Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Verbeteren Brouwinstalatie van Klarstein RVS elektrische ketel  (gelezen 25334 keer)

Offline Erik Z

• Vol lid
  • Land: fr
  • Waar ik woon maakt men beter wijn dan bier
Re: Verbeteren Brouwinstalatie van Klarstein RVS elektrische ketel
« Reactie #50 Gepost op: 12-04-2016 10:54 u »
Aan de pomp valt inderdaad niets te regelen. Ik zal moeten testen hoeveel de overshoot is, als dit teveel is, is de STC-1000+ inderdaad geen oplossing.

Roer je wel eens tijdens het maischen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline abroeders

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 12-04-2016 12:41 u »
Aan de pomp valt inderdaad niets te regelen. Ik zal moeten testen hoeveel de overshoot is, als dit teveel is, is de STC-1000+ inderdaad geen oplossing.

Roer je wel eens tijdens het maischen?
Wat bjorrie hierboven schrijft kan natuurlijk ook, maar is feitelijk hetzelfde als wat een pid automatisch doet. Het vermogen terugregelen tegen de tijd dat de temperatuur in de buurt komt van je ingestelde waarde. Wat wel fijn is aan de regeling van bjorrie is dat je tijdens het koken je vermogen kan regelen.

Roeren doe ik nu nog wel, heb nog niet met mijn nieuwe ketel gebrouwen. Nu maisch ik in een 33 liter pan op een 2,5 kW kookplaatje met pid regelaar. Voeler zit halverwege de maisch en moet nu dus, zeker tijdens het opwarmen blijven roeren.

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #52 Gepost op: 12-04-2016 13:22 u »
Aan de pomp valt inderdaad niets te regelen.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik gebruik deze dimmer om het vermogen van de pomp te regelen. Zo dan je voorkomen dat je filterbed dicht slaat en/of de ruimte onder de moutpijp droog komt te staan.

http://www.ebay.com/itm/PWM-DC-Motor-Speed-Control-Pulse-Width-Modulator-Switch-Controller-10A-6V-12-24V-/261682982024?hash=item3ced856c88

Offline Erik Z

• Vol lid
« Reactie #53 Gepost op: 12-04-2016 13:46 u »
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik gebruik deze dimmer om het vermogen van de pomp te regelen. Zo dan je voorkomen dat je filterbed dicht slaat en/of de ruimte onder de moutpijp droog komt te staan.

Ik ben het helemaal met je eens dat een dimmer nodig is, maar dat doe je niet automatisch aangestuurd lijkt mij.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 12-04-2016 13:56 u »
Nee inderdaad, je hebt gelijk. Al zou het niet gek zijn als de pomp automatisch een bepaald niveau in de buitenpan vasthoud. Maar dat voegt niet veel toe.

Offline Erik Z

• Vol lid
« Reactie #55 Gepost op: 12-04-2016 15:08 u »
Ik brouw nu in een 25 L Clatronic ketel met een (externe) PID en dat bevalt prima. Ik wacht al heel lang op het perfecte apparaat (dat niet duur is). Ik ben nu heel enthousiast geworden door wat er nu mogelijk is met een elektrische ketel. Het neemt ook zo weinig plaats in en er zijn weinig kabels en slangen voor nodig. Dit gaat 'm zeker worden. Ik ben jullie zeer dankbaar. Nu alleen nog kiezen hoe en wat...

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #56 Gepost op: 12-04-2016 15:56 u »

http://www.ebay.com/itm/PWM-DC-Motor-Speed-Control-Pulse-Width-Modulator-Switch-Controller-10A-6V-12-24V-/261682982024?hash=item3ced856c88

Die heb ik ook in gebruik gehad maar mijn solarpomp ging stuk. Geen idee of er een oorzakelijk verband was.

Nu een 2e hands iwakipomp. Ja, die heeft net iets te veel capaciteit maar hij kan toch niet de bodem van de kookketel leegtrekken dus trekt ie wel eens iets lucht (waterdamp?) in het pomphuis en daardoor zakt het debiet voldoende. De pomp knijpen kan ook maar dat geeft weer kans op springende slangen e.d.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 19-04-2016 21:24 u »
Aankomend weekend proberen 22 liter blond 1.055 te brouwen in de nieuwe ketel. Ik ben benieuwd en zie er naar uit!
Ik zal mijn ervaringen met jullie delen.

Offline DJ

• Vol lid
« Reactie #58 Gepost op: 20-04-2016 05:25 u »
Nou ik ben benieuwd naar jouw bevindingen, bij Bat ging al goed, stelletje handige Harry's.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #59 Gepost op: 20-04-2016 09:49 u »
Ik heb afgelopen 16 liter IPA gebrouwen en liep tegen een probleem aan. Het filterbed sloeg dicht. Met wat roeren kwam het wel weer los maar het wort was erg troebel uiteraard. Het rendement was wel in orde. Bij het schoonmaken zag ik dat de filterbodem die ik van een spatdeksel heb gemaakt verstopt is geraakt. Ik ga de volgende keer wat grover schroten en kijken wat er gebeurt. Anders op zoek naar een andere filterbodem.

Offline emiel1

• Vol lid
  • Land: 00
    • North Brews' facebook pagina
« Reactie #60 Gepost op: 20-04-2016 09:55 u »
Ik heb afgelopen 16 liter IPA gebrouwen en liep tegen een probleem aan. Het filterbed sloeg dicht. Met wat roeren kwam het wel weer los maar het wort was erg troebel uiteraard. Het rendement was wel in orde. Bij het schoonmaken zag ik dat de filterbodem die ik van een spatdeksel heb gemaakt verstopt is geraakt. Ik ga de volgende keer wat grover schroten en kijken wat er gebeurt. Anders op zoek naar een andere filterbodem.

Ik denk dat je filterbodem te fijnmazig is. Ik heb toen ik mijn brouwpan bouwde een hoop onderzoek gedaan (met name op dit forum :) ) en aan de hand daarvan heb ik zelf een filterbodem met gaten van 2mm gemaakt en die is nog geen enkele keer dichtgeslagen...

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #61 Gepost op: 20-04-2016 20:58 u »
Over die silicone ringen, ik heb er nog 50 of zo, als je ze nodig hebt stuur me even een PM

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 20-04-2016 22:19 u »
Dat had ik ook met de spatdeksel... Daarom gebruik ik hem nu ook niet meer..

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #63 Gepost op: 20-04-2016 22:30 u »
Ik heb voldoende sleuven in mijn binnenpan gemaakt en nu trekt mijn iwaki10 de buitenpan zeker niet meer leeg. Pompje kan voluit draaien en brengt 6 liter per minuut
Met 1 staps maischschema en 20 liter werkt het perfect

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 21-04-2016 11:32 u »

Wat gebruik je nu?

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #65 Gepost op: 21-04-2016 11:43 u »
Wat gebruik je nu?

Tot nu toe een moutzak in mijn binnenpan maar dat vind ik ook niet zo mooi. Ik heb (idee vanaf dit forum) nu deze besteld.

http://www.aliexpress.com/snapshot/7550928175.html?orderId=74442477180754

Die past heel mooi in een 21 liter Menno pan.

In mijn herms (verkocht) had ik ook zo'n soort plaat en dat werkte altijd goed.

Ik had me de kosten van 2 spatdeksels en een moutzak dus kunnen besparen door direct iets beters te kopen....

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
« Reactie #66 Gepost op: 21-04-2016 15:40 u »
Dat spatdeksel gebruik ik nu om bovenop de maisch te leggen tijdens het spoelen. Werkt goed verdelend en verstoort het filterbed niet.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #67 Gepost op: 21-04-2016 15:49 u »
Beginnen jullie meteen na het storten van de mout met rondpompen of laat je eerst het filterbed een beetje vormen?

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #68 Gepost op: 21-04-2016 16:48 u »
Beginnen jullie meteen na het storten van de mout met rondpompen of laat je eerst het filterbed een beetje vormen?
Hey wat een goed idee. Dat ga ik ook doen
Dat spatdeksel gebruik ik nu om bovenop de maisch te leggen tijdens het spoelen. Werkt goed verdelend en verstoort het filterbed niet.
Ik pomp rond tot het warm genoeg is om te storten. Daarna roer het eerst goed en laat het 5 minuten rusten. Daarna ga ik pas weer pompen.

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #69 Gepost op: 21-04-2016 19:44 u »
Ik begin meteen met rondpompen... Dat vormen komt van zelf wel, en het grover schroten is echt aan te raden. Heb je een schijvenmolentje of een met walsen?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #70 Gepost op: 21-04-2016 19:55 u »
Ik begin meteen met rondpompen... Dat vormen komt van zelf wel, en het grover schroten is echt aan te raden. Heb je een schijvenmolentje of een met walsen?
Dat doe ik ook. De perszijde van de pomp heb ik dan wel geknepen mbv een kogelkraan. Als ik met volledig open kraan pomp, dan slaat mijn filterbed dicht.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #71 Gepost op: 21-04-2016 20:18 u »
Ik begin meteen met rondpompen..  Dat vormen komt van zelf wel,  en het grover schroten is echt aan te raden.  Heb je een schijvenmolentje of een met walsen?

Ik heb een molen met 2 walsen

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 22-04-2016 14:04 u »
Morgen ga ik een simpel recept brouwen en zal mijn bevindingen van het proces in deze draad plaatsen.

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 02-05-2016 21:08 u »
In deze draad kun je het eea terugvinden over de PID regelaar. Het is niet moeilijker dan een STC1000 aansluiten. Echter de inregeling heb je wat meer geduld voor nodig. Eenmaal goed ingeregeld heb je geen overshoots meer met de temperatuurregeling. Let bij inbouwen goed op de beschikbare ruimte onder in de pan. Ik heb bij mijn Steba een klein stukje plastic in het midden moeten wegzagen en de regelaar helemaal rechtsbovenin moeten monteren in het frontpaneel. De huidtoevoer en t-stuk met sensor onderin heb ik afgekeken van de brouwketel van emiel1. Zijn ketel staat hier ook op het forum omschreven.

Ik ben niet zo tevreden met mijn instellingen van de PID... zou je mij jouw instellingen willen vertellen? Gezien we dezelfde opstelling hebben (nu ook met zo'n mooie filterplaat) zou dat dan hetzelfde moeten werken...

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #74 Gepost op: 02-05-2016 21:13 u »
Hoe heb je overigens de handvaten van de binnenpan afgehaald en mooi gemaakt? Ik heb zelf dezelfde pan staan, met een soortgelijk plan voor de handvaten :)

Tags: