Ik haat bottelen: het alternatief afvullen op fustjes

Gestart door Ep, 23-09-2002 13:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ep

Hallo brouwers,

Sinds ruim een jaar ben ik een enthousiaste hobbybrouwer. In die tijd zijn mijn brouwsels steeds beter geworden, in het begin was het bier dat ik maakte vies of op z'n best redelijk, inmiddels is het redelijk tot goed (vind ik zelf tenminste).
Spectaculairder is de ontwikkeling op kwantitatief gebied, in het begin maakte ik 5 tot 7 liter per keer en nu is dat 50 tot 60 liter per keer, dit zodat mijn huisgenoten ook kunnen meegenieten van mijn brouwsels. Dit is allemaal erg leuk maar het heeft ook een groot nadeel; het bottelen (wat ik sowieso al niet erg leuk vind) is bij deze hoeveelheden helemaal een rot klus. En nou vond ik op internet (Brouwland e.d.) allerlei tapsystemen. Het lijkt mij dat het een hoop werk scheelt als je het bier in een groot vat (of een aantal kleine vaten) doet i.p.v. in 180 flesjes. De vraag is nu, hoe goed werkt zoiets? Hoelang blijft het bier in zo'n ding goed? En hoelang mag er zitten tussen het eerste biertje dat je tapt en het laatste?
Is er iemand die ervaring heeft met deze dingen en die mij hierover kan adviseren?
Bij voorbaad dank,

Ep

Henk van der Laak

Strak plan, dat fustenbier.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar mij lijkt dat je dus een fles koolzuur (CO2) nodig hebt, om het geheel tot de laatste druppel te kunnen tappen. Volgens mij kan het bier ook niet echt bederven, zolang je er geen zuurstof bij doet, maar ik kan me vergissen.

CO2 op je vat zetten heeft als bijkomend voordeel, dat je de hergisting op fust kunt overslaan. Je moet wel heel goed de druk in de gaten houden, niet voor het tappen op zich (over tapdruk wordt teveel gepraat door mensen zonder kennis van zaken) maar wel omdat dat bepaalt hoeveel koolzuur er na verloop van tijd in je bier zit opgelost. Er stelt zich een evenwicht in: de druk is recht evenredig met de hoeveelheid opgeloste CO2.

Laat eens weten, zodra je het getest hebt?

Ciao,

Henk van der Laak.

Adrie

Voor de bruiloft van een van mijn brouwvrienden hebben wij een jaar of 5 geleden 20 liter witbier gebrouwen (de Witte Bruid gedoopt). Dit bier moest getapt worden op het feest, dus hadden we een plastic vat van 20 liter aangeschaft, waarop je een primitieve tapkraan kon schroeven en een CO2 patroon. Vooral de tapkraan, een simpele, plastic draaikraan, zorgde voor problemen, want het bier spoot of schuimde eruit zonder dat je eigenlijk een fatsoenlijk glas vol kreeg. Toch was het experiment geslaagd, want enkele (Limburgse) ooms gingen volledig uit hun dak.

Het bier ging die avond niet helemaal op, zodat ik samen met twee anderen het vat naar mijn kamer heb gesleept, waar wij het feest nog even hebben voortgezet. Ik kon er nog enkele dagen van tappen voordat het vat leeg was. De kwaliteit was na die dagen nog prima.

Resumerend: het vat voldeed op zich prima, het bier bleef minimaal een week houdbaar, maar de tapkraan was knudde. We hebben het vat nog steeds, maar ik betwijfel of we hem ooit nog gebruiken.

P.S. Die 5 litervaatjes van bijvoorbeeld Hertog Jan lijken me ideaal. Heeft iemand wel eens geprobeerd deze te openen? Ging dat?

Pjotr

Hai Ep,

Zo'n 19 liter tapinstallatie heb ik een tijd geleden bij Brouwland aangeschaft. Wel met een tweedehands vat, want dat scheelt behoorlijk in de prijs. Thuisgekomen bleek dat alle O-ringen (dekselring, 2x O-ring voor dip tube en 2x O-ring voor de aansluitingen) niet meer in orde waren. Helaas verkocht Brouwland toen geen O-ringen. Zo te zien verkopen ze nog steeds geen dip tube O-ringen, terwijl die er het slechts aan toe waren. 'k ben lang bezig geweest met zoeken naar een O-ring voor de deksel. De andere O-ringen kan je bijvoorbeeld bij een bunkerboot vinden (dip tube: 7.3 x 2.4, post: 10.78 x 2.62).

Op dit moment is de installatie in orde en heb ik er een vat bijgekocht. Eén vat is een maand geleden gevuld, het andere vat gaat over twee weken gevuld worden. De bedoeling is dat beide vaten tijdens een biervakantie opgedronken worden. Ik vrees dat ze snel op zijn, dus over de houdbaarheid zal ik weinig kunnen zeggen. Wel over het tapgemak. Eind oktober laat ik de resultaten wel weten. Ik vermoed dat het bier lang houdbaar is na eerste gebruik. Het vat zit tenslotte hermetisch gesloten met "ventielen".

Het schoonmaken is goed te doen; Met lange dunne armen kan je het vat geheel uitsponzen.

Ciao,

Peter.

Arend

Hallo A3

Met grote regelmaat bottel ik in 5 liter vaatjes. :duimop:
Dit naar grote tevredenheid van mij.
De dop aan de bovenzijde haal ik er uit en uit elkaar.
Ik reinig het vaatje desinfecteer het daarna vul ik het af tot circa 2cm onder de rand doe hier 3 suikerklontjes bij. Doe de vulstop er in. verder gewoon het zelfde behandelen als bij de flessen.

Brouw en bottel groeten Arend :brouwen:

Ep

Hoi Arend,

Als ik het goed begrijp heb jij zo'n ding wat bij Brouwland mini drukvat 5L heet en waar een Beerking 2000 biertapkop op moet. Dit ding voldoet aardig aan mijn wensen geloof ik. Er wordt bij mij in huis nu ongeveer 1 krat van mijn brouwsels per week gedronken, dus dat zou betekenen dat zo'n vaatje in een kleine week wordt leeggedronken. Als ik het goed begrijp is dat voor de houdbaarheid geen probleem.
Ik heb alleen nog een klein vraagje over dit systeem. Hoelang doe je ongeveer met zo'n koolzuurpatroon van 16gr.? Is dat ongeveer 1 per vat of veel meer (of minder)?


Dan nog een andere vraag over dit onderwerp.
Vroeger werd bier volgens mij altijd uit houtenvaten getapt, weet iemand hoe dit in z'n werk ging? Was het bier altijd dood of vond er hergisting in het vat plaats? Moest zo'n vat in een dag worden leeggemaakt of werd er koolzuur o.i.d. ingepompt om het langer houdbaar te maken.
Het viel mij namelijk op dat sommige houten vaten helemaal niet zo vreselijk duur zijn, das als hiermee ook een goed resultaat bereikt kan worden is dat ook een optie.

Ep

Arend

hallo Ep

Zo,n tapvaatje heeft een eigen tap tuit die je er eerst uit moet trekken.
Het vaatje moet je wel eerst ontluchten voor je gaat tappen.verder gaat dit prima zonder koolzuur patroon. :duimop:

groeten Arend :degroeten:

Ep

Blijkbaar heb jij toch iets anders dan ik bij Brouwland gezien heb.
Maar het belangrijkste is dat ik weet dat het gebruik van vaten in principe goed te doen is. Ik ga er binnenkort maar eens mee expirimenteren.

Bedankt voor de reacties
 :duimop:

Henk Kuik

Voor zo ver ik weet verkoopt Brouwland tevens de zogenaamde cornelius kegjes. Deze fusten zijn te koop in 20 liter en in 10 liter. De 10 liter versie is helaas wat moeilijker te bemachtigen. Op http://home.planet.nl/~kuik0089/cursus_5_bottelen.htm is een kleine inleiding te vinden met een afbeelding van deze systemen. Ik heb zelf dit systeem reeds uitgeprobeerd. ook ik vroeg me af hoe het met de houdbaarheid zit van het bier na het aanslaan. Ik heb een 10 liter fust gevuld en na een tijdje heb ik er meerdere glazen uitgehaald. Er zat toen nog zo'n 6 liter in. Deze 6 liter heb ik toen meerdere weken laten staan om iedere keer te kijken hoe het met de kwaliteit van het bier stond. Het verwonderde mij dat het bier zelfs na 2 maanden nog goed was. Het had echter wel frisheid ingeleverd.
De houdbaarheid is dus goed te noemen in dit soort systemen. Maar meerdere maanden is dus vanwege de frisheid af te raden. I denk dat je kunt stellen dat een week of drie vier wel het maximum is. Ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat het bier geen nagisting nodig heeft omdat het koolzuurgas kunstmatig wordt toegevoegd. Nagisting is een onderdeel van het brouw proces en dient volgens mij dus wel uitgevoerd worden. In Amerika heeft men veel ervaring met deze systemen en voegt men geen suiker voor nagisting toe. Zelf denk ik toch dat je bier er beter van wordt en dat de hoeveelheid gist op de bodem van het fust geen probleem hoeft te zijn zolang je het fustje rustig behandeld. De hoeveelheid koolzuurgas is wel nauwkeuriger te bepalen dan bij hergisting op fles. Deze kegjes (fustjes dus) zijn volgens mij ideaal omdat je het bottelen niet meer hoeft te doen. Het is zelfs mogelijk om vanuit het fustje enkele flesjes met tegendruk te vullen zodat je een volkomen helder bier tijdens een wedstrijd kunt inleveren. Hoe dit exact in zijn werk gaat weet ik echter nog niet. Misschien dat er in de toekomst meer met deze fusten gewerkt wordt en er ook meer duidelijkheid komt over het met tegendruk afvullen van flesjes.

Herman

Even putten uit mijn linkarchief.

In aansluiting op Henk's verhaal:
bottelen met tegendruk:
http://chattanooga.net/~cdp/c_press.htm

Ook interessant is bottelen in PET flessen (niet te lang bewaren ivm slechtere houdbaarheid en bijsmaakjes)
http://chattanooga.net/~cdp/3lkeg.htm

Zelf een tap dop maken? http://chattanooga.net/~cdp/tapcap.htm

Herman

Herman


Adrie

Herman, de onuitputtelijke bron van links...

Trouwens, heeft een van jullie ervaring met gewone biervaten van 50 liter? Zijn die gemakkelijk te openen of is hier speciaal gereedschap voor nodig. Eens per jaar wordt bij ons in de straat een straatfeest gehouden en het leek me een leuke geste om speciaal straatbier te brouwen en te tappen.

Groeten,

A3

Herman

A3,

Volgens mij heb je hier speciaal gereedschap voor nodig. Bij 't Wort Wat was er iemand die hiervoor een sleutel gelast had. Dus als je handig bent met lassen, zal het wel lukken.

Herman

Adrie


CiteerDus als je handig bent met lassen, zal het wel lukken.

Grapjas. Behalve kok, microbioloog, proceskundige, keurmeester en accijnsontduiker moet je als amateurbrouwer nu dus ook al lasser zijn...  8). Nou ja, in ieder geval een goed excuus om maar weer eens een cursus te volgen of mijn schoonvader lief aan te kijken.

Groeten,

A3

Ep

:degroeten:

Ik had mijn hoop een beetje gevestigd op het systeem met de 5 liter vaten en de bijbehorende tapkop (omdat deze goedkoop is), maar nu lees ik op de website van Henk Kuik "De 5 liter blikken hebben als nadeel dat ze niet eenvoudig op druk gebracht kunnen worden en het dus altijd een slap aftreksel blijft van de echte fusten". Als dit over het door mij beoogde systeem gaat is dit dus een beetje jammer :'(. Overigens snap ik ook niet helemaal wat hiermee bedoelt wordt omdat er ook koolzuur patronen bij zitten, het lijkt mij dat je daarmee de vaten eenvoudig op druk kan brengen.
De cornelius kegje's (dit is volgens mij ook wat Pjotr Pinda bedoelt) heten bij brouwwland soda-keg, een complete set met zo'n ding kost 267 euro, mijn studie finaciering is helaas niet hoog genoeg om dit zo even te betalen. Er staat echter niet bij wat zo'n complete set allemaal bevat, ze verkopen ook allemaal losse dingen die met een soda-keg te maken hebben (koolzuurfles, slangen, ringen en weet ik wat allemaal nog meer), de prijzen van deze dingen lijken wel mee te vallen. Is het dus misschien zo dat zo'n complete set wel erg compleet is, en dat een wat soberdere set ook prima funcioneert en een stuk goedkoper is?
Met echte 50 liter (of 25 liter) bierfusten werken lijkt mij wel heel erg mooi, maar een echte tap instalatie is vast wel erg duur.

Ep

Herman

Hoi Ep,

Die 5 liter vaatjes, vergelijkbaar met die van Amstel etc die je in de super kan kopen (of slijter) werken wel, maar zijn niet je van het.

Ik denk dat Henk doelt op het feit dat glazen bijv eerst alleen schuim bevatten en pas later bier. Je kunt inderdaad met het koolzuurpatroon voor druk zorgen, regelen blijft echter wel lastig en moet puur op gevoel.

Is dit dan af te raden? Als je echt een hekel aan bottelen hebt niet. Ik heb het zelf wel gedaan en zal het ook nog wel eens doen, al was het alleen omdat ik nog koolzuurpatronen heb liggen.

Nadeel is wel dat je na reinigen van een blik dit echt helemaal droog moet krijgen, anders gaat het roesten. Ook gaan blikken niet zo lang mee. Je kunt lege blikken kopen die niet zo'n uittrektap hebben, beter, want dat lijkt me een potentieel broeinest voor bacterien.

Ik brouwde ook als student, om kostenoverwegingen gebruikte ik toen enkel beugelflessen (0,3 van Christoffel, 0,45 Grolsch of 0,5 Leeuw en 2l Christoffel), wellicht een alternatief? Ik heb toen ook voor 1 gulden een 5l tapset gekocht op de vlooienmarkt, misschien moet je daar es gaan kijken.

Herman

Pjotr

Hai Ep,

De vaten die ik gebruik zijn inderdaad cornelius kegs. Heb destijds een complete set aangeschaft met tweedehands vat. Wat de prijzen nu zijn weet ik niet, omdat Brouwland de set niet meer op hun site heeft staan. Stoppen ze met sodakegs?
Ik heb eigenlijk nooit de moeite genomen om achteraf uit te rekenen of het aanschaffen van losse onderdelen goedkoper geweest zou zijn. Destijds wist ik niet wat ik allemaal nodig had, dus koos ik voor de set.

Alles wat in de set zat was noodzakelijk.
Wanneer je zelf de boel gaat samenstellen, heb je nodig:
CO2 cylinder
drukregelaar
Versterkte PVC slang 60 cm
Aansluiting voor slang aan regelaar
Ball lock IN aansluiting
PVC slang 20 cm
Picnic kraantje
Ball lock UIT aansluiting
Tweedehands vat
2x diptube O-ring
2x steekkoppeling O-ring
1x deksel O-ring

Merkop:
* Nieuwe O-ringen heb je altijd nodig bij een tweedehands vat. Ook als je de complete set aanschaft krijg je die er niet bij.
* Nieuwe steekkoppelingen (duur!) heb je doorgaans niet nodig; Die rubbertjes op een veertje schijnen vrijwel het eeuwige leven te hebben.
* Ook het afblaasventiel hoef je niet te vervangen. Wel zal je het rubbertje misschien met weinig siliconenspray gasdicht moeten maken: Spray iets op je vinger en wrijf je vinger over het rubbertje.
* Aanschaf van een steeksleutel EN een ringsleutel voor de steekkoppelingen is noodzakelijk om ze te kunnen (de)monteren zonder de boel te mollen.

Ciao,

Peter

Arend

hallo A3

naar men zegt [monteur tap wacht van Heineken]is het vat van Heineken makkelijk te openen en te reinigen. wat met anderen vaten toch moeilijker lijkt te gaan. en ze hebben ze ook in kleinere uitvoeringen.anders ga je toch even bij een plaatselijk kroeg kijken. :idea:


groeten Arend :degroeten:

Henk Kuik


CiteerHoi Ep,

Ik denk dat Henk doelt op het feit dat glazen bijv eerst alleen schuim bevatten en pas later bier. Je kunt inderdaad met het koolzuurpatroon voor druk zorgen, regelen blijft echter wel lastig en moet puur op gevoel.
Herman

Dit is inderdaad wat ik bedoel. Bij mijn weten zijn de blikjes die je tegenwoordig in de winkel kunt kopen ook voorzien van een plastic laagje aan de binnenkant. Dit laagje kan gemakkelijk beschadigen wat weer een kwalijke invloed op je bier zou kunnen hebben. Het bier staat dan namelijk in direct contact met het metaal. De cornelius kegjes zijn inderdaad wat aan de dure kant maar leveren wel goede resultaten. Misschien is dit aan het einde van de rit toch wel belangerijker dan het goedkoop uit zijn. Bovendien is het zo dat je niet alles nieuw hoeft te kopen. De koolzuurgas fles bijvoorbeeld is ook te huur bij slijterijen. Deze is dan tevens voorzien van een regelaar. Het kegje zelf is ook tweedehands te koop wat een aanzienlijke prijsdaling opleverd. de meeste o-ringen zijn bij de betere vakhandel vaak wel te koop. Het reeds eerder aangehaalde picnickraantje is niet zomaar overal te koop maar deze zijn ook niet zo duur. Mijn setje heb ik voor rond de 125 gulden aangeschaft zonder het koolzuurgas flesje. Ik zal eens vragen of ik via die zelfde weg nog meer vaatjes kan aanschaffen. Morgen weet ik waarschijnlijk meer en dan laat ik het jullie weten.

Henk Kuik

De vaatjes zijn nog te koop en kosten ongeveer 75 Euro. Ik heb het dan over 10 liter cornelius keg systemen. De vaatjes worden verkocht inclusief koppelstukjes. Deze koppelstukjes zijn dus de verbinding waar de leidingen aan vast komen. 1 voor koolzuur en 1 voor bier. Wat je dus verder nog nodig hebt zijn leidingen, een picnickraantje en een koolzuurgas fles. Deze laatste is dus ook wel te huur. Het reinigen van deze fustjes is erg gemakkelijk omdat ze voorzien zijn van een mangat.

Euuhh...... Ik bedoel armgat :D

Laat me even weten of er belangstelling voor is dan kan ik ze bestellen.

Herman

Hoi Henk,

Beetje prijzig niet? Bij Brouwland betaal je 31 Euro voor een 19l keg, da's dus interessanter dan 75Eur voor een 10l. Of was dat incl drukregelaar?
 
Herman

Henk Kuik

Herman

Het is exclusief de drukregelaar maar inclusief de koppelstukjes.
Deze koppelstukken zijn vrij duur.
Als de prijs inclusief een drukregelaar zou zijn was het wel erg goedkoop.
Het voordeel van een 10 liter fust ten opzichte van een 20 liter fust vind ik dat je 10 liter bier nog redelijk vlot kunt wegdrinken zonder nu met enige regelmaat een feestje te geven. Hoewel een feestje best leuk is natuurlijk.

Ep

Hoi Henk,

Het idee om de koolzuurgas fles in eerste instantie te huren lijkt mij wel okee, omdat dit de aanschaf kosten een stuk lager maakt. 75 euro moet ik wel bij elkaar kunnen sprokkelen.

Is zo'n drukregelaar eigenlijk ook te huur, bij Brouwland kost een CO2 drukregelaar namelijk ook 75 euro, dus dat zou het weer een stuk duurder maken.

Verder duiselt het mij nog steeds een beetje van de slangetjes, kraantjes en koppelstukjes. Het lijkt mij het handigst als ik alles wat ik nodig heb (m.u.v. de koolzuurgas fles en evt. de drukregelaar) gewoon in een keer zou kunnen kopen. Als jij me zou willen helpen met bestellen zou dat tof zijn, zeker omdat je ervaring hebt met dit systeem, maar misschien is het practischer als ik het koop bij een bedrijf in de buurt, alleen weet ik niet wat voor een soort bedrijf dit soort dingen verkopen. Of zijn er maar heel weinig bedrijven die dit verkopen en ken jij toevallig een van de weinige?

Alvast bedankt voor alle hulp  :),

Ep

p.s. beetje een domme vraag misschien maar wat betekend keg eigenlijk? :weetniet:

fritz

Citeerp.s. beetje een domme vraag misschien maar wat betekend keg eigenlijk? :weetniet:

Hoi Ep,

Een "keg" (a keg) is het Engels voor een vat of een fust ... Als m'n geheugen me niet in de steek laat ;)
JW zal dit wel kunnen bevestigen door z'n verblijf in de States ...

cheers,

fritz

JWVG

Ja klopt, het is een beetje een verzamel naam voor alle formaten 'vat'. 'To keg' is (hebben we daar een Nederlands woord voor?) in het vat opslaan.

JW.

Pjotr

In Engeland hoor je vaak de term 'cask'. Ik meende dat zo'n cask een houten vat was, maar volgens "Van Dale":
Keg = BE minder dan 10 gallon, AE minder dan 30 gallon
Cask = vat,fust

Adrie

Dan moeten we het op vat zetten voortaan maar keggelen of caskelen noemen...  :leren:

Edwin

:elifant: Dan ga ik voor keggelen  :elifant:

Ep

Keg is dus engels, dat verklaart waarom mijn Nederlandse woordeboek het woord niet kent.
Keggelen vind ik wel een beetje raar klinken, nu maar hopen dat ik het niet ga haten ;D. Misschien moet ik er gewoon nog wat aan wennen, onbekent maakt immers onbemint.
 :dansen:

Herman

We kunnen ipv afvullen het ook hebben over affusten  ;)

Herman

Henk Kuik


CiteerEp

p.s. beetje een domme vraag misschien maar wat betekend keg eigenlijk? :weetniet:

Een domme vraag stellen kan niet. Het niet stellen van de vraag is pas dom.

Ik ben bezig met een zo duidelijk mogelijk overzicht van het "keggelen" :D van cornelius keg systemen. Dit verhaal komt binnen afzienbare tijd op de site van de wortketel te staan. Ik hoop dat dan het afvullen van dit soort fusten duidelijk is.
Voor wat betreft de hulp bij de aanschaf. Ik kan dus aan cornelius kegje's van 10 liter komen inclusief de koppelstukjes. Wat je daarnaast dus nog nodig hebt is twee slangetjes (versterkte bierleiding van kunststof) van ongeveer 50 centimeter. Een drukregelaar plus koolzuurgas fles en een zogenaamd picnickraantje. Mijn voorkeur gaat uit naar 10 liter omdat het dus een hoeveelheid is waar je nog redelijk makkelijk door kunt komen. Als je voorkeur uitgaat naar de 20 liter dan kan ik je helaas niet helpen.

Jacques


CiteerWe kunnen ipv afvullen het ook hebben over affusten  ;)

Professionele brouwers spreken over het fusten van het bier. Waarom zouden wij een Engelstalig woord als keg gaan gebruiken terwijl er een goed Nederlandstalig woord is: fust.
Niks geen 'to keg' maar gewoon fusten dus!  ;)

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ha Jacques,

als je mijn post naleest zul je zien dat ik niet voorstelde om om 'to keg' te gebruiken, maar juist vroeg of er een NL woord voor was. Bij deze dus.

Die Jacques toch, altijd op de bres voor het behoud van de Nederlandse taal. Je vecht een verloren strijd, maar ik vind het wel charmant  :D .

Overigens ben ik gisteren voor het eerst naar een bijeenkomst van het Edes brouwgilde geweest, en daar kwam jouw 60-70 schema nog aan de orde. Nog relatief veel wantrouwen, maar ik en een paar andere leden (die ook lid zijn van de roerstok) hebben ons goed geweerd. Je maakt opgang, Jacques!

 :degroeten: Jan Willem.

Adrie

Hoi Jan Willem en Jacques,

Ik vrees dat ik de boosdoener was die voorstelde om keggelen of caskelen te gebruiken. Niet om de Nederlandse taal te verloederen, integendeel. Het was juist een verwijzing naar het net zo min uit het Nederlands afkomstige "bottelen", hoewel dat nu wel in het Nederlands is ingeburgerd. Laten we voor bottelen dan voortaan maar flesselen gebruiken of zo...

Groeten,

A3

JWVG

Ach, de één zegt verloederen, de andere zegt verrijken. Het zou me overigens nix verbazen als het woord 'fust' oorspronkelijk ook weer uit een andere taal komt. We leven tenslotte niet in een isolatiecel, en dat is maar goed ook. Persoonlijk vind ik het soort wanhopige gevechten die b.v. de Fransen voeren voor het behoud van hun taal vrij zinloos. Taal (en cultuur in het algemeen) is een levend, evoluerend iets. Je kunt het niet bijsturen. 300 jaar geleden sprak maar 20% van de Fransen Frans, nu 100%. Over 100 jaar spreken alle Nederlanders Engels..

Keggel on, dude!

 :degroeten: Jan Willem.

Edwin

Yes, let's fust die Cask!  :proost:

Ik geloof alleen dat deze discussie over linguïstiek weinig te maken heeft met de discussie over het afvullen van vaatjes.
Over vaatjes gesproken: Bij de vorige bijeenkomst van de Roerstok was een presentatie van een nieuw vat. Dit bestond uit een plastic zak in een glasvezel omhulsel. Het zag er voor mij uit als een varkensmaag in een juten zak, maar dan veel vernuftiger. De mogelijkheden lijken me fantastisch, maar het zal nog wel enige tijd duren voordat dit bruikbaar wordt voor ons hobbybrouwers.
Bij die mogelijkheden moet je dan denken aan het aanschaffen en afvullen van zo'n plastic zak en deze in de glasvezel-houder plaatsen. Het gewicht ten opzichte van een fust is nihil.

Edwin

Henk Kuik

Volgens mij ben ik degene die het woord "keg" voor het eerst gebruikt heeft op dit forum. Ik heb dat gedaan om even een duidelijk verschil te maken tussen de cornelius "keg" en de voor ons bekende fusten. Bij het woord fust wordt al snel gedacht aan de fusten van proffesionele brouwerijen. Deze zijn wezenlijk anders dan de "keg" welke ik bedoel. Maar Jacques heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat de "keg" ook gewoon weer en fust is. Nu een ieder zo langzamerhand weet wat met een cornelius "keg" bedoeld wordt kunnen we dus ook gewoon zeggen cornelius fust.

Henk Kuik


CiteerDe vaatjes zijn nog te koop en kosten ongeveer 75 Euro. Ik heb het dan over 10 liter cornelius keg systemen. De vaatjes worden verkocht inclusief koppelstukjes. Deze koppelstukjes zijn dus de verbinding waar de leidingen aan vast komen. 1 voor koolzuur en 1 voor bier. Wat je dus verder nog nodig hebt zijn leidingen, een picnickraantje en een koolzuurgas fles. Deze laatste is dus ook wel te huur. Het reinigen van deze fustjes is erg gemakkelijk omdat ze voorzien zijn van een mangat.

Euuhh...... Ik bedoel armgat :D

Laat me even weten of er belangstelling voor is dan kan ik ze bestellen.

Men was blijkbaar ook nog in het bezit van 5 drukregelaars waarvan enkele met twee manometers. De drukregelaars zijn voor 50 euro te koop. Inclusief een fustje is dit dus 125 euro en mis je alleen nog een CO2 fles, een kraantje en 2 bierleidingen van plus-minus 50 centimeter.

Ep

Hallo allemaal,

Nog even ter afsluiting van dit onderwerp;
Dat systeem met de cornelius kegjes lijkt me erg mooi, alleen is het in z'n meest goedkoope vorm nog steeds redelijk prijzig, en aangezien mijn brouwerij nog een hoop andere verbeteringen nodig heeft die dringender zijn heb ik besloten om de aanschaf hiervan op de lange baan te schuiven.
Gelukkig heb ik een hoop huisgenoten die erg enthousiast zijn over mijn brouwsels en die mij graag helpen met rot klusjes als bottelen.
Maar toch bedankt voor alle info. :duimop:

Overigens heb ik ook nog contact gehad met iemand van de haagse brouwerij over het systeem wat zij op hun site laten zien, deze werkt niet met druk of koolzuurflessen maar met lage temperaturen. Het bier gist na in het fust bij 7 graden, hierdoor lost er veel koolzuur op en ontstaat er geen druk. Vervolgens wordt het bij het tappen iets opgewarmd waardoor de koolzuur vrij komt. Ik denk dat ik eens wat expirimenten op basis van dit principe ga doen, misschien kan ik zelf iets in elkaar knutselen.
Hij kon mij trouwens ook antwoord geven op mijn vraag hoe het vroeger ging met houten fusten (de vraag die ik een stukje terug stelde), namelijk ook middels dit principe. :weetbeter:


Ep
 :proost2:

KJ!

welke materialen gebruik je precies?

Is het wat Brouwland in op zijn website heeft???

KJ!

Ep

Hoi Kooymak,

Stel je je vraag aan mij?
Wat voor een materialen bedoel je?

Volgens mij zijn de meeste van de besproken materialen bij Brtouwland te koop.

Groet,

Ep :bijdrage_forum:

Yuroon

Ik heb nog een home brew keg staan van Boots. Is een bruin kunststof vaatje van 22.5 liter inhoud, kraantje aan de onderkant en een standaard CO2 patroon kun je boven op de deksel schroeven.
Het concept is dat het bier in het vaatje vergist en geserveerd wordt aangezien de kraan zich boven het bezinksel bevindt.
Twee keer gebruikt, werkte prima alleen aan de werkdruk wordt de afkomst verraden: Engeland. Ik geloof dat het destijds iets van 10 pond of daaromtrent kostte.
Vat was steeds leeg voordat zich bewaartermijn issues voordeden.
Ik gebruik hem nu voor het vergisten van kleine hoeveelheden.

Ruud Lorijn

Hoi Henk,

Ik heb wel interesse in een 10 liter keg dus bij deze bij jou besteld  ;) + wellicht een "domme" vraag, maar hoe bevestig je de leiding aan het koppelstuk?

Details van hoe de keg in Noord-Holland komt bespreken we later wel?

Groet,
Ruud


Sander J.

Toch jammer als een onderwerp op dit forum voor de derde keer uitgekauwd wordt. Goed, ik heb al eerder verteld hoe je makkelijk je eigen tapinstallatie regelt. (Zoek gewoon even goed op dit forum). Toch een paar op/aanvullingen. De 10 litervaatjes met de Heinekenkoppeling zijn het eenvoudigste in gebruik, omdat er een borgring opzit en de tapstang dus simpel eruit gedraaid kan worden. Met vat, reduceerventiel, slangen, CO2 fles, tapkraan en koeling ben je er nog niet. Let op dat je leidingen niet te kort worden tussen vat en tapkraan. Een koelspiraal is nodig omdat anders het bier te wild in je glas spuit. Veel schuim en weinig bier is niet wat je wilt. Tappen met een lage druk helpt dan wel maar dan heb je weer te weinig koolzuurverzadiging. Ik tap meestal op 1,2 bar. Ook heb je wat tapverlies als je het fust niet in één keer leegt.  Iedere keer dat je stopt moet je de bierslang vanaf de koppeling doorspoelen en bij aansluiten gooi je de eerste halve liter weg. Laat de installatie niet aangesloten staan als je het langer dan een nacht niet gebruikt. {De regels in de horeca zijn niet voor niets zo streng}. DUS: Voor een feestje is het leuk. Anders gewoon in de fles bottelen. TIP: Neem 0,75 cl. flessen, dat bottelt 3x zo vlot en drinkt met 2 man ook goed weg.

oranjeboombiertje

Tegenwoordig ben ik steeds erger aan het schoonmaken in mijn brouwerijtje. De gistingsvaten/lagertanks worden gereinigd met loog+chloor kraantjes en slangen ook. Sinds kort gebruik ik ook alcohol om spullen nog snel te desinfecteren voor gebruik. Bijna alles is bij mij dus (nagenoeg) steriel voor gebruik. Behalve de flessen!

Mijn flessen reinig ik door de een dagje(of soms zelfs een week) in loog te zetten en dan nog een nachtje in zuur en nog 1 keertje naspoelen met water. Deze methode kost maar weinig werk maar is niet goed denk ik. Loog lost alleen maar organische materialen op en zuur kan wel wat bacteriën doden maar ik heb maar heel zwak zuur, alleen om de loog wat te neutraliseren. Nu zit ik er over te denken om de flessen ook te reinigen met loog+chloor maar ik ga niet elk flesje 3 keer willen naspoelen want dat duurt mij iets te lang bij 30 liter bottelen. Kan ik dus met chloor reinigen en het dan in het zuur zetten zonder dat dit smaakjes oplevert? Hopelijk geeft dit niet teveel chloorgas en kan ik het veilig doen.

Zou dit werken of weet iemand iets beters?

 :degroeten:
Wesley

Menno

Wesley, je wordt gestraft door je eigen passie: véél brouwen!  ;)

Veel opties heb je niet. Ja, méér vaatjes vullen.  :duimop:

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Ik probeer al veel in vaatjes te vullen maar de flesjes die ik erbij blijf vullen wil ik natuurlijk wel optimaal doen.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans


Ikzelf denk wel eens aan spiritus in een flessenspoelmachine, maar dan moet je toch weer naspoelen.
Dat kan natuurlijk ook weer in die machine, maar ik weet niet hoe dat zal zijn met smaak, methyl en
die blauwe kleurstof etc.

 :weetniet:

Johannes

Citaat van: Oranjeboombiertje op 18-09-2007  19:35 uZou dit werken of weet iemand iets beters?

Zo! Dat houd je van de straat zeg. Ik hou niet zo van flessen spoelen en ga dus vaak voor optisch schoon. Na flessen legen meteen goed naspoelen op de kop het krat in om uit te lekken. Dan heb je een schone en droge fles, en bacteriën hebben daarin geen levensbron. Ik gebruik dan ook veelal hagelnieuwe flessen die er na 1 keer gebruiken nog kraakhelder uit zien. Bij flessen waar langer of vaker bier in heeft gezeten, gebruik ik wat chempro en naspoelen met de powerblast.

Ik snap niet waarom veel brouwers hun flessen steriel willen hebben. Of je moet flessen schoonmaken leuk werk vinden.

CiteerIkzelf denk wel eens aan spiritus in een flessenspoelmachine,

Goed idee!  :idea: Als je een vlammenwerper wilt bouwen tenminste.

Sandor

Ik doe altijd de 'bakmethode'. Het in de oven verhitten van de flessen. Nooit problemen mee gehad.

Sandor

Jacques

Oei, de bakmethode! Deze methode staat op den duur garant voor spuiters. Je maakt namelijk de flessen niet schoon, je bakt verontreinigingen vast aan de wand van de fles. Hierdoor krijg je condensatiepuntjes voor de koolzuurontwikkeling. Het gevolg is dat het bier snel uit je fles komt, vaak sneller dan dat je het bier kunt inschenken.
Misschien heb je nu nog geen problemen maar dat is gewoon een kwestie van tijd.

Sandor

Citaat van: Jacques op 18-09-2007  21:30 uOei, de bakmethode! Deze methode staat op den duur garant voor spuiters. Je maakt namelijk de flessen niet schoon, je bakt verontreinigingen vast aan de wand van de fles. Hierdoor krijg je condensatiepuntjes voor de koolzuurontwikkeling. Het gevolg is dat het bier snel uit je fles komt, vaak sneller dan dat je het bier kunt inschenken.
Misschien heb je nu nog geen problemen maar dat is gewoon een kwestie van tijd.

Kwestie van tijd? Ik doe dit al bijna 9 jaar, en toegeven; maar een keer spuiters gehad, maar dat was meer vanwege een te hoog eind-SG. Flessen spoel ik tot vier keer schoon voordat ze de oven ingaan. Eerst na leegdrinken zeker twee keer, daarna met etiketten afweken ook zeker twee keer. En onmiddellijk daarna afschermen met een stukje alu-folie.

Sandor

Jacques

Met spoelen alleen maak je niet schoon. 9 jaar zegt op zich niets. Hoeveel brouwsels heb je in die tijd gemaakt en heb al die tijd dezelfde flessen gebruikt?

oranjeboombiertje

Ik spoel de meeste flessen ook wel om voordat ze op hun kop in de krat komen te staan maar deze kratten zijn gewoon niet erg hygiënisch vind ik en daar hebben de flessen toch mooi met hun nek op gestaan. Ook heb ik al 2 keer gehad dat ik iemand een biertje gaf wat volgens hem niet goed was terwijl alle flesjes die ik had prima waren, dat mag natuurlijk niet gebeuren.

 :degroeten:
Wesley

Sandor

Citaat van: Jacques op 18-09-2007  22:01 uMet spoelen alleen maak je niet schoon. 9 jaar zegt op zich niets. Hoeveel brouwsels heb je in die tijd gemaakt en heb al die tijd dezelfde flessen gebruikt?

Ik heb laatst mijn 50e bier gebrouwen, het zit nu in de lageringsfles. Ik wissel vaak van flessen, dat doen onze grote vrienden ook.

Sandor

Menno

Citaat van: Johannes op 18-09-2007  20:50 uGoed idee!  :idea: Als je een vlammenwerper wilt bouwen tenminste.

Louis gaat toch keuren? Dan mag hij géén duivels bier insturen!  ;D

Jacques

Citaat van: Sandor op 18-09-2007  22:37 uIk wissel vaak van flessen, dat doen onze grote vrienden ook.

Dan is dat de reden waarom je nog geen al te grote problemen hebt gehad. Overigens vervangen onze grote vrienden niet zo vaak hun flessen. Ze zorgen er voor dat de flessen grondig gereinigd worden. Daarvoor gebruiken ze uitgebreide reinigingsschema's en meerdere middelen (zuur en loog).

Pieter.

Citaat van: Oranjeboombiertje op 18-09-2007  19:35 uTegenwoordig ben ik steeds erger aan het schoonmaken in mijn brouwerijtje. De gistingsvaten/lagertanks worden gereinigd met loog+chloor kraantjes en slangen ook. Sinds kort gebruik ik ook alcohol om spullen nog snel te desinfecteren voor gebruik. Bijna alles is bij mij dus (nagenoeg) steriel voor gebruik. Behalve de flessen!

Mijn flessen reinig ik door de een dagje(of soms zelfs een week) in loog te zetten en dan nog een nachtje in zuur en nog 1 keertje naspoelen met water. Deze methode kost maar weinig werk maar is niet goed denk ik. Loog lost alleen maar organische materialen op en zuur kan wel wat bacteriën doden maar ik heb maar heel zwak zuur, alleen om de loog wat te neutraliseren. Nu zit ik er over te denken om de flessen ook te reinigen met loog+chloor maar ik ga niet elk flesje 3 keer willen naspoelen want dat duurt mij iets te lang bij 30 liter bottelen. Kan ik dus met chloor reinigen en het dan in het zuur zetten zonder dat dit smaakjes oplevert? Hopelijk geeft dit niet teveel chloorgas en kan ik het veilig doen.

Zou dit werken of weet iemand iets beters?

Wat ingewikkeld zeg.

Flesjes spoelen na gebruik (ik spaar ze op en doe dat 1x per week) met een flessenspoeler, op ze kop wegzetten. Heb ik ze nodig wat chemiepro oxi in ieder flesje en 1x naspoelen en klaar voor gebruik.

 :degroeten:

Hopmans

CiteerWat ingewikkeld zeg.

Je hebt supermarktflessen die je wilt gebruiken, flessen van de buren en de eigen flessen.
Daar zit nogal wat verschil tussen met schoonmaken.
Even spoelen is er voor mij vanavond niet bij (zomerstop gehad, en geen eigen flessen meer).
Borstelen gaat het worden.
Eergisteren gevuld met water om gisteren het grofvuil er uit te spoelen.
Dit kunnen peuken zijn, naaktslakken, spinnen, plakaten schimmel etc.
Nu staat het in een sodaoplossing om te weken tot de borstelklus vanavond.
Daarna weer spoelen en desinfecteren.

Kortom, je bent afhankelijk van de omstandigheden.

 :degroeten:


Adrie

Citaat van: Sandor op 18-09-2007  21:21 uIk doe altijd de 'bakmethode'. Het in de oven verhitten van de flessen. Nooit problemen mee gehad.

Sandor

Bakken is pas afdoende als je 3,5 uur "bakt" bij 180-200 graden. Een droge hittebehandeling is namelijk niet zo effectief om te ontsmetten.

Walter

Ikzelf gebruik sinds kort altijd de tabletjes voor de vaatwasser. Hierin laat ik de flesjes met zeer heet water (+60°C) gedurende een uurtje staan. Daarna worden ze nog eens uitgespoeld met warm en koud water en laat ik ze uitdruppen. Dit geeft steeds een schoon resultaat. Ik spoel ook wel op voorhand mijn flesjes schoon nadat ik ze heb leeggedronken.

Edgar

Onlangs ontdekt: er zijn tabletten met zuurstofbleek, en tabletten met chloor. Waarschijnlijk zullen de chloortabletten beter ontsmetten, maar ook beter moeten worden uitgespoeld. Het staat op de verpakking.

Vloeibaar vaatwasmiddel (voor de automaat) is eigenlijk handiger om flessen te wassen.

Walter

Hmm, dat vloeibare middel spreekt me wel aan, daar kijk ik even naar uit volgende keer in de winkel.

Wat wel handig is, is dat met het vaatwasmiddel je betrekkelijk weinig moet spoelen.

Menno

Dan heb ik gelijk ook een opmerking: waarom dan wèl je flesjes reinigen met vaatwasmiddel, terwijl het door meerderen 'verboden' is je bierglas in de vaatwasser te doen? Er vormt zich immers een soort filmlaagje op je bierglas (glansmiddel?).  ???

Mijn bierglazen gaan ook 'gewoon' de vaatwasser in & vlak voor gebruik spoel ik deze even uit met heet en dan koud leidingwater.  :duimop:

Walter

Bingo, de mijne gaan ook gewoon de vaatwasser in hoor.

Edgar

Citaat van: Menno op 19-09-2007  10:41 uDan heb ik gelijk ook een opmerking: waarom dan wèl je flesjes reinigen met vaatwasmiddel, terwijl het door meerderen 'verboden' is je bierglas in de vaatwasser te doen? Er vormt zich immers een soort filmlaagje op je bierglas (glansmiddel?).  ???

In het vaatwasmiddel zit geen glansmiddel. De vaatwasser voegt dat toe aan het laatste spoelwater. Dus als je reinigt met gewoon vaatwasmiddel (de 3-in-1 of 5-in-1 buiten beschouwing gelaten) krijg je geen film.

Menno

Ben ik het NIET mee eens! Ik gebruik al tijden geen glansspoelmiddel meer in mijn vaatwasser, het zgn. filmlaagje heb ik nog steeds, hoor!  :police:

Walter

Maar het glansmiddel voorkomt net dat je dat laagje krijgt op je glazen. Misschien ligt de oorzaak van dat laagje wel elders. Zo merk ik een duidelijk verschil tussen verschillende merken afwastabletten (ik gebruik altijd van die 3-in-1 spullen) waar volgens mij calgonit als de topper uitkomt. Deze gebruik ik dan ook voor mijn bierflesjes.

Hopmans

CiteerLouis gaat toch keuren? Dan mag hij géén duivels bier insturen! 

Gebeurt ook niet.
Daar ben ik consequent in.

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: WaltdeBrouwer op 19-09-2007  11:57 uMaar het glansmiddel voorkomt net dat je dat laagje krijgt op je glazen.

Citaat van: Menno op 19-09-2007  11:48 uBen ik het NIET mee eens! Ik gebruik al tijden geen glansspoelmiddel meer in mijn vaatwasser, het zgn. filmlaagje heb ik nog steeds, hoor!  :police:

Er loopt hier wat door elkaar. Je wilt geen glansspoelmiddel in je bier, en dat spul blijft achter als je niet afdroogt met een doek, of je het nu ziet of niet. Verder heeft een vaatwasser met zout en kalk te maken, welke beide een laagje kunnen achterlaten. Dan hebben we nog corrosie, die als er geen glansmiddel op zit, er uitziet als een 'laagje'.

In ieder geval, als je zélf reinigt buiten de machine met een simpel vaatreinigingsmiddel en je spoelt af met water (zonder zout en onder de 57° (vrijwel geen kalkafzetting)), blijft er niets achter en krijg je geen laagjes.

Menno

@WaltdeBrouwer:

Ik ben niet merkentrouw m.b.t. de blokjes voor de vaatwasser, het is net wat er in de aanbieding is. Maar mijn ervaringen met de diverse merken lopen niet veel uiteen, hoor!  :neenee:  Het is allemaal niet best voor je bierglas, dus ook niet voor het reinigen voor je flessen. Alternatieven worden voldoende genoemd op het forum, maar ik bid bij ChemiPro Caustic!  ;)

Walter

Menno, moet je echt eens calgonit powerball gebruiken. Werkt echt heel goed. Wel goed naspoelen hé.
 :degroeten:

Menno

Ik wil het allicht proberen, doch maak ik eerst 2 kg Caustic op!  ;)

 :degroeten:

Walter

Tuurlijk, dat moet je niet verloren laten gaan. Heb trouwens, on topic, net zo'n apparaatje van FIW gekocht om kroonkurken mee aan te brengen op voet. Die van 28 euro bij Brouwland. Heb hem even getest op wat lege flesjes met de 26 en de 29 mm kroonkurken en die werkt echt een stuk beter dan dat zwart ding dat ik eerst had.  :duimop: :duimop: Dit zal mijn bottelsessies toch ook een stuk makkelijker maken. :hoera:

Menno

Kijk, en doppen is de volgende stap! Goed om te horen dat je zo'n kolom-dopper hebt ipv dat zwarte onding!  ;D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.