hoeveel liter in een 30 liter fust

Gestart door opnieuw beginnen, 08-10-2005 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

opnieuw beginnen

Geachte medebrouwers,

binnenkort ga ik bezig met het ontwerpen en bouwen van een eigen HERMS, maar ik heb geen flauw idee hoeveel liter ik kan brouwen met de 30 liter bierfusten die ik heb.

help?!?! :pan:

Hans (Lagos)

Ik ben er ook een aan het bouwen en het hang dus volgens mij van van je kookketel af ivm het overkoken, 70% vd inhoud heb ik begrepen  dus dat wor(d)t dan 21 liter

klopt dat brouwmeesters?

ik ga 60 liter fusten en een 100 liter rvs kookvat gebruiken, kan ik misschien nog eens 70 liter brouwen als ik de fusten warm genoeg kan stoken.

Gr. Hans

opnieuw beginnen

hartstikke bedankt,

aan twintig liter heb ik eerst zat.
 :beersmiley:

MO

wel eens gehoord van High gravity? Dik inmaischen, flink inkoken en dan verdunnen net voor de vergisting. Of wil je ook in de 30 L fusten vergisten? Dat is 25 L toch wel het maximum. Als je een groter gistvat aanschaft, zou je ook 40 L bier kunnen brouwen.

Hans (Lagos)

@Mo,

Ik heb daar over gelezen maar begreep toen niet goed wat er bedoeld werd

Dus met mijn 60 liter fusten en een 100 liter rvs kookvat kan ik eventueel nog eens een behoorlijke partij brouwen.  :proost:
Is er een formule om een recept in high gravity om te rekenen of maar gewoon met Promash stoeien en zien hoeveel er in de maisketel gaat maar is het bostel niet aan een maximale dikte onderworpen?

Gr. Hans

MO

veel dikker inmaischen dan 1:2 lijkt met niet verstandig. verder is het gewoon een kwestie van rekenen.

Jacques

Hoi Martin,

Dat is toevallig. Vandaag heb ik een artikel geschreven voor De Roertok naar aanleiding van een verslag van een lezing over High Gravity Brewing (HGB). De lezing was gegeven door Prof Stewart uit Edinburgh en het verslag was te lezen in Brauwelt 31-32/05.

In het verslag werd aangegeven dat aan HGB naast een economisch voordeel ook een aantal belangrijke brouwtechnische nadelen kent. De voornaamste nadelen zijn lager brouwzaalrendement, noodzaak goed gistmanagement, verminderde schuimhoudbaarheid en een veel hoger estergehalte van het uiteindelijke bier.
Deze nadelen krijg je als je het bier na de vergisting verdunt. Doe je dat voor de vergisting dan heb je alleen te maken met een een lager rendement. Dat verdunnen moet met ontgast water om oxidatie zo veel mogelijk te beperken!

Meer kun je lezen in het eerst volgende nummer van het clubblad van De Roerstok.

Drents Hopbier

Citaat van: jacbier op 13-10-2005  18:38 uDeze nadelen krijg je als je het bier na de vergisting verdunt. Doe je dat voor de vergisting dan heb je alleen te maken met een een lager rendement. Dat verdunnen moet met ontgast water om oxidatie zo veel mogelijk te beperken!
Jacques, dit (ontgast water) klopt natuurlijk alleen voor verdunnen na vergisting.

Hans Hans

Jacques

Hoi Hans,

Ja dat klopt. Ik verdun mijn wort ook wel eens met water maar doe dat altijd voor het koken. Op die wijze verdrijf je heel snel het in het water opgeloste zuurstof. Een hete vloeistof kan immers minder zuurstof bevatten dan een koude.



De volgende stap voor de gevorderde brouwer: voorkom oxidatie en je bier wordt beter en smaakstabieler.

Herman

Citaat van: jacbier op 13-10-2005  21:07 uJa dat klopt. Ik verdun mijn wort ook wel eens met water maar doe dat altijd voor het koken. Op die wijze verdrijf je heel snel het in het water opgeloste zuurstof. Een hete vloeistof kan immers minder zuurstof bevatten dan een koude.
Ik vat je antwoord niet helemaal: het lijkt er op alsof je iets tegen hebt op zuurstof in het jongbier, daar lijkt me niks mis mee? Ergo als je HG brouwt en je hebt gekoeld na het koken, dan kun je dus zonder problemen gewoon water, dus niet ontgast, gebruiken. Dit doe ik zelf net voor/tijdens de hoofdgisting. Na de hoofdgisting voeg ik enkel gekookt en afgekoeld water toe aan bier.

Dat jij je water mee laat koken lijkt me overbodig. Dat is ook niet echt HG brouwen?

Jacques

Hoi Herman,

Als je het water toevoegt vlak voor het bottelen en je doet een hergisting op de fles is daar inderdaad niet zo veel mis mee. Iets anders wordt het als je het jongbier aanlengt na de hoofdvergisting voor de lagering. De extra zuurstof kan dan gaan zorgen voor een extra vorming van diacetyl en een lichte oxidatie van het jongbier.

Persoonlijk ervaar is bieren die zijn aangelengd met water na het koken altijd als wat waterig en minder moutig. Hoe dat precies komt weet ik niet.

Overigens brouw ik eigenlijk nooit echt HG. Daar heb ik geen enkele reden voor, mijn maisch-/kookketel is aan de zeer royale kant voor de hoeveelheden die ik tegenwoordig brouw.

Edgar

Ik heb enkele malen (voor Pils en witbier) aan 'High Gravity Boiling' gedaan, wat precies volgens MO's eerste suggestie is: verdunnen vlak voor het vergisten. Je hebt dan niet de problemen van het vergisten van een zeer zwaar wort (esters, gistconditie), en ik heb nooit iets van waterigheid kunnen vaststellen. Beide zijn natuurlijk wel lichte, dorstlessende bieren. Ik vind het een verassend goed werkende methode. Zowel voor Pils als witbier. Afgekeken van de Plzen van 't IJ, om eerlijk te zijn.

Enige nadelen zijn wat mij betreft de dikke maisch en de (bij Pils) grote hoeveelheid hop in de ketel. Een stevige bitterhop als basis voor de hopstorting is dus een must.

Jacques

Hoi Edgar,

Die methode heb ik in het verleden ook wel eens gevolgd maar vond dus dat deze een waterige indruk gaven. In een dik beslag vinden toch iets andere omzettingen plaats dan in een dun beslag. Dat heeft te maken met de mate waarin de enzymen kunnen functioneren.
Maischschema's zullen aangepast moeten worden afhankelijk of je heel dik of juist dun maischt (zoals ik nu doe).
Bij een dik beslag zijn langere tijden nodig als bij een dun beslag.

Door te verdunnen voor de vergisting heb je inderdaad de door Prof. Stewart genoemde nadelen niet. Je brengt een klein beetje extra zuustof in het wort vlak voor de vergisting en dat is het enige moment waarop zuurstof bij het beslag/wort/bier moag. Zuurstofopname gedurende elk ander moment moet worden voorkomen.

Edgar

Misschien, als dat verleden een wat langer geleden verleden is, zou het kunnen dat de mout van tegenwoordig beter presteert in een dikkere maisch? Het duurt wel langer, maar niet veel langer is mijn ervaring. Nog eens proberen?

Morgen kan je mijn HGB vlierwit proeven als je wilt.

Jacques

Ik denk er over om binnenkort een experimentje uit te voeren op kliene schaal. Kost wel een middag maar het kan heel verhelderend werken.
Ik wil 1 kg mout verdelen in 1/3 kg en 2/3 kg en daar vervolgens geconditioneerde mini beslagjes mee maken met 2 liter water. Met behulp van jodium wil ik vervolgens na 20 minuten elke minuut een testje doen.
Nadat het belag joodnormaal is zal ik het SG bepalen met mijn refectometer. Dat zal ik nogmaals doen nadat het maischproces (75 min. 65 graden C) geheel beëindigd is.
Eens kijken wat het resultaat is.

Nog mooier zou het zijn als meerdere hobbybrouwers bereid zijn een dergelijk experimentje uit te voeren.

Experimenteer en leer.

Herman

Bedoel je 2 liter totaal of 1/3kg in 2l en 2/3 kg in 2l? Oftewel 6l/kg en 3l/kg?

Bruyn

Hoi Jacques ( en andere brouwers),

ik las in dit onderwerp :

Citaat van: jacbier op 13-10-2005  18:38 uMeer kun je lezen in het eerst volgende nummer van het clubblad van De Roerstok.

Kunnen we dit clubblad in België ook krijgen ? Zoja, hoe en waar ?

Greetz,

Bruyn :pan:

Jacques

Citaat van: Herman op 14-10-2005  11:59 uBedoel je 2 liter totaal of 1/3kg in 2l en 2/3 kg in 2l? Oftewel 6l/kg en 3l/kg?

Ik bedoel 1/3 kg op 2 liter water (zou volgens ProMash een begin SG moeten geven van ongeveer 1043)
en 2/3 kg op 2 iter water (zou volgens ProMash een begin SG moeten geven van ongeveer 1087)

Bij een kleinere hoeveeheid wordt het resultaat onbetrouwbaarder.

Citaat van: Bruyn op 14-10-2005  15:08 uKunnen we dit clubblad in België ook krijgen ? Zoja, hoe en waar ?

Ja, neem gewoon even contact op met De Roerstok.

Jacques

Vandaag heb ik een experiment uitgevoerd.

Voor een verslag zie hier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.