Wyeast 3822: Belgian Dark Ale

Gestart door RienP, 15-06-2016 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RienP

Sinds vandaag ben ik in het bezit van Wyeast 3822, Belgian Dark Ale (voorheen bekend als Dutch Castle en daarvoor Ingelmunster, wat een beetje laat raden waar de gist vandaan komt). Ik had er al een paar keer over gelezen en was er erg nieuwsgierig naar geworden. Vooral omdat de omschrijving behoorlijk anders is dan van andere Belgische giststammen.

Is er iemand hier die er al eens mee gebrouwen heeft? (Misschien in een wat verder verleden).

RienP

Niemand hier ooit mee gebrouwen? Als dat zo is, des te meer reden om eens flink ermee uit te pakken.  :brouwen:

Markiej87

Helaas nooit kunnen vinden dus ook nooit mee gebrouwen.

RienP

Ik heb hem uiteindelijk in Engeland besteld, want hier is ie niet te krijgen op het moment.

seed7

Citaat van: RienP op 21-06-2016  12:43 uIk heb hem uiteindelijk in Engeland besteld, want hier is ie niet te krijgen op het moment.

Bij wie, zie alleen maar out of stock?

Is volgens mij een witbier (achtige) gist. Wittekerke?? Een Kasteel maak je er niet mee, daarvoor zit er veel te weinig zoet en te veel zuur in de bieren. Erg mooie gist.

Ingo

RienP

Dit is de omschrijving van Wyeast:

CiteerWyeast 3822-PC Belgian Dark Strong Ale™
 
Beer Styles: Oud Bruin/Flanders Brown, Fruit beers, Belgian Golden and Dark Strong Ales, Kriek and Framboise, Belgian Specialty Ale 
Profile: 3822-PC is a unique Saccharomyces strain which produces spicy, phenolic and distinctly tart aromas and flavors, which can be increased through warmer fermentation temperatures. Very tart and dry on the palate, complemented well by blending with fruit.
 
Alc. Tolerance          12% ABV
Flocculation              medium
Attenuation               74-79%
Temp. Range             65-80°F (18-27°C)

Ik wil in ieder geval een dubbel ermee gaan brouwen. Na de opmerking van Ingo ga ik hier zeker ook een witbier mee brouwen. Misschien dat ik dan wat slachtoffers zoek om te proeven  ;D

RienP

Ik ga m`n eerste bier (een dubbel) dit weekend bottelen. Ik had gehoopt deze zomer nog tijd te hebben ook voor een witbier/tarwebier met deze gist, maar dat wordt het najaar.

Om toch kennis en ervaring met deze gist te delen: Zijn er mensen die wat gist willen? Dan is echter alleen afhalen mogelijk. Ik zorg dat ik dan wat extra gist bewaar (bovenop voor mezelf uiteraard).

Verder wil ik het volgende voorstellen om nog wat ervaring te delen: Ik zoek 5 vrijwilligers. Deze 5 krijgen bij het OBBK 2 flesjes van de dubbel van mij. Het eerste flesje wordt jong gedronken en het tweede flesje na een half jaar of misschien nog wat later om te kijken hoe het bier zich ontwikkelt. Wie biedt zich aan?  ;D
Voorwaarde is uiteraard wel dat je aanwezig bent bij het OBBK in Bergen op Zoom. Verzenden vind ik wat risicovol.

William

Nou, dan wil ik wel vrijwilliger zijn :proost:. Ik kan dan eventueel de gist opkweken en er zelf ook eens een brouwsel aan wagen.

EvdBroek


P3SM

CiteerIk heb hem uiteindelijk in Engeland besteld, want hier is ie niet te krijgen op het moment.

CiteerBij wie, zie alleen maar out of stock?

Ik zag hem hier:  http://www.hobbybrauerversand.de/Wyeast-3822-PC-3822-Belgian-Dark-Ale

RienP


seed7

Citaat van: P3SM op 25-07-2016  09:46 uIk zag hem hier:  http://www.hobbybrauerversand.de/Wyeast-3822-PC-3822-Belgian-Dark-Ale

Yep, daar had ik inmiddels al twee zakjes besteld.

Ingo

Johnny Stardust

Citaat van: seed7 op 25-07-2016  11:33 uYep, daar had ik inmiddels al twee zakjes besteld.

Ingo

Hoe bestel jij daar? Er wordt alleen geleverd naar adressen in Duitsland / Oostenrijk....

Of zijn er ook mogelijkheden voor een levering in Nederland?

seed7

Citaat van: Johnny Stardust op 25-07-2016  23:25 uHoe bestel jij daar? Er wordt alleen geleverd naar adressen in Duitsland / Oostenrijk....

E-mail sturen met bestelling, dan krijg je een rekening, zodra overgemaakt is wordt er verzonden.

Ingo

Johnny Stardust

Citaat van: seed7 op 26-07-2016  09:26 uE-mail sturen met bestelling, dan krijg je een rekening, zodra overgemaakt is wordt er verzonden.

Ingo

Ingo, dank je! Hoe staat het met de kwaliteit van hun hoppen? Heb je daar wellicht ook ervaring mee?

seed7

Citaat van: Johnny Stardust op 26-07-2016  11:28 uIngo, dank je! Hoe staat het met de kwaliteit van hun hoppen? Heb je daar wellicht ook ervaring mee?

Geen idee,

Ingo

Johnny Stardust

Citaat van: seed7 op 26-07-2016  12:00 uGeen idee,

Ingo

Ik ga het zien! Heb gisteren naast deze gist ook wat hopjes besteld bij ze. Er stonden wat soorten tussen die ik bij de reguliere verkooppunten niet tegen was gekomen. Vandaar!

Verder, ik wil met de 3822 een saison-achtige maken. Op de Wyeast site staat dat een saison met deze gist zou moeten kunnen. Iemand een idee van geschikte vergistingstemperatuur? Aan het einde van het bereik (wat Wyeast opgeeft) gaan zitten? Of wat gematigder vergisten qua temperatuur?

RienP

Citaat van: Johnny Stardust op 27-07-2016  10:21 uVerder, ik wil met de 3822 een saison-achtige maken. Op de Wyeast site staat dat een saison met deze gist zou moeten kunnen. Iemand een idee van geschikte vergistingstemperatuur? Aan het einde van het bereik (wat Wyeast opgeeft) gaan zitten? Of wat gematigder vergisten qua temperatuur?

Ik ben voor m`n dubbel begonnen op 20 ºC gedurende de 1e 3-4 dagen en daarna langzaam opgebouwd naar 23 ºC.   
Ik heb geen idee hoe deze gist reageert als je gelijk vrij hoog gaat zitten.

Johnny Stardust

Citaat van: RienP op 27-07-2016  10:25 uIk ben voor m`n dubbel begonnen op 20 ºC gedurende de 1e 3-4 dagen en daarna langzaam opgebouwd naar 23 ºC.   
Ik heb geen idee hoe deze gist reageert als je gelijk vrij hoog gaat zitten.

Ik wil hem ook voor een fruitbier gebruiken (Wyeast geeft aan dat dat ook kan). Dit vlierbier wil ik inderdaad wat lager in temperatuur vergisten om hem niet meteen te gortdroog te laten worden. Dus misschien het fruitbier op 20 graden houden en de saison die ik in gedachten inderdaad wat warmer aanvangen maar niet tè. 24 graden lijkt mij een veilige insteek, niet?

Verder, hoe gedraagt de gist zich tijdens de vergisting? Een snelle starter? Een hevige vergister? Is de vergisting snel verlopen bij jouw vergisting? Iemand nog andere inzichten?

RienP

- De gist was binnen een paar uur gestart (wel een goede starter gemaakt uiteraard).
- De heftigheid van de vergisting valt mee. 21 liter in een 30 liter vat gaat goed. (Begin SG 1075)
- Ik ga vandaag of morgen meten hoever de vergisting is. Dan zit het 11/12 dagen in het vat. Ik ben benieuw hoever de vergisting doorgaat.

24 ºC moet kunnen zou ik zeggen.



RienP

Zojuist gemeten: 9,8 BRIX. Omgerekend een SG van 1014. Een schijnbare vergistingsgraad van 81%. Dit is wel met zo`n 15% suiker in de stort.

RienP

Ik kan trouwens deze twee youtube filmpjes aanraden. Bevatten redelijk wat informatie over brouwen met deze giststam, vooral de 1e 5 minuten van de tweede:





Johnny Stardust

Citaat van: RienP op 27-07-2016  19:58 uIk kan trouwens deze twee youtube filmpjes aanraden. Bevatten redelijk wat informatie over brouwen met deze giststam, vooral de 1e 5 minuten van de tweede:





Kijk aan, redelijk zuur. Maar ook droog. Van ca. 1070 tot 1011 als ik het goed gehoord heb. Hoge SVG dus. Om die reden dus waarschijnlijk waarom het ook geschikt is voor een saison. Ik wil een winterse saison proberen te maken. Wat hoger in het alcohol, dus lijkt me deze gist sowieso geschikt hiervoor. Voor een fruitbier moet ik me nog even bezinnen. Dank in ieder geval voor de input! Top :)

RienP

Begin was bij hen 1077. Dan is de vergistingsgraad nog hoger. ;D
Wat ze ook vertellen is dat de pH daalt in de loop der tijd. Dus ook tijdens het rijpen daalt de pH nog. Dat vond ik wel opvallend.

Johnny Stardust

Citaat van: RienP op 27-07-2016  23:07 uBegin was bij hen 1077. Dan is de vergistingsgraad nog hoger. ;D
Wat ze ook vertellen is dat de pH daalt in de loop der tijd. Dus ook tijdens het rijpen daalt de pH nog. Dat vond ik wel opvallend.

pH-daling, dat betekent dat het bier blijft doorvergisten, toch? Zou er iets van een brett in zitten?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.