ONK 2016 V1 Tarwewijn - Robert de Boer

Gestart door Robert1968, 03-07-2016 07:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert1968

Onderstaand het recept voor mijn tarwewijn. Een grote verrassing: 1e plaats met 89 punten in de vrije klasse. Ik moet bekennen een beetje een kliekjes bier: mais en abbey mout moesten op. Snel maar weer opnieuw brouwen voor het EK, ik ben door mijn voorraad heen.

Commentaar keurmeester:
- mooi heldere oranje gele kleur
- door veel alcohol is het schuim wel gauw weg
- zachte nasmaak, vrij zoet
- kan iets meer hop hebben, maar zo is de nasmaak is heerlijk zacht
- knap gemaakt bier, complimenten

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWheatwine
KenmerkBYO dec. 2015
Brouwdatum29-1-2016
Biertype Tarwewijn
Aantal liters16
Gewenst begin SG1107 (10,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement68,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater31,9 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater22,2 liter
Spoelwater9,3 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur36 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid54 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC21,9 %1,750 kg3 EBC
Viennamout10,0 %0,800 kg8 EBC
Tarwemout46,9 %3,750 kg4 EBC
Maïsvlokken3,1 %0,250 kg1 EBC
Biscuitmout 50 EBC3,1 %0,250 kg50 EBC
Abbey Mout2,5 %0,200 kg45 EBC
Carapils (W)2,5 %0,200 kg5 EBC
Caramünch type 12,5 %0,200 kg80 EBC
Basterdsuiker (geel)7,5 %0,600 kg10 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Citra13,5 %17 gr20 minuten18 EBU
Nelson Sauvin12,1 %20 gr20 minuten19 EBU
Centennial9,0 %12 gr90 minuten15 EBU
Centennial9,0 %10 gr20 minuten7 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
Iers MosTijdens koken3 gr15 Min.
GistvoedingscomplexTijdens koken1 gr15 Min.
OlijfolieTijdens koken1 gr15 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingengehydrateerd (bij 27 ºC)

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
156°C10 minuten3,0 l/kg
264°C45 minuten3,0 l/kg
373°C15 minuten3,0 l/kg

Opmerkingen6 ml CaCl2. 1.5 g NaCl. Spoelwater aanzuren.


Aanvullingen:
- 2 zakjes US-05
- 600 gram kristalsuiker toegevoegd na hoofdgisting
- vergisting bij 19 ºC langzaam oplopend tot 22 ºC, enkele dagen klaren bij 4 ºC
- begin SG 1096, eind SG 1016

Jacques

Bedankt voor het plaatsen van je recept.

Leuk innovatief recept. Geen Barley wine, maar een tarwewijn. Innovatie is hier beloond.

Hopelijk gaat het je lukken om een exacte kopie te brouwen. Dat valt vaak niet mee is mijn ervaring...
Heel veel succes toegewenst met je "kloonbrouwsel"!

Robert1968

Mijn gewonnen prijs heeft nog een leuke spin-off gekregen: er komt een kort interview met meerdere prijswinnaars in het bierblad Schuim. Daarnaast heb ik een artikel geschreven voor het Amerikaanse tijdschrift Brew Your Own (BYO). Dit wordt geplaatst in de rubriek "Last Call", achterin het blad (november editie).

Komende week ga ik mijn (opnieuw gebrouwen) bieren indienen voor het EK in Rome. Gelukkig duurt de prijsuitreiking nog even, want de hergisting is nog niet volledig afgelopen (te weinig koolzuur).


William

Leuk joh! Even de BYO in de gaten houden.

Waarom aandacht voor dit bier?

RienP

Veel succes Robert. Hopelijk is het begin oktober op druk.  ;D

Robert1968

Ik ben zelf geabonneerd op BYO. Ik heb mijn inspiratie van dit recept gehaald uit de december editie 2015. Een Tarwewijn is in Amerika een gekende bierstijl.

Toen ik de prijs won, heb ik ze per email een bedankje gestuurd met een foto van de ontvangen beker. Vervolgens nam de editor van het blad contact met me op en vroeg om een stukje te schrijven over het ONK, het EK en mijn werk (Heineken). Als bonus krijg je zelfs nog 75 dollar.

Groetjes.

SanderH

Citaat van: Robert1968 op 03-09-2016  15:57 uIk ben zelf geabonneerd op BYO. Ik heb mijn inspiratie van dit recept gehaald uit de december editie 2015. Een Tarwewijn is in Amerika een gekende bierstijl.

Toen ik de prijs won, heb ik ze per email een bedankje gestuurd met een foto van de ontvangen beker. Vervolgens nam de editor van het blad contact met me op en vroeg om een stukje te schrijven over het ONK, het EK en mijn werk (Heineken). Als bonus krijg je zelfs nog 75 dollar.

Groetjes.

Ongevraagd 75 euri in de pocket voor een artikel, dat maakt brouwen nog leuker!

ZwartGoud

Je staat zelfs met een foto op de homepage van byo!

Robert1968

Verrek, dat is inderdaad mijn kop.
Ik zal nog wel enkele weken moeten wachten op de papieren BYO versie thuis.

Ik heb het bier voor het EK in Rome opnieuw gebrouwen, ik vond het zelfs wat beter dan het origineel, waarbij ik de verbeterpunten zoals aangegeven door ONK bierkeurmeesters heb doorgevoerd.

In Rome behaalde het bier 36 punten (very good), weliswaar geen prijs maar ik ben er tevreden mee. Inmiddels alweer 5 recepten uitgedokterd voor het ONK 2017.


SanderH

Leuk stukje in BYO. Als een "de Boer" kom je dan ook uit Hazerswoude en ben je familie van de installateur en aannemer aldaar?

Robert1968

Citaat van: SanderH op 31-10-2016  21:34 uLeuk stukje in BYO. Als een "de Boer" kom je dan ook uit Hazerswoude en ben je familie van de installateur en aannemer aldaar?

Nee hoor, ik kom uit het midden van het land en ik ben ook geen familie van Frank en Ronald. :)

SanderH

Citaat van: Robert1968 op 31-10-2016  21:53 uNee hoor, ik kom uit het midden van het land en ik ben ook geen familie van Frank en Ronald. :)
Installateur waar ik veel mee werk zit namelijk in Hazerswoude direct achter Heineken en heet TiB de Boer. Verder zit daar ook een aannemersbedrijf dat de Boer heet. Snel gelegde link dus in mijn hoofd.

Herman

Citaat van: Robert1968 op 31-10-2016  21:02 uVerrek, dat is inderdaad mijn kop.
Ik zal nog wel enkele weken moeten wachten op de papieren BYO versie thuis.
Hij zal dan toch al wel op de mat liggen?  Ik had hem vorige week al in de bus. Leuk stukje inderdaad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.