Opslaan bier kratten tijdens hergisting

Gestart door Freggel, 03-07-2016 12:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Dat klinkt inderdaad als een beste knal. Had je ook veel, kleine scherven? Dat zou namelijk volgens een glaskenner het effect zijn: explosie bij grote druk (overdruk) zou je veel, kleine scherven hebben en bij een explosie onder lage druk (slechte en/of beschadigde fles) slechts enkele grote scherven of bv een bodem er onderuit.

Of die kopruimte veel invloed geeft, weet ik niet. Je hebt het over enkele cm³ terwijl de hoeveelheid koolzuur in het bier dar een veelvoud van is (kijk maar naar de hoeveelheid schuim die je kunt creëren uit een flesje bier.

Battum80

Citaat van: Pim op 02-08-2016  19:34 uDat klinkt inderdaad als een beste knal. Had je ook veel, kleine scherven?

Ik had veel hele kleine scherven

Pim

Citaat van: Battum80 op 03-08-2016  07:37 uIk had veel hele kleine scherven
Dan zou het volgens de theorie dus inderdaad bij hoge druk zijn geweest. Vreemd dat de kroonkurk dan geen ruimte heeft gegeven.
Gebruik je standaard flessen (30 of 33cl) met de normale kroonkurk?

brouwmus

Citaat van: Pim op 02-08-2016  16:43 u38+ graden is natuurlijk wel een extreem hoge temperatuur om je bier aan bloot te stellen cq bij te bewaren.
Klopt, maar het kan helaas niet anders. Ik kan moeilijk van vakantie terugkomen omdat het warm is in de schuur :nut:

Citaat van: Pim op 02-08-2016  16:43 uMaar je geeft waarschijnlijk zelf de oorzaak al aan "...uitgegist LEEK...". Het gaat niet gisten door de warmte (alhoewel warmte het gistproces versnelt) maar omdat er nog vergistbare suikers in zitten. Of een besmetting want dat kan natuurlijk ook een oorzaak zijn van gasvorming.
Als ik 1 tot 3 punten onder het geschatte eind-SG van BrouwHulp zat bij bottelen, vind ik dat ik mag zeggen dat het bier uitgegist leek :)
Een besmetting is nooit helemaal uit te sluiten maar de kans daarop acht ik toch klein hoor.

Citaat van: Pim op 02-08-2016  16:43 uEn zoals Maarten_www al aangaf zal een kroonkurk rond de 4 bar ruimte gaan geven terwijl een normale, onbeschadigde fles meer kan hebben (ik meen iets van 6 bar). Dus je zou ook eens naar de kwaliteit van de flessen kunnen kijken.
Klopt, dit is ook duidelijk een paar keer aan de hand geweest (-> alleen grote scherven, ook 1 x "mooi" de bodem rondom uitgescheurd).

Het zal een combinatie van factoren zijn (geweest):
- Enkele flesjes in de batch met iets meer bottelsuiker
- Bij hoge temperatuur is de koolzuur minder goed opgelost in het bier waardoor de druk in de fles stijgt
- Beschadigde of iets vuile fles
- Toch nog vergistbare suikers aanwezig/niet volledig uitvergist

Erg jammer dat ik geen kelder meer heb. Gisteren ook nog eens naar de kruipruimte gekeken maar die is slecht toegankelijk (alleen een klein luikje op een onhandige plek), ondiep en vrij vochtig (met dit weer). Ook dat is geen optie dus.
Misschien moet ik dan toch maar een grote klimaatkast in de schuur bouwen...
(Hoewel mijn vrouw me dan nog verder voor gek zal verklaren... ;))

Battum80

Citaat van: Pim op 03-08-2016  08:56 uGebruik je standaard flessen (30 of 33cl) met de normale kroonkurk?

Ik hergebruik alle flessen die binnen komen. Dit was een Affligem flesje (hoogst waarschijnlijk, was moeilijk te herkennen)

Haagse Wouter

Citaat van: Wolter op 08-07-2016  12:12 u

Ik gebruik deze in mijn schuur om de kratten in te zetten. Op zich niet omdat ik bang ben voor bommen maar meer dat ze dan stofvrij en donker staan. Heb twee keer een bom gehad (van bevriende hobbybrouwers waar ik geen namen van zal noemen  :-X) en het was handig dat dit in de tas gebeurde. Is natuurlijk wel ff een schoonmaak klusje maar al het glas en bier zat mooi in de tas.

Mooie oplossing :).

Jeroen76

Citaat van: Rich op 09-07-2016  11:48 uKwam net een topic tegen bij onze Amerikaanse collega's, illustreert aardig waarom je geen klappers wil hebben.

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=423528

Of een vuilniszak dit tegen houdt vraag ik mij ook af, maar een opbergbox zal het ook zwaar krijgen...  :-\

Ik ga er overigens gemakshalve ook maar van uit dat dergelijke explosies je relatie aardig onder druk zetten  ;D

Gr. Jeroen

Xplosiv

Om dit topic even wat nieuw leven in te blazen. En niet onnodig een nieuwe te openen.

Ik heb ze in een dichte wasmand/bak staan. In de kelder.

Afgelopen zondag gebotteld. Nu vraag ik me eigenlijk af wanneer zn fles nog kan klappen. Is dat risico na 2 a 3 dagen afgenomen of moet ik de komende 2 week op mijn hoede zijn als ik de kelder open.


TeVeHa

Jij komt van ver, topic van 2016  :) je gaat er blijkbaar al vanuit dat jou flessen gaan klappen, zo vlug gaan ze niet kapot hoor, guschers dàt wel maar kapot springen gebeurt niet al te vaak of je moest iets mispeuterd hebben dat niet door de beugel kan, mvg

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Xplosiv op 30-06-2020  17:13 uIs dat risico na 2 a 3 dagen afgenomen of moet ik de komende 2 week op mijn hoede zijn als ik de kelder open.
Ik heb ervaring dat het eventueel springen van flessen pas na een week of 2 á 3 begint.
Vaak net op het moment dat het bier net genoeg gerijpt is om te kunnen drinken.
Het is mij onlangs weer overkomen.
Ik bottel  nu maar weer even met 4 g/L, in oktober ga ik weer naar 6 g/L.

Xplosiv

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 30-06-2020  17:33 uIk heb ervaring dat het eventueel springen van flessen pas na een week of 2 á 3 begint.
Vaak net op het moment dat het bier net genoeg gerijpt is om te kunnen drinken.
Het is mij onlangs weer overkomen.
Ik bottel  nu maar weer even met 4 g/L, in oktober ga ik weer naar 6 g/L.
Aah oke dan gaan we dat zien.
Is het dan verstandig om er na 12 dagen alvast een paar koud te zetten om later te proeven?
Zeg donderdag en dan zaterdag proeven?


Xplosiv

Citaat van: TeVeHa op 30-06-2020  17:26 uJij komt van ver, topic van 2016  :) je gaat er blijkbaar al vanuit dat jou flessen gaan klappen, zo vlug gaan ze niet kapot hoor, guschers dàt wel maar kapot springen gebeurt niet al te vaak of je moest iets mispeuterd hebben dat niet door de beugel kan, mvg
Ja kwam hem op Google tegen. En had zoiets van misschien ook wel leuk voor ieder die er bij gekomen is of weer eens terug te lezen ;) hoop dat dat oke is.


hansHalberstadt

Citaat van: Xplosiv op 30-06-2020  17:13 uNu vraag ik me eigenlijk af wanneer zn fles nog kan klappen. Is dat risico na 2 a 3 dagen afgenomen
Er zijn een aantal dingen die een rol spelen.
1) De druk op de flesjes bouwt langzaam op vanaf 0 tot de waarde die bepaald wordt door hoeveel vergistbare suiker er in je flesje zat bij bottelen. dus de eerste paar dagen is er juist geen kans op ploffen
2) Om flesjes te laten exploderen moet er als iets behoorlijk mis zijn gegaan. De normale hoeveelheid suiker je je moet hebben is ca 6-8 gram per liter. Maar het grote gevaar is als je bier niet volledig is uitgegist. 3 SG punten boven de uitgegiste waarde komt overeen met die 8 gram per liter, dus je mag pas bottelen als het helemaal is uitgegist. Er ligt dan geen schuim meer op je bier of wit ringetje met schuim.
3) Zorg dat je bottelsuiker goed verdeeld is over de flesjes.
als 2 en 3 in orde zijn dan is de kans zeer gering op ontploffen. en als 3 in orde is dan kun je af en toe een flesje open maken en als dat flesje goed is dan is de rest ook goed.

middelaersch

Na het bottelen maak ik elke week een flesje open.
Zo kan ik de ontwikkeling van de smaak volgen, wat erg leerzaam is.

Maar een bijkomend voordeel is dat je dan ook snel in de gaten hebt als de druk in de flesjes te hoog wordt.
Zoals Hans al aangeeft: binnen één week zal de druk waarschijnlijk niet zo hoog oplopen dat flesjes exploderen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.