Blondje

Gestart door marc0871, 29-04-2016 23:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marc0871

Vorige week mijn eerste blondje gemaakt.

2kg pilsmout,
2 kg ale mout,
250 g Munich dark,
250 g tarwemout.

Die heb ik ingemaischt met 15 liter water.

Maishschema;

55 ºC, 10 minuten,
65 ºC, 60 minuten,
72 ºC, 10 minuten,
78 ºC,  5 minuten.

Na het maishen heb ik gespoeld met nog zo'n 12 liter water.

Toen ik stopte met opvangen, bleek dat ik net iets onder de 20 liter wort had. Deze had een SG van 1.055. 
Omdat ik zo'n 20 liter over wilde houden, heb ik er nog een paar liter water bijgegooid en ben gaan koken.
Toen ik het wort eindelijk aan de kook had (duurt even, op een gasfornuis), heb ik 30 gram Citra toegevoegd. Dit heeft een uur meegekookt.
Op 10 minuten heb ik er de aromahop ingedaan. Ook weer Citra. Nu 40 gram.
Tijdens het koken heeft het deksel op de pan gelegen en het gas half.

Na het koken had ik een probleem; Hoe koel je 20 liter bier zonder koeler?
De spoelbak was niet groot genoeg voor een 25 liter pan met een kraan eraan.
Uiteindelijk heb ik het bier in de gistemmer laten lopen en heb de emmer buiten gezet, met een prop watten met Oxi in het gat voor het waterslot.
Toch maar een spiraalkoeler gaan prutsen, voordat ik weer ga brouwen.

Het begin SG was 1.052, dus ik zal best iets meer dan 20 liter over hebben gehouden.

Na een nachtje buiten, was het bier koud genoeg om de gist er aan toe te voegen.
Dit was de Wyeast 1098 British Ale.
De smackpack had ik de vorige dag al geactiveerd en na een paar uur maar in de koelkast gelegd. Stond al lekker bol.

Nadat ik het bier een halve minuut flink had 'opgeschud' met een garde, heb ik de smackpack ontsmet en nog eens flink geschud, waarna ik deze met een, eveneens ontsmette, schaar heb open geknipt en bij het bier gedaan.

's Avonds had ik een enkel blubje in het waterslot.
De volgende dag ging deze als een razende tekeer.
Dat heeft hij 2 dagen volgehouden, waarna het in een paar uur tijd van elke 10 seconden een blub naar helemaal niks meer ging.

Ondertussen staat het een week, waarin het waterslot de laatste 4 dagen geen enkele activiteit meer vertoonde.

Vanavond heb ik maar eens een monster genomen; SG 1.010.
Uiteraard ook geproefd; Een licht bittertje en hop die op een prettige manier 'hallo' zegt. Fris citroenig.

Al met al ongeveer waar ik op gehoopt had en eigenlijk boven verwachting.
En dan moet er nog koolzuur in komen en wat tijd overheen.
Ik denk zomaar dat ik hem lekker ga vinden.

SanderH

Mooi geslaagde proefbrouwsel dus!

Gefeliciteerd! De meeste eerste brouwsel verlopen helaas vaak veel minder succesvol.

marc0871

Citaat van: SanderH op 30-04-2016  17:59 uMooi geslaagde proefbrouwsel dus!

Gefeliciteerd! De meeste eerste brouwsel verlopen helaas vaak veel minder succesvol.

De eerste ging een stukje minder soepel ::) ;D
Daar is toch nog wat drinkbaars uitgekomen, maar niet echt zoals ik verwachtte.
Maar ik heb ervan geleerd en dat was toen het belangrijkste.
Daarom ging deze ook een stuk beter.

Nu die koeler nog ::)

marc0871

1 mei 3 kratten flesjes schoongemaakt, het bier overgeheveld en suiker toegevoegd; ~6 gram/l.
Uiteindelijk heb ik 2 1/2 krat kunnen vullen.

Ondertussen het eerste flesje alweer opengemaakt ter lering ende vermaak.
Er komt al lekker koolzuur in en er blijft al een begin van een schuimkraag op staan.
Er zit iets van een off-smaakje aan, die ik ergens toeschrijf aan oxidatie (klein beetje als oud/verschraald bier. kan dat kloppen?). Deze verdwijnt al vrij snel naar de achtergrond, als de hopsmaak op komt zetten.

Verder lekker doordrinkbaar met een iets waterige body. Niet echt een vol mondgevoel.
Licht bittertje, met daarna een zoetje met die lichte off-smaak. Daarna neemt de hop de smaak over.

Al met al best te drinken en ik moet me inhouden om er niet nog eentje open te maken.

Eric v B

Citaat van: marc0871 op 05-05-2016  15:51 u1 mei 3 kratten flesjes schoongemaakt, het bier overgeheveld en suiker toegevoegd; ~6 gram/l.
Uiteindelijk heb ik 2 1/2 krat kunnen vullen.

Ondertussen het eerste flesje alweer opengemaakt ter lering ende vermaak.
Er komt al lekker koolzuur in en er blijft al een begin van een schuimkraag op staan.
Er zit iets van een off-smaakje aan, die ik ergens toeschrijf aan oxidatie (klein beetje als oud/verschraald bier. kan dat kloppen?). Deze verdwijnt al vrij snel naar de achtergrond, als de hopsmaak op komt zetten.

Verder lekker doordrinkbaar met een iets waterige body. Niet echt een vol mondgevoel.
Licht bittertje, met daarna een zoetje met die lichte off-smaak. Daarna neemt de hop de smaak over.

Al met al best te drinken en ik moet me inhouden om er niet nog eentje open te maken.
Geduld, geduld, geduld!  :geduld: Smaak wordt meestal beter als het een paar weken op de fles zit en er voldoende koolzuur op zit.

marc0871

Ik weet het.
Maar het is zo moeilijk als iets lekker is :-\

marc0871

Okay. geduld heb ik dus niet.
Hij is op :-[

Ik moet echt een voorraadje gaan aanleggen, want op deze manier heb ik elke keer het bier op, voordat ik weer een nieuw brouwsel heb.
En deze verdient het om een paar weken te wachten.

Wat was die laatste lekker.
Het boterzachte bittertje kan eigenlijk niet op tegen het zoete van de mout, die, samen met de hop, een zoethout/droppige, iets kruidige nasmaak geeft.
Het waterige was er wel zo'n beetje uit en de off-smaak nergens meer te bekennen.
De kleur was een mooie amber, met een tweeschijn Wat ik dan weer toewijd aan het koelen.

Voor de volgende keer denk ik dat ik alleen de hop iets verhoog. Zowel de bitter als de aroma. 10 gram elk een raar idee? Misschien alleen de bitter?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.