Elektronisch aangedreven roeren

Gestart door Derrick, 27-07-2016 00:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derrick

Hoi allemaal,

Kern van het verhaal:
Tijdens het maischen wil ik de temperatuur van het water zo constant mogelijk houden door automatisch en continu te roeren met een toerental van ongeveer 30 omwentelingen per minuut. Dit wil ik elektronisch aandrijven; misschien komt hierbij een Arduino te pas (heb ik nog liggen). Mijn pan waarmee ik werk houdt een volume van 10L beslag.

Hieronder iets meer info over de opstelling en waarom ik dit wil:
Ik heb de inkbird besteld (zie link: http://www.ink-bird.com/product/detail/p/ITC-308_Outlet_Thermostat_Temperature_Controller/id/12) om te zorgen dat een elektrische kookplaat aan en uit wordt geschakeld naarmate de temperatuur fluctueert; wordt de temperatuur 61,7 graden Celsius, dan springt de kookplaat aan totdat het weer 62 graden Celsius bereikt bijvoorbeeld. Het probleem wat ik tegenkom is dat het water niet goed gehomogeniseerd is en daardoor de meting van T niet goed verloopt. Het is niet goed doordat de sensor vrij lang onder de 62 graden Celsius af aan het lezen is terwijl onderaan in de pan T al teveel afwijkt, in de tussentijd geeft de inkbird de kookplaat nog steeds de stroom om meer warmte toe te voegen aan het systeem. Daarbij komt dan ook nog dat de plaat daarna langer het beslag opwarmt door de hoge hoeveelheid warmte in de kookplaat. Dubbelop de fout in dus! De oplossing waar ik hierbij aan dacht is natuurlijk simpelweg goed roeren. Door het roeren wordt de T in het systeem nagenoeg gelijk gehouden ongeacht de positie van meten. Dit heb ik al gevonden door met de hand goed te blijven roeren gedurende het maischen. De T fluctueert hierdoor tussen 61 en 63 graden Celsius i.p.v. dat het een aantal graden meer doorschiet. Lijkt me best prima voor een eerste opstelling. Nu wil wel zorgen dat ik niet continu erbij hoef te blijven!  ::)

Mijn doel is een setup waarbij het water continu goed gemengd wordt door middel van een motortje. Ik heb de topics hier op jullie forum al gelezen en kom uit op een systeem met behulp van een ruitenwisser motortje. Ik ben totaal niet thuis in de elektronica, dus ik kan hier wel een beetje hulp bij gebruiken. :)

Hoe sluit ik de ruitenwisser motor aan en bereik ik 30 toeren per minuut met een redelijke kracht? Als het kan graag een tutorial aanraden o.i.d.

Alvast bedankt voor alle hulp!!  :D

Derrick

Pim

Roeren met een ruitenwissermotor gaat prima. Doe ik zelf ook. Gewoon op een 12v voeding met eventueel een PWM er tussen om het toerental te regelen. Wel zorgen dat er een goed roerwerk aan gekoppeld zit om je beslag niet alleen rond te draaien maar vooral in verticale richting te bewegen. Zo krijg je een homogene temperatuur.

Een Arduino heeft mijns inziens geen zin. Je zet het roerwerk aan zodra je begint met maischen en weer uit zodra je aan filteren toe bent.

Zoek maar eens op dit forum naar voorbeelden van roerwerken want die zijn er diversen.  :brouwen:

HermanH

Ik gebruik een PC-voeding om mijn ruitenwissermotor aan te drijven, werkt perfect! Je kan hiermee zelfs kiezen tussen verschillende voltages, zie connectorschema: (COM is de negatief, de rest spreekt voor zich eigenlijk)


Derrick

Citaat van: Pim op 27-07-2016  08:52 uRoeren met een ruitenwissermotor gaat prima. Doe ik zelf ook. Gewoon op een 12v voeding met eventueel een PWM er tussen om het toerental te regelen. Wel zorgen dat er een goed roerwerk aan gekoppeld zit om je beslag niet alleen rond te draaien maar vooral in verticale richting te bewegen. Zo krijg je een homogene temperatuur.

Een Arduino heeft mijns inziens geen zin. Je zet het roerwerk aan zodra je begint met maischen en weer uit zodra je aan filteren toe bent.

Zoek maar eens op dit forum naar voorbeelden van roerwerken want die zijn er diversen.  :brouwen:

Een PWM is een interessant idee. Heb je dan een specifieke PWM in gedachte? Waar zou ik op moeten letten als ik er eentje aanschaf?

Het is inderdaad een goede om de verticale stroomrichting te behalen. Ik maisch tot nu toe alleen nog maar met kookzakken zodat ik gedurende het hele proces van brouwen maar één pan nodig heb. Misschien moet ik dan toch maar overstappen op een proces waarbij ik met meer pannen werk en de mouten los te laten rond dwarrelen; ik ga anders geen verticale stroomrichting behalen omdat de kookzak in de weg zit. Bovendien heb ik met 'losse' mout ook nog eens een groter oppervlakte!!  ;D

Citaat van: HermanH op 27-07-2016  10:10 uIk gebruik een PC-voeding om mijn ruitenwissermotor aan te drijven, werkt perfect! Je kan hiermee zelfs kiezen tussen verschillende voltages, zie connectorschema: (COM is de negatief, de rest spreekt voor zich eigenlijk)

Goed idee!! Ik kan nog wel een ATX PSU op de kop tikken bij een kringloopwinkel. :) Het fijne aan een PSU is ook nog dat het genoeg ampères kan blijven leveren. Herman, heb jij dan ook een vorm van een regelaar om de voltage te laten verschillen? Of switch je dan gewoon tussen de waardes 3,3V, 5V en 12V?

Thnx voor de tips Pim en Herman!!  :biersmile:

Pim

Citaat van: Derrick op 27-07-2016  11:27 uEen PWM is een interessant idee. Heb je dan een specifieke PWM in gedachte? Waar zou ik op moeten letten als ik er eentje aanschaf?
De PWM moet geschikt zijn voor het gebruikte voltage (dus minimaal 12v) en stroom (ik schat zo'n 5 ampere). Zodra je bij een Chinese PWM boven de specs komt, geeft'ie de geest ! Maar voor dat geld kan je er gerust eentje op de plank leggen als reserve.

Even op eBay gezocht en deze zou je kunnen gebruiken. Kan je samen met de computervoeding in een kastje bouwen.

Als je een zwaardere wil gebruiken (dus minder kans dat'ie stuk gaat wanneer je net even te veel vraagt) die meteen ook in een kastje zit dan zou dit wellicht een goede keuze zijn.

Zoek op eBay maar eens op PWM motor speed control en let goed op de specificaties (DC, min 12V, min 10A).

Derrick

Held!! Ik ga hier naar de radiotechnica en schaf meteen een zware jongen aan. Het idee hierbij is dat ik met een betere PWM altijd nog hetzelfde systeem enigszins upgraden voor de 100L tank die we hier nog hebben staan. Beetje vooruitdenken bespaart ook :)
Of is dan de 12V weer te weinig? Ik merk dat ik nog niet genoeg kennis heb om voorspellingen te doen. Misschien dat jullie mij iets meer kunnen leren hierover.

Ik weet nog niet zo goed hoe spanning, stroomsterkte, toerental en verplaatsing van water zich tot elkaar verhoudt. Zoals ik bij enkele posts al heb kunnen opmaken zal het toerental bepaald worden door de spanning te variëren. Dat gaat natuurlijk perfect op met U=I*R. De weerstand blijft gelijk; als U stijgt, dan stijgt I ook. So far so good, lijkt me zo.

Nu lijkt het me dat de hoeveelheid te verplaatsen water een belangrijke variabele is in dit verhaal. Kan ik het zo zien dat het te verplaatsen water van grotere hoeveelheden zorgt voor een bepaalde (elektrische) weerstand bij de motor? Het lijkt me ergens best logisch om te bedenken dat als een motor door de spanning een bepaalde toerental 'moet' draaien, waarbij als meer water verplaatst moet worden, dat de motor meer kracht moet leveren om die specifieke toerental te behouden. Of haal ik nu meerdere concepten door elkaar?  :nut: Met dat verhaal gaat R omhoog, U bleef in het verhaal gelijk en dan zou I juist moeten dalen!?

Zoals je ziet wil ik ook graag een beetje de theorie erachter begrijpen. Dat is handig voor als ik dingen zelf wil gaan bedenken en daarmee aanpassingen aanbreng in het systeem.

Alvast bedankt!!

Derrick

Pim

Het vermogen wat je roerwerk moet kunnen leveren is afhankelijk van een aantal factoren:
  • oppervlakte weerstand van je roerwerk, ofwel hoeveelheid van het continue te verplaatsen materiaal
  • dikte van je beslag
Met een ruitenwissermotor kom je volgens mij echt een heel eind. Je kunt er ook nog voor kiezen een motor van een vrachtwagen of bus (let op want die zijn meestal 24v en dus andere voeding nodig !) te zoeken. Die moeten grotere wisserbladen kunnen bewegen en zijn dus meestal sterker. Geloof echter niet dat het nodig is.

De prijs van een PWM is op eBay erg aantrekkelijk. Bij een lokale zaak kan dat wel eens een stuk duurder zijn en of die kwalitatief beter zijn is lastig te beoordelen. Het regelen van de snelheid door een lagere voedingsspanning te kiezen gaat maar beperkt op. Bij een lagere spanning kan de motor snel stilvallen. Met een PWM heb je daar geen last van. Zoek de theorie van een PWM (Phase Width Modulator) maar eens op dan wordt snel duidelijk waarom het met een PWM wel werkt.

Derrick

De PWM hadden ze helaas niet bij de radiotechnica. Ik heb daarentegen wel de ruitenwisser motor voor een 10tje op de kop kunnen tikken bij een autosloperij en een PSU voor 2,50 euro bij de kringloop. De PSU levert bij 12+V gelijkspanning maar liefst 15A. Dat lijkt me meer dan voldoende. Hopelijk krijg ik de boel vanmiddag (ook al is 't momenteel zonder PWM) aan de praat :)

Ik laat weten wat het wordt! :D

Pim

bij eBay bestellen gaat heel gemakkelijk. Ze sturen dat spul op vanuit China. Duurt overigens wel een paar weken maar kost daarentegen geen drol.

HopSwiers

Ik gebruik de motor (wisselstroom seriemotor) van een gipsmenger die ik heb uitgerust met een TRIAC en potentiometer. Werkt zeer goed. ik heb het ook met een ruitenwissermotor geprobeerd maar die was veel te zwak en het maximum toeren tal was te laag.
PRo's:
- 220V
- Veel koppel
- grote range van toerental
Con's:
- toerental afhankelijk van belasting
- relatief lawaaierig

SanderH

Ik gebruik 3 ruitenwisser motors. 2 op de Herms en 1 op de RIMS. ! van de Herms en 1 van de Rims zijn voorzien van een PWM bij Conrad vandaan. Iets duurder als uit China maar wel super kwaliteit. En kunnen het vermogen makkelijk aan. Geen "heatsink" nodig.

https://www.conrad.nl/nl/kemo-vermogensregelaar-module-9-vdc-12-vdc-24-vdc-191273.html?sc.ref=Product%20Details


HermanH

Citaat van: Derrick op 27-07-2016  11:27 uHerman, heb jij dan ook een vorm van een regelaar om de voltage te laten verschillen? Of switch je dan gewoon tussen de waardes 3,3V, 5V en 12V?
Ik heb in het begin eens geschakeld tussen die 5,5 en de 12 Volt, ik vond hem op 5,5 Volt wel traag draaien, doch hij doet het ook goed zo, nu staat hij altijd op 12 Volt en ben wel tevreden over het toerental, met een regelaar er tussen zal het iets fijner werken zijn omdat het traploos regelbaar is, doch echt nodig vind ik het persoonlijk niet....

Pim

Citaat van: SanderH op 27-07-2016  19:48 uIk gebruik 3 ruitenwisser motors. 2 op de Herms en 1 op de RIMS. ! van de Herms en 1 van de Rims zijn voorzien van een PWM bij Conrad vandaan. Iets duurder als uit China maar wel super kwaliteit. En kunnen het vermogen makkelijk aan. Geen "heatsink" nodig.

https://www.conrad.nl/nl/kemo-vermogensregelaar-module-9-vdc-12-vdc-24-vdc-191273.html?sc.ref=Product%20Details
Ziet er goed uit Sander maar het is wel ongeveer een factor 10 duurder dan een Chinese 10A variant. Zal echter ook een kwaliteitsverschil in zitten dus het is maar net wat je wil.

SanderH

Citaat van: Pim op 27-07-2016  23:18 uZiet er goed uit Sander maar het is wel ongeveer een factor 10 duurder dan een Chinese 10A variant. Zal echter ook een kwaliteitsverschil in zitten dus het is maar net wat je wil.

Precies! Heb er een uit China gehad, maar die gaf vrij snel de geest. Daarom voor de duurdere gegaan. Deze in een lasdoosje gebouwd en voila:




Derrick

Wow! Mooie setup Sander.  :D

Ik heb gister een beetje zitten klooien met de PSU en het motortje van een ruitenwisser. Ik kreeg de boel helaas niet aan de praat. Mijn impressie is dat de PSU kapot is of dat het motortje defect is; geen van beide weet ik zeker.

Met de multimeter liep maar een geringe stroomsterkte van 0,39A vanaf de +12V (gele draad) naar de COM (de minpool en zwarte draad). Volgens een label aan de zijkant van de PSU hoort het 15A te leveren. Dat vind ik raar! Misschien dat het hierdoor niet werkt.
Hieronder de label waar ik de info van heb. De zwarte stiftpunten geven aan wat voor model ik heb.



Verder heb ik hieronder ook een foto van mijn motortje. Zo ver ik heb kunnen afleiden van de kleurcodering moet ik de 12V van de PSU (gele draad) aansluiten op de gele draad van het motortje. De zwarte draad sluit ik dan aan op de COM van de PSU. Doe ik hier iets fout misschien?



Ik zet maar even de stappen die ik heb gevolgd hierop in de hoop dat jullie hier een foutje spotten.

Wat denken jullie hierover?

Thanks alvast iedereen!!

Pim

De PSU kan max 15A leveren maar doet dat alleen wanneer er om "gevraagd" wordt.
Wat belangrijk is, is om de spanning te meten tussen de PSU aansluitingen "12v" en "Com". Is die ook daadwerkelijk 12v ?

HermanH

Hoi Derrick,

Sorry maar ik was gisteren nog vergeten om te zeggen dat je de klem met "PS_ON#" (groene draad v/d voeding) moet verbinden met een COM draad (de neg. van uw voeding), anders kan het zijn dat de motor niet opstart, zie mijn klemmenstekker:



Op mijn motor zitten anders gekleurde draden, ik heb er 2 gebruikt, de bruine en de rode:



Die heb ik met de gele en de zwarte van de voeding als volgt gekoppeld: de bruine aan de COM en de rode aan de +12Volt van de voeding, geel dus. Dus de middelste draad op mijn motor een de neg., de rechtse aan de pos. De groene (linkse draad) heb ik niet gebruikt, moet wel zeggen, dit is een verkeerde aansluiting omdat de motor bij mij andersom moet draaien, ik heb nl. een inox draadstang waar mijn roerders op zitten en anders draaien die los in de goede draairichting. Dus mocht je gebruik maken van bvb een vaste stang met een splitpen erdoor, dan moet je de motor in de goede (normale) draairichting laten draaien....


Derrick

Nee, helaas vrijwel geen spanning gemeten! De prullenbak in dus neem ik aan.  :weetniet:

Derrick

Oh thnx Herman!!! Ga ik zo proberen! Scheelt waarschijnlijk weer de PSU wegsmijten ;)

Derrick

Yes!!!!  :D :D :D
Het werkt! Dank jullie wel!

HermanH


j.heesters3

Citaat van: HopSwiers op 27-07-2016  17:00 uIk gebruik de motor (wisselstroom seriemotor) van een gipsmenger die ik heb uitgerust met een TRIAC en potentiometer. Werkt zeer goed. ik heb het ook met een ruitenwissermotor geprobeerd maar die was veel te zwak en het maximum toeren tal was te laag.
PRo's:
- 220V
- Veel koppel
- grote range van toerental
Con's:
- toerental afhankelijk van belasting
- relatief lawaaierig

Ik gebruik ook een ruitenwissermotor op mijn roerwerk. Deze is sterk genoeg. Zo sterk dat hij mijn roerwerk al een keer heeft losgedraaid. Nu zet ik mijn roerwerk aan en stort de mout langzaam in het maischwater. Dit om te zorgen dat de mout goed wordt verdeeld en
 zodoende de weerstand niet te hoog wordt.

Jos

Pim

Citaat van: Derrick op 28-07-2016  14:03 uYes!!!!  :D :D :D
Het werkt! Dank jullie wel!
Mooi !  :biersmile:
Nu nog een PWM er tussen en je bent helemaal klaar voor het echte (roer)werk.

Derrick

Nu nog bedenken wat ik ga vastmaken aan de motor.  :biersmile:

Misschien dat ik ergens een scheepsschroef op de kop kan tikken voor een prikkie. Dat betwijfel ik echter; een snelle marktplaats scan laat dingen van rond de 80 euro of duurder zijn. Dat moet gekoper kunnen. Bovendien zijn ze vaak gemaakt van legeringen (brons o.i.d.) waarbij ik niet volledig vertrouw dat ze niet corrosief zijn en dat ze dus bepaalde ionen loslaten in de hete waterige oplossing, oftewel in mijn geliefde beslag. Dat wil ik niet laten gebeuren uiteraard.

Hebben jullie tips over wat voor mechanisme ik het makkelijkst kan aansluiten hierop? Ik heb minimaal de tools hiervoor; deze zou ik eventueel nog kunnen aanschaffen als het niet te duur is.

Ergens wil ik gewoon graag een RVS buis en hier RVS platen met een bepaalde hoek aan vast lassen, maar dan moet ik wel iemand kennen die dat voor me kan lassen  ::)

Peterrr

Hoi, ik heb ook een tijd met een pc voeding en een ruitenwisser motor gewerkt.
Zelf moeilijk gedaan met rvs...het werkte natuurlijk

Tot ik dit tegenkwam en besteld heb..scheelt een hoop gedoe maar kost even +/- 150 E
Top kwaliteit en super goed motortje,

http://www.brauhardware.de

Ik heb een topic erover gehad...

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31476.msg483383.html#msg483383
Grt Peter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.