Quad-C. Ik was even aan het Parti-gylen...

Gestart door Herman, 17-10-2005 00:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Que?

Ja, Parti-Gyle. Van de eerste afloop (dikbier) maak je een mooi zwaar bier. Hierna meng je de bostel met spoelwater om een lager-SG bier te verkrijgen. Mijn doel voor vandaaggisteren was een Amerikaans type Barleywine en Pale Ale. De US56 van Siris kwam net op tijd om uit te proberen.

Hoezo Quad-C? Zie de gebruikte hopjes.

Totale storting:
Viennamout (ca 10EBC)               3400 gram
Munchener mout (20-25EBC)        2500 gram
Caramunchener (150EBC)             470 gram
Special B (400EBC)                       100 gram

Voor de Barleywine heb ik ook nog een pot honing gebruikt (450gram, Wilde bloemen honing uit Ter Wupping, of all places).

BW, ca 10,5 liter opbrengst van 1.090:
17g Columbus bloemen - 17.4 alfa - FWH    - 53 IBU
13 g Chinook pellets      - 13 alfa   - 75 min  - 32 IBU
6g Centennial pellets      - 8.8 alfa - 20 min - 6 IBU
10g Cascade pellets drooghop.

Da's een slordige 90 IBU in totaal. Kleine misrekening, ik had op ca 65 gemikt. Maar doordat ik een deel van de opbrengst aan het andere bier heb toegevoegd, kwam ik hier bier tekort, met als gevolg een ietwat heftige IBU. Al kan het er voor een Amerikaanse BW mee door.

Gist was trouwens Wyeast 1214, ofwel Chimay. Lekker hybride biertje dus.

Na de 1e afloop heb ik spoelwater toegevoegd. Samen met ca 1-1,5 liter van de 'real stuff', leverde me dit 8,5 liter van 1.062 op. Deze zal ik nog verdunnen. Als gist heb ik gekozen voor US56, nieuw in het assortiment bij Siris.

Hop:
7g Chinook bloem - 12.4 alfa - 75 min - 26 IBU
5 g Centennial pellets - 8.8 alfa - 20 min - 8IBU
Totaal dus zo'n 34 IBU. Na verdunning met 1,5 l water kom ik uit op een berekende 1.052 met 30 IBU. Een mild biertje wat mij betreft >:D

Herman

Herman

O ja, maischschema:

52 - 20 min (munchener van weissheimer)
60 - 50 min (ik weet het)
70 - 25 min
756 - 5 min.

Gemaischt met 3,25l per kg mout.

Herman

Ik heb de pale-ale variant verdund met 1l water, daarmee uitkomend op een berekend begin-SG van 1.055. Vanavond heb ik dit bier geheveld, SG 1.010. Da's een schijnbare vergistingsgraad van bijna 82%. Lekker gistje.

Ik proefde overigens wel wat verwantschap met Nottingham gist.

Adrie

Herman,

Hoe staat het ondertussen met deze  bieren? Smaakimpressies?

Herman

Nog niet helaas. De BW zit zelfs nog in zijn primaire fles. Ik heb moeite tijd te vinden om het bier te hevelen laat staan bottelen. Hopelijk as zaterdag.

Herman

Heb van het weekend dit bier ook geheveld, typisch voorbeeldje van te lang in de primaire fles laten zitten. Denk niet dat dit nog wat wordt, maar wie weet. Mooie reden om binnenkort een nieuwe poging te wagen.

Het bier krijgt nu in ieder geval de gelegenheid te klaren en daarmee wellicht ook wat frisser te worden. Verse gist erbij voor het bottelen is in dit geval geen overbodige luxe.

Herman

Vandaag gebotteld. De Barleywine rook nog steeds muf, smaak ging nog wel. De APA variant rook en smaakte prima.

Beide zijn gebotteld met 6g suiker per liter en ik heb wat verse US56 toegevoegd bij het bottelen.

In ieder geval een drinkbaar kratje en (hernieuwd) de bekende les geleerd om op tijd te hevelen!

Herman

Even deze eenzame thread opluisteren met een eerst smaakimpressie: de APA variant heb ik vanavond bij het eten geprobeerd. Volledig gecarboneerd leek het wel, mooi koperkleurtje. Heel mooie romige schuimkraag. Smaak was veelbelovend, al proefde ik een heel licht botertje, maar dat kan van de verse bottelgist komen.  Dat trekt wel weg is mijn ervaring. Bitterheid: stevig! Had iets minder bitter gemogen, al vind ik het persoonlijk geen probleem ;) Ik zal mijn aantekeningen er nog es bij pakken, waarom deze zo bitter is. Misschien heb ik gecorrigeerd voor oudheid van de hop?

Wel weer een zeer typisch Amerikaans hopkarakter, wat is dat toch lekkerrrrr!

Heb meteen maar even een BW koeler gezet, al heb ik daar niet direct hoge verwachtingen van. Maar ja, wel even de smaakevolutie in de gaten houden he? Zwaar werk hoor, dat hobbybrouwen.

Herman

Nou, de Barleywine is nog niet op druk. Voor de rest was dit bier een positieve verrassing! De negatieve smaakcomponenten die ik eerder proeven zijn bijna geheel verdwenen! Wat rest is veel alcohol, een bittere nasmaak en nog licht een smaakje dat ik toch enigszins met autolyse associeer, al gaat het ook richting oxydatie (beetje port-achtig). Ik ben benieuwd hoe dit bier smaakt als er wel wat koolzuur in zit. Mijn vrouw vond hem nu in ieder geval erg lekker, voor mij is dat meestal een teken dat er te weinig hop in zit >:D

Fijne kerstdagen iedereen!

Herman

Ok dan, de BW Barleywine is inderdaad minder slecht dan verwacht. Al blijf ik er wel een ouderdomssmaakje in proeven.... De APA  American Pale Ale is nu geheel zonder diacetyl, lekker gewoon! Ik zal deze binnenkort eens side-by-side testen met de ook gebrouwen Sierra Nevade Pale Ale kloon. Al moet ik die dan nog wel even bottelen..... (of toch maar fustelen ;) )

Herman

Ik schijn inmiddels de enige te zijn die commentaar heeft op dit bier. Nu ja, de smaak is nu ook wel naar mijn zin. Echter de geur belooft muf/kartonnig bier. De smaak is gelukkig behoorlijk frisser, met forse hopsmaken.

Geen topbier, maar zeker wel drink/weggeefbaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.