Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Teveel water toegevoegd bij blikbrouwen  (gelezen 3263 keer)

Offline DJean66

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Teveel water toegevoegd bij blikbrouwen
« Gepost op: 16-05-2016 15:31 u »
Vandaag ben ik een Brewferm Tripel volgens de handleiding van de Wiki-Hobbybrouwen gestart.
Ik was op het verkeerde been gezet door de eerste stap: doe 2 of 3 liter koud water in de emmer. Ik heb toen 3 liter genomen omdat hierin de inhoud van het blik makkelijker in zou oplossen. Vervolgens heb ik met een liter warm water het blik uitgespoeld en goed geroerd totdat alles mooi opgelost was.
Daarna ging het fout: in plaats van 4 liter water toe te voegen (om een totaal van 9 liter te krijgen) heb ik 5 liter water toegevoegd (zoals in de handleiding van Brewferm staat). Stom, eigen fout. Maar wat zijn de mogelijkheden? wat kan ik het beste doen?
- Nu nog de benodigde suiker toevoegen (495 gram) zonder extra water en goed roeren totdat alles is opgelost? Of
- bij het nagisten proberen de 495 gram (poeder)suiker zonder extra water op te laten lossen
- of zijn er nog andere/betere oplossingen?

SG 1050

Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
Re: Teveel water toegevoegd bij blikbrouwen
« Reactie #1 Gepost op: 16-05-2016 15:59 u »
Vandaag ben ik een Brewferm Tripel volgens de handleiding van de Wiki-Hobbybrouwen gestart.
Ik was op het verkeerde been gezet door de eerste stap: doe 2 of 3 liter koud water in de emmer. Ik heb toen 3 liter genomen omdat hierin de inhoud van het blik makkelijker in zou oplossen. Vervolgens heb ik met een liter warm water het blik uitgespoeld en goed geroerd totdat alles mooi opgelost was.
Daarna ging het fout: in plaats van 4 liter water toe te voegen (om een totaal van 9 liter te krijgen) heb ik 5 liter water toegevoegd (zoals in de handleiding van Brewferm staat). Stom, eigen fout. Maar wat zijn de mogelijkheden? wat kan ik het beste doen?
- Nu nog de benodigde suiker toevoegen (495 gram) zonder extra water en goed roeren totdat alles is opgelost? Of
- bij het nagisten proberen de 495 gram (poeder)suiker zonder extra water op te laten lossen
- of zijn er nog andere/betere oplossingen?

SG 1050

Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp.
Er is niet echt een probleem, je krijgt alleen iets minder sterk bier als je het zo laat.
Ik denk dat als je er iets aan wilt doen je de eerste suiker toevoeging zonder water zou kunnen doen

Offline Cruz12

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16-05-2016 16:18 u »
Geen probleem heb ik ook gehad bier was goed drinkbaar . :proost:

Offline Edwarff

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 16-05-2016 17:14 u »
Gewoon zo laten, hij wordt vast beter dan het orginele recept.

Volmout brouwers hebben ook wel eens zo'n situatie. Soms is het rendement iets hoger of lager dan verwacht.  Toen ik begon met brouwen ging ik dan met extra suiker of extra water aan de gang. Tegenwoordig accepteer ik gewoon dat ik iets afwijk van het recept. Nooit een echt slecht bier hierdoor.

Tags: