Nieuwe maischketel, met roerwerk (klein filmpje erbij)

Gestart door Peterrr, 30-04-2016 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvdhiele

De nieuwe maischketel staat ook in bestelling. Peter, welke lengte filterheks heb jij gebruikt?
Ik ben van plan deze rond te maken, langs de rand van de ketel. Dus niet als "vlindermodel".

Volgende week zaterdag wil ik gaan brouwen met de nieuwe opstelling.

Ik heb er nu al zin in!

Peterrr

Hoi,
Ik heb de 1 meter versie.
Hij valt misschien in te korten.
De uiteinden zijn los in het t-stuk gedraaid.

( Net zo'n ketel als de mijne ?) Gefeliciteerd!

Grt Peter

mvdhiele

Citaat van: Peterrr op 29-05-2016  11:34 uHoi,
Ik heb de 1 meter versie.
Hij valt misschien in te korten.
De uiteinden zijn los in het t-stuk gedraaid.

( Net zo'n ketel als de mijne ?) Gefeliciteerd!

Grt Peter

Hoi Peter!

Ik heb ook de Bielmeier 411200 gekocht, ik was al langere tijd op zoek naar een ketel waarboj de temperatuur makkelijk is in te stellen, zonder teveel gedoe. Samen met het mooie roerwerk maakt dit het brouwen een stuk makkelijker!

Bedankt voor je tips!


Gr, Miguel.

j.heesters3

Citaat van: mvdhiele op 29-05-2016  12:15 uHoi Peter!

Ik heb ook de Bielmeier 411200 gekocht, ik was al langere tijd op zoek naar een ketel waarboj de temperatuur makkelijk is in te stellen, zonder teveel gedoe. Samen met het mooie roerwerk maakt dit het brouwen een stuk makkelijker!

Bedankt voor je tips!


Gr, Miguel.

Ik heb een ketel van Weck. 1800 watt. Met de isolerende mantel  en de klep van het roerwerk, die ik dicht kan doen, kan k de temperatuur goed regelen en hoef ik nauwelijks bij te sturen. Een isolerende mantel is makelijk zelf te maken.

Jos

mvdhiele

Citaat van: j.heesters3 op 29-05-2016  20:07 uIk heb een ketel van Weck. 1800 watt. Met de isolerende mantel  en de klep van het roerwerk, die ik dicht kan doen, kan k de temperatuur goed regelen en hoef ik nauwelijks bij te sturen. Een isolerende mantel is makelijk zelf te maken.

Jos

Ik had een mantel rond mijn "oude" ketel zitten, alleen schiet de temperatuur nog wel eens behoorlijk door, de oude ketel heeft een draaiknop om de temperatuur te regelen.

Gr, Miguel.

Peterrr

Ben benieuwd hoe je de nieuwe ketel gaat vinden,  ik vond het wel relaxt.
Volgende week ga ik weer brouwen en met voor de laatste keer er een aparte temperatuur meter erbij.
Dan zien  of hij zich ( nog steeds ) goed aan de temperaturen houdt.

( Probeer het eerst even met water toen schoot hij 2 graden door met maischen niet )

Grt Peter

mvdhiele

Citaat van: Peterrr op 29-05-2016  22:11 uBen benieuwd hoe je de nieuwe ketel gaat vinden,  ik vond het wel relaxt.
Volgende week ga ik weer brouwen en met voor de laatste keer er een aparte temperatuur meter erbij.
Dan zien  of hij zich ( nog steeds ) goed aan de temperaturen houdt.

( Probeer het eerst even met water toen schoot hij 2 graden door met maischen niet )

Grt Peter

Vandaag de nieuwe ketel binnen gekregen! Ziet er goed uit!
Morgen nog even een verloopstukje halen bij de bouwmarkt om de filterheks op de kraan aan te sluiten.

Ook heb ik gelijk maar een RVS kogelkraan besteld, en een bijbehorend t-stuk, waarop ik de filterheks kan aansluiten én de kogelkraan. Morgen testen met water, zaterdag het echte werk.

Grt,  Miguel.

Peterrr

Hoi, Miguel

Ik hoop dat het nu net zo relaxed gaat als nu bij mij...
Ben benieuwd! En succes!

 :biersmile:

Grt Peter

mvdhiele

Hoi Peter,

Op zich ging het brouwen erg relaxed, de nieuwe maischketel werkt prima, temperatuur wijkt inderdaad zo'n 2 graden af (gemeten met een geijkte thermometer). Als je hier rekening mee houdt, is het prima te doen.

Ook het roerwerk beviel prima, 6 kg mout roert hij moeiteloos rond. Het filteren is een feest, ik had na 3x aftappen ontzettend heldere wort. Wel had ik wat resten aangekoekte mout, onder de filterheks. Ik had de filterheks in "vlindermodel" gelegd, wellicht knip ik er toch een stuk af, en leg ik de filterheks in de ronding van de ketel.

Alleen had ik een 4 staps maischschema, 62 ºC, 66 ºC, 73 ºC en 78 ºC., het duurde nogal even voordat ik aan de laatste maischstap toe was.
Ik ben om 7.00 uur 's morgens begonnen, met eindschoonmaak was ik dit keer pas om 16:45 uur klaar.

Of (als ik eerder klaar wil zijn met brouwen, zou ik kunnen kiezen voor een éénstaps maischschema).

In de tussentijd heb ik wel mijn oog laten vallen op een Grainfather, dat lijkt me ook een prachtig apparaat, als ik dit ding een paar dagen eerder in werking had gezien, had ik de investering in de nieuwe maischketel en roerwerk niet gedaan.

Ik ga toch wel voor zo'n ding sparen denk ik, ik moet dan wel een groot deel inventaris uit mijn huidige brouwerij verkopen.

Het probleem bij mij is de ruimte, ik brouw het liefst buiten (als het weer het toelaat), en zo'n Grainfather kun je overal neerzetten.

Groet,

Miguel.

Peterrr

Hoi,
Ik had gister ook een 4 stapsmaisch, de 78 graden laat ik altijd achterwege.
Was om 08:30 begonnen (schroot altijd een dag eerder) en om 14:30 klaar.
En begin met heet water uit de comb ketel zit dan direct op 55 graden.
Ik win tijd door tijdens het filteren de brouwketel zodra er een bodempje wort in zit aan te zetten.
Als hij dan bijna vol is zit hij al op de 90 graden meestal.
Schep het schuim af, en ga op mijn gemak de maisch ketel en zo schoonmaken, en het vat ontsmetten e.d

Ik begrijp dat je naar een Grainfather kijkt , heb ik ook gedaan en heb een brouw meegemaakt.
Ik vond het allemaal wat "prutsen"  met pijpjes en slangen en ook het formaat vond ik niet makkelijk voor bij mij ( keuken).
En de Speidel vond ik wel mooi maar voor een hobby wat ik eens in de 2 maanden beoefen te duur.
Het enige wat ik zou missen is het korf gedeelte (maar ik roer liever).

Over het aanbranden van de mout ik stort met draaiende motor, en heb er geen last van :weetniet:

Grt Peter

j.heesters3

Citaat van: mvdhiele op 29-05-2016  20:11 uIk had een mantel rond mijn "oude" ketel zitten, alleen schiet de temperatuur nog wel eens behoorlijk door, de oude ketel heeft een draaiknop om de temperatuur te regelen.

Gr, Miguel.

Miguel

Ik lees de temperatuur af op mijn temperatuurmeter die met de sensor in de ketel hangt. Als de temperatuur 1 graad onder de maischtemperatuur is draai ik aan de thermostaatknop. Net voldoende om een paar tienden van een graad te gaan klimmen. Door het roerwerk is er geen kans op aanbranden en zie ik binnen een paar seconden de temperatuur oplopen. En dan stoppen voor de temperatuur weer op peil is. De temperattur schiet dan nog ff door, wat expirimenteren en je weet het zo. Super makkelijk.

Jos

mvdhiele

Jos,

Ik begrijp het. Alleen is mijn maischketel met draaiknop nu definitief verleden tijd.
Nu ga ik te werk met een digitale maischketel.

Nog even een vraag: hoe ligt bij jou de filterheks in de maischketel? Rond of in "vlindermodel"?

Misschien kort ik de filterheks binnenkort in.

Groet,

Miguel.

j.heesters3

Citaat van: mvdhiele op 05-06-2016  22:53 uJos,

Ik begrijp het. Alleen is mijn maischketel met draaiknop nu definitief verleden tijd.
Nu ga ik te werk met een digitale maischketel.

Nog even een vraag: hoe ligt bij jou de filterheks in de maischketel? Rond of in "vlindermodel"?

Misschien kort ik de filterheks binnenkort in.

Groet,

Miguel.

Miguel

Ik gebruik geen filterheks. Ik heb zelf een hevelfilter gemaakt. Dat gebruik ik om alles in de kookketel te laten lopen. Die stook ik op gas. Heeft wat meer vermogen dan mijn elektrische ketel. Na het koken gebruik ik ook een zelf gemaakt hopfilter.

Groeten

Jos

Goei Spul

Oud topic, maar een vraag over een motor voor een roerwerk. Ik weet dat een vaak gebruikte motor een ruitenwissermotor is. Weet iemand of onderstaande ook geschikt zal zijn qua kracht?

#Aliexpress € 13,58 | 60 mm gear motor 12 V DC 50 RPM Excentrische as DFGB60RH107i met 555 motor
https://a.aliexpress.com/_UnvYb

Jeltuh

Dat zou prima kunnen, 50 rpm is wel langzaam maar afhankelijk van je roerwerk kan het prima werken.

Goei Spul

Het is voor een maisch van ongeveer 50 liter. Het roerwerk is zoals de foto.


Zou die motor dat trekken?

Jeltuh

Gezien de vertragingkast die er tussen zit moet dat lukken.

Goei Spul


Sander van Dijk

Citaat van: Goei Spul op 05-02-2020  12:05 uBedankt voor je reacties!


Heb je deze motor van Aliexpress al gebruikt? Hoe bevalt tie?


Groet,


Sander

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.