure to Al, which may be the single most aggravating and avoidable factor related to AD."

Een bron vóór gebruik van Al:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4816.msg48552.html#msg48552
"Er zijn ons geen wetenschappelijke gegevens bekend, waaruit zou blijken dat het brouwen van bier in aluminium pannen of ketels schadelijk zou kunnen zijn voor de gezondheid. Daarom wordt dit niet door ons afgeraden."
Ik weet de betrouwbaarheid van het voedingscentrum daarentegen niet. Ze zullen net als wij ook internet afstruinen en m.b.v. onderzoeksresultaten uitspraken doen.

Een bron vóór gebruik van Al:
http://beersmith.com/blog/2010/08/17/aluminum-vs-stainless-best-beer-brewing-pots/:
"Aluminum pots are not linked to Alzheimer's disease. A number of medical studies since the 1970's have found zero link between Alzheimer's and the use of aluminum."
Het lijkt op een site van een hobbyist en niet een wetenschapper; nogmaals te betwijfelen of dit goed is.

Een bron waarbij Al en Alzheimer relatie als mythe wordt bestempeld:
https://www.alz.org/alzheimers_disease_myths_about_alzheimers.asp
"Myth 4: Drinking out of aluminum cans or cooking in aluminum pots and pans can lead to Alzheimer's disease.
Reality: During the 1960s and 1970s, aluminum emerged as a possible suspect in Alzheimer's. This suspicion led to concern about exposure to aluminum through everyday sources such as pots and pans, beverage cans, antacids and antiperspirants. Since then, studies have failed to confirm any role for aluminum in causing Alzheimer's. Experts today focus on other areas of research, and few believe that everyday sources of aluminum pose any threat."
Doordat het een platform is met als expertise Alzheimer komt dit een stuk meer in de buurt van een betrouwbare bron.

Nogmaals:
https://www.alzheimers.org.uk/site/scripts/news_article.php?newsID=169
"There is no conclusive medical or scientific evidence of a link between aluminium and Alzheimer's disease. There have been three independent scientific enquiries into the Camelford incident, none of which have found a causal link with dementia."
Lijkt me ook een betrouwbare bron.

Een hobbyist aan het woord na meerdere threads samen te voegen:
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=49449
"Both aluminum and SS pots are excellent in homebrewing"

Met zoveel 'controversie' (tussen haakjes doordat ik in mijn searches duidelijk meer uitspraken vind vóór gebruik van Al, maar ik speel het liever veilig) ga ik de 10L batches maken in Al en het bier hiervan alleen gebruiken voor het proeven; dat wil zeggen niet voor grootschalige consumptie. We hebben een 100L vat staan van RVS; daar gaan we het bier in brouwen voor consumptie nadat we een geslaagd recept hebben gevonden.

Bedankt voor het tonen van bezorgdheid Coen.  :)

Derrick

Coen

Als het toch maar om 10 liter batches gaat zou ik een paar  euro uitgeven voor een rvs pannetje en de aluminium naar de oud ijzer boer brengen.
Die aluminium blikken, en stalen ook trouwens, hebben een coating aan de binnenkant. En dan boeit het niet meer.
Een alu pan waar je een zure vloeistof in kookt lost het alu op en daar hebben ze het niet over.
Maar goed je moet het zelf weten, hopelijk niet ondervinden.

Derrick

Lost aluminium op in een waterig milieu bij een pH van 5,5? Ik ga even op onderzoek uit. Naar mijn weten ontstaat direct een geoxideerd laagje aluminium wat nagenoeg inert is. Heb je toevallig bronnen waarbij naar voren komt dat AlO oplost in een licht zure milieu, Coen?

HopSwiers



Volgens het Pourbaix diagram van alumnium is bij een pH van 5,5 aluminium in een passivatie toestand. Zijn er artikels die stellen dat de concentraties hoger zijn in een bier gebrouwen in een aluminium ketel?
Hoe dan ook ben ik meer fan van RVS al is het maar om de stevigheid en kuisbaarheid.

HopSwiers

Plus, hogere concentraties van eender welk metaal zijn per definitie niet gezond (niet per se ongezond) en zijn ten alle tijden te vermijden als dan kan. Ook al is er nog geen rechtstreeks verband aangetoond.

EvdBroek

Citaat van: Derrick op 09-08-2016  22:28 uLost aluminium op in een waterig milieu bij een pH van 5,5? Ik ga even op onderzoek uit. Naar mijn weten ontstaat direct een geoxideerd laagje aluminium wat nagenoeg inert is. Heb je toevallig bronnen waarbij naar voren komt dat AlO oplost in een licht zure milieu, Coen?

Als je even goed zoekt op dit forum... Deze discussie is inmiddels al verschillende keren gevoerd over de voedselveiligheid van aluminium. Er was op dit forum ook een arts zeer actief (helaas nu niet meer) die was er volgens mij vrij stellig in, namelijk niet gebruiken.

Je kunt jezelf ook gewoon de vraag stellen waarom iedereen met rvs, koper en geëmailleerd staal werkt (en dus niemand met aluminium). Ook brouwshops bieden niets aan in aluminium

tdp

Citaat van: EvdBroek op 10-08-2016  16:03 u...
Je kunt jezelf ook gewoon de vraag stellen waarom iedereen met rvs, koper en geëmailleerd staal werkt (en dus niemand met aluminium). Ook brouwshops bieden niets aan in aluminium
...

Eens, al ben ik zelf wel van mening dat je niet altijd alles moet doen 'omdat de rest het ook doet'.

Groet,
de TDP

EvdBroek

Citaat van: tdp op 11-08-2016  11:06 uEens, al ben ik zelf wel van mening dat je niet altijd alles moet doen 'omdat de rest het ook doet'.

Groet,
de TDP

Ja dat is natuurlijk ook zo. Maar in het geval de gezondheid in gevaar kan komen zou ik niet te eigenwijs gaan doen ;)

tdp

Citaat van: EvdBroek op 11-08-2016  17:30 uJa dat is natuurlijk ook zo. Maar in het geval de gezondheid in gevaar kan komen zou ik niet te eigenwijs gaan doen ;)

:)

Groet,
de TDP

Derrick

Je hebt gelijk EvdBroek; even zoeken is belangrijk. Aan mijn post kon je zien dat ik dit ook zeker had gedaan (zie links).

Citaat van: EvdBroek op 10-08-2016  16:03 uJe kunt jezelf ook gewoon de vraag stellen waarom iedereen met rvs, koper en geëmailleerd staal werkt (en dus niemand met aluminium). Ook brouwshops bieden niets aan in aluminium

Citaat van: tdp op 11-08-2016  11:06 uEens, al ben ik zelf wel van mening dat je niet altijd alles moet doen 'omdat de rest het ook doet'.

Groet,
de TDP

Exact. Kudde gedrag stokt de vooruitgang. Keuzes zijn beter te baseren op literatuur i.p.v. 'wat de rest doet is vast goed'. Verder is het argument direct om te draaien: aluminium kookketels worden door veel winkels verkocht, etc. etc. Zinloze discussie zonder data, vind ik zelf.

Citaat van: HopSwiers op 10-08-2016  15:15 u

Volgens het Pourbaix diagram van alumnium is bij een pH van 5,5 aluminium in een passivatie toestand. Zijn er artikels die stellen dat de concentraties hoger zijn in een bier gebrouwen in een aluminium ketel?
Hoe dan ook ben ik meer fan van RVS al is het maar om de stevigheid en kuisbaarheid.

Interessant! Pourbaix diagrammen kende ik nog niet. Bedankt voor het delen hiervan, HopSwiers. Hieruit kan ik afleiden dat Al in een lichtzure milieu reageert met zuurstof om een inerte coating te produceren. M.a.w. is het op basis van een overvloed aan artikelen en jouw geleverde diagram best prima om in Al te brouwen.
Volgens mij zakt de pH van de oplossing nooit onder 4; maar dat is eerlijk gezegd giswerk.

Bedankt heren. Ik weet denk ik genoeg!

wvdbroek

Citaat van: SanderH op 28-07-2016  08:26 uPrecies! Heb er een uit China gehad, maar die gaf vrij snel de geest. Daarom voor de duurdere gegaan. Deze in een lasdoosje gebouwd en voila:




Sander nog een vraagje hierover, Wat voor voeding gebruik je? En voldoet elke ruitenwissermotor?

En als ik die vermogensregelaar zo zie, dan sluit je de plus en min van de voeding daar op aan en de plus van de motor en je maakt van de min een gezamenlijke om het cirkeltje weer mooi rond te maken, correct?

(https://www.conrad.nl/nl/kemo-vermogensregelaar-module-9-vdc-12-vdc-24-vdc-191273.html?sc.ref=Product%20Details)

Grt
Wim

SanderH

Citaat van: wvdbroek op 05-01-2017  17:36 uSander nog een vraagje hierover, Wat voor voeding gebruik je ? en voldoet elke ruitenwissermotor ?

En als ik die vermogensregelaar zo zie, dan sluit je de plus en min van de voeding daar op aan en de plus van de motor en je maakt van de min een gezamenlijke om het cirkeltje weer mooi rond te maken, correct ?

(https://www.conrad.nl/nl/kemo-vermogensregelaar-module-9-vdc-12-vdc-24-vdc-191273.html?sc.ref=Product%20Details)

Grt
Wim

Bijna goed. De plus vanaf de voeding en de plus van de motor gaan op de meest linker aansluiting, de min van de voeding op die ernaast (naar rechts) en de min van de motor op die daarnaast.



Ik heb via google gezocht naar een laptop voeding die iets meer amperage kan leveren dan de electramotor nodig heeft zodat deze niet op het maximale wordt belast. Vaak kun je goede vinden voor onder de 10 euro. Of als je nog een oude laptopvoeding hebt liggen die 12 of 16 volt levert, dan kun je die gebruiken. De meeste ruitenwisser motoren kunnen die 16 volt gewoon aan.
Ik heb de motoren voor de twee roerwerken in de RIMS en de HEMS uit een Volkswagen caddy (gehaald uit de sloop auto's van een maat, die zijn zoons hebben stuk gereden in het weiland) en 1 uit een volkswagen transporter.

Al deze motoren hebben een M8 draadeindje. Als je een moer aan het einde van het roerwerk last of er draad in tapt, dan kun je deze gemakkelijk aan elkaar verbinden.

wvdbroek

Citaat van: SanderH op 05-01-2017  17:57 uBijna goed. De plus vanaf de voeding en de plus van de motor gaan op de meest linker aansluiting, de min van de voeding op die ernaast (naar rechts) en de min van de motor op die daarnaast.



Ik heb via google gezocht naar een laptop voeding die iets meer amperage kan leveren dan de electramotor nodig heeft zodat deze niet op het maximale wordt belast. Vaak kun je goede vinden voor onder de 10 euro. Of als je nog een oude laptopvoeding hebt liggen die 12 of 16 volt levert, dan kun je die gebruiken. De meeste ruitenwisser motoren kunnen die 16 volt gewoon aan.
Ik heb de motoren voor de twee roerwerken in de RIMS en de HEMS uit een Volkswagen caddy (gehaald uit de sloop auto's van een maat, die zijn zoons hebben stuk gereden in het weiland) en 1 uit een volkswagen transporter.

Al deze motoren hebben een M8 draadeindje. Als je een moer aan het einde van het roerwerk last of er draad in tapt, dan kun je deze gemakkelijk aan elkaar verbinden.

Heb inmiddels een bosch ruitenwisser motor en volgens mij gaat deze ook werken toch?
https://benselectronics.nl/motor-controler-pwm-12-40v-10a/

PS dit is de motor http://www.onderdelenshop24.com/657895-bosch

1 en ander getest met een pc voeding die ik nog had liggen motortje draait heel even en dan niet meer. stekker eruit en even wachten stekker er weer in en hij doet het weer heel even. Lijkt dus dat de voeding in de beveiliging slaat maar dit motortje is maar 48 watt dus 4 A toch

SanderH

Die regelaartjes moeten het ook gewoon doen, denk alleen dat de PC voeding te klein is. Volgens mij doen die maximaal 2 ampère, zou uit mijn hoofd, omdat een deel achter de 12 V zit, een deel achter de 5 V en nog een stukje achter de 3,3 V. Laptop voedingen doen wat meer, die voeden dan ook de volledige laptop, waar het weer wordt opgedeeld in 5 en 3.3 Volt.

wvdbroek

Citaat van: SanderH op 06-01-2017  19:18 uDie regelaartjes moeten het ook gewoon doen, denk alleen dat de PC voeding te klein is. Volgens mij doen die maximaal 2 ampère, zou uit mijn hoofd, omdat een deel achter de 12 V zit, een deel achter de 5 V en nog een stukje achter de 3,3 V. Laptop voedingen doen wat meer, die voeden dan ook de volledige laptop, waar het weer wordt opgedeeld in 5 en 3.3 Volt.

ik heb hem nu getest met een oude acculader 10 Amp en daar draait ie er rustig op los!

heb nog een oude laptop voeding gevonden maar die is 19 Volt 6,3 A, zou dat werken of is dat echt te veel van het goede?

Grt
Wim

SanderH

ik gebruik er ook een van 19V en tot nu toe zonder problemen, maar kan het je niet garanderen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.