Zwaar bier snel op druk

Gestart door Markiej87, 12-07-2016 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Zelf ben ik fan van wat donkere en zwaardere bieren. Deze komen vaak wat traag op druk, en soms zit er een bier tussen waar maar geen koolzuur op wil komen. Voorheen ging ik dan wel eens de flesjes schudden en zo, allemaal zonder resultaat.

Een paar weken geleden kreeg ik een tip van een vriend van me. Keer de flesjes om, wacht drie dagen en keer ze dan weer terug om. Ik kende dat trucje niet en had een quadrupel waar na 7 weken nog geen bubbeltje koolzuur in zat. Ik dacht, wie niet waagt, die niet wint. Ik paste deze methode toe op een aantal flesjes, en wat schetste mijn verbazing, een week later schonk ik hem uit, en het werkt echt. Mooie schuimkraag, koolzuur op het bier, zoals je ze graag drinkt.

Wilde jullie deze tip niet onthouden en vroeg me tegelijkertijd af of er hier mensen zijn die vergelijkbare ervaringen hebben gehad hiermee :)

SKABRAM

Net mijn imperial stout op fles gezet (11,4%), ga dit zeker onthouden mocht deze niet op druk komen (al hou ik hoop dat de US-05 nog even zijn best doet en dat het goed komt). Bedankt voor de tip!

Paard

Heb je vergeleken met de anderen flessen tussen, schudden, niets doen, temperatuur omhoog en omdraaien, pas dan kun je wat zeggen over het succes van deze methode.

mbroek

Ik heb dat ook eens gedaan en het werkt. Nadeel vond ik dat daarna wat gist bovenin de flesjes bleef plakken en dat gaf toch een bijsmaak.
Waarschijnlijk moet je ze even goed schudden als ze terug rechtop gezet worden om dat te voorkomen. Het was trouwens een licht bier waarmee ik dat had gedaan.


Markiej87

Citaat van: Paard op 12-07-2016  22:36 uHeb je vergeleken met de anderen flessen tussen, schudden, niets doen, temperatuur omhoog en omdraaien, pas dan kun je wat zeggen over het succes van deze methode.
Heb ik niet gedaan, ook weinig zin in, tot nu toe werkt het ;)

Citaat van: mbroek op 13-07-2016  09:45 uIk heb dat ook eens gedaan en het werkt. Nadeel vond ik dat daarna wat gist bovenin de flesjes bleef plakken en dat gaf toch een bijsmaak.
Waarschijnlijk moet je ze even goed schudden als ze terug rechtop gezet worden om dat te voorkomen. Het was trouwens een licht bier waarmee ik dat had gedaan.
Dat vind ik inderdaad ook wel een nadeel..

Paard

CiteerHeb ik niet gedaan, ook weinig zin in, tot nu toe werkt het ;)
Of terwijl, je hebt geen idee of dit beter werkt dan niets doen.
Jammer je had echt iets kunnen bijdragen, maar vergat de belangrijkste stap het vergelijken met andere methoden of niets doen bijvoorbeeld. :degroeten:

tdp

Citaat van: Paard op 13-07-2016  21:20 uOf terwijl Oftewel, je hebt geen idee of dit beter werkt dan niets doen.
Jammer je had echt iets kunnen bijdragen, maar vergat de belangrijkste stap het vergelijken met andere methoden of niets doen bijvoorbeeld. :degroeten:

Of je voert een dergelijke proef zelf uit en deelt je ervaringen in dit topic...

Groet,
de TDP

Markiej87

Citaat van: Paard op 13-07-2016  21:20 uOf terwijl, je hebt geen idee of dit beter werkt dan niets doen.
Jammer je had echt iets kunnen bijdragen, maar vergat de belangrijkste stap het vergelijken met andere methoden of niets doen bijvoorbeeld. :degroeten:
Volgende keer als ik een niet volledig onderbouwde tip op dit forum plaatst, galoppeer jij dan ff lekker mijn topic voorbij in plaats van er tegenaan te schoppen  :degroeten:

Hay

Ha ha inderdaad net of het antwoord van paard zoveel bijdraagt.
Maar ontopic, wat je ook kunt doen is (ik gebruik korrelgist) een beetje gist bewaren 2 gram of zo en die bij het bottelen met de bottelsuiker toevoegen.
Werkt perfect doe ik altijd en ook binnen 2 weken op druk met mooie schuimkraag.
Maar hoe je dat moet doen als je vloeibare gist gebruikt dat weet ik niet.

Oscar

Oke...kan iemand mij vertellen hoe dit in theorie werkt?

Dit trucje werkt dus echt goed! Ik heb een batch bier wat maar niet op druk komt (niet special een zwaar bier) en na enkele weken wachten nog geen druk... zelfs bij een flesje extra suiker toegevoegd, geen koolzuur. Fles ff 2 of 3 dagen op de kop, weer terug omkeren en na 4 dagen koolzuur!

Super bedankt voor dit leermoment! Maar waardoor komt het dat er daardoor ineens wel druk op de fles komt?  :weetniet:

 :degroeten:

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 16-07-2016  23:56 uSuper bedankt voor dit leermoment! Maar waardoor komt het dat er daardoor ineens wel druk op de fles komt?  :weetniet:
Door het bier op de kop te zetten valt de gist langs alle suikermoleculen. Tja een gebraden kippetje wat in je mond vliegt eet je op. Dat is sneller dan in een donkere kelder met heel vele zitten wachten tot de kippen langskomen.

abroeders

Wilde gedachte; kroonkurk is enigzins doorlaatbaar voor CO2. Door de fles op z'n kop te zetten rust er vloeistof tegen de afdichting waardoor er geen CO2 meer kan ontsnappen. Hierdoor een hogere drukopbouw en snellere carbonisatie.

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 17-07-2016  00:02 uDoor het bier op de kop te zetten valt de gist langs alle suiker moleculen.

Zoiets had ik ook al bedacht.... :) Is wel een plausibele verklaring.

Citaat van: abroeders op 17-07-2016  08:27 uWilde gedachte; kroonkurk is enigszins doorlaatbaar voor CO2.

Nee, want dan zou je bier naar verloop van tijd plat in de fles zijn en dat is niet acceptabel... Kroonkurken sluiten de fles volledig af!

Underdike

Er helpt volgens mij nog iets anders naast dat je de gist weer opwerveld & opnieuw langs de suikers haalt... als de flesjes ondersteboven staan heb je ook meer oppervlakte dat contact heeft met het bertje zuurstof in de fles.
Recht op heb je alleen de hals (3cm2 of zo ?), maar op z'n kop het oppervlakte van de bodem (15cm2 ?), de hoeveelheid zuurstof is dus niet meer, maar ivm meer oppervlakte wel meer contact.

Oscar

Citaat van: Underdike op 17-07-2016  10:33 uals de flesjes ondersteboven staan heb je ook meer oppervlakte dat contact heeft met het bertje zuurstof in de fles.
Recht op heb je alleen de hals (3cm2 of zo ?), maar op z'n kop het oppervlakte van de bodem (15cm2 ?), de hoeveelheid zuurstof is dus niet meer, maar ivm meer oppervlakte wel meer contact.

Ook dat klinkt plausibel. Maar dat zou je ook kunnen bereiken door de flesjes te schudden, waardoor de zuurstof in het bier oplost (?) en de gist erbij kan. Denk ik... :biersmile:

mbroek

Citaat van: Oscar op 17-07-2016  10:55 uOok dat klinkt plausibel. Maar dat zou je ook kunnen bereiken door de flesjes te schudden, waardoor de zuurstof in het bier oplost (?) en de gist erbij kan. Denk ik... :biersmile:

Een paar dagen op zijn kop zetten werkt toch beter heb ik gemerkt.

Oscar

Citaat van: mbroek op 17-07-2016  11:06 uEen paar dagen op zijn kop zetten werkt toch beter heb ik gemerkt.

Ja, dat heb ik ook gemerkt. :brouwen: :) :biersmile:

HermanH

CiteerZelf ben ik fan van wat donkere en zwaardere bieren. Deze komen vaak wat traag op druk, en soms zit er een bier tussen waar maar geen koolzuur op wil komen. Voorheen ging ik dan wel eens de flesjes schudden en zo, allemaal zonder resultaat.
Heb dit "fenomeen" ook voor de eerste keer 'mogen' meemaken, heb dus onderstaand receptje gebrouwen, doch einde kook nog een extra zakje kandijsiroop (D-180) toegevoegd omdat ik de kleur niet donker genoeg vond. Hierdoor was alcoholgehalte op 11,3% gekomen. Bij het bottelen voor de eerste keer geen bottelgist toegevoegd, na 14 dagen geen CO2 op de flesjes. Vorige week een giststartertje gemaakt met Champagne-gist, heb al eens even een kroonkurkje "gelicht" zonder echt het flesje te ontkurken, en een kleine sis te horen, dus het komt waarschijnlijk wel goed nu....!  Frigo tijdens de hergisting op fles op 24°C. gezet. :brouwen:

BROUWPLANNER RAPPORT - {versie: 7.testF. (FORA applicable)}  - Datum Export: 18-5-2016

Naam van het bier                        : Nonkel Abt
Type van het bier                        : Zwaar donker
Brouwvolume                              : 10,3 liter
Extractie-efficiëntie                    : 75%
Voorspelling begindensiteit              : 1091,8 SG /22,0 °P /22,6 Brix
Waarvan suikers                          : 1017,9 SG /4,6 °P /4,6 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1015,9 SG /4,2 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 10,2%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 26 IBU  /  133 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht
Pilsmout 3                           3       2,100        47,2 %
Palemout 7                           8       0,705        15,8 %
Aromamout (Amber 150)                150     0,250        05,6 %
Weyermann Black ontbitterd           1200    0,050        01,1 %
Tarwemout                            3       0,500        11,2 %
Candi Syrup D-180 (360gr)            180     0,720        16,2 %
Basterdsuiker                        0       0,125        02,8 %

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (M) Medium
Maischwater : 12,5 liter aan 58 °C
              54,0°C gedurende 5 min (1e fase, Eiwitrust)
              63,0°C gedurende 40 min (ß amylase (maltose))
              72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )
              Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 7,8 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1020 SG (Of 5,2 °P of 5,4 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 70 minuten
Hop                           Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU
Hallertau Spalt Select (A)    BLM   6,0%    13      1'        15,9
Hallertauer Mittelfrüh (A)    BLM   4,1%    13      50'       5,5
Hallert.Hersbrücker (A)       BLM   3,5%    13      50'       4,7

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
Additief                      Aantal  Eenheid   Toev. na..'
Calciumchloride 33% (CaCl2)   5,4       g            maisch
Calciumsulfaat/gips (CaSO4)   1,5       g            maisch
Melkzuur (Lactol)             0,1       ml           maisch
Melkzuur (Lactol)             0,1       ml           spoelen

VERGISTING
Gistnaam           : Danstar Nottingham Ale
Gisteigenschappen  : Zuivere Gist, medium eind SG, heeft Rochefort trekjes.
Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 8 gram (heb volledig pakje van 11 gr. gebruikt en gehydrateerd)
Gistvoeding: 2,58 gr.

Markiej87

Citaat van: Oscar op 16-07-2016  23:56 uDit trucje werkt dus echt goed! Ik heb een batch bier wat maar niet op druk komt (niet special een zwaar bier) en na enkele weken wachten nog geen druk... zelfs bij een flesje extra suiker toegevoegd, geen koolzuur. Fles ff 2 of 3 dagen op de kop, weer terug omkeren en na 4 dagen koolzuur!
Citaat van: HermanH op 17-07-2016  12:25 uHeb dit "fenomeen" ook voor de eerste keer 'mogen' meemaken, heb dus onderstaand receptje gebrouwen, doch einde kook nog een extra zakje kandijsiroop (D-180) toegevoegd omdat ik de kleur niet donker genoeg vond. Hierdoor was alcoholgehalte op 11,3% gekomen. Bij het bottelen voor de eerste keer geen bottelgist toegevoegd, na 14 dagen geen CO2 op de flesjes. Vorige week een giststartertje gemaakt met Champagne-gist, heb al eens even een kroonkurkje "gelicht" zonder echt het flesje te ontkurken, en een kleine sis te horen, dus het komt waarschijnlijk wel goed nu....!  Frigo tijdens de hergisting op fles op 24°C. gezet. :brouwen:
Supergaaf om te zien dat dit echt werkt en dat anderen hier ook wat aan hebben  8) 8) :biersmile: :proost:

Underdike

Ik denk dat schudden een tijdelijke fix is, en dat een paar dagen ondersteboven zetten een wetenschappelijk betere optie is?
De belletjes zijn na een paar uurtjes weg, en door de oppervlakte-spanning van het belletje zelf zal de gist er ook weinig mee kunnen?
Het vergroten van 't oppervlak zal wél helpen... erover dieper nadenkend vraag ik me zelfs af of dit niet zelfs een groter effect heeft dan de bodemgist opwervelen... er zit waarschijnlijk zat gist in de oplossing?

Is misschien een leuk experiment om eens toe te passen... flesjes bottelen met suikeroplossing, een gedeelte normaal laten staan, een gedeelte eerst een aantal dagen ondersteboven en daarna rechtop, en een gedeelte op het eind een paar dagen ondersteboven, en een aantal zo nu en dan schudden?
Mijn verwachting is dat de tweede optie het best gaat werken, direct na bottelen ondersteboven wegzetten, en na wat dagen (een week?) pas rechtop zetten.

mbroek

Citaat van: Underdike op 17-07-2016  13:34 uIk denk dat schudden een tijdelijke fix is, en dat een paar dagen ondersteboven zetten een wetenschappelijk betere optie is?
De belletjes zijn na een paar uurtjes weg, en door de oppervlakte-spanning van het belletje zelf zal de gist er ook weinig mee kunnen?
Het vergroten van 't oppervlak zal wél helpen... erover dieper nadenkend vraag ik me zelfs af of dit niet zelfs een groter effect heeft dan de bodemgist opwervelen... er zit waarschijnlijk zat gist in de oplossing?

Is misschien een leuk experiment om eens toe te passen... flesjes bottelen met suikeroplossing, een gedeelte normaal laten staan, een gedeelte eerst een aantal dagen ondersteboven en daarna rechtop, en een gedeelte op het eind een paar dagen ondersteboven, en een aantal zo nu en dan schudden?
Mijn verwachting is dat de tweede optie het best gaat werken, direct na bottelen ondersteboven wegzetten, en na wat dagen (een week?) pas rechtop zetten.

Ik zie ineens veel experimenten komen. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig  :)

Jacques

Als er iemand gaat experimenteren zou het interessant zijn om het volgende te vergelijken:
- rechtop laten staan van de flessen;
- na 2 dagen de flessen 3 keer op hun kop schudden;
- na 2 dagen de flessen op hun kop wegzetten en na 4 dagen weer terugzetten.

Het mooiste zou zijn als om de week 2 tot 3 keer het bier uitgeschonken wordt in dezelfde (royale glazen) en dat de glazen van dezelfde hoogte ingeschonken worden.
Geef iemand anders een fototoestel om een vergelijkende foto te kunnen maken.

Om betrouwbare resultaten te krijgen zouden er minstens 5 leden deze vergelijkende test moeten doen.

William

Dan zou ik ook een flesje na schudden op de buik laten liggen. Dan heb je een maximaal contactoppervlak en oppervlak met de kopruimte (en minimale diffusieafstand voor de suikers naar de gist als deze eenmaal gesedimenteerd is).

Jacques

Citaat van: William op 17-07-2016  20:59 uDan zou ik ook een flesje na schudden op de buik laten liggen. Dan heb je een maximaal contactoppervlak en oppervlak met de kopruimte (en minimale diffusieafstand voor de suikers naar de gist als deze eenmaal gesedimenteerd is).

Goede aanvulling. Als we met meerdere hobbybrouwers deze test uitvoeren hebben we een heus forumexperiment. Het mooie is dat iedereen mee kan doen.

Oscar

Och, komen de testvoorstellen weer. Nou dit keer niet, alle flesjes gaan op de kop deze week, 2-3 dagen...:-)  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.