OBBK 05 D1 + alg. kampioen - Quadrupel - René Geilings

Gestart door Rene Geilings, 02-10-2005 12:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rene Geilings

Hoi mede brouwers,

Hier het recept waarmee ik 24 september 2005 het 12e open Bergs Bierbrouw Kampioenschap gewonnen heb.
Het betreft een Quadrupel, waarvoor ik 87 punten gekregen heb.  In totaal 57 bieren waarvan 19 in klasse D. 

Het is een recept voor 20 liter bier.

ingrediënten:
   50 gram Chocolade mout     800 EBC
  400 gram CaraMunuich        300 EBC
  750 gram CaraMunich         100 EBC
 6000 gram PilsMout             3 EBC
  290 gram Mais vlokken
  770 gram Donkere rietsuiker 200 EBC


15 liter maischwater van 63 graden

Maischschema:
 30 minuten op 60 graden
 60 minuten op 68 graden
 15 minuten op 75 graden
 
14 liter spoelwater van 78 graden

24 liter wort voor het koken

Hop toegevoegd voor het koken
80 gram pellets Hallertau Hersbrucker    2,0% Alpha
20 gram pellets Styrian Goldings       4,5% Alpha

90 minuten koken

suiker 15 minuten voor einde koken toegevoegd.

Na het koken 17 liter wort over met SG 1110 aangevuld met 5 liter water

Gist: safale-s04

OSG = 1085  (formule (17*1110) + (5*1000) / 22)
ESG = 1018

Met vriendelijke groeten,
René Geilings

EBC

René,
Ik mis het belangrijkste ingrediënt...welke gist heb je gebruikt en hoe heb je die opgekweekt?

Rene Geilings

Tja, het geheim zit hem natuurlijk in de gist :-)

Nee hoor, het is gewoon zo simpel dat ik het vergeten ben.  Ik heb een zakje safale-s04 gebruikt. Geen giststarter gemaakt, gewoon  het wort gekoeld tot 24 graden, overhevelen in de gistemmer en de korrelgist er los bovenop gestrooid.

groeten,
René

MO

Je had het nog simpeler kunnen houden door de 60 ºC stap weg te laten. Had je waarschijnlijk hetzelfde resultaat opgeleverd. Zou je kleur en bitterheid ook kunnen vermelden (ik heb geen promash).

Jacques

Hoi Martin,

René heeft ook geen ProMash vandaar dat ik het bestand aangemaakt heb. Overigens wordt het denk ik toch echt dat eens tijd wordt dat jij een demoversie download. Kun je ook eens meepraten  ;D  >:D  ;D

ProMash berekent een kleur van 62,5 EBC (ik denk dat het bier in de praktijk een stuk lichter zijn omdat de suiker naar mijn idee een veel lager kleurwaarde heeft).
De bitterheid is volgens ProMash 25,5 EBU.

MO

Ahah, geen hop = vaak prijs.

En haha: na zoveel jaar ben ik nog steeds niet aan de promash. ik heb meer dan genoeg aan A3's BrouwHulp, die heeft voor mij promash volledig overbodig gemaakt. En mijn eeuwige pleidooien om meer gegevens dan alleen een promash bijlage te plaasten zijn mijns inziens gezond voor de toegankelijkheid van het forum.

Jacques

Hoi Martin,

Ik heb geen aandelen maar propagandeer ProMash omdat het internatiionaal gebruikt wordt. Duitse, Engelse, Franse en Nederlandstalinge brouwers kunnen via dit programma recepten uitwisslen. Met een Nederlandstalig Excelbestand gebeurt dat niet.

Overigens is het rekenblad van Adrie steeds meer uitgebreid en voldoet inderdaad steeds meer aan de eisen die je als serieuze hobbybrouwer stelt aan een rekenprogramma.

Als je de behoefte hebt zal ik je zeker niet tegenhouden om ook een Excelrekenblad te koppelen aan de recepten die je op het forum kunt vinden.

Adrie

Omdat niet iedereen excel heeft (of wil of kan betalen) kunnen we ook standaard overgaan op het open formaat van OpenOffice, het gratis en minstens zo goede alternatief voor MS Office. De BrouwHulp is ook in dit formaat te downloaden van een van onderstaande links. OpenOffice draait zowel op Windows als op Linux en MacOS.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.