Vergistingsvaten

Gestart door willems, 25-02-2003 22:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willems

Op Amerikaanse sites heb ik al verschillende rvs vergistingsvaten gezien met conische bodem maar hier vind ik er nergens een verkoper van weet soms iemand een adres waar ik deze kan vinden

http://www.fermenator.com/Photo%20Gallery.htm

 :weetniet:

Herman

Hoi Willems,

Kijk eens op http://www.brouwland.com/ ,  in categorie 17. Verder kun je volgens mij ook wel terecht bij leveranciers van zuivelapparatuur (geen adressen helaas, Gouden Gids?). Verder (gek genoeg) schroothandelaren.

Herman

JWVG

Ik denk dat Willems een veel kleiner model bedoeld, een beetje zoals in de range 5 - 10 gallon in Amerika. Zie b.v. het startscherm van www.morebeer.com , of de nog kleinere versies in hun online-catalogus. Ik vraag me af of ze die hier in NL ook hebben. Ik ken wel een aantal mensen (in de VS) die hier heel enthousiast over zijn.

JW.

Jacques

Hoi Willem,

Ik zou ook graag willen dat deze gistvaten hier te koop zijn. Ze zijn er trouwens ook in plastic tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Een paar jaar geleden heb ik aan Brouwland gevraagd of zij bereid waren deze gistvaten te importeren vanuit de USA. Omdat vooral lucht getransporteerd zou moeten worden was dat te kostbaar, zo werd gesteld. Misschien dat het nu met de lage dolarprijs wat anders ligt.

 :degroeten: Jacques

Herman

Hmm, ja.

Zie ook http://www.braxonia.de.

Op dit adres zijn ze vanaf 100 liter te koop, geen idee over kosten.

Herman

Bas

Ik heb vorig jaar eens gekeken hoe duur het zou zijn om zo'n vergistingsvat uit te VS te laten opsturen. Dit zou ongeveer zo'n $160 kosten (voor de 7 gallon versie), en dat was me toch wel te duur. Sindsdien ben ik hier op zoek naar het vat alleen, de rest is met wat handigheid en eventueel hulp van een lasser (kratje bier doet wonderen) wel zelf te maken. Mocht iemand een RVS conisch vat tegenkomen of weten waar ik zoiets kan krijgen, laat het me maar weten. Volgens mij moet het mogelijk zijn, want ik kan bergen andere (professionele) toepassingen voor zo'n basisvorm verzinnen (bijv. als erg grote trechter).

Grt, Bas H.

fro

Hallo,

Ik ben ook geïnteresseerd in een CCT voor zo'n 20 tot 30 liter. Voor zover ik weet is er in de Benelux niemand die die dingen maakt. Nou heb ik via via kontakt met een metaalbewerkingsbedrijf die misschien interesse heeft om zulke tanks te maken. Ik ben momenteel in het stadium dat ik aan het bepalen ben aan welke eisen zo'n tank moet voldoen. Hieronder mijn lijstje. Alle opmerkingen en aanvullingen zijn welkom.

1. geschikt voor 20 liter vergistend bier
2. moet in koelkast passen ivm koeling (dus max 70 a 74 cm hoog)
3. conische deel moet liefst hoek van 60 graden hebben (voor afglijden van trub)
4. onderin een kraan voor aftappen trub
5. in conische deel een kraan met draaibaar armpje in het vat, voor aftappen bier en afnemen monsters
6. luchtdicht sluitend deksel met waterslot
7. onderstel met 3 poten
8. hygiënische binnenkant (welke eisen stelt dat aan de lassen?)

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Frank

Bas


Citeer1. geschikt voor 20 liter vergistend bier
2. moet in koelkast passen ivm koeling (dus max 70 a 74 cm hoog)
3. conische deel moet liefst hoek van 60 graden hebben (voor afglijden van trub)
4. onderin een kraan voor aftappen trub
5. in conische deel een kraan met draaibaar armpje in het vat, voor aftappen bier en afnemen monsters
6. luchtdicht sluitend deksel met waterslot
7. onderstel met 3 poten
8. hygiënische binnenkant (welke eisen stelt dat aan de lassen?)

Hoi Frank,

Fantastisch idee. Mocht je prijsindicaties hebben laat het dan weten.

Wat betreft eisen aan de eigenschappen:

1 - 20-25 liter is nog net fijn qua gewicht (door een persoon tilbaar lijkt me belangrijk).
3 - hoek van 60 graden schijnt inderdaad ideaal te zijn.
4 - liever nog een standaard schroefdraad (1/2" lijkt me ideaal) i.p.v. kranen, zodat je er zelf een kogel / vlinder kraan voor kan kopen en die er ook op en af kan schroeven (maakt wat makkelijker schoon).
5  - Het draaibare armpje zal misschien erg moeilijk (duur) te realiseren zijn. In principe is een kraan alleen ook mogelijk, je kunt dan alleen niet meer onder de kraan aftappen. Kwestie van de kraan op de goede hoogte te hebben en wat verlies in te calculeren (doe je met hevelen ook al). Natuurlijk is een draaibaar armpje gewenster, maar ik vrees voor de kosten.
6 - Ik denk dat mogelijk moet zijn om het deksel echt luchtdicht te krijgen door het in het midden aan te kunnen schroeven of zoiets.
8 - Ik denk dat de lasnaden geen oneffenehden mag bevatten (o.a. krasjes / scheurtjes) want die zijn een bron van infecties. Hoe gladder de binnenkant, hoe beter denk ik.

en ..

9 - handvaten (aan het onderstel?), zodat een vol vat te verplaatsen is.

Als ik de Amerikaanse websites bekijk (www.fermenator.com / www.morebeer.com, www.stpats.com) staan er al redelijke uitgebreide beschrijvingen van goede en minder goed eigenschappen waaraan een vat moet voldoen. Verder zie je ook bepaalde dingen voor alle merken terugkomen, dus die zullen wel redelijk essentieel zijn.

Succes!

Grt, Bas H.

Patrik_Claes

Hoi,

Voor de handigen onder ons, deze brouwfanaat bouwde zijn eigen fermentor in koper: http://hbd.org/brewniversity/engineering/conical/

Puik werk!

Groet,

PAtrik

KJ!

Heeft iemand al eens een poging gedaan om een PVC fermenter van Brouwland om te draaien en na wat aanpassingen (opening in de bodem voor vulgat & waterslot) als conische fermenter in te zetten?  
RVS uit de USA is erg duur en dit lijkt een goedkoop alternatief..... (of zie ik wat over het hoofd??)  


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.