Bestrijdingsmiddel glyfosaat in bier

Gestart door Bassius, 25-02-2016 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Akkoord Herman, dat is muggenziften.
Maar ik zou de grammen die de landbouwers, hun omwonenden rond de akkers en de mensen die bij behandeling van de akkers voorbijfietsen en wandelen, niet willen slikken!
Want dat zijn pas milligrammen en grammetjes!

hansHalberstadt

Citaat van: HermanH op 15-03-2016  08:45 uIk wil niet muggenziften, maar ik denk dat je de maten hierboven toch even zal moeten aanpassen hoor Hans, is dat niet wat groot, een kubusje van 0,1 mm? Een microgram is 0,000 001 gram.
Met inhoudsmaten gaat het heel hard. Namelijk de diameter tot de 3e macht.
1 liter = 10 x 10 x 10 cm = 1000 gram
1 milliliter = 1 x 1 x 1 cm = 1 gram
1microliter = 1 x 1 x 1 mm = 1 milligram
1 nanoliter = 0.1 x 0.1 x 0.1 mm = 1microgram
30 microgram = 0.31 x 0.31 x 0.31 mm (3.1 is 3e machtswortel uit 30)

HermanH

Citaat van: hansHalberstadt op 15-03-2016  10:12 uMet inhoudsmaten gaat het heel hard. Namelijk de diameter tot de 3e macht.
1 liter = 10 x 10 x 10 cm = 1000 gram
1 milliliter = 1 x 1 x 1 cm = 1 gram
1microliter = 1 x 1 x 1 mm = 1 milligram
1 nanoliter = 0.1 x 0.1 x 0.1 mm = 1microgram
30 microgram = 0.31 x 0.31 x 0.31 mm (3.1 is 3e machtswortel uit 30)
Aha, OK, weeral wat bijgeleerd op gebied van ruimtelijk (in kubusjes) denken...

hansHalberstadt

Citaat van: HermanH op 15-03-2016  11:34 uAha, OK, weeral wat bijgeleerd op gebied van ruimtelijk (in kubusjes) denken....
30 microgram is zo'n ongrijpbaar iets. Daarom probeer ik me in zulke gevallen er altijd iets bij voor te stellen. (we gaan eerdaags 17 miljoen nederlanders halen hier, hoeveel  meter x meter van een vierkant grasveld heb je dan nodig als ze alle 17 miljoen op 50 cm van elkaar af gaan staan? blijkt ruim 2 by 2 km te zijn, dus zo dichtbevolkt zijn we dan niet toch met grofweg 200 km x 200 km oppervlak van Nederland?)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-03-2016  01:38 uHet Bundesinstitut für Risikobewertung (BfR), de Duitse voedsel- en warenautoriteit, verklaart in een persbericht dat de hoogst aangetroffen waarde van glyfosaat (30 microgram/liter) heel laag is.
Als je eens nagaat hoeveel dat is: 1microgram water is 0.1 mm x 0.1 mm x 0.1 mm. Stel even simpel dat SG=1 dan praat je dus over een volume van ca 0.3 x 0.3 x 0.3 mm. Oftewel 1.4 mm x 1.4 mm x 1.4 mm dus zeg maar een klein druppeltje van die pure troep in een brouwsel van 20 liter. Zou jij dat willen drinken :proost:

Het gaat natuurlijk om een verdunning. In ons dagelijks eten en drinken zitten heel veel toxische stoffen, zij het in een lage concentratie.

We hebben het hier over een verdunning van 1 op 33 miljoen...
Stel voor dat alle deeltjes in een grote vaas zitten. De kans dat je het deeltje glysofaat uit de vaas haalt is ongeveer 8 keer kleiner dan de het winnen van de hoofdprijs in de Staatsloterij.


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-03-2016  20:58 uHet gaat natuurlijk om een verdunning. In ons dagelijks eten en drinken zitten heel veel toxische stoffen, zij het in een lage concentratie.

We hebben het hier over een verdunning van 1 op 33 miljoen...
Stel voor dat alle deeltjes in een grote vaas zitten. De kans dat je het deeltje glysofaat uit de vaas haalt is ongeveer 8 keer kleiner dan de het winnen van de hoofdprijs in de Staatsloterij.
Laten we dan ook maar niet meer moeilijk doen over niet levensmiddelbestendige materialen die we tijdens het brouwen gebruiken. Dat gaat om net zulke lage concentraties. Feit blijft dat het giftig is en niet zo'n beetje ook. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-03-2016  21:37 uFeit blijft dat het giftig is en niet zo'n beetje ook.

Toxiciteit is sterk afhankelijk van de concentratie van een stof.  In ons voedsel zitten tal van giftige stoffen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-03-2016  21:47 uToxiciteit is sterk afhankelijk van de concentratie van een stof.  In ons voedsel zitten tal van giftige stoffen.
Ja, we zitten een factor 1000 onder de norm voor glysofaat. Je mag er 30 mg/l van in je bier hebben. Dat is dan 3 x 3 x 3 mm. Maar dan ga ik het niet meer drinken.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 15-03-2016  22:58 uJa, we zitten een factor 1000 onder de norm voor glysofaat. Je mag er 30 mg/l van in je bier hebben. Dat is dan 3 x 3 x 3 mm. Maar dan ga ik het niet meer drinken.
30 mg glyfosfaat  (30/1.7 )= 17,6 ml/l= 2.6 x 2.6 x 2.6 mm  ;)

Je zou eigenlijk meer bang moeten zijn van de ander producten die in Roundup zitten:
CiteerGlyfosaat wordt als weinig giftig voor mensen en dieren beschouwd. Deze opvatting is dan gebaseerd op LD-50 onderzoek bij proefdieren; onderzoek waarbij bepaald wordt bij welke hoeveelheid van een stof de helft van de proefdieren sterft.

De giftigheid van Roundup is niet gelijk aan die van glyfosaat. Roundup bevat ook "niet-werkzame" bestanddelen, waaronder polyethyleenamine (POEA). Het is onze overheid bekend dat in Roundup tot 3% verontreinigingen voorkomen, waaronder de vermoedelijk kankerverwekkende stoffen 1,4 dioxaan en N-nitrosoglyfosaat.

Japanse artsen die 56 gevallen van voornamelijk opzettelijke Roundup-vergiftiging bestudeerden, waarvan 9 met dodelijke afloop, berekenden dat inname van ongeveer 200 milliliter, één beker, Roundup dodelijk is. Dit wijten zij met name aan het niet-actieve bestanddeel POEA, dat drie maal meer acuut giftig zou zijn dan de werkzame stof glyfosaat.
http://home.online.nl/natuurverrijking/publicaties/glyfosaat.htm

dennisbier

Citaat van: hansHalberstadt op 15-03-2016  22:58 uJa, we zitten een factor 1000 onder de norm voor glysofaat. Je mag er 30 mg/l van in je bier hebben. Dat is dan 3 x 3 x 3 mm. Maar dan ga ik het niet meer drinken.
Je moet er niets van binnenkrijgen.
De stof bindt metalen in je lichaam en kan enzymatische en hormonale verstoringen veroorzaken door het afvangen van sporen elementen.
Aangezien de stof daarom zo effectief is om alle planten die geen genetische bypas ingebouwd hebben gekregen, lijkt me dat voor hogere levensvormen als ons zoogdieren ook niet echt geweldig.
Verder schijnt de stof na binding ook moeilijker uit te scheiden te zijn uit het menselijk lichaam en daarmee in gebonden vorm op te hopen.

Het zal moeilijk worden die stof te vermijden.
GMO soja zit bijna overal in.
Aangezien EU regels hier nog niet over gaan, kunnen fabrikanten dit in allerlei bewerkte produkten gebruiken, net als in veevoeders.
Het is zorgelijk dat hier niet structureel op getest wordt. 
Achteraf spijt is al vaak genoeg gezien, maar niet op zo'n grote schaal.

DJ

Overal zitten stoffen in, denk eens aan drinkwater uit de kraan, chloor, calcium en natrium, waarmee de waterleidingbedrijven hun water zuiveren en trachten schoon te houden.
Maar dat water is wel essentieel bij de bierbereiding.
Al dat natuurkundige berekeningstelstelgebeuren dat geloof ik wel,
Gif is gif en hoopt niet alleen op in de gerst- en tarwekorrel, ook in de hop en het oppervlakte water.
Dan kun jij 3 meter verder biologisch staan te doen, uiteindelijk zit het ook in jouw spinazie.
Dus uiteindelijk passen zij de norm aan van de hoeveelheden wat toegestaan is.
Maar probeer zelf zo duurzaam en biologisch jouw biertje te brouwen.

Oscar

Citaat van: DJ op 22-03-2016  05:32 uOveral zitten stoffen in, denk eens aan drinkwater uit de kraan, chloor, calcium en natrium,

Dat zijn mineralen die je als mens nodig hebt... :)  100% Zuiver water is slecht voor je om te drinken...

pincopallino

Calcium, natrium, ok. Ik hoef geen chloor!

Coen

Ligt eraan in welke verbinding, cl2 hoef ik inderdaad niet maar zonder chloor geen natrium zout NaCl en kalium zout KaCl en beide heb je toch echt nodig in je voedsel.

DJ

De stoffen zitten inderdaad in water, maar in noord-holland wordt er chloor toegevoegd 0,02% in de vorm van Anolyte.
Maar er is geen 1 waterzuivering die bepaalde landbouw giffen noch anti biotica uit het water kunnen filteren, deze stoffen zitten tegenwoordig ook in het water, wel eens waar in kleine hoeveelheden, maar hier staat men nog met de rug tegen de muur.
Vandaar ook dat men steeds vaker zal horen over de anti immuun ziekte.
Mensen met een chloorallergie alsmede kinderen op scholen wordt afgeraden door artsen om drinkwater uit de kraan te drinken.


dennisbier

Men hoort van allerlei ziekten die enig verband kunnen houden met hormonale en enzymatische reacties.
Dat is waar glyfosaat net verstorend op werkt in het lichaam.
Krijg je heel veel van vanalles binnen met een supplementje dan zul niet snel tekorten ervaren met lage dosissen glyfosaat.
Maar waar ergens al een relatief tekort van is zal er sneller effect zijn.
Het spul hoort niet in de mens thuis, net als alle andere landbouwgiffen.


hansHalberstadt

Wat ik gehoord heb zou volgens de beschrijving van de fabrikant glyfosaat ontleden on niet giftige stoffen als het in contact komt met de bodem. Zolang je het dan als onkruidverdelger gebruikt en niet op je gerst spuit lijkt er niets aan de hand. Vraag is natuurlijk in hoeverre die claim klopt. 

Pimmels

Citaat van: hansHalberstadt op 23-03-2016  13:29 uWat ik gehoord heb zou volgens de beschrijving van de fabrikant glyfosaat ontleden on niet giftige stoffen als het in contact komt met de bodem. Zolang je het dan als onkruidverdelger gebruikt en niet op je gerst spuit lijkt er niets aan de hand. Vraag is natuurlijk in hoeverre die claim klopt. 
Opkomend onkruid bestrijd je in het voorjaar en tegen de tijd dat de gerst rijp is om ge-oogst te worden is het onkruid allang dood, het zij natuurlijk, het zij door de glyfosfaat.
Zouden ze het gerst eerst dood spuiten (net als aardappelen) voor dat ze oogsten?  :weetniet:

dennisbier

Ja glyfosaat breekt redelijk af. Behalve als het gebonden wordt aan metalen. (In elke bodem)
Dus het blijft er in.
Het wordt gebruikt om onkruid plat te spuiten voor de oogst.
Glyfosaat ga je niet spuiten op niet glyfosaat resistente gmo gerst of iets anders. Dat gaat dan ook dood net als het onkruid.

Affijn. Koop wat roundup en spuit in het voorjaar je tuin schoon door dat spul te gebruiken.
Daarna je hop in de grond en er bier mee brouwen.  :degroeten:

Adrie

Nu ook in Nederlandse bieren: http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4282348/onkruidverdelger-in-Nederlandse-bieren-niet-schadelijk-gezondheid.html

Ik vermoed dat het ook in de mout en hop zit die wij kopen. Tenzij je biologische mout en hop koopt, natuurlijk.

Emanuel

In alles wat je eet en drinkt zit wel iets. Thuis verbouwen en dieren houden heeft ook geen zin want ook al zou je starten met zaad dan zijn ook die gemodificeerd en niemand weet of dat op de lange termijn wel of niet schadelijke invloed heeft... Dus ach, wass sollst  :nut:

DJ

Bio hop kun je nog thuis verbouwen tenzij je 3 hectare grand als achtertuin heb en die rounduptroep nooit gebruikt hebt dan kun je nog bio tarwe, mais en gerst verbouwen.
Heineken verbouwt zijn gerst in Afrika en daar moeten ze echt een hoop troep gebruiken als de sprinkhanen langs komen, die vreten in een oogwenk een compleet veld anders weg.
Inderdaad het zit overal in.
Maar ze zeggen al gauw dat het niet zo erg is omdat ze de norm dan maar verhogen.


jake99

Citaat van: Pimmels op 23-03-2016  13:44 uOpkomend onkruid bestrijd je in het voorjaar en tegen de tijd dat de gerst rijp is om ge-oogst te worden is het onkruid allang dood, het zij natuurlijk, het zij door de glyfosfaat.
Zouden ze het gerst eerst dood spuiten (net als aardappelen) voor dat ze oogsten?  :weetniet:

Neen granen worden niet doodgespoten, soms worden granen wel gespoten om 'klein' te blijven ttz.het stro wordt dan kort gehouden zodat de energie meer naar de granen gaat. Graan wordt in het begin ook gespoten tegen ziektes en onkruid.

dennisbier

Imidacloprid
Toepassing

Imidacloprid is een systemisch insecticide, dat zowel werkt via contact als via ingestie door zuigende of bladvretende insecten. Het is onder meer werkzaam tegen bladluizen, mieren en witte vlieg. Het wordt verspoten op onder andere appelbomen, tomaten, tabak, hop en sierplanten, en het wordt ook gebruikt om zaaizaad van onder meer suikerbieten te beschermen. Imidacloprid is een van de meest gebruikte insecticiden: volgens Bayer is Admire het wereldwijd meest gebruikte insecticide.[2] In 2007 verkocht Bayer voor 556 miljoen euro imidacloprid.[3]
(bron; wiki)
Blij met mijn eigen hop.
Niet verantwoordelijk voor het uitroeien van bijen, andere insecten en weidevogels. (en mezelf)

Alfred Brouwer

Een onderbelicht thema zijn de resten landbouw-gif in bier (glyfosaat). Ik werk nu aan een nieuwe versie van het businessplan van Mouterij de Kiem (waaruit je mijn standpunt wel kunt opmaken). Ik blijf echter erg benieuwd naar hoe anderen er over denken, vandaar dat ik dit hier plaats:

We gaan werken met gecertificeerd biologische uitgangsmaterialen. In reguliere moutsoorten is sprake van resten landbouw-gif die eenmaal verwerkt in bier leiden tot waardes die honderden malen hoger zijn dan is toegestaan bij drinkwater. Mouterijen zijn niet verplicht om de hoeveelheden gif in hun mout te vermelden en brouwerijen verlangen op hun beurt geen opgave hierover van de producent. Het risico en de onbekende hoeveelheid gif in bier wordt zodoende zonder meer doorgegeven aan de consument.
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit redeneert op dit onderwerp als volgt: Drinkwater moet in principe schoon zijn, maar bier is een genotmiddel. Als mensen dat willen drinken moeten ze het zelf weten en het advies is; drink er vooral niet teveel van.
Wij hanteren liever hetzelfde principe als voor drinkwater. Het mout dat in onze mouterij wordt geproduceerd is biologisch en afkomstig van bedrijven en van gronden die al over langere tijd vrij zijn van het gebruik van deze gifstoffen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.