Verbetering brouwmethode BIAB

Gestart door Johannesdeloper, 21-03-2016 22:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannesdeloper

In de laatste aflevering van BrouwTV zie je een mooi voorbeeld hoe je niet moet spoelen/uitfilteren bij het brouwen-met-een-zak.
4 man tilllen de zak uit het wort en laten het uitdruipen op een beetje vage constructie met een stuk of wat spijlen.

Zo deed ik het trouwens al niet. Mijn oude procedure was na uit uitmaischen, de zak met 2 goede lijmklemmen vastzetten tegen de rand van de pan en dan
uit laten lekken. Vervolgens gebruikte ik een roerspaan om het vocht wat sneller en grondiger uit de zak te laten lopen.

Wat je wilt, is met zo weinig mogelijk spierkracht de zak op tillen en zo min mogelijk die hete zak aanraken. Zelfs met rubberen handschoenen blijft wort
van 80 graden heet.

Op de foto's laat ik zien dat je de pan op een krukje kunt zetten. Daarna kun je de bovenkant van de zak tussen de plank van een Workmate klemmen.
Vervolgens til je de brouwpan op en schuif je het krukje weg.

Zo heel zwaar is die pan dan niet meer. Het is dan veel gemakkelijker om de pan te laten zakken, dan om de zak uit de pan te tillen.
Uiteindelijk kun je desgewenst de zak ronddraaien en zo wat extra wort uitknijpen. Je zou zelfs de plank als wortpers kunnen gebruiken.

Ik begreep dat je toch heel veel kracht moet gebruiken voordat je tannines uit het bostel gaat  persen.
Met verstand en beleid moet dit lukken.




Haagse Wouter

Je kan het nog makkelijker maken als je de pan op een labolift zet. Dan hoef je alleen maar de knop te draaien om hem omlaag te doen.

Robert1968

Ik ben vrij kritisch als het om beoordeling van mijn bieren aankomt. Ik heb circa 80 brouwsels d.m.v. BIAB gebrouwen, maar was in vele gevallen niet 100% tevreden met het eindresultaat: bijsmaakjes, niet clean genoeg, flauw.  Ik heb zo'n beetje alles (in mijn ogen) geoptimaliseerd, maar een constant goede kwaliteit kreeg ik niet. Een keurmeester zei wel eens: je bieren hebben een bepaalde "nest karakter".

Ik ben toen van BIAB afgestapt en gebruik nu een valse bodem in mijn maischpan. Daarnaast zijn nog twee aspecten veranderd: maischen bij pH 5.4 ipv 5.2 en (aangezuurd) spoelwater gebruiken van 95 ºC. Ik heb op deze manier inmiddels 7 brouwsels gebrouwen en ben over alle 7 meer dan tevreden. Ik kan het niet goed verklaren, maar ik zal al mijn BIAB zakken niet meer gaan gebruiken.

Ben jij wel tevreden over het eindresultaat?

Johannesdeloper

Citaat van: Robert1968 op 22-03-2016  21:39 uBen jij wel tevreden over het eindresultaat?
Mijn laatste brouwsel was ik heel tevreden over. IK heb 3x met een hevelfilter gebrouwen.
Nu 6x gebrouwen met een zak. Resultaten waren wisselend. Ik heb een tijdje van een wilde gist
last gehad en soms ook te weinig gist gebruikt.
De minder gelukte bieren komen denk ik niet door het BIAB  brouwen.
Bij het laatste bier heb ik niet meer gespoeld. Dat gaf bij mij een rendementsverlies van 3%.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 22-03-2016  21:39 uIk ben toen van BIAB afgestapt en gebruik nu een valse bodem in mijn maischpan. Daarnaast zijn nog twee aspecten veranderd: maischen bij pH 5.4 ipv 5.2 en (aangezuurd) spoelwater gebruiken van 95 ºC. Ik heb op deze manier inmiddels 7 brouwsels gebrouwen en ben over alle 7 meer dan tevreden. Ik kan het niet goed verklaren, maar ik zal al mijn BIAB zakken niet meer gaan gebruiken.

Ik heb een tijd lang niet gespoeld en meer maischwater gebruikt zoals dat ook gebruikelijk is bij de BIAB-methode. Ook ik vond mijn bieren wat flauw. Door dikker te gaan beslaan en te gaan spoelen met aangezuurd water van 95 ºC hebben mijn bieren weer meer pit gekregen. Kennelijk heb je toch wat uitspoeling van kafdeeltjes nodig voor een beter bier.

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-03-2016  22:51 uKennelijk heb je toch wat uitspoeling van kafdeeltjes nodig voor een beter bier.

 :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Johannesdeloper

Nadenkend over wat Jacques en Robert gezegd hebben, denk ik dat er een verband is tussen rendement en smaak.
Als je minder rendement hebt dan 75% haal je niet alles uit je mout en krijg je een dunne laffe smaak.
Kom je boven de 80% ga je teveel kafdeeltjes meespoelen en gaat je bier wrang smaken alsof het uit een uitgeknepen theezakje komt.
Met flink spoelen kom ik soms wel tot boven 80% rendement. Zonder spoelen net boven de 75% dat is denk ik precies goed.
En dan maakt het volgens mij niets uit of je nu BIAB of een andere filtering toepast.

Robert1968

Extractrendement is meer gerelateerd aan de zwaarte (SG) van je bier. Immers er blijft meer suiker n het wort zitten omdat je minder spoelwater tot je beschikking hebt bij een gelijke maischdikte.

Ook toen ik BIAB toepaste, gebruikte ik spoelwater (net zo veel als nu). Ik deponeerde de zak toen in een emmer met heet aangezuurd spoelwater en liet dit "trekken". Deze batch spoeling gaat anders dan de (hetere) spoeling (fly sparge) die ik nu toepas met de valse bodem in mijn maischpan. Misschien verklaart dat het verschil in bierkwaliteit.

Johannesdeloper

Citaat van: Robert1968 op 23-03-2016  09:37 uExtractrendement is meer gerelateerd aan de zwaarte (SG) van je bier. Immers er blijft meer suiker n het wort zitten omdat je minder spoelwater tot je beschikking hebt bij een gelijke maischdikte.

Ook toen ik BIAB toepaste, gebruikte ik spoelwater (net zo veel als nu). Ik deponeerde de zak toen in een emmer met heet aangezuurd spoelwater en liet dit "trekken". Deze batch spoeling gaat anders dan de (hetere) spoeling (fly sparge) die ik nu toepas met de valse bodem in mijn maischpan. Misschien verklaart dat het verschil in bierkwaliteit.

Het één sluit het ander niet uit. Ik volgde de eerste 2x BIAB brouwen jouw procedure. Maar ik denk dat je zelfs met aanzuren en hoge temperatuur kwaliteitsverlies krijgt.
Niet meer spoelen geeft beter bier als je toch al ruim voldoende rendement hebt en je kunt sneller brouwen.

seed7

Citaat van: Johannesdeloper op 23-03-2016  08:29 uNadenkend over wat Jacques en Robert gezegd hebben, denk ik dat er een verband is tussen rendement en smaak.
Als je minder rendement hebt dan 75% haal je niet alles uit je mout en krijg je een dunne laffe smaak.
Kom je boven de 80% ga je teveel kafdeeltjes meespoelen en gaat je bier wrang smaken alsof het uit een uitgeknepen
theezakje komt.
Met flink spoelen kom ik soms wel tot boven 80% rendement. Zonder spoelen net boven de 75% dat is denk ik precies goed.
En dan maakt het volgens mij niets uit of je nu BIAB of een andere filtering toepast.

Rendement op zich zegt niet zo heel veel, het gaat er inderdaad om hoe je bij dat rendement komt. Als dat het gevolg is van een slechte extractie tijdens het maischen en heel veel spoelen dan levert dat een minder bier op dan bij een hoge extractie en weinig spoelen. De hoeveelheden water die je gebruikt kun je verschillend inzetten, ik probeer 2x zoveel maisch- als spoelwater te gebruiken, waarbij de totale waterhoeveelheid natuurlijk mede gedicteerd wordt door je verdamping tijdens het koken (die denk ik bij veel brouwers heel hoog is).

Ingo

Haagse Wouter

Zat trouwens te denken.
Misschien is net een idee om een katrol aan het plafond te installeren.

http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?action=showDetail&id=21665, 8 euro voor een fietsophangsysteem. Daar moet je ook een BIAB mee kunnen optillen uit de pan.

Thamerdal

Ik heb zo'n katrol om miin BIAB-zak op te hijsen. Werkt op zich goed.
Ik ben overigens wel van mening dat als je veel volume maakt (>20 liter) je beter geen BIAB-methode kunt gebruiken, maar gewoon brouwen en filteren. Te veel geklieder.

Sander van Dijk

Ik gebruik een spanband i.c.m. een houten frame. Zie dit topic.


Edit: Ik gebruik geen BIAB, maar het idee is wel bruikbaar i.c.m. BIAB denk ik.

dutch food geek

Als je BIAB brouwt zijn twee dingen belangrijk:
1. Niet(!) spoelen, gewoon dunner maischen. Ik spoel alleen als ik hele zware bieren maak of als het anders gewoon fysiek niet in mijn pan gaat passen
2. Niet uitmaischen. Ja, deze klinkt heel raar, maar het is beter geloof me. Als je niet uitmaischt werk je sowieso met koudere vloeistof bij het uitknijpen van de zak en dat is wel fijn voor de handjes ;) rendement gaat er echt niet onder lijden. Verder niet te moeilijk doen, knijpen in die zak! Haal alles eruit wat er in zit!

En ja, ik till de zal er gewoon uit en dan draaien maar, bovenkant vasthouden, onderkant ronddraaien

:brouwen: DFG

Haagse Wouter

Citaat van: dutch food geek op 23-03-2016  19:03 uAls je BIAB brouwt zijn twee dingen belangrijk:
1. Niet(!) spoelen, gewoon dunner maischen. Ik spoel alleen als ik hele zware bieren maak of als het anders gewoon fysiek niet in mijn pan gaat passen
2. Niet uitmaischen. Ja, deze klinkt heel raar, maar het is beter geloof me. Als je niet uitmaischt werk je sowieso met koudere vloeistof bij het uitknijpen van de zak en dat is wel fijn voor de handjes ;) rendement gaat er echt niet onder lijden. Verder niet te moeilijk doen, knijpen in die zak! Haal alles eruit wat er in zit!

En ja, ik till de zal er gewoon uit en dan draaien maar, bovenkant vasthouden, onderkant ronddraaien

:brouwen: DFG

Maar op beiden punten, waarom? Wat is het effect tegenover wel spoelen en niet te hard te knijpen. Want merk jij niet dat er meer nare smaakjes komen als je heel hard in de moutzak knijpt?

dutch food geek

Het is een combinatie van dingen natuurlijk... De lagere temperatuur zorgt voor minder vrijgave van tannines, knijpen voegt dan echt niet zo veel toe, ook vanwege de lagere temperatuur. Dan qua spoelen: zie wat ingo hierboven zegt over maisch en spoelwater enz. Tenslotte geeft dunner maischen een beter rendement wat best interessant is als je rendement al onder druk staat zoals bij BIAB...

Nare smaakjes heb ik echt nooit last van en ik ben een kritische zeikerd, zeker wat betreft mijn eigen spul!

homoeccentricus

Dat van die tannines bij Biab is een indianenverhaal (sorry indianen). Niets van waar, dus.

Haagse Wouter

Citaat van: dutch food geek op 23-03-2016  19:21 uHet is een combinatie van dingen natuurlijk... De lagere temperatuur zorgt voor minder vrijgave van tannines, knijpen voegt dan echt niet zo veel toe, ook vanwege de lagere temperatuur. Dan qua spoelen: zie wat ingo hierboven zegt over maisch en spoelwater enz. Tenslotte geeft dunner maischen een beter rendement wat best interessant is als je rendement al onder druk staat zoals bij BIAB...

Nare smaakjes heb ik echt nooit last van en ik ben een kritische zeikerd, zeker wat betreft mijn eigen spul!

Goed om te horen. Ik ga volgende week mijn eerste (BIAB) brouwesel doen en zit nog te kijken hoe en wat.
Was eerst van plan om te spoelen maar ga denk ik maar meer maischwater ga gebruiken. Maak me wel zorgen dat het dan moeilijker is om je doelvolume te halen. Als je teveel water toevoegd dan kun je niet compenseren door later wat minder toe te voegen.

dutch food geek

Citaat van: Haagse Wouter op 23-03-2016  20:54 uGoed om te horen. Ik ga volgende week mijn eerste (BIAB) brouwesel doen en zit nog te kijken hoe en wat.
Was eerst van plan om te spoelen maar ga denk ik maar meer maischwater ga gebruiken. Maak me wel zorgen dat het dan moeilijker is om je doelvolume te halen. Als je teveel water toevoegd dan kun je niet compenseren door later wat minder toe te voegen.

Gewoon meten, moet goed komen... De eerste paar keer is het toch meten is weten om al je parameters goed te krijgen...

dutch food geek

Citaat van: homoeccentricus op 23-03-2016  20:46 uDat van die tannines bij Biab is een indianenverhaal (sorry indianen). Niets van waar, dus.

Bron? En je bedoeld dat je ze er sowieso niet uitknijpt? Of wat is het indianenverhalen precies?

Haagse Wouter

Citaat van: dutch food geek op 23-03-2016  21:02 uGewoon meten, moet goed komen... De eerste paar keer is het toch meten is weten om al je parameters goed te krijgen...

Wat bedoel je met meten? Het volume na het koken?

dutch food geek

Citaat van: Haagse Wouter op 23-03-2016  21:13 uWat bedoel je met meten? Het volume na het koken?

Hoeveelheid water, hoeveelheid wort bij aanvang kook, na koken, in gistvat. Alles wat je kan meten. Dat is de enige manier waarop je jouw systeem ingeregeld gaat krijgen...

Johannesdeloper

Citaat van: dutch food geek op 23-03-2016  21:02 uGewoon meten, moet goed komen... De eerste paar keer is het toch meten is weten om al je parameters goed te krijgen...
Voor een indicatie, start ik met 22 L water, na het verwijderen van de zak hou ik nog 19 L over.
Na het koken nog 15.5 L en na koelen en overhevelen naar vergistingsvat zit ik dan op 15 L.

Haagse Wouter

Goed om te weten!
Had zoiets al gelezen ja, tussen de 30-50% meer gebruiken.

Ga nu denk ik 30% meer gebruiken en dan meten tussendoor, kan altijd nog wat water bij I guess.
Hoe meten jullie het volume eigenlijk? Heb zelf niet van die mooie markeringen in mijn pan. Ik ben van plan om een RVS liniaal te pakken en die schaalverdeling om te zetten in liters.

Johannesdeloper

Citaat van: Haagse Wouter op 24-03-2016  10:31 uGoed om te weten!
Had zoiets al gelezen ja, tussen de 30-50% meer gebruiken.

Ga nu denk ik 30% meer gebruiken en dan meten tussendoor, kan altijd nog wat water bij I guess.
Hoe meten jullie het volume eigenlijk? Heb zelf niet van die mooie markeringen in mijn pan. Ik ben van plan om een RVS liniaal te pakken en die schaalverdeling om te zetten in liters.

Ik pak een metalen rolmaat, desinfecteer die met een snuifje 70% Alcohol en bij een 33L menno pan is 23 cm 22L

Haagse Wouter

Citaat van: Johannesdeloper op 24-03-2016  11:07 uIk pak een metalen rolmaat, desinfecteer die met een snuifje 70% Alcohol en bij een 33L menno pan is 23 cm 22L

Ja precies, zelfde idee dus eigenlijk.

homoeccentricus

Citaat van: dutch food geek op 23-03-2016  21:03 uBron? En je bedoeld dat je ze er sowieso niet uitknijpt? Of wat is het indianenverhalen precies?

Een echt eenduidige bron heb ik niet zomaar bij de hand. Maar:
- tannines worden in het algemeen geëxtraheerd door de combinatie van pH en temperatuur van het water, NIET door druk.
- er zijn GEEN ervaren BIAB-brouwers die bevestigen dat men moet oppassen  met het uitwringen van de brouwzak. Integendeel.
- het verhaal van die tannines wordt zover ik weet enkel verteld door niet-BIAB brouwers.

Voor het overige ben ik gestopt met BIAB, en gebruik ik nu een hevelfilter. Vooral omwille het geklieder dat moeder de vrouw niet op prijs kan stellen, want ik brouw gewoon in de keuken op het gasfornuis.

dutch food geek

Dat is dus eigenlijk ook wat ik zeg... Gaat echt niet gebeuren...

Haagse Wouter

Goed om te weten, dit verhaal hoor je namelijk heel erg vaak.

Wat gebruiken jullie als valse bodem zodat de zak het verhittingspunt niet raakt?
Heb wel een aluminium inzet van een snelkookpan, maar niet zo'n grote! Deze is maar 20 cm, geen 30.


Jacques

Een vraagje naar aanleiding van dit topic bij mij ophoog komt. Zijn er BIAB-brouwers die prijzen hebben gewonnen bij wedstrijden voor hobbybrouwers. En zo ja om welke prijs ging het dan?

Oscar

Citaat van: Johannesdeloper op 24-03-2016  11:07 uIk pak een metalen rolmaat, desinfecteer die met een snuifje 70% Alcohol

:nut: :weetniet:

Johannesdeloper

Citaat van: Oscar op 24-03-2016  22:44 u:nut: :weetniet:
Nou gewoon je koopt voor 1,98 een liter ethanol bij de action. Je lengt het aan tot een oplossing
Van 70% alc, doet het in een plantenspuit,. Dan spuit je het genoemde snufje, doekje erover klaar.

Nee, ik laat dus niet die rolmaat met kleverige wort 4 weken rotten totdat ik hem weer in mijn pan
steek.

Johannesdeloper

Citaat van: Jacques op 24-03-2016  22:41 uEen vraagje naar aanleiding van dit topic bij mij ophoog komt. Zijn er BIAB-brouwers die prijzen hebben gewonnen bij wedstrijden voor hobbybrouwers. En zo ja om welke prijs ging het dan?
Als ik hardloop, loop ik in de zomer geregeld op blote voeten. Gewoon omdat het lekkerder, natuurlijker is.
Er is in de geschiedenis van het hardlopen maar 1 winnaar op de Olympische marathon geweest op blote voeten.
Als die winnende hobbybrouwer er al niet geweest is komt hij vanzelf wel een keer.

GeBaxke

Citaat van: Jacques op 24-03-2016  22:41 uEen vraagje naar aanleiding van dit topic bij mij ophoog komt. Zijn er BIAB-brouwers die prijzen hebben gewonnen bij wedstrijden voor hobbybrouwers. En zo ja om welke prijs ging het dan?
Jacques ik denk te weten waar je op doelt.
Zelf heb ik nog geen prijzen gehaald met BIAB brouwen wel al voor mezelf een paar keer mooie punten gescoord vind ik, boven 80 op het ONK.
De lagere punten in de 60 en 70 waren vaak te danken aan het niet voldoen aan de klasse, wel stond er regelmatig bij "lekker bier". En daar gaat het toch om.

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 24-03-2016  12:11 uhet uitwringen van de brouwzak.

Grote brouwers persen het bostel 'tot de laatste druppel uit'. Geen idee of ze daar nog bijzondere maatregelen bij nemen. Wat ik heb gezien zaten daar ook gewoon kafjes tussen terwijl er toch schrootmolens bestaan die de kafjes van het schroot scheiden (t.b.v. Helles).

Ingo

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 24-03-2016  22:41 uEen vraagje naar aanleiding van dit topic bij mij ophoog komt. Zijn er BIAB-brouwers die prijzen hebben gewonnen bij wedstrijden voor hobbybrouwers. En zo ja om welke prijs ging het dan?


Relevantie?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Trouwens: wat een Speidel Braumeister doet is geautomatiseerd BIAB...  :nut:

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 25-03-2016  11:14 uRelevantie?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Trouwens: wat een Speidel Braumeister doet is geautomatiseerd BIAB...  :nut:

De relevantie is te relativeren of de BAIB een goede brouwmethode is.

Een Braumeister is toch heel wat anders van het brouwen in een zak. Bij een Braumeister wordt vormen de kafdeeltjes het filterbed dat is niet het geval bij de BIAB-methode.
In het grijze verleden heb ik gebrouwen in een zak. Het was een hele verbetering toen ik een hevelfilter ging gebruiken. Mijn bieren werden ineens een heel stuk beter van smaak. Het beslag hoor je helder te filteren om zo moutbestanddelen niet mee te koken. Het uitfilteren van eiwitvlokken die ontstaan tijdens het koken is niet noodzakelijk.

Verder heb ik bij mijn Braumeister ontdekt dat door dikker te beslaan en meer spoelwater te gebruiken mijn bieren een moutigere en vollere smaak hebben gekregen. (In eerste instantie brouwde ik met mijn Braumeister minder mooie bieren dan met mijn traditionele installatie.)
Dikker beslaan en spoelen zorgen voor meer smaak.

Maar iedereen moet doen waar hij of zij een goed gevoel bij heeft. Voor kleine hoeveelheden is BIAB een goedkopen, handige en snelle methode. Of je een er een beter bier mee brouwt is echter voor mij de vraag. Ik laat mij graag overtuigen aan de hand van berichten over prijswinnende bieren.

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 25-03-2016  15:23 uDe relevantie is te relativeren of de BAIB een goede brouwmethode is.

Een Braumeister is toch heel wat anders van het brouwen in een zak. Bij een Braumeister wordt vormen de kafdeeltjes het filterbed dat is niet het geval bij de BIAB-methode.
In het grijze verleden heb ik gebrouwen in een zak. Het was een hele verbetering toen ik een hevelfilter ging gebruiken. Mijn bieren werden ineens een heel stuk beter van smaak. Het beslag hoor je helder te filteren om zo moutbestanddelen niet mee te koken. Het uitfilteren van eiwitvlokken die ontstaan tijdens het koken is niet noodzakelijk.

Verder heb ik bij mijn Braumeister ontdekt dat door dikker te beslaan en meer spoelwater te gebruiken mijn bieren een moutigere en vollere smaak hebben gekregen. (In eerste instantie brouwde ik met mijn Braumeister minder mooie bieren dan met mijn traditionele installatie.)
Dikker beslaan en spoelen zorgen voor meer smaak.

Maar iedereen moet doen waar hij of zij een goed gevoel bij heeft. Voor kleine hoeveelheden is BIAB een goedkopen, handige en snelle methode. Of je een er een beter bier mee brouwt is echter voor mij de vraag. Ik laat mij graag overtuigen aan de hand van berichten over prijswinnende bieren.

Dit is een discussie die al heel veel gevoerd is. En kan ik prijswinnende bieren aanwijzen. Ja vast wel, maar niet in Nederland aangezien BIAB hier nog niet zo lang gebruikt wordt... De kwaliteit van de zak maakt trouwens wel enorm uit. En in basis is het principe van een Braumeister een veredelde BIAB...

Over het helder filteren van beslag verschillen de grote jongens in de hobbybrouwwereld ook nog wel wat van mening...

tdp

Ik heb eigenlijk een tussenvariant, een RVS moutkorf/zak. Ik heb niet het idee dat dit beter of slechter is dan toen ik een hevelfilter gebruikte.

Brouw je betere bieren in een Speidel, HERMS of gewoon pannetje op het vuur? Ik denk dat het meer een combinatie van factoren is.

Beetje off topic: Een tijdje terug kwam er een artikeltje voorbij dat er meer snijwonden in de keuken ontstonden door botte dan door scherpe messen. Zal het zoveel verschil maken? (Ik snijd me met beide varianten even vaak). Wat ik wel denk is dat wanneer je graag en vaak in de keuken staat, je meer geld gaat uitgeven aan een goed mes. Dit mes zal scherper zijn dan een goedkoop mesje van de Blokker. Met dat je de vaker in de keuken staat, zal ook je snijtechnieken toenemen. Komt het dan door de scherpte van het mes, of door de opgedane techniek.

Dit geldt denk ik ook wel voor brouwen. Wanneer je net begint aan de hobby wil je wellicht nog niet direct veel geld uitgeven aan bepaalde zaken (ik weet dat een filter niet de hele wereld kost, maar dit even terzijde). Je gaat eerst kijken of de hobby je aanstaat en gaat van daaruit wel of niet investeren. Ik denk dus niet dat er veel ervaren BIAB brouwers zijn, aangezien de meesten een aanpassing van brouwinstallatie doorvoeren in de loop der jaren.

Ligt het dan aan de BIAB methode of aan je kwaliteiten van brouwen... Ik laat het in het midden ;)

Groet en vrolijk Pasen,
de TDP

Brouwers

Citaat van: dutch food geek op 25-03-2016  11:14 uTrouwens: wat een Speidel Braumeister doet is geautomatiseerd BIAB...  :nut:
Citaat van: dutch food geek op 25-03-2016  16:34 uEn in basis is het principe van een braumeister een veredelde BIAB...

Ooit van RIMS gehoord :nut:?
Of wordt door "jullie" BIAB'ers ieder systeem met een filter in een pan een veredelde BIAB genoemd :weetniet:?

Verder heb je wel gelijk hoor, heb niet het idee dat BIAB bieren slechter zouden zijn. Maar ja, ik brouw met een vrij dun beslag zonder te spoelen in mijn Braumeister dus misschien ligt het daar wel aan  ;D

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 25-03-2016  16:34 uDit is een discussie die al heel veel gevoerd is. En kan ik prijswinnende bieren aanwijzen. Ja vast wel, maar niet in Nederland aangezien BIAB hier nog niet zo lang gebruikt wordt... De kwaliteit van de zak maakt trouwens wel enorm uit. En in basis is het principe van een Braumeister een veredelde BIAB...

Over het helder filteren van beslag verschillen de grote jongens in de hobbybrouwwereld ook nog wel wat van mening...

Tja, als in een land 80% van de hobbybrouwers de BIAB-methode gebruikt zullen er bij wedstrijden wel bieren zijn die in de prijzen vallen...

De vraag is of je door het brouwen in een zak, ook als je een verbeterde methode hanteert, een beter bier brouwt.

Dat je bij een Braumeister met een korf brouwt is toch wat anders dan brouwen met een zak. Met een Braumeister kun je spoelen. Met een zak is dat een heel stuk lastiger.
Met met een Braumeister brouw je overigens ook geen betere bieren dan met een gewone pan en een hevelfilter. Een Braumeister is vooral handig omdat je geen omkijken hebt voor wat betreft het beheersen van de temperatuur.

EvdBroek

Tja BIAB... Je brouwt toch eigenlijk bier d.m.v. een stuk vitrage. Dat blijft toch een gekke gedachte.

Johannesdeloper

Ik heb de boven beschreven procedure in praktijk gebracht. Het werkt perfect.
Kort gezegd, je hangt de biabzak net boven het wort en klemt hem vast tussen de workmate.
Vervolgens laat je het even uitlekken. Tenslotte kun je door het daaien van de zak flink wat wort uit het bostel persen.
Ik had in 3,2 kg mout nog 900 g vocht zitten.
Voordelen:
- je gooit minder wort weg.
- geen geknoei
- voor wringen/ronddraaien heb je 2 handen vrij
- minder tillen moutzak was 4kg kookpan 22 kg.
- snelle procedure: 5 minuten na maischen stond de pan weer op het gas om
   door te gaan met koken.
- zonder te spoelen had ik brouwzaal rendement van 76%

pincopallino

Als de zak dezelfde afmetingen heeft zoals de pan waar hij inziet dan zal er geen verschil zijn met een ander methode.

Johannesdeloper

Citaat van: pincopallino op 03-04-2016  12:32 uAls de zak dezelfde afmetingen heeft zoals de pan waar hij inziet dan zal er geen verschil zijn met een ander methode.

Jawel want de workmate dient als 3e hand. Je hoeft de zak dan niet te tillen of te klemmen en je hebt 2 handen vrij om de zak goed rond te kunnen draaien en stevig uit te wringen.

pincopallino

Citaat van: Johannesdeloper op 03-04-2016  15:00 ujawel want de workmate dient als 3e hand. Je hoeft de zak dan niet te tillen of te klemmen en je hebt 2 handen vrij om de zak goed rond te kunnen draaien en stevig uit te wringen.

Dat bedoel ik niet. Het wordt geschreven dat de brouwmethode BIAB minder kwaliteit levert dan de standaard methode. Het is dus niet zo!

Jacques

Citaat van: pincopallino op 03-04-2016  17:01 uDat bedoel ik niet. Het wordt geschreven dat de brouwmethode BIAB minder kwaliteit levert dan de standaard methode. Het is dus niet zo!

Er heeft zich nog geen enkele prijwinnende BIAB brouwer gemeld. Op zich zegt dat nog niet zo veel.
Feit is dat er bij de BIAB methode niet gespoeld wordt en dat dit resulteert in bieren met wat minder body.
Om mijn bieren meer body te geven die ik brouw in mijn Braumeister ben ik overgestapt op het maischen met minder water in combinatie met wat meer spoelen van de bostel.

Voor de vergisting an sich maakt het niet uit. In je gistvat wordt je bier vooral gevormd. Dus als je je vergisting goed is heb je een goed bier te pakken. Neemt niet weg dat het niet beter kan als je wat dikker beslaat.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 03-04-2016  20:45 uFeit is dat er bij de BIAB methode niet gespoeld wordt en dat dit resulteert in bieren met wat minder body.

Maar wat als je dat nou wél doet? Vergiet boven de pan en spoelwater eroverheen.
Of wat als je nou in een andere pan al het spoelwater doet en de zak daar in gooit en even laat trekken?

Het gekke van wat ik lees is dat men zegt "Je hoeft niet te spoelen bij BIAB want er is nauwelijks een voordeel in brouwzaalrendement", maar tegelijkertijd zeggen mensen wel dat het bier anders wordt.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 03-04-2016  21:17 uMaar wat als je dat nou wél doet? Vergiet boven de pan en spoelwater eroverheen.
Of wat als je nou in een andere pan al het spoelwater doet en de zak daar in gooit en even laat trekken?

Het gekke van wat ik lees is dat men zegt "Je hoeft niet te spoelen bij BIAB want er is nauwelijks een voordeel in brouwzaalrendement", maar tegelijkertijd zeggen mensen wel dat het bier anders wordt.

Kan. Spoelen met zo'n zak wordt overigens snel een boel geklieder. Maar ieder zijn ding.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 03-04-2016  21:19 uKan. Spoelen met zo'n zak wordt overigens snel een boel geklieder. Maar ieder zijn ding.

Is dat meer het punt? Dat het spoelen zelf gewoon zo lastig is dat men er weinig mee geëxperimenteerd heeft?
Komende dinsdag eerste moutbrouwdag eindelijk en wou BIAB gaan doen (reden: kreeg een gratis zak, ben je daar ook al vanaf) en sta heel erg open voor betere ideeën.

Johannesdeloper

Citaat van: Jacques op 03-04-2016  20:45 uEr heeft zich nog geen enkele prijwinnende BIAB brouwer gemeld. Op zich zegt dat nog niet zo veel.
Feit is dat er bij de BIAB methode niet gespoeld wordt en dat dit resulteert in bieren met wat minder body.
Om mijn bieren meer body te geven die ik brouw in mijn Braumeister ben ik overgestapt op het maischen met minder water in combinatie met wat meer spoelen van de bostel.

Voor de vergisting an sich maakt het niet uit. In je gistvat wordt je bier vooral gevormd. Dus als je je vergisting goed is heb je een goed bier te pakken. Neemt niet weg dat het niet beter kan als je wat dikker beslaat.
Ik heb nergens beweerd, dat ik brouw met de biab methode om prijzen te winnen. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat ik met of zonder biab zomaar een prijs win. Daarvoor mis ik ervaring, kennis van watermanagement, gist management, de juiste attitude voor het voorkomen van oxidatie. Ook mis ik een buidel met geld om de allermooiste rvs spullen, kogelkranen en dure meetapparatuur aan te schaffen.
Verder had ik er zwaar de pest in dat na 50 euro uitgegeven te hebben aan koper en koppelingen en een avond zagen het resultaat bij mij zo bar tegenviel. De eerste keer liep alles veel te snel, had ik troebel wort en bleef er veel suikers achter. De 2e keer liep alles hopeloos vast. Die 2 batches vielen ook nog eens zwaar tegen.
Mogelijk stap ik nog eens over naar een filterplaat of een filterkuip. Dan maar geen prijs maar hevelfilter is niet mijn ding.

Johannesdeloper

Citaat van: Haagse Wouter op 03-04-2016  21:22 uIs dat meer het punt? Dat het spoelen zelf gewoon zo lastig is dat men er weinig mee geëxperimenteerd heeft?
Komende dinsdag eerste moutbrouwdag eindelijk en wou BIAB gaan doen (reden: kreeg een gratis zak, ben je daar ook al vanaf) en sta heel erg open voor betere ideeën.
Gewoon lekker proberen die zak. Kijk wel of hij voldoende fijnmazig is.
Voile of nylonkous is qua structuur prima, waszakstructuur gaat niet werken.
Je kunt niet spoelen en de zak bij  het verwijderen goed uitknijpen. Net zo makkelijk til je de zak over in een ander vat en giet er spoelwater op. Kwartiertje laten inweken en dan wort bij de rest gooien wat je al aan de kook aan het brengen bent.
Verder moet je met 2  zaken rekening houden:
Als je de zak uit de pan trekt ga je vrijwel zeker lekken als het 2e vat niet direct naast het eerste vat staat. Ik los dit op door niet te spoelen en de helemaal boven aan in deze draad beschreven methode te gebruiken.
Als 2e is een hete zak met zeg 4kg mout en 6kg wort niet super makkelijk hanteerbaar.
Uit hygiënisch en veiligheidsoogpunt gebruik ik rubberen handschoenen. Verder is her handig wat lijmklemmen bij de hand te hebben. Daarmee hang je de zak boven het wort en laat hem uitdruipen. Als je wat grootschaliger brouwt kun je ook een katrol gebruiken. Zo heb ik een YouTube filmpje gezien van een Australiër die 60 liter brouwde.

Haagse Wouter

Citaat van: Johannesdeloper op 03-04-2016  22:08 uGewoon lekker proberen die zak. Kijk wel of hij voldoende fijnmazig is.
Voile of nylonkous is qua structuur prima, waszakstructuur gaat niet werken.
Je kunt niet spoelen en de zak bij  het verwijderen goed uitknijpen. Net zo makkelijk til je de zak over in een ander vat en giet er spoelwater op. Kwartiertje laten inweken en dan wort bij de rest gooien wat je al aan de kook aan het brengen bent.
Verder moet je met 2  zaken rekening houden:
Als je de zak uit de pan trekt ga je vrijwel zeker lekken als het 2e vat niet direct naast het eerste vat staat. Ik los dit op door niet te spoelen en de helemaal boven aan in deze draad beschreven methode te gebruiken.
Als 2e is een hete zak met zeg 4kg mout en 6kg wort niet super makkelijk hanteerbaar.
Uit hygiënisch en veiligheidsoogpunt gebruik ik rubberen handschoenen. Verder is her handig wat lijmklemmen bij de hand te hebben. Daarmee hang je de zak boven het wort en laat hem uitdruipen. Als je wat grootschaliger brouwt kun je ook een katrol gebruiken. Zo heb ik een YouTube filmpje gezien van een Australiër die 60 liter brouwde.

Dank je voor je tips!
De zak zal wel werken, is een brouwzak die daar voor bedoeld is. Hij had hem destijds zelf uit Australia over laten komen.
Ik heb gelukkig als voordeel dat ik niet alleen brouw. Met z'n tweeën wordt het veel makkelijker om de zak even op te tillen en uit te knijpen. Tevens heb ik een vergiet dat groot genoeg is om niet in de pan te vallen, dus kan de brouw zak daar in leggen.

Johannesdeloper

Citaat van: Haagse Wouter op 03-04-2016  22:17 uDank je voor je tips!
De zak zal wel werken, is een brouwzak die daar voor bedoeld is. Hij had hem destijds zelf uit Australia over laten komen.
Ik heb gelukkig als voordeel dat ik niet alleen brouw. Met z'n tweeën wordt het veel makkelijker om de zak even op te tillen en uit te knijpen. Tevens heb ik een vergiet dat groot genoeg is om niet in de pan te vallen, dus kan de brouw zak daar in leggen.
Veel succes ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Dat vergiet is een goed idee. Hij moet wel het gewicht aan kunnen. Je hoort soms verhalen dat het storten van wort voor enige oxidatie kan zorgen. Ik weet niet in hoeverre dat waar is?

Haagse Wouter

Citaat van: Johannesdeloper op 03-04-2016  22:31 uVeel succes ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Dat vergiet is een goed idee. Hij moet wel het gewicht aan kunnen. Je hoort soms verhalen dat het storten van wort voor enige oxidatie kan zorgen. Ik weet niet in hoeverre dat waar is?

Vast goed, dank je!
Daar heb je een goed punt. Maar minimaal functioneert het als een handig bakje om je brouwzak even te kunnen neerleggen.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 03-04-2016  20:45 uEr heeft zich nog geen enkele prijwinnende BIAB brouwer gemeld. Op zich zegt dat nog niet zo veel.
Feit is dat er bij de BIAB methode niet gespoeld wordt en dat dit resulteert in bieren met wat minder body.
Om mijn bieren meer body te geven die ik brouw in mijn Braumeister ben ik overgestapt op het maischen met minder water in combinatie met wat meer spoelen van de bostel.

Voor de vergisting an sich maakt het niet uit. In je gistvat wordt je bier vooral gevormd. Dus als je je vergisting goed is heb je een goed bier te pakken. Neemt niet weg dat het niet beter kan als je wat dikker beslaat.

Naar mijns inziens heeft met het spoelen niets mee te maken maar zeker met het maischen. De temperatuur is bij de BIAB-methode  niet homogeen vooral als de afmeting van de zak kleiner dan de pan is . Je moet de zak in beweging houden of regelmatig roeren. Ik spoel ook met de standard methode al jaren niet meer of maar een paar liters en heb ik steeds een hoog rendement. Minder body? Hoe zit met de hoeveelheid dextrine?

Haagse Wouter

Citaat van: pincopallino op 04-04-2016  12:27 uNaar mijns inziens heeft met het spoelen niets mee te maken maar zeker met het maischen. De temperatuur is bij de BIAB-methode  niet homogeen vooral als de afmeting van de zak kleiner dan de pan is . Je moet de zak in beweging houden of regelmatig roeren. Ik spoel ook met de standard methode al jaren niet meer of maar een paar liters en heb ik steeds een hoog rendement. Minder body ? hoe zit met de hoeveelheid dextrine ?

Waarom zou de temperatuur minder homogeen zijn als de zak even groot of groter is?
De temperatuur in een pan van die grootte is sowieso absoluut niet homogeen als je vanaf de bodem verhit en niet constant roert.

Peter_1981

Citaat van: Jacques op 03-04-2016  20:45 uEr heeft zich nog geen enkele prijwinnende BIAB brouwer gemeld. Op zich zegt dat nog niet zo veel.
Feit is dat er bij de BIAB methode niet gespoeld wordt en dat dit resulteert in bieren met wat minder body.
Om mijn bieren meer body te geven die ik brouw in mijn Braumeister ben ik overgestapt op het maischen met minder water in combinatie met wat meer spoelen van de bostel.

Voor de vergisting an sich maakt het niet uit. In je gistvat wordt je bier vooral gevormd. Dus als je je vergisting goed is heb je een goed bier te pakken. Neemt niet weg dat het niet beter kan als je wat dikker beslaat.

Dit is toch een beetje weinig wetenschappelijk onderbouwd (en ik geloof dat Jacques nog wel van wetenschappelijke artikelen houdt). Dus als nu een winnaar zich meldt dat hij BIAB heeft gebruikt ben je (Jacques) dan van mening dat je stelling niet meer klopt? Dat lijkt me niet het geval.

De andere kant op werkt het dus ook niet zo. Het niet winnen van prijzen hoeft uiteraard nog niet te betekenen dat het een minder goede methode is. Als nog niemand zich heeft gemeld wil dit niet zeggen dat de bieren die mensen met BIAB brouwen per definitie minder goed zouden zijn (er zijn immers zoveel redenen waarom deze mogelijk niet bij een wedstrijd zijn ingeleverd of bevinden zich deze mensen niet op het forum). Daarnaast zijn bieren niet te vergelijken en dus zelfs indien een BIAB bier minder punten haalt tijdens een wedstrijd dan een bier gebrouwen op een andere installatie hoeft dit niet te zeggen dat het een minder goede methode is aangezien de bieren altijd volgens een ander recept gebrouwen zijn en er veel verschillen in het proces op kunnen treden.

Wat mij betreft (en hier betreft het een mening van mij) zou je alleen een gedegen en mogelijk goed onderbouwt oordeel kunnen vellen indien je een blinde test doet met een voldoende grote groep tussen twee identieke bieren waarvan er een met BIAB gebrouwen is en de andere met een andere methode. Aangezien ik nog nooit heb gehoord of gelezen dat een dergelijke test is uitgevoerd (en verder hier ook niemand naar verwijst) denk ik dat we het bij ieders voorkeur over een mening hebben.

Nu mag je natuurlijk je eigen mening over BIAB hebben (ik brouw zelf niet met BIAB, maar heb geen persoonlijke mening hierover), maar vraag ik mij wel af waarom je er voor kiest een reactie te plaatsen in een topic over BIAB als het ten eerste niet relevant is in het topic en ten tweede door te suggereren dat het een mindere methode zou zijn indien er geen prijzen zijn gewonnen (dat dit in ieder geval een niet valide conclusie zou zijn heb ik hierboven al aangetoond). Het komt in dat geval op mij over (en ik betrek het hier weer enkel op mezelf) als provicatie zonder gegronde onderbouwing. Je hoeft niet in elk topic te reageren, dus je had er wat mij betreft ook voor kunnen kiezen niet in dit topic te reageren en de discussie gewoon te laten voor wat het is.

Johannesdeloper

Citaat van: Peter_1981 op 04-04-2016  13:25 uWat mij betreft (en hier betreft het een mening van mij) zou je alleen een gedegen en mogelijk goed onderbouwt oordeel kunnen vellen indien je een blinde test doet met een voldoende grote groep tussen twee identieke bieren waarvan er een met BIAB gebrouwen is en de andere met een andere methode. Aangezien ik nog nooit heb gehoord of gelezen dat een dergelijke test is uitgevoerd (en verder hier ook niemand naar verwijst) denk ik dat we het bij ieders voorkeur over een mening hebben.



Ik heb een mailtje gestuurd aan de mannen van Brülosophy en gevraagd of ze eens een test willen doen door een traditionele brouwmethode te vergelijken met een BIAB zonder spoelen met hetzelfde recept, hopelijk zijn ze net zo benieuwd als ik.

pincopallino

Citaat van: Haagse Wouter op 04-04-2016  12:33 uWaarom zou de temperatuur minder homogeen zijn als de zak even groot of groter is?
De temperatuur in een pan van die grootte is sowieso absoluut niet homogeen als je vanaf de bodem verhit en niet constant roert.

Uit ervaring. Neem een kleiner zak en meet de vloeistof buiten de zak en vergelijk met de zak inhoud.. en constant roeren is wel een opgave daarom ben ik terug gegaan naar de standard methode voorzien van roerwerk. Bij een Braumeister apparaat wordt de maischwater terug gepompt naar de kop waardoor men een beter verdeling krijgt. Ik ben daar mee bezig want brouwen met alleen  een pan vind ik aantrekkelijk.

Robert1968

Zoals gezegd heb ik circa 80 brouwsels volgens BIAB gebrouwen en destijds hard de voordelen verdedigd, en die zijn er zeker: gemakkelijk in gebruik, zak snel en eenvoudig schoon te maken, geen filterproblemen (fijn schroten geen probleem), nauwelijks tijdverlies tussen maischen en aan de kook brengen, maar één pan nodig, goed rendement.
Ook ik gebruikte een zeer fijne nylon zak en heb gespoeld met spoelwater en met nauwelijks tot geen spoelwater.

Inmiddels overgestapt op een valse bodem van Brewtech en gebruik 95C spoelwater. Alle 8 brouwsels hiermee smaken uitstekend en ik ben vrij kieskeurig en kan toch redelijk bieren beoordelen als getraind lid van smaakpanel Heineken (achum).
Zeker die bierstijlen die vrij clean behoren te zijn en niet (camouflerend) zwaar gehopt zijn, vond ik mijn bieren niet goed/clean genoeg.

Ik weet niet zeker of dit BIAB ligt, mogelijk door toch niet geheel heldere wort, minder goed kunnen roeren of meer zuurstofinslag bij "spoelen" in emmer of uit laten lekken. Ik weet het niet  :weetniet:

Ieder moet natuurlijk doen waar hij/zij zelf tevreden mee is, maar ik ga niet meer terug. Je wordt ook kritischer in de tijd.


Jacques

Citaat van: pincopallino op 04-04-2016  12:27 uMinder body? Hoe zit met de hoeveelheid dextrine?

Dat is mijn ervaring met de niet-spoelmethode. Een ervaring die in ieder geval wordt gedeeld door de brouwer van De Dochter van de Korenaar.

Jacques

Citaat van: Peter_1981 op 04-04-2016  13:25 uDit is toch een beetje weinig wetenschappelijk onderbouwd (en ik geloof dat Jacques nog wel van wetenschappelijke artikelen houdt). Dus als nu een winnaar zich meldt dat hij BIAB heeft gebruikt ben je (Jacques) dan van mening dat je stelling niet meer klopt? Dat lijkt me niet het geval.

De andere kant op werkt het dus ook niet zo. Het niet winnen van prijzen hoeft uiteraard nog niet te betekenen dat het een minder goede methode is. Als nog niemand zich heeft gemeld wil dit niet zeggen dat de bieren die mensen met BIAB brouwen per definitie minder goed zouden zijn (er zijn immers zoveel redenen waarom deze mogelijk niet bij een wedstrijd zijn ingeleverd of bevinden zich deze mensen niet op het forum). Daarnaast zijn bieren niet te vergelijken en dus zelfs indien een BIAB bier minder punten haalt tijdens een wedstrijd dan een bier gebrouwen op een andere installatie hoeft dit niet te zeggen dat het een minder goede methode is aangezien de bieren altijd volgens een ander recept gebrouwen zijn en er veel verschillen in het proces op kunnen treden.

Wat mij betreft (en hier betreft het een mening van mij) zou je alleen een gedegen en mogelijk goed onderbouwt oordeel kunnen vellen indien je een blinde test doet met een voldoende grote groep tussen twee identieke bieren waarvan er een met BIAB gebrouwen is en de andere met een andere methode. Aangezien ik nog nooit heb gehoord of gelezen dat een dergelijke test is uitgevoerd (en verder hier ook niemand naar verwijst) denk ik dat we het bij ieders voorkeur over een mening hebben.

Nu mag je natuurlijk je eigen mening over BIAB hebben (ik brouw zelf niet met BIAB, maar heb geen persoonlijke mening hierover), maar vraag ik mij wel af waarom je er voor kiest een reactie te plaatsen in een topic over BIAB als het ten eerste niet relevant is in het topic en ten tweede door te suggereren dat het een mindere methode zou zijn indien er geen prijzen zijn gewonnen (dat dit in ieder geval een niet valide conclusie zou zijn heb ik hierboven al aangetoond). Het komt in dat geval op mij over (en ik betrek het hier weer enkel op mezelf) als provicatie zonder gegronde onderbouwing. Je hoeft niet in elk topic te reageren, dus je had er wat mij betreft ook voor kunnen kiezen niet in dit topic te reageren en de discussie gewoon te laten voor wat het is.

Goed lezen wat ik geschreven heb

Citaat van: Jacques op 03-04-2016  20:45 uEr heeft zich nog geen enkele prijwinnende BIAB brouwer gemeld. Op zich zegt dat nog niet zo veel.

Ik reageer omdat de titel van dit topic is "Verbetering brouwmethode BIAB". Het is voor mij de vraag of deze methode zorgt voor betere bieren.
Er zijn steeds meer hobbybrouwers die kiezen voor deze methode. Op zich niet vreemd want de methode heeft een aantal voordelen.
Maar het is denk ik goed op een forum als het deze ook een tegengeluid te geven. Zelf heb ik jarenlang met een zak gefilterd. Op een bepaald moment ben ik overgestapt op een hevelfilter en brouwde ik betere bieren. Deze ervaring wil ik niemand onthouden. Robert1968 heeft overigens een soortgelijke ervaring.

Paard

Ik vind ook dat spoelen een beter bier oplevert ook het verkrijgen van een homogene temperatuur helpt het reproduceerbaar maken van je bier, hierdoor kun je beter inschatten hoe je recepten kunt verbeteren, ceteris paribus. Als laatste is het voorkomen van zuurstof in het wort ook makkelijker met een goed doordachte opzet.

Verder brouw ik soms wat kleiner met een brouwpan en een filterhex voor zowel het maishen als het hopkoken. Tijdens het even tussendoor schoonmaken na het maischen gaat het wort even in een emmer kosten voor dit setje zijn 120 euro, en dan heb je alles nieuw.

Johannesdeloper

Als initiator van deze draad, vind ik het prima als er tegengas of opbouwende kritiek wordt gegeven.
Het geeft stof tot nadenken om de BIAB brouwmethode te verbeteren.

Misschien is de conclusie van Robert1968 wel de juiste, kan ook zijn dat bij hem nog meer gewijzigd is dan de BIAB methode alleen.

Zojuist heb ik ook van Marshall Schott te horen gekregen dat hij een test gaat doen, hij gaat BIAB brouwen met een traditionele manier van brouwen vergelijken.
Dat is hem wel toevertrouwd, zie http://brulosophy.com/exbeeriments/

pincopallino

Citaat van: Jacques op 04-04-2016  21:44 uDat is mijn ervaring met de niet-spoelmethode. Een ervaring die in ieder geval wordt gedeeld door de brouwer van De Dochter van de Korenaar.

Dextrine heeft met het spoelen niets mee te maken, wel met het  maischen.

Serge VL

Citaat van: Johannesdeloper op 04-04-2016  13:56 uIk heb een mailtje gestuurd aan de mannen van Brülosophy en gevraagd of ze eens een test willen doen door een traditionele brouwmethode te vergelijken met een BIAB zonder spoelen met hetzelfde recept, hopelijk zijn ze net zo benieuwd als ik.
Ik kan je nu het resultaat al verklappen, ze gaan besluiten dat er geen verschil merkbaar is, maar om dit te bevestigen er toch nog verder onderzoek moet gedaan worden  >:D

Haagse Wouter

Vandaag gebrouwen met BIAB en hopzakjes.
Ging allemaal vlekkeloos, waren na 4 uur volledig klaar. Zit nu in het vat te gisten, nog geen bellen helaas. Maar is pas 3 uur geweest.

Wel vond ik het wort wat troebel. Ik zit te denken om als ik volgende week ga overhevelen naar een gistingsfles om dan tussendoor met een kaasdoek te gaan filteren.

Johannesdeloper

Citaat van: Haagse Wouter op 05-04-2016  16:35 uVandaag gebrouwen met BIAB en hopzakjes.
Ging allemaal vlekkeloos, waren na 4 uur volledig klaar. Zit nu in het vat te gisten, nog geen bellen helaas. Maar is pas 3 uur geweest.

Wel vond ik het wort wat troebel. Ik zit te denken om als ik volgende week ga overhevelen naar een gistingsfles om dan tussendoor met een kaasdoek te gaan filteren.
Mooi dat het goed verlopen is! Ik weet niet of kaasdoek zo'n goed idee is.Het gevaar is dat je jongbier geinfecteerd raakt of dat je oxidatie oploopt. Beter idee is denk ik of het gewoon troebel laten, wordt vanzelf beter. Of als je een koelkast hebt een paar dagen op 2 graden co!dcrashen. Wat ook nog kan is gelatine toevoegen om te klaren.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 05-04-2016  16:26 uDextrine heeft met het spoelen niets mee te maken, wel met het  maischen.

Bij de niet spoelmethode wordt dunner gemaischt. De hoeveelheid maisch- en spoelwater zijn nu eenmaal aan elkaar verbonden wanneer je een bepaalde hoeveelheid wort wilt overhouden.

Door dikker te maischen worden de werking van bepaalde enzymen wat meer belemmert (inhibitie)

pincopallino

Citaat van: Jacques op 05-04-2016  21:43 uBij de niet spoelmethode wordt dunner gemaischt. De hoeveelheid maisch- en spoelwater zijn nu eenmaal aan elkaar verbonden wanneer je een bepaalde hoeveelheid wort wilt overhouden.

Door dikker te maischen worden de werking van bepaalde enzymen wat meer belemmert (inhibitie)

Waarom zou je de enzymen tegen willen werken?! Het extraheren van de aanwezig suikers in de granen gebeurt door de verschillende enzymen, door deze af te remmen krijg je heus geen smakelijker bier hoor!

Haagse Wouter

Heb trouwens nog een verbeterpuntje ontdekt bij mijn BIAB, wat ik wil gaan doen.

Heb nu een valse bodem van een spatdeksel onder in ketel. Ik wil nog zo´n zelfde spatdeksel in de zak zelf leggen. Dan is de bodem veel stabieler. Heb je minder dat de zak gaat wapperen.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 06-04-2016  10:05 uWaarom zou je de enzymen tegen willen werken?! Het extraheren van de aanwezig suikers in de granen gebeurt door de verschillende enzymen, door deze af te remmen krijg je heus geen smakelijker bier hoor!

Doordat de moutbestandelen wat minder afgebroken worden krijg je een wat vollere moutigere smaak.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 06-04-2016  23:18 uDoordat de moutbestandelen wat minder afgebroken worden krijg je een wat vollere moutigere smaak.

@ Jacques " Omdat ik tegenwoordig een Braumeister heb spoel ik niet veel. Bij een Braumeister maisch je in verhouding vrij dun. Als je een wat zwaarder bier wilt brouwen is het niet handig om spoelen. Je moet dan wel heel lang koken om op een hoog SG uit te komen als je geen suiker of moutextract wilt toevoegen. "

Bij een Braumeister is het spoelen niet nodig! Krijg je een minder smaakvol bier dan?!

Jacques

Citaat van: pincopallino op 07-04-2016  10:49 uBij een Braumeister is het spoelen niet nodig! Krijg je een minder smaakvol bier dan?!

Ik heb gemerkt dat de bieren die ik met de Braumeister brouw voller van smaak zijn wanneer ik minder maischwater gebruik en wel spoel. Overigens moet je bij de Braumeister oppassen dat tijdens het maischen de verwarmingspiraal niet droog komt te staan omdat je dan last kunt gaan krijgen van aanbranden van het wort.

Misschien is het een idee om bij de BIAB-methode wat dikker te beslaan en pa na het maischen het wort te verdunnen.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 07-04-2016  14:58 uIk heb gemerkt dat de bieren die ik met de Braumeister brouw voller van smaak zijn wanneer ik minder maischwater gebruik en wel spoel. Overigens moet je bij de Braumeister oppassen dat tijdens het maischen de verwarmingspiraal niet droog komt te staan omdat je dan last kunt gaan krijgen van aanbranden van het wort.

Misschien is het een idee om bij de BIAB-methode wat dikker te beslaan en pa na het maischen het wort te verdunnen.

Heb je wel is geprobeerd te compenseren door meer mout te gebruiken? Express brouwzaalrendement laag houden en dan meer mout.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 07-04-2016  15:11 uHeb je wel is geprobeerd te compenseren door meer mout te gebruiken? Express brouwzaalrendement laag houden en dan meer mout.

Bij een Braumeister zit je vast aan een maximale inhoud van de moutkorf. Bij mijn recepten hou ik daar steeds rekening mee (maximale vulling).

Naast de verhouding mout : water speelt voor de volheid van de smaak ook het spoelen een rol. Door het spoelen komt er ook meer smaak in het bier. De uitloging van kafdeeltjes is veel minder negatief dan in het verleden wel eens gedacht werd. Sterker gezegd een beperkte uitloging levert een positieve bijdrage aan de smaak.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 07-04-2016  14:58 uIk heb gemerkt dat de bieren die ik met de Braumeister brouw voller van smaak zijn wanneer ik minder maischwater gebruik en wel spoel. Overigens moet je bij de Braumeister oppassen dat tijdens het maischen de verwarmingspiraal niet droog komt te staan omdat je dan last kunt gaan krijgen van aanbranden van het wort.

Misschien is het een idee om bij de BIAB-methode wat dikker te beslaan en pa na het maischen het wort te verdunnen.

Bij het systeem Braumeister is het spoelen n.v.t. Waarom zou je de Braumeister aanschaffen als je toch wil gaan spoelen!

Jacques

Citaat van: pincopallino op 07-04-2016  15:48 uBij het systeem Braumeister is het spoelen n.v.t. Waarom zou je de Braumeister aanschaffen als je toch wil gaan spoelen!

Waarom is spoelen niet van toepassing bij een Braumeister? Dat gaat prima dankzij de stevige constructie van de moutkorf. Bij de BIAB-methode is spoelen haast niet te doen omdat het wort van alle kanten uit de zak komt. Met al het geklieder van dien.

Het gemak van het beheersen van een maischschema met stapgewijze temperatuursverhoging (= het gemak van een Braumeister) staat helemaal los van het al dan niet spoelen.
Werken met een Braumeister kun je niet vergelijken met de BIA-methode, zoals wel eens ten onrechte gedaan wordt. Het is een wezenlijk andere brouwmethode. De enige overeenkomst is dat je de moutrestanten na het maischen ophoog tilt.

hans_nwk

Ik ben het met Jacques eens, ik spoel ook altijd.
Zodra het grootste deel uitgelekt is gaat de moutkorf op een emmer en het deksel op de speidel zodat die sneller aan de kook komt.

Het spoelen gaat dan richting emmer en soms kiep ik het wort uit de emmer in een pan die ik dan aan de kook breng op het fornuis om nog wat tijd te winnen (met een 50 liter BM zou ik dat niet doen).
Dan heb je even 3600 W extra ter beschikking bij de 2200 W van de Braumeister, dat helpt wel!

Groet,
Hans

pincopallino

Citaat van: Jacques op 07-04-2016  16:01 uWaarom is spoelen niet van toepassing bij een Braumeister? Dat gaat prima dankzij de stevige constructie van de moutkorf. Bij de BIAB-methode is spoelen haast niet te doen omdat het wort van alle kanten uit de zak komt. Met al het geklieder van dien.

Het gemak van het beheersen van een maischschema met stapgewijze temperatuursverhoging (= het gemak van een Braumeister) staat helemaal los van het al dan niet spoelen.
Werken met een Braumeister kun je niet vergelijken met de BIA-methode, zoals wel eens ten onrechte gedaan wordt. Het is een wezenlijk andere brouwmethode. De enige overeenkomst is dat je de moutrestanten na het maischen ophoog tilt.

Als je het wil, is het  spoelen bij de BIAB methode  wel te doen als je zorgt dat de zak van gelijk grootte als de pan is, heb ik al eerder vermeld. Ik blijf van mening dat spoelen niet nodig is mits de granen  maisch Temperatuur/en homogeen is geweest. Ik brouw 1 op 5 en voor het spoelen blijf maar een paar liters over van marginale betekenis. Zou nog meer suikers aanwezig zijn op de kaf?  (Makkelijk te meten.) Uitlogen van de kaf voor een voller smaak? Dit geloof je zelf toch niet!
 

GeBaxke

Spoelen met de BIAB methode doe ik als volgt ALS ik het al doe. Zonder geklieder.

Met een takeltje (die aan het plafond) zit til ik de BIAB zak uit de pan, het gas gaat nu vol aan onder de pan.

Ik pak een grote 30 liter emmer en laat de uitgelekte BIAB zak in deze emmer zakken.
Hierover giet ik dan het spoelwater, en laat de zak weer uitlekken aan de takel.
Het extra wort gaat de pan in.





Jacques

Citaat van: pincopallino op 07-04-2016  19:49 uUitlogen van de kaf voor een voller smaak? Dit geloof je zelf toch niet!

Body wordt door heel wat stoffen veroorzaakt.
Bij de bieren die ik gebrouwen heb zonder te spoelen mist ik steeds wat. Sinds ik weer spoel smaken mijn bieren weer beter. Dit was al bij de bieren die ik traditioneel brouwde en bij het in gebruik nemen van mijn Braumeister heb ik weer geconstateerd. Je borstel spoelen geeft een beter bier. Dit is echter geen vrijbrief om onbeperkt te spoelen. Een overmaat aan stoffen uit de bostel schaadt het bier.
Wat betreft looistoffen is het net als met zo veel andere smaakstoffen in bier. Als het geheel niet aanwezig is mis je wat. Zit het rond de smaakdrempel dan is het aangenaam. Maar als de concentratie een paar keer boven de smaakdrempel ligt ga je de stof ervaren als een smaakafwijking.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 07-04-2016  20:24 uBody wordt door heel wat stoffen veroorzaakt.
Bij de bieren die ik gebrouwen heb zonder te spoelen mist ik steeds wat. Sinds ik weer spoel smaken mijn bieren weer beter. Dit was al bij de bieren die ik traditioneel brouwde en bij het in gebruik nemen van mijn Braumeister heb ik weer geconstateerd. Je borstel spoelen geeft een beter bier. Dit is echter geen vrijbrief om onbeperkt te spoelen. Een overmaat aan stoffen uit de bostel schaadt het bier.
Wat betreft looistoffen is het net als met zo veel andere smaakstoffen in bier. Als het geheel niet aanwezig is mis je wat. Zit het rond de smaakdrempel dan is het aangenaam. Maar als de concentratie een paar keer boven de smaakdrempel ligt ga je de stof ervaren als een smaakafwijking.

Het is een subjectief belevenis maar geen wetenschappelijk gegevens... en voor mij geldt hetzelfde.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 07-04-2016  21:06 uHet is een subjectief belevenis maar geen wetenschappelijk gegevens... en voor mij geldt hetzelfde.

Hoe smaakstoffen worden ervaren is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Verder zijn er meer hobbybrouwers die soortgelijke ervaringen hebben.

Johannesdeloper

Citaat van: Jacques op 07-04-2016  20:24 uBody wordt door heel wat stoffen veroorzaakt.
Bij de bieren die ik gebrouwen heb zonder te spoelen mist ik steeds wat. Sinds ik weer spoel smaken mijn bieren weer beter. Dit was al bij de bieren die ik traditioneel brouwde en bij het in gebruik nemen van mijn Braumeister heb ik weer geconstateerd. Je borstel spoelen geeft een beter bier. Dit is echter geen vrijbrief om onbeperkt te spoelen. Een overmaat aan stoffen uit de bostel schaadt het bier.
Wat betreft looistoffen is het net als met zo veel andere smaakstoffen in bier. Als het geheel niet aanwezig is mis je wat. Zit het rond de smaakdrempel dan is het aangenaam. Maar als de concentratie een paar keer boven de smaakdrempel ligt ga je de stof ervaren als een smaakafwijking.
Lijkt me geen logisch verhaal. Met iets langer maischen, goed roeren, haal ik met en zonder spoelen vrijwel hetzelfde brouwzaal rendement. Lijkt mij dat er bij beide methoden evenveel body aan het bostel wordt onttrokken.
Juiste pH. Zorgvuldigheid qua temperatuur, goed roeren en je zak goed uitknijpen lijk me eerder er toe doen.
Mijn vermoeden wordt met duidelijke feiten hier onderbouwd http://brulosophy.com/2016/02/15/the-mash-standard-vs-thin-liquor-to-grist-ratio-exbeeriment-results/

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 07-04-2016  21:22 uLijkt me geen logisch verhaal. Met iets langer maischen, goed roeren, haal ik met en zonder spoelen vrijwel hetzelfde brouwzaal rendement. Lijkt mij dat er bij beide methoden evenveel body aan het bostel wordt onttrokken.
Juiste pH. Zorgvuldigheid qua temperatuur, goed roeren en je zak goed uitknijpen lijk me eerder er toe doen.
Mijn vermoeden wordt met duidelijke feiten hier onderbouwd http://brulosophy.com/2016/02/15/the-mash-standard-vs-thin-liquor-to-grist-ratio-exbeeriment-results/

Body en brouwzaalrendement zijn twee verschillende grootheden.
En het brulosophy experiment gaat over één vergelijking. Statistisch zegt dat niet veel.

pincopallino

Suikers en in het bijzonder dextrine zorgen voor de body.

pincopallino

Om de body te verhogen verkopen ze Malto dextrine... worden we belazerd dan ?

Johannesdeloper

Citaat van: Jacques op 07-04-2016  21:30 uBody en brouwzaalrendement zijn twee verschillende grootheden.
En het brulosophy experiment gaat over één vergelijking. Statistisch zegt dat niet veel.
Het lijkt me anders heel simpel. Als je door te spoelen meer body krijgt, komt dat omdat je je bostel langer aan het wort hebt blootgesteld. Australische biab brouwers raden aan 90 minuten te maischen. Dat lost het gewoon op,

Jacques

Citaat van: pincopallino op 07-04-2016  21:49 uSuikers en in het bijzonder dextrine zorgen voor de body.

Dit is wel een heel sterke vereenvoudiging van de werkelijkheid.
Er zijn veel, heel veel stoffen die bijdragen aan de body van een bier.

Ik raad je aan het artikel The Mouthfeel of Beer - a review te lezen.

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 07-04-2016  21:59 uHet lijkt me anders heel simpel. Als je door te spoelen meer body krijgt, komt dat omdat je je bostel langer aan het wort hebt blootgesteld. Australische biab brouwers raden aan 90 minuten te maischen. Dat lost het gewoon op,

Over de beslagdikte is veel wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd. Ook ten aanzien van het spoelen van de bostel.

In Brewing Sience and Practice kun je in paragraaf 4.3.7 Mash thickness, extract yield and wort quality kun je zien wat de invloed is van de maischdikte. Een reden waarom ik niet erg geloof in de resultaten van brulosophy.

Bij een dikker beslag spoel je normaal gesproken langer dan bij een dun beslag. Ook dat spoelen heeft een invloed op de body is mijn ervaring.

Johannesdeloper

Citaat van: Jacques op 07-04-2016  22:06 uIk raad je aan het artikel The Mouthfeel of Beer - a review te lezen.
Er wordt overigens nergens in dit artikel gesproken over het verband tussen spoelen en body

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 07-04-2016  22:23 uEr wordt overigens nergens in dit artikel gesproken over het verband tussen spoelen en body

Klopt. Ik reageerde op de opmerking van pincopallino omdat hij het  idee heeft dat body alleen komt uit onvergistbare suikers. Dat is zeker niet het geval. Het artikel waarna ik verwees is een ouder artikel. Ondertussen weten wij dat ook bijvoorbeeld stoffen uit de hop grote invloed hebben op de body. Ook dat wordt niet genoemd.

Zoals ik al eerder schreef zijn tal van stoffen verantwoordelijk voor de body van een bier en als een stof die daaraan bijdraagt in een zeer lage concentratie aanwezig is mis je wat.

Johannesdeloper

Om nog even terug te komen op niet spoelen, ook John Palmer heeft dezelfde mening als de mannen van brülosopher
http://byo.com/malt/item/1375-skip-the-sparge

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 07-04-2016  22:46 uOm nog even terug te komen op niet spoelen, ook John Palmer heeft dezelfde mening als de mannen van brülosopher
http://byo.com/malt/item/1375-skip-the-sparge

Ten tijde van dat artikel had ook ik het idee dat niet spoelen een heel goed idee was. Inmiddels ben ik veel brouwsels wijzer van mening veranderd. Zoals ik al schreef heb ik een hele tijd de niet-spoel methode gehanteerd.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 07-04-2016  22:37 uKlopt. Ik reageerde op de opmerking van pincopallino omdat hij het  idee heeft dat body alleen komt uit onvergistbare suikers. Dat is zeker niet het geval. Het artikel waarna ik verwees is een ouder artikel. Ondertussen weten wij dat ook bijvoorbeeld stoffen uit de hop grote invloed hebben op de body. Ook dat wordt niet genoemd.

Zoals ik al eerder schreef zijn tal van stoffen verantwoordelijk voor de body van een bier en als een stof die daaraan bijdraagt in een zeer lage concentratie aanwezig is mis je wat.

Ik heb geen idee dat de body van een bier alleen komt uit onvergistbare suikers maar wel voor het grotendeels, daarom verkopen ze malto-dextrine. Jij doet zoals het spoelen de hoofdleverancier is voor de " body". Ik denk dat jij veel beter weet.

pincopallino

Om zijn gelijk te staven refereer Jacques bijna altijd naar wetenschappelijk artikels. Gaarne een publicatie waarmee wordt wetenschappelijk aangetoond dat "Spoelen "een absolute must is.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 08-04-2016  12:10 uIk heb geen idee dat de body van een bier alleen komt uit onvergistbare suikers maar wel voor het grotendeels, daarom verkopen ze malto-dextrine. Jij doet zoals het spoelen de hoofdleverancier is voor de " body". Ik denk dat jij veel beter weet.
Citaat van: pincopallino op 08-04-2016  12:24 uOm zijn gelijk te staven refereer Jacques bijna altijd naar wetenschappelijk artikels. Gaarne een publicatie waarmee wordt wetenschappelijk aangetoond dat "Spoelen "een absolute must is.

Zoals ik al schreef is body van heel veel factoren afhankelijk. Tal van stoffen dragen daar aan bij. Ik heb verwezen naar naar een ouder artikel waarin meerdere stoffen/groepen van stoffen genoemd worden. Ondertussen is bekend dat er nog meer stoffen bijdragen aan de body van een bier.
Ik zeg niet dat looistoffen dé stoffen zijn die verantwoordelijk voor body maar wel dat deze stoffen hun steentje hieraan bijdragen. Ik heb (nog) geen wetenschappelijk artikel gevonden die dit onderschrijft maar op basis van mijn jarenlange ervaring met zowel spoelen als niet-spoelen kom ik wel tot deze conclusie. Anders gezegd: door niet te spoelen mis je bier wat.

Johannesdeloper

Citaat van: Jacques op 09-04-2016  23:04 uZoals ik al schreef is body van heel veel factoren afhankelijk. Tal van stoffen dragen daar aan bij. Ik heb verwezen naar naar een ouder artikel waarin meerdere stoffen/groepen van stoffen genoemd worden. Ondertussen is bekend dat er nog meer stoffen bijdragen aan de body van een bier.
Ik zeg niet dat looistoffen dé stoffen zijn die verantwoordelijk voor body maar wel dat deze stoffen hun steentje hieraan bijdragen. Ik heb (nog) geen wetenschappelijk artikel gevonden die dit onderschrijft maar op basis van mijn jarenlange ervaring met zowel spoelen als niet-spoelen kom ik wel tot deze conclusie. Anders gezegd: door niet te spoelen mis je bier wat.
Mijn eerste biabbrouwsels hadden naar mijn idee teveel looistoffen. Ze waren ietwat wrang. Dit kwam door spoelen met aangezuurd spoelwater van 90 ºC.
Ik heb dit proces nu goed in de hand, door langer te maischen, niet te spoelen en voldoende te roeren. Verder geloof ik dat als ik voldoende suikers uit mij mout weet te onttrekken, ik dan ook andere stoffen die zorgen voor een goed bier weet te onttrekken.
En als Jacques dan dun bier krijgt, moet hij denk ik eerder kijken naar langer maischen, beter roeren, beter water en temperatuur management of gewoon een klein beetje meer mout gebruiken. {Met niet spoelen laat je 2% efficiëntie liggen}

homoeccentricus

Citaat van: Johannesdeloper op 07-04-2016  22:46 uOm nog even terug te komen op niet spoelen, ook John Palmer heeft dezelfde mening als de mannen van brülosopher
http://byo.com/malt/item/1375-skip-the-sparge
Sorry, dat zegt hij niet. Hij legt gewoon de no sparge methode uit.

homoeccentricus

Citaat van: Johannesdeloper op 07-04-2016  21:22 uLijkt me geen logisch verhaal. Met iets langer maischen, goed roeren, haal ik met en zonder spoelen vrijwel hetzelfde brouwzaal rendement. Lijkt mij dat er bij beide methoden evenveel body aan het bostel wordt onttrokken.
Juiste pH. Zorgvuldigheid qua temperatuur, goed roeren en je zak goed uitknijpen lijk me eerder er toe doen.
Mijn vermoeden wordt met duidelijke feiten hier onderbouwd http://brulosophy.com/2016/02/15/the-mash-standard-vs-thin-liquor-to-grist-ratio-exbeeriment-results/
De brulosopher beweert niet dat no sparge hetzelfde resultaat geeft als sparge. Wel dat dunner of dikker weinig verschil maakt. Naarmate de mouten meer gemodificeerd worden maakt het allemaal minder uit. Volgens mij wordt het verschil tussen goed of slecht bier niet echt gemaakt door de maischmethode. Het gaat tenslotte maar om de productie van suiker uit zetmeel.

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 10-04-2016  00:27 uDe brulosopher beweert niet dat no sparge hetzelfde resultaat geeft als sparge. Wel dat dunner of dikker weinig verschil maakt. Naarmate de mouten meer gemodificeerd worden maakt het allemaal minder uit. Volgens mij wordt het verschil tussen goed of slecht bier niet echt gemaakt door de maisch methode. Het gaat tenslotte maar om de productie van suiker uit zetmeel.

De verhouding van de verschillende suikers en dextrinen in het wort zijn van invloed op de smaak omdat de gist meer of minder nevenstoffen produceert bij het "verwerken van verschillende suikers. Maischen is de methode om die balans te beïnvloeden.

De basismouten die wij gebruiken zijn volledig gemodificeerd. De mate van modificatie wordt ingesteld op samenspraak tussen mouter en brouwer, wij als hobbyisten hebben daar niets in te melden en krijgen voor onze basismouten dus volledig gemodificeerde mouten. Bij volledige modificaties hebben de nodige enzymen waar mogelijk de nodige vertakkingen van zetmelen afgeknipt en eiwitten zijn optimaal afgebroken en stikstof is in voor de gist in makkelijk bruikbare vorm voorhanden. Visuele indicatie is dat de spruit even lang is als de korrel.

Ga je nog verder modificeren worden er meer suikers in de korrel gevormd die voor de verdere groei van de spruit gebruikt worden (Muenchner) en verlies je dus opbrengst. Door de aanwezige suikers en stikstof kun je echter wel bij het roosteren mooie maillardprodukten vormen (er worden ook andere gerstsoorten ingezet).

Het is ook niet zo dat men in de tijd meer is gaan modificeren zoals velen denken. Het is gewoon een keuze en volledige modificatie past meer in deze tijd van snel omdat je voor ondergemodificeerd mout complexere brouwprocessen nodig hebt.

Het is niet zo dat "meer modificatie" betekent dat variaties in het maischen niet meer uitmaken. Redenen voor die bewering zijn eerder te zoeken in de hoeveelheid enzymen die in het mout van moderne granen zitten. De conversie verloopt sneller.

Daarnaast wordt er op het moment nog iets anders gesignaleerd, de verstijfselingstemperatuur van de zetmelen in gerst lopen heeel langzaam omhoog. Dit betekent uiteindelijk dat de gistingsgraden heeel langzaam omlaag gaan. Dit wordt bij grote brouwerijen waargenomen, op onze schaal nog niet. Onderzoeken naar het fenomeen zijn opgestart, ook wat de eventuele invloed van de mouter hierop kan zijn.

Ingo

William

Het gaat wel een beetje off-topic maar als een beheerder ermee start ;)

Citaat van: seed7 op 10-04-2016  08:37 uHet is ook niet zo dat men in de tijd meer is gaan modificeren zoals velen denken. Het is gewoon een keuze en volledige modificatie past meer in deze tijd van snel omdat je voor ondergemodificeerd mout complexere brouwprocessen nodig hebt.

Inderdaad. De brouwerijen moeten zo efficient mogelijk draaien dus zullen de moutproducenten zich als leverende partij kunnen onderscheiden door de gewense modificaties te bieden.

Citaat van: seed7 op 10-04-2016  08:37 uDaarnaast wordt er op het moment nog iets anders gesignaleerd, de verstijfselingstemperatuur van de zetmelen in gerst lopen heeel langzaam omhoog. Dit betekend uiteindelijk dat de gistingsgraden heeel langzaam omlaag gaan. Dit wort bij grote brouwerijen waargenomen, op onze schaal nog niet. Onderzoeken naar het fenomeen zijn opgestart, ook wat de eventuele invloed van de mouter hierop kan zijn.

Interessant. Dus we zullen straks meer tijd moeten nemen om te verstijfselen zodat de enzymen toch nog voldoende actief zijn bij hun optimale temperaturen. Hier zal wel ergens een optimum zitten voor de brouwerijen als ze tegelijkertijd ook sneller willen brouwen. Je zou dan de optimale temperaturen van de enzymen ook moeten aanpassen. Misschien regelt de natuur dat al automatisch bij de veredeling.

Meer ontopic ;)

Citaat van: homoeccentricus op 10-04-2016  00:27 uDe brulosopher beweert niet dat no sparge hetzelfde resultaat geeft als sparge. Wel dat dunner of dikker weinig verschil maakt. Naarmate de mouten meer gemodificeerd worden maakt het allemaal minder uit. Volgens mij wordt het verschil tussen goed of slecht bier niet echt gemaakt door de maisch methode. Het gaat tenslotte maar om de productie van suiker uit zetmeel.



Het verschil tussen dik en dun maischen zat volgens mij in:
  • bij hogere dikte is de enzym/substraat (zetmeel) ratio hoger omdat het zetmee in de waterfase en zetmeel in de korrel. Bij dikker maischen zit het enzym dichter op het zetmeel en zal de omzetsnelheid groter worden
  • Bij een dikkere maisch komen de afgebroken suikers in minder water terecht wat de viscositeit verhoogd waardoor je een langzamere enzymreactie reactie. Ook zullen de afbraakproducten minder snel naar het water diffunderen
De balans tussen deze twee kan da balans tussen korte/lange suikers beïnvloeden.

Johannesdeloper

Als door beter gemodificeerde mout, je langzamerhand geen verschil ziet tussen dunner of dikker maischen en dat het maischen ueberhaupt niet zoveel uit maakt voor de kwaliteit van je uiteindelijke bier, mag ik dan voorzichtig de conclusie trekken dat er eigenlijk geen steekhoudende argumenten zijn tegen het gemak, de snelheid, de eenvoud van  biab brouwen, zonder daarbij te spoelen? (Zeker als je 20 liter of minder brouwt)

pincopallino

Citaat van: homoeccentricus op 10-04-2016  00:20 uSorry, dat zegt hij niet. Hij legt gewoon de no sparge methode uit.

The "no-sparge" method makes brewing easier and produces a rich, smooth, pH-stable wort.
 

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 10-04-2016  18:30 uAls door beter gemodificeerde mout, je langzamerhand geen verschil ziet tussen dunner of dikker maischen en dat het maischen ueberhaupt niet zoveel uit maakt voor de kwaliteit van je uiteindelijke bier, mag ik dan voorzichtig de conclusie trekken dat er eigenlijk geen steekhoudende argumenten zijn tegen het gemak, de snelheid, de eenvoud van  biab brouwen, zonder daarbij te spoelen? (Zeker als je 20 liter of minder brouwt)

Je mag elke conclusie trekken die je wilt.

Mijn reacties in dit topic zijn gebaseerd op mijn ervaring dat de niet-spoel methode zoals dat gebruikelijk is bij Biab uiteindelijk een bier oplevert met een mindere body dan wanneer je dikker maischt en wel spoelt.
Bij de Braumeister heb ik soortgelijke ervaring. Daarom gebruik ik tegenwoordig minder water tijdens het brouwen, vul ik de moutkorf maximaal, roer ik vaker voor een hoger rendement en spoel ik meer.

Als je tevreden bent met jouw brouwmethode is er niets mis mee. Maar overweeg eens voor de vergelijking om ook eens dikker te  brouwen en te filteren met een hevelfilter. Als je een tweede brander en kookketel hebt gaat het allemaal net zo snel als bij de Biab-methode.

pincopallino

Het blijft een subjectief belevenis. Jaren geleden ben ik over gegaan van 1/3 naar 5/1 waardoor een hoger rendement heb en een frisser bier. 


Erik Z

Citaat van: Jacques op 10-04-2016  20:43 uroer ik vaker voor een hoger rendement en spoel ik meer.

Dus je roert in de Speidel? Daar sta ik van te kijken.

Underdike

Als reactie op wat dingen die ik in de vorige 5 pagina's las:
- BIAB werkt ook voor grotere pannen... Wij gebruiken BIAB in een 20 gallon Brewtech pan, 70 liter water + zak = 5 cm onder de rand. Zak langzaam laten zakken, wij gebruiken een elektrische hevel erboven. Bij het eruithalen hangen we hem erboven, brander alvast aan, laten uitdruipen tot straal druppelen wordt, beetje uitknijpen, klaar.
- rendement was 1x 75% en 1x 76%
-water verwarmen we tot 82 graden, na stort is het dan plm.76, na maischen (test zetmeel omgezet) is de eind-temperatuur plm. 67.
- wij malen de stort erg fijn (bijna meel), er komt weinig troep door de zak heen, en zo week je makkelijk ook kaf etc. mee). De pan heeft een na-filtertje op de kraan tegen vaste delen... We hebben geen/amper troep in het wort.
- 'k probeer de hoeveelheid stort aan te passen aan rendement 75% zonder naspoelen. Gezien rendement & SG meting lijkt de methode te kloppen.
- voor info zijn Australische fora handig, daar is BIAB vrij algemeen in gebruik.
- er zijn vele soorten zakken, wij hebben maar een vrij dure uit Amerika besteld, die stevige straps over de naden heen genaaid heeft
- wij zien niet in waarom dit niet evengoed bier zou kunnen opleveren... wanneer is er een ONK, dan leveren we wel wat flesjes in voor beoordeling

Johannesdeloper

Citaat van: Underdike op 23-05-2016  10:08 u-water verwarmen we tot 82 graden, na stort is het dan plm.76, na maischen (test zetmeel omgezet) is de eind-temperatuur plm. 67.
In mijn installatie stort ik bij een veel lagere temperatuur, 53 ºC, de temperatuur valt dan terug naar 50 ºC en dan verwarm ik, met redelijk roeren door naar de temperatuur van de eerste maischstap, dat zou voor jou 67gr moeten zijn.
Als de maischpan goed geïsoleerd is zou de temperatuur maar 1 ºC mogen terugvallen. Ik ben bang dat als je inmaischt op 76 graden dat je de beta amylase om zeep helpt

Citeer- wij malen de stort erg fijn (bijna meel), er komt weinig troep door de zak heen, en zo week je makkelijk ook kaf etc. mee). De pan heeft een na-filtertje op de kraan tegen vaste delen... We hebben geen/amper troep in het wort.

Van wat ik op Australische fora gelezen heb, beveelt men tegenwoordig aan niet meer tot meel te schroten, maar gewoon te zorgen dat de gerstkorrels gebroken zijn. Bij mij is gebleken dat met een walsenmolen 1,25 mm de juiste instelling is. Ik bevochtig mijn mout een half uur voor het schroten.

Citeer- wij zien niet in waarom dit niet evengoed bier zou kunnen opleveren... wanneer is er een ONK, dan leveren we wel wat flesjes in voor beoordeling
Succes! ik gun je een mooie klassering, helaas is de inzending voor het ONK 2016 net gesloten.

Underdike

Dank Johannesdeloper, we nemen het allemaal mee voor de volgende keren, we proberen de hele tijd kritisch te bekijken wat we doen en verder te blijven ontwikkelen.

De reden dat we niet laag beginnen en bij verwarmen is dat met een grote pan (er moet wel een krat de man uitkomen) en veel graan erin het moeilijk is de zak van de bodem af te houden tijdens verwarmen... Helemaal als je een zwaarder bier brouwt ?
De gedachte was juist om het schema omgekeerd te volgen. De pan wordt niet geïsoleerd, en loopt af ipv op. We testen na een ruime uur of alle zetmeel is omgezet, maar gaan sowieso niet de zak uitnemen en koken voordat het omlaag is gekomen naar 65 - 67 graden?

Waarom zou je niet verschroten maar alleen walsen? Zolang je geen extreem troebel resultaat hebt is het toch OK ? Hoe meer er inweekt hoe beter voor de complexiteit en body toch?

Zoals ik boven zei, we horen graag zoveel mogelijk meningen... Gecombineerd met de stemming binnen ons groepje van 6 en resultaten van brouwsels kan je dan blijven tweaken.
Jammer dat de ONK inschrijving al verlopen, we hadden graag eens een mening over onze  brouwels gehad. Misschien dat dat er fouten uithaalt...

Johannesdeloper

Je moet het kaf zien als hout dat tannines bevat, die wil je niet aan gort malen en oplossen in je wort. Het kan een wrange smaak geven.
Eigenlijk wil je ook bij BIAB de kafjes heel houden want met ongeschonden kafjes filter je in een BIAB zak op dezelfde wijze als met een filterbed van een hevelfilter.

Als je teveel meel hebt wordt het wort witgrijs, en krijg die troebeling maar weer eens weg.

Ideaal is dat de korrels in 3 stukjes zijn gebroken.

Ik leg een taartrooster op de bodem, dat houdt de zak ongeveer 1 cm van de bodem, verder kun je natuurlijk met een paar lijmklemmen zorgen dat de zak in een bepaalde positie blijft.

Dugraph

Ik heb ondertussen mijn eerste brouwsels volgens BIAB achter de rug; verleden week een proefbrouwsel van 3 liter en gisteren een Weizener van 10 liter. Onderstaande foto's zijn afkomstig uit het proefbrouwsel. Ik gebruik een IKEA vitrage als zak. Voor 7 euro heb je 2 mooie grote doeken. Ik heb er 1 bijgeknipt, dubbel geslagen en omgezoomd (vastgezet met chromen nietjes). Werkt perfect! Ik ben nog op zoek naar een afstandhouder op de bodem van de pan maar vooralsnog kan ik de zak op z'n plaats houden met een snelbinder bovenaan de rand van de pan.

Het uitlekken doe ik op een RVS rekje eveneens van IKEA (n.b. ik heb geen belang in dit bedrijf). Met een gewicht oplopend tot 5+kg is dit erg praktisch.

Mijn valkuilen vooralsnog zijn:
- het filteren na het koken. Mijn inziens is dit op te lossen door het gebruik van hopzakjes.
- het koelen van 10 liter wort. Duurde een uur gisteren. Dat vind ik te lang. Ik gebruik geen wortkoeler maar een wasbak gevuld met ijs en koelelementen.

N.a.v. het bericht hierboven vraag ik me af hoe fijn er geschroot kan worden. Ik heb eerder gelezen dat BIAB geen beperking heeft aan de ondergrens omdat de kafjes toch niet gebruikt worden als filterbed. En tannine zou volgens homoeccentricus niet gevormd worden onder de 78 ºC en normale pH?

Citaat van: homoeccentricus op 28-06-2015  11:42 uDe "tannine-zone" wordt niet bereikt door de maischtijd te verlengen, maar door te maischen aan een hoge temperatuur (+78 ºC) en een hoge pH. Jouw angst is dus onterecht. Maar je kan ook gewoon maischen op 67C en de temperatuur niet verhogen, als dat jou gerust stelt.




Johannesdeloper

Er waren voor mij 3 redenen om niet meer zo fijn te schroten.
- Er is nauwelijks een meetbaar verschil in rendement tussen fijn en grover schroten
- In mijn bier proefde ik iets wrangs wat hetzij met schroten, hetzij door te weinig gist kwam.
- ik zie dat bij fijner schroten je meer trub krijgt in vergelijking tot schrover schroten.
Mijn ideeën zijn beïnvloed door de ideeën van Biab pionier Pat Hollingdale:

http://beersmith.com/blog/2011/02/24/brew-in-a-bag-biab-down-under-beersmith-podcast-10/

Ik koel mijn wort naar beneden de 15 min naar <25 ºC. Als je 5 m voorgegloeid buigzaam koper koopt,
buig je redelijk eenvoudig een koelspiraal rond een rondhout met de juiste diameter.

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 24-05-2016  09:31 uMijn ideeën zijn beïnvloed door de ideeën van Biab pionier Pat Hollingdale:

Een echte Biab pionier was Jan van Schaik. Hij beschreef de methode al in zijn Groot Zelf Bierbrouw Boek uit 1981. Zelf heb ik de methode ook gebruikt. En al heel wat jaren ben ik blij dat ik niet meer in een zak brouw... Maar goed, dat is denk ik wel genoegzaam bekend.

Johannesdeloper

Nou Jacques, Pat is met zijn www.biabrewer.info forum toch een beetje de "Jacques Bertens van het Australische BIAB brouwen"

En ik zeg natuurlijk niet dat Pat het BIAB brouwen heeft uitgevonden alleen dat ik me door zijn ideeën heb laten inspireren.

Het Biab brouwen schijnt al in  Dave Line's "The Big Book of Brewing" 1974 edition te zijn beschreven.

Ik kan me Jacques frustratie met brouwzakken wel indenken, ik had dat met een hevelfilter. Ik was een hele avond bezig met zagen, buigen en koppelingen dicht krijgen, had ondertussen een klauw met geld uitgegeven aan koper.
Toen ik eindelijk ging spoelen ging het of te snel of te langzaam. Ook vond ik een hevelfilter niet zo handig als je maar 15 l brouwt.

Robert1968

Een hevelfilter leek mij ook niets.

Ik heb mijn BIAB zak vervangen door een klant-en-klare geperforeerde bodemplaat die rust op de bodem van de brouwketel. Met een handkraan bevestigd onder de bodemplaat is de spoelsnelheid dan eenvoudig te regelen.

Over het extractrendement ben ik tot heden iets minder te spreken, dat blijft iets achter dan met BIAB destijds. Puntje voor optimalisatie.

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 25-05-2016  14:37 uHet Biab brouwen schijnt al in  Dave Line's "The Big Book of Brewing" 1974 edition te zijn beschreven.

Ik kan me Jacques frustratie met brouwzakken wel indenken, ik had dat met een hevelfilter. Ik was een hele avond bezig met zagen, buigen en koppelingen dicht krijgen, had ondertussen een klauw met geld uitgegeven aan koper.
Toen ik eindelijk ging spoelen ging het of te snel of te langzaam. Ook vond ik een hevelfilter niet zo handig als je maar 15 l brouwt.

Het boekje van Dave Line er even bij gepakt. Daar staat de methode inderdaad ook al in. Echter lang niet zo mooi geïllustreerd als in het boekje van Jan van Schaik.

Het maken van een hevelfilter was bij mij snel gedaan. Niets buigen alleen rechte stukken en T-verbindingen. Met knelkoppelingen is het dicht krijgen geen probleem. En het debiet is simpel te regelen met een kraantje. Veel hoeft een hevelfilter niet te kosten. Voor een paar tientjes een paar uurtjes werk heb je er een.
Het grootste voordeel van een hevelfilter was dat ik verlost was van lekkende zakken. Een echte verademing. Ik had veel minder te poetsen na het brouwen. En mijn wort was vele malen helderder. De laag onder in het gistvat was ook nog veel minder dik.

Maar goed iedereen maakt zijn afwegingen. Wel vind ik het grappig dat zo velen teruggrijpen op deze oude techniek.

EvdBroek

Citaat van: Johannesdeloper op 25-05-2016  14:37 uIk kan me Jacques frustratie met brouwzakken wel indenken, ik had dat met een hevelfilter. Ik was een hele avond bezig met zagen, buigen en koppelingen dicht krijgen, had ondertussen een klauw met geld uitgegeven aan koper.
Toen ik eindelijk ging spoelen ging het of te snel of te langzaam. Ook vond ik een hevelfilter niet zo handig als je maar 15 l brouwt.
Ik heb zelf een hevelfilter gemaakt op een zaterdagmiddag. Aan het uiteinde een kraantje opgenomen zodat je de snelheid kunt regelen. Mijn hevelfilter werkt perfect, nooit problemen mee en ik heb heel snel helder wort. Dit heeft me hooguit 30 euro gekost.

Markiej87

Ik denk dat het uiteindelijk niet om "de beste methode" gaat maar om, wat Jacques ook al aangaf, de methode die voor jou werkt en die je zelf prettig vind, en bovenal, waar je bieren mee brouwt waar jij (en wellicht ook anderen) blij van worden.

Er zijn zo ontzettend veel methodes, zelf in elkaar geknutselde brouwinstallaties, kant-en-klaar-pannen, noem ze maar op. Allen zorgen ze dat je bier kunt brouwen. Welke methode maakt het beste bier? Daar valt over te twisten... Naar mijn mening is de invloed van de brouwer veel groter dan die van de installatie of brouwmethode. Brouwmethodes hebben allen hun voor- en nadelen, en het is aan de brouwer deze af te wegen en dan een installatie te kiezen die bij hem of haar past.

Dus, vind je BIAB het einde, lekker doen.  :brouwen:
Zet je liever je Speidel Braumeister aan, ook lekker doen  :proost: :biersmile:

Underdike

Markiej87 geeft nu een beetje als conclusie wat wij dachten toen we nadachten over gaan brouwen.
Er zijn een hele zwik methodes, van rims tot herms tot biab tot noem maar op... wij dachten dat biab voor ons makkelijk en behapbaar zou zijn, maar het was niet de hoofdreden.
We wilden een zo simpel mogelijk systeem met zo min mogelijk verschillende items en potten/pannen... om het schoonmaken te beperken & de potentiële besmettingen tot een minimum te beperken.
1 zak in 1 pot, met een koelspiraal die er een half uur voor einde koken ingaat, rechstreeks uit de ketel in gistvat en bottellen met een hevel rechtstreeks uit het gistvat betekend dat er weinig mediums zijn die besmet kunnen zijn.
Gistvat, hevel, kraan, slang en flesjes worden extreem secuur gereinigd (PBW & Starsan), en hopelijk hebben we daarmee alles vrij eenvoudig onder controle ?
Iedereen heeft zijn voorkeuren, je kunt alles zo duur of goedkoop maken/houden als je wilt... dit was onze keuze  :)

EvdBroek

Wel of niet biab brouwen heeft niets te maken met een kleinere of grotere kans op besmetting

Johannesdeloper

Citaat van: EvdBroek op 27-05-2016  13:03 uWel of niet biab brouwen heeft niets te maken met een kleinere of grotere kans op besmetting

Vanzelfsprekend waar, als je nauwkeurig schoon werkt, krijg je geen besmetting, met geen enkele wijze van brouwen.
Als je maar wat aanrommelt maak het niet uit, je bier zal er om het even met welke methode, er niet beter van worden.

Maar als je voor kwaliteit gaat en alles wilt uitsluiten, dan kan het een keuze zijn zo simpel mogelijk te brouwen en daarmee de valkuilen van een besmetting proberen te vermijden.
Een pomp die valse lucht zuigt, een kraan die op een onmogelijke plaats niet schoon is, een elektronische schakeling die niet goed werkt, met simpel brouwen voorkom je dat soort ellende. En ook als je een kei van een bierbrouwer bent, dan gebeurt het je ook niet...

Underdike

Dank je wel Johannes, dat was inderdaad onze gedachte... minder items gebruiken betekent minder kans op dingen vergeten of dingen missen.
Zeker omdat we met 6 man zijn, op een gegeven moment vergeet je een keer te vragen 'heb jij dit of dat al ontsmet', en dan ga je misschien voor gaas.
KISS dacht ik... Keep It Stupid Simple !

Kan het ook anders en misschien wel beter ? Ongetwijfeld, maar voor ons werkt dit nu goed...
Later als we profi worden kunnen we altijd nog uitbreiden...

Markiej87

Enkel na het koken loop je kans op infecties, BIAB heeft daar dus niets mee te maken. Dat zal EvdBroek ook wel bedoeld hebben ;)

Underdike

Citaat van: Markiej87 op 28-05-2016  00:14 uEnkel na het koken loop je kans op infecties, BIAB heeft daar dus niets mee te maken. Dat zal EvdBroek ook wel bedoeld hebben ;)
Het was niet mijn bedoeling te zeggen dat het door wél of niet BIAB komt... wilde slechts aangeven dat minder apparatuur en minder te volgen stappen betekenen dat je minder gauw iets geheel vergeet, of gedeeltelijk over het hoofd ziet... vind het heel overzichtelijk zo.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.