Een pastamachine als schrootmolen kan dat?

Gestart door Roy, 07-10-2005 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roy

Beste lezers,

Ik ben een nog beginnende brouwer en vraag me af of een pastamachine niet gebruikt kan worden als schrootmolen. Deze zijn instelbaar en walsen.

Graag jullie reactie
Groeten Roy


Jori

Zou het malen ook met een normale graanmolen kunnen? Of een koffiemolen?
Of zelfs gewoon met een deegroller op een harde ondergrond?

MO


Roy

Beste geintresserde

Extra aanvulling

Uiteindelijke met een dremeltje gleuvel gemaakt in de rollers (om extra grip te krijgen). en het werkt als een tierelier.
(tweedehands via marktplaats was ik voor 10 euro klaar)

Groeten Roy

Johannes

Roy,

Ik ben erg benieuwd, zou je misschien foto's kunnen plaatsen?

groet Johannes

Eduard

Als je foto's plaatst, plaats dan graag ook wat detailfoto's van het geschrootte mout zodat we kunnen zien hoe het wordt.

Groeten uit Oslo

Eduard samenvol

Adrie

Graag! Ik wil in de kerstperiode ook aan een nieuwe schrootmolen werken. Een pastamolen zou wellicht ideaal kunnen zijn.

Roy

Voor de geintresseerde,

Even wat foto's gemaakt. Op beide rollers heb ik met een slijpschijfje van een Dremel, in de lengte van beide rollers een 20 tal sleufjes gefreesd. Daarnaast een opvangbakje en een soort trechter van een kartonen koker gemaakt, wat klustape en voila:
"een Schrootmolentje". Ik denk dat ik in de toekomst er nog wel iets mooiers voor maak, maar het werkt. Zie ook de foto's (ik hoop dat ze duidelijk zijn) Als voorbeeld heb ik ongemout tarwe gebruikt, ik had even niets anders

Groeten Roy






MO: foto's verplaatst naar imageschack.us in verband met beperkte capaciteit op deze site


Koen

Ik kocht eergisteren bij de Lidl een nieuwe pastamolen voor rond de 12 euro. Een mooi ding waar de 2 rollers voor spaghetti en tagliatelle los bij zaten, ik heb dus enkel de vlakke rollers met een zwengel eraan. Bovendien zit de bodemplaat met een paar moertjes vast dus die kan ik zo vervangen door een plank met een gat er in die op een emmer past.

Ik moet nog even dremelen om er sleuven in te maken want gladde rollen 'pakken' de mout inderdaad niet. Ik hoop nu voor een paar euro's een prachtige verstelbare moutmolen te hebben.

Koen


dvelde

Gisteren bij de Aldi de pastamolen gekocht voor € 9,99.

De rollen opgeruwd met een slijpsteentje in de boormachine, trechter erop gebouwd, bodemplaat vervangen door plaat met een gat er in. En resultaat is prima.

Hij is verstelbaar stand 1 tm 7. Standje 6/7 is prima om de mout te pletten. Nu nog een koppelingetje maken zodat hij met de boormachine aangedreven kan worden en ben ik voor 15 euro in het bezit van een mooie schroot molen.

Zodra ik mijn eerste bier gebrouwen heb met geschrote mout uit de aldi pastamolen laat ik dan ook nog even mijn bevindingen horen. Maar tot nog toe ben ik over het resultaat zeer tevreden.

Groeten Dominic.

Johannes


Dit zal m zijn, is het apparaat degelijk? kun je bijna niet verwachten voor dat geld, als ik mijn boormachine hier op aansluit wordt het apparaat waarschijnlijk geplet en blijven de moutkorrels heel. :nut:


Adrie

Heb je al getest? Kun je een foto plaatsen van hoe zo'n opgeruwde rol eruit ziet?

MO

Het lijkt me toch niet handig om telkens 5-10 kg mout te schroten met de hand. Ik geef toch de voorkeur voor een machientje waar de boormachine op kan. Toch is dit wel een goedkope oplossing, zeker als je niet meer dan 20 L bier per keer brouwt.

dvelde

Hallo,

Dat is hem inderdaad,

Eigenlijk is hij gelijk aan de pastamolen van de Lidl, enkele berichten hierboven

Ik moet zeggen dat het er vrij solide uitziet, Degelijke bouw. Omdat ik er een trechter opgebouwd heb, en de bodemplaat verwijderd heb, Redelijk ver uit elkaar gehaald. Maar ook van binnen ziet het er niet verkeerd uit.

Uiteraard weet ik niet of hij goed blijft en hoe lang hij het vol houdt. Maar voor mij is hij denk ik meer dan goed genoeg (brouw ongeveer 1x per maand 20 liter).

En mocht hij het begeven, tja dan is het 10 euro in de vuilnisbak.

Zoals ik al zei, laat mijn bevindingen na het brouwen ook nog horen, om aan te geven hoe de filtering, het SG en het schroten zelf was.

Maar als ik kan kiezen tussen 10 euro en 150 euro. Dan ga ik het toch eerst voor 10 euro proberen.
Ik zal deze week (wordt het weekend) een paar foto's maken van de machine, rollen, mout, en geschorte mout.

En als je interesse hebt, en je hebt een Aldi in de buurt kun je natuurlijk zelf gaan kijken en een oordeel geven over de kwaliteit. Maar zoals ik al zei, het ziet er vrij solide uit.

Groet,

Dominic

Johannes

Ik ga kijken of ze bij mijn Aldi nog zo'n ding hebben, mocht het schroten niet lukken lijkt het me nog best aardig om zelf pasta te maken.  :merlin:

Bats

Hij is verstelbaar stand 1 tm 7. Standje 6/7 is prima om de mout te pletten.

Hoe ver staan de rollers uit elkaar op stand 7? Ik heb ook zo'n ding maar ik weet niet of de rollers wel ver genoeg uit elkaar  kunnen.

Jacco

Stand 6 7 is veel te veel. Ik zou eerder gaan voor 2 a 3.

Het probleem is wel dat je de rollen zeer goed moet opruwen, anders pakken ze het mout niet.

Oscar

Citaat van: Johannes op 16-02-2006  16:14 uDit zal m zijn, is het apparaat degelijk? kun je bijna niet verwachten voor dat geld



Als je met dit apparaat gaat schroten, gaat het geheid fout. Waar sluit je de boormachine op aan ?  :D :D :D (wel 3 jaar garantie, dat is dan weer meegenomen)

Roy Goverde

Grappig, Sinds kort weer actief op het forum en zie dat het idee van de pasta machine door meer mensen wordt gebruikt. Ik heb sinds de foto's, schuin op de rollen, diepe sleufjes gefreesd. Sindsdien werkt hij perfect.

Groeten Roy

Jacco

Goed... een beetje ombouwen.  :denken:

Misschien kan je er het mout mee plat slaan.

Johannes

Citaat van: Oscar op 28-09-2007  22:49 uAls je met dit apparaat gaat schroten, gaat het geheid fout. Waar sluit je de boormachine op aan ?  :D :D :D (wel 3 jaar garantie, dat is dan weer meegenomen)

 ;D ;D ;D

Kom nou maar langs de 13 of 14e dan leg ik het je uit. Gaan we intergallactic smoke bier brouwen.

Walter

Ik gebruik ook altijd al een pastamachine als moutmolen. Het werkt eigenlijk gewoon als een echte moutmolen maar is iets kleiner. Je moet wel de rollen goed opruwen anders pakt hij de mout niet.
Maar voor beginners is het zeker een goedkope manier om je mout te schroten.

Schaepekop


dwbrouw

Citaat van: WalterdeBrouwer op 29-09-2007  11:41 uIk gebruik ook altijd al een pastamachine als moutmolen. Het werkt eigenlijk gewoon als een echte moutmolen maar is iets kleiner. Je moet wel de rollen goed opruwen anders pakt hij de mout niet.
Maar voor beginners is het zeker een goedkope manier om je mout te schroten.
Ik gebruik al 2 jaar een pastamolen om te schroten, en gewoon met de accuboormachine gaat het prima. (Een platte houtboor tien past in de molen) :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.