Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hop stekken  (gelezen 18380 keer)

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hop stekken
« Reactie #75 Gepost op: 23-05-2016 10:26 u »
Ik heb ook nog stekjes (nou ja, het zijn al planten eigenlijk) Cascade, af te halen in Bergen op Zoom!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jukkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • dol op leven in de brouwerij
« Reactie #76 Gepost op: 23-05-2016 15:59 u »
Ik heb nog een plantje northern brewer van een meter hoog in een potje staan, kan zo opgehaald worden (Etten-Leur).

Offline jank

• Senior lid
  • Twents Bierbrouwersgilde
« Reactie #77 Gepost op: 24-05-2016 19:59 u »

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #78 Gepost op: 25-05-2016 12:30 u »

Offline WtH

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #79 Gepost op: 22-09-2016 22:35 u »
Hallo allemaal,

Ik realiseer mij dat in dit al een paar maanden geen reacties meer heeft gehad en dat dit waarschijnlijk betekent dat het niet de juiste tijd is voor stekjes, maar ik ga het toch proberen.
Heeft iemand nog stekjes over? Eventuele vergoeding kan over gepraat worden en ik kan het ophalen.

Ik ben benieuwd en wacht geļnteresseerd af.
Wouter

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #80 Gepost op: 22-09-2016 23:02 u »
Ik denk niet dat iemand die nog heeft... volgend voorjaar weer volop!

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 23-09-2016 14:39 u »
Hi Wouter,
Stekjes zullen nu niet echt van de grond komen.
Volgend jaar ben je van harte welkom!

Offline Erik Z

• Vol lid
  • Land: fr
  • Waar ik woon maakt men beter wijn dan bier
« Reactie #82 Gepost op: 24-09-2016 14:46 u »
Het is heel gemakkelijk om nu stekjes te maken. Nu de bellen geoogst worden kun je de stelen in stukjes knippen en in water zetten. Na enkele weken zullen er dan worteltjes aan groeien.
Neem een gezonde rank en knip de steel telkens direct boven de blaadjes af. Dan hou je dus meerdere steeltjes over met bovenaan 2 blaadjes.

Offline Appiehappie

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #83 Gepost op: 20-03-2017 13:26 u »
Mijn 2 hopplanten genereren al een flink aantal scheuten en ik ben van plan om deze scheuten te stekken. Als dit lukt zou ik mijn hopplantjes graag willen ruilen voor andere soorten hop.
De hopsoort die ik heb staan is een aromahop 'Pure'.

Hieronder de info van de hop 'Pure' in het engels.

The variety 'Hersbrucker  Pure' is developed as a classic aromatic-variety.  'Pure' means "pure hop-aroma" like the variety 'Hersbrucker '.
But 'Pure' is not related to 'Hersbrucker ! 'Pure' has been released at an unfortunate moment with an unfortunate name. It has never
reached a real growing importance. Nevertheless the profile of aromatic- and tasting-ingredients is excellent because of its ancestors
'Saaz' and 'Hallertauer'.

Als er belangstellenden zijn die in leiden of omgeving wonen hoor ik dit graag. Misschien kunnen we hop ruilen.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #85 Gepost op: 20-03-2017 17:14 u »
De hoptuin https://www.facebook.com/photo.php?fbid=266640263748324&set=g.1533612266851604&type=1&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=266640253748325&set=g.1533612266851604&type=1&theater

Jij hebt Perle & Saaz op de lijst, precies de twee soorten die ik zoek... waar heb je die vandaan als ik vragen mag ? Ik probeer van allebei de soorten 3 of 4 plantjes te vinden, Perle gaat nog (met veel rijden of transport-kosten, maar Saaz tref ik nergens aan

Offline Fermon

• Senior lid
« Reactie #86 Gepost op: 20-03-2017 17:27 u »
Jij hebt Perle & Saaz op de lijst, precies de twee soorten die ik zoek... waar heb je die vandaan als ik vragen mag ? Ik probeer van allebei de soorten 3 of 4 plantjes te vinden, Perle gaat nog (met veel rijden of transport-kosten, maar Saaz tref ik nergens aan

Je kan misschien hier eens kijken: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14816.msg201612.html#msg201612
Er zijn altijd wel mensen die er een voor jou willen stekken.

Offline crazyjopje

• Vol lid

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
« Reactie #88 Gepost op: 20-03-2017 22:44 u »

Ik kan Saaz voor je stekken als je wilt.

Offline Chilobrachys

• Vol lid
« Reactie #89 Gepost op: 20-03-2017 22:57 u »
Mocht iemand nog een stekje van Cascade, Centennial of een leuke andere Amerikaanse hop over hebben dan heb ik interesse. Heb zelf straks stekken smaragd voor de liefhebbers.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #90 Gepost op: 21-03-2017 00:27 u »
Ik kan Saaz voor je stekken als je wilt.
Dat zou heel fijn zijn!
Ik wil er 4 aanplanten, als je daar mee wilt & kunt helpen, graag!

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #91 Gepost op: 21-03-2017 09:33 u »
Ik denk dat vrijwel iedereen, die hop wil kweken, wel Amarillo zou willen hebben. Is echter nog niet te krijgen als rhizoom of stek. Er is wel een forumlid wat zaad heeft opgekweekt dat hij bij Amarillo hopbellen heeft aangetroffen. De planten die hieruit voort zijn gekomen zijn denk ik het enige wat in Nederland en Belgiė bestaat en verwant is aan Amarillo. Ff een beetje speuren op het forum en je vindt dit verhaal zo terug.

Zoals je zeg: verwant, want hop is 2-huizig en dus per definitie een kruisbestuiver. De kans is heel klein dat je zuiver amarillo hebt na het opkweken uit zaad. Er bestaat ook een kans dat de vader plant zeer hard verschilt in eigenschappen waardoor de dochterplant ook behoorlijk verschilt van amarillo qua eigenschappen.
Nu goed, je zal al een zeer geoefend proever moeten zijn om in het bier de verschillende aroma hoppen er te kunnen uithalen, laat staan dat je kruisingen zult kunnen uithalen :nut:

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 21-03-2017 10:37 u »
Zoals je zeg: verwant, want hop is 2-huizig en dus per definitie een kruisbestuiver. De kans is heel klein dat je zuiver amarillo hebt na het opkweken uit zaad. Er bestaat ook een kans dat de vader plant zeer hard verschilt in eigenschappen waardoor de dochterplant ook behoorlijk verschilt van amarillo qua eigenschappen.
Nu goed, je zal al een zeer geoefend proever moeten zijn om in het bier de verschillende aroma hoppen er te kunnen uithalen, laat staan dat je kruisingen zult kunnen uithalen :nut:

Er staan bij mij 7 planten :) Moet vast genoeg opleveren voor een 20L test, mocht het niet allemaal gebruikt worden voor het Green Hop bier. Iemand die zich aanbiedt om te testen?

Offline Willy-en-co

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #93 Gepost op: 21-03-2017 14:45 u »
ik ben op zoek naar een hopplantje. wilde eerst in duitland bestellen maar dacht later dat ik het ook via deze weg kan doen.
ik ben niet specifiek op zoek naar een bepaalde hopplant. maar het liefst een aroma hop en als het kan een Engelse soort.

groet Ian

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #94 Gepost op: 24-03-2017 13:58 u »
Er staan bij mij 7 planten :) Moet vast genoeg opleveren voor een 20L test, mocht het niet allemaal gebruikt worden voor het Green Hop bier. Iemand die zich aanbiedt om te testen?

Zit graag in het testpanel :)

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #95 Gepost op: 24-03-2017 14:01 u »
Voor de liefhebbers kan ik wel Smaragd stekken maken dit jaar!

Offline Noordzij_1

• Boven 10 berichten
  • *
  • Maisch, kook, gist, repeat.
« Reactie #96 Gepost op: 01-04-2017 16:59 u »
Ik heb net 5 hopplanten gekocht voor € 5,99 / stuk,  ondersoort Nordbrau. Boskoops heette de webshop geloof ik. Zodra dit sterke planten zijn mogen jullie komen snoeien. Let wel op; een hopplant wordt graag 4 tot 6 meter hoog binnen een jaar. Ik las net neerzetten op het balkon, dat zou ik nog eens heroverwegen...

Offline Frank.S

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #97 Gepost op: 26-04-2017 22:52 u »
Ik heb 2  Cascade en 2 centennial hop plantjes van zo`n 30 cm over.
Evt ruilen tegen een andere hopplant, of een smakelijk eigenbrouw biertje.
Op te halen in Tiel.

Offline ChrisH1986

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #98 Gepost op: 04-05-2017 10:25 u »
Iemand die nog stekjes over heeft en ze wil verkopen en eventueel versturen?
Zo ja, wat voor soort? Liefst iemand uit Friesland zodat ik ze gewoon op kan halen maar buiten de provincie is ook geen probleem natuurlijk!
Lijkt me leuk om dit jaar wat eigen stekjes te hebben van verschillende hopplantjes:)

Offline ChrisH1986

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #99 Gepost op: 04-05-2017 10:27 u »
Ik heb 2  Cascade en 2 centennial hop plantjes van zo`n 30 cm over.
Evt ruilen tegen een andere hopplant, of een smakelijk eigenbrouw biertje.
Op te halen in Tiel.

Ik zou graag een Cascade en Centennial hop plantje van je over willen nemen maar heb helaas niks om te ruilen behalve euro's:P

Tags: hopteelt