Ringwood Blonde in nieuwe RIMS

Gestart door abroeders, 22-04-2016 14:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

abroeders

Om mijn nieuwe 'éénpans' brouwketel (RIMS in Weckketel) te proberen, brouwzaalrendement te bepalen en voor het eerst wat brouwzouten toe te voegen had ik de noodzaak voor een smakelijk en uiterst simpel recept. Ik heb er dus het recept van mijn allereerste volmoutbrouwsel, uit het boek van Adrie Otte, er maar weer bijgepakt. Morgen ga ik dit brouwen en zal foto's van het proces toevoegen en mijn bevindingen erbij posten.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk160423
Naam receptRingwood Blondje
Brouwdatum23-04-2016
BiertypeLichte Blonde
Volume21,0
Begin SG1,050 SG
Eind SG1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad70,0%
Alcoholgehalte4,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)27 IBU
Brouwzaalrendement75,5 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Prinsenbeek1,20 gCaCl22,40 gCaSO46,30 mlMelkzuur9,88 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
108 mg/l6 mg/l15 mg/l245 mg/l34 mg/l69 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,849 kgPilsmoutDingemans3 EBC82,4 %
0,825 kgMünchenermoutDingemans15 EBC17,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.30 min.4,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.4,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.1 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,0 gBrewers Goldbellen8,0%70 min.18,3 IBU
16,0 gHallertau Hersbrucker bellen2,5%70 min.5,7 IBU
42,0 gHallertau Hersbrucker bellen2,5%10 min.3,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterWyeast 1187 Ringwood Ale (1187)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad60,0%
Temp. nagisting24,0 °C
Start lagering08-05-2016
Temp. lagering1,0 °C


abroeders

Na de voorbereiding gisterenavond (alles klaarzetten, mouten afwegen) vanochtend om 6:30 de ketel aangezet om op te warmen en ondertussen de mout klam geschroot.

abroeders

Toen de ketel op temperatuur was, de geschrootte mout gestort.
Hierbovenop een spatdeksel welke ik bij de makro had gekocht. Met een siliconenslang eromheen geschoven past hij mooi in de binnenpan en sluit netjes bij de zijkanten aan.

Tjardo

Je bent vroeg begonnen zeg... Heb je die siliconenslang simpelweg op maat geknipt, opengesneden en de uiteinden aan elkaar gesmolten? Veel plezier met je nieuwe brouwinstallatie!  :brouwen:

abroeders

Vervolgens de slang erin gelegd en begonnen met rondpompen. Het beslag loopt vlot door, alleen mijn knietje voor het whirlpooleffect klettert nogal.


Dus het knietje eraf en het slangetje bovenop het spatdeksel gelegd.



Nog nooit zo'n helder wort gehad! Tot nu toe content [emoji3]

abroeders

Citaat van: Tjardo op 23-04-2016  07:42 uJe bent vroeg begonnen zeg... Heb je die siliconenslang simpelweg op maat geknipt, opengesneden en de uiteinden aan elkaar gesmolten? Veel plezier met je nieuwe brouwinstallatie!  :brouwen:
Uiteinden van de slang zijn gewoon los. Het spatdeksel klemt zo heel lichtjes langs de rand van de binnenpan.

abroeders

Zo'n helder wort dat ik dacht dat mijn water niet door het maischbed loopt. Na 30 minuten beta amylase toch even de refractometer erbij en toch al 13 brix.

Geen aanleiding tot zorgen dus, gewoon wort zo helder als water en naar mijn idee met de versuikering prima op schema.

abroeders


abroeders

Spoelwater opwarmen.. Bijna klaar met maischen

abroeders

Einde alfa amylase; 15,8 brix. Zonder roeren een maischrendement van 95%

abroeders

Na een ongelukje, moeders de vrouw lag gelukkig nog op bed, anders was het huis te klein geweest.

De binnenpan gleed uit mijn handen en plons!! [emoji20] #%$#%

Afijn, toch eerst maar alles schoongemaakt en nu met hulp van de kinderen toch de binnenpan in spoelopstelling gekregen.
Wel de nodige liters wort verloren!



Bij deze is het duidelijk. Er MOET een hijsopstelling komen

bjorri

Of de opstelling iets lager zetten natuurlijk.

abroeders

Citaat van: bjorri op 23-04-2016  09:28 uOf de opstelling iets lager zetten natuurlijk.
Spoelen was geen probleem, maar de pan uit mijn handen laten glippen wel. Afijn de schade is weer hersteld! [emoji3]

abroeders

Valt mij op dat er enorm veel eiwitten op het wort drijven. Dit heb ik nog nooit eerder zo extreem gehad.

Een volle ketel duurde best een flinke tijd tot ik een rollende kook had. Hierna het ikea spatdeksel op de bodem gelegd zodat de hop kan zwemmen


abroeders

Mooie rollende kook. Hoeft zo van mij geen vermogensreductie tussen.


Het Ikea spatdeksel op de bodem blijft niet goed liggen tijdens de kook. Was hier al bang voor. Ik had dit geprobeerd om mijn hopbellen los rond te kunnen laten zwemmen. Toch maar een hopspider gaan maken voor de volgende keer.

abroeders

Koelen ging prima totdat de hopdeeltjes welke ontsnapten aan het spatdeksel onderin de ketel de pomp verstopten.


Verdergekoeld tot 19 graden zonder pomp en het wort afgeheveld naar mijn gistvat.
Gistvat staat bij 19 graden in de koelkast.

Nu de ketel schoonmaken en kijken of ik de pomp kan ontstoppen.

Conclusie:

* Maischen werkt uitstekend. Het filter onderin werkt fenomenaal! Het spatdeksel bovenop ook.
* Spoelen, er MOET een hijsconstructie komen zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren
* verwarmen tot kook duurt een tijdje. Gelukkig heb ik 2000Watt aan vermogen, 1800Watt met de ketel nokkie vol zou echt te weinig zijn. Als het eenmaal kookt blijf ik een mooi rollende kook houden
* Hop, hiervoor ga ik een hopspider maken. Hop los in de ketel is een recept voor problemen.
* Dompelkoeler icm rondpompen koelt snel.

Ben er tevreden mee... Voor de volgende keer bovenstaande aandachtpuntjes meenemen. [emoji1303][emoji3]

Eric v B

Totdat de hopspider klaar is, mag je ook je ook hopzakjes gebruiken.

abroeders

Citaat van: Eric v B op 23-04-2016  14:07 uTotdat de hopspider klaar is, mag je ook je ook hopzakjes gebruiken.
Nee, wil niet meer terug, was blij dat ik met de hopzakjes gestopt was. Naar mijn gevoel is de extractie van de hoppen met hopzakjes stukken minder. De laatste tijd dat ik nog met mijn losse pan brouwde liet ik de hop los in mijn wort zwemmen en hield veel meer aroma hiervan over.

Ik ga gewoon zo'n monofilament zak van 300 micron bestellen. Deze zijn ook niet zo duur.

Battum80

Ik ben blij dat je nieuwe ketel naar wens. Waarom niet zoiets voor de hop?

abroeders

Citaat van: Battum80 op 23-04-2016  20:04 uIk ben blij dat je nieuwe ketel naar wens. Waarom niet zoiets voor de hop?
Wel wat duurder maar dan ook een mega chique oplossing. Ik ga er nog een nachtje over slapen. Bedankt voor de tip.

Ps. Sta nog steeds versteld van de helderheid van het wort na het maischen. Was het bij jou ook zo helder?

Dit is ook mijn eerste keer met wat calciumchloride en wat gips. Ben benieuwd naar de smaak over een paar weekjes.

beermenke

Ik heb aan mijn buitenpan een vaste kolom gemaakt en ik til de binnenpan op en kan die binnenpan op diverse hoogtes aan de kolom ophangen en laten uitlekken
Werkt prima en veilig. Geheel elektrische rims


abroeders

Citaat van: beermenke op 23-04-2016  21:16 uIk heb aan mijn buitenpan een vaste kolom gemaakt en ik til de binnenpan op en kan die binnenpan op diverse hoogtes aan de kolom ophangen en laten uitlekken
Werkt prima en veilig. Geheel elektrische rims
Heb je hier een foto van beermenke?

Battum80

Citaat van: abroeders op 23-04-2016  20:36 uPs. Sta nog steeds versteld van de helderheid van het wort na het maischen. Was het bij jou ook zo helder?

Ik heb een witbier gebrouwen, dus die was niet helder. Bij de 2e sloeg het filter dicht, dus die ook  niet. Ik heb dezelfde filterbodem als jou besteld.

De smaak van mijn bieren is merkbaar verbeterd nu ik brouwzouten gebruik.

beermenke


mbroek

Mooi dat deze ketel met binnenpan goed werkt. Je hebt mij er in ieder geval van overtuigd om zo de binnenpan te maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.