Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Het "OFFICIELE" brewboard topic. (ArdBir gebaseerd)  (gelezen 54959 keer)

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Land: nl
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
Het "OFFICIELE" brewboard topic. (ArdBir gebaseerd)
« Gepost op: 13-02-2016 22:49 u »
Omdat het andere draadje toch wel erg lang is geworden, en de controller nu alleen nog evolueert
maar even een nieuwe opgestart.

Klein beetje info:

Brewboard is een Arduino gebaseerd brouwcontroller afgeleid van het ArdBir concept.
Waar zeer veel over te vinden is.
Deze is mede door dit forum ontwikkeld tot een leuke en simpele controller voor
je brouwinstallatie. Je regelt de temperatuur (PID), je pomp en de maisch stappen
erg gemakkelijk, zo maak je het brouwen van bier een stuk preciezer en reproduceerbaar.
Ook kan je de recepten opslaan en gewoon weer inladen op een nieuwe brouwdag.
Het beste te gebruiken met een Weck pan, BIAB, Grainfather
of eigenlijk de meeste installaties welke elektrisch verwarmen.

De kosten voor een compleet bordje zijn Ä38 (geen winstoogmerk)
daar hoef je het niet voor te laten!

Je vind meer over de ontwikkeling het oude topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30210.0.html

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
Re: Het "OFFICIELE" brewboard topic. (ArdBir based)
« Reactie #1 Gepost op: 13-02-2016 22:59 u »
Blijft een tof dingetje :-)

Had je mijn "reservering" nog genoteerd staan?

Offline ThomasL

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 14-02-2016 11:51 u »
Ga me ook eens goed inlezen in je vorige toppic, had hem al een paar keer voorbij zien komen en mede daar door ook gestart met een vergelijkbaar project.

Helaas gisteren tijdens het doormeten mijn arduino opgeblazen, lig nu stil tot volgende week vrijdag.
Mijn doel is in eerste instantie een aantal thermometers aan te sluiten en mijn pomp aan te sturen. Daarna wil ik de maischstappen controleren.

Ik brouw op gas en weet op dit moment nog niet goed hoe ik dat nauwkeurig kan gaan regelen.
Ga dit topic zeker in de gaten houden om informatie op te doen om mijn eigen project verder te ontwikkelen

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 14-02-2016 12:01 u »
Ga me ook eens goed inlezen in je vorige toppic, had hem al een paar keer voorbij zien komen en mede daar door ook gestart met een vergelijkbaar project.

Helaas gisteren tijdens het doormeten mijn arduino opgeblazen, lig nu stil tot volgende week vrijdag.
Mijn doel is in eerste instantie een aantal thermometers aan te sluiten en mijn pomp aan te sturen. Daarna wil ik de maischstappen controleren.

Ik brouw op gas en weet op dit moment nog niet goed hoe ik dat nauwkeurig kan gaan regelen.
Ga dit topic zeker in de gaten houden om informatie op te doen om mijn eigen project verder te ontwikkelen
Leuk, om te zien dat je ook bezig bent, wanneer je een HERMS gebruikt zou je het via de pomp kunnen regelen, deze laten stoppen
wanneer je temp bereikt is en weer starten wanneer je temperatuur zakt. Ik heb een opstelling gezien op internet ergens die had
een verkeerd om herms. Ofwel de warmtewisselaar in het wort en daar liep het water van de HLT tank doorheen. Hij regelde de
pomp aan en uit. ik kan het niet zo snel meer vinden maar het scheen goed te werken.
Ik zou zeggen maak even een eigen draadje er zijn hier best wel mensen die mee zouden willen denken.

Offline ThomasL

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 14-02-2016 12:29 u »
Aangemaakt, en bedankt voor de tip. Ga jouw ontwikkelingen zeker in de gaten houden

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 14-02-2016 16:17 u »
De tweede serie is klaar, helaas dit keer maar een totaal van 8 stuks door problemen met 2 bordjes

Zit je er niet bij maar heb je wel gereserveerd dan ga je automatisch door naar serie 3, deze komt wel in componenten vorm.
Ik heb helaas onvoldoende tijd om alle bordjes te solderen in verband met een opleiding die ik begonnen ben, en het geduld van de vrouw.
Wanneer je niet zelf kan solderen dan kan je dit aangeven, het duurt dan wat langer maar dan krijg je het bordje geassembleerd.

Serie 3 is nog beschikbaar, wellicht de laatste serie. Of het moet weer storm lopen  :nut:

Het kan overigens geen kwaad om opnieuw te reserveren voor serie 3 want ik ben wat mails kwijt.
Dit doe je door te mailen naar info@protoduino.nl, met daarbij je adres gegevens.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 14-02-2016 16:23 u »
Wellicht is het goed om even te vermelden wat er gesoldeerd moet worden. Ik ben zeker niet onhandig met een soldeerbout, echter, ik beschik niet over de materialen (en wellicht ook handigheid) om SMD te solderen. Een weerstandje wil met veel gepruts nog wel lukken (hoewel de kans op beschadiging van een printplaat niet gering is) gaat een IC zeker niet lukken :)

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-02-2016 16:56 u »
Wellicht is het goed om even te vermelden wat er gesoldeerd moet worden. Ik ben zeker niet onhandig met een soldeerbout, echter, ik beschik niet over de materialen (en wellicht ook handigheid) om SMD te solderen. Een weerstandje wil met veel gepruts nog wel lukken (hoewel de kans op beschadiging van een printplaat niet gering is) gaat een IC zeker niet lukken :)

Het is vrij simpel van opzet, alles is trough hole montage, geen IC (Zitten op de Arduino) alleen weerstanden pins en een paar andere simpele componenten.
Je kan dit makkelijk doen met een goedkoop boutje : http://www.banggood.com/60W-220V-Electric-Adjustable-Temperature-Welding-Solder-Soldering-Iron-p-87374.html
Printplaat is grof van opzet, hier ondervind je ook niet snel problemen.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-02-2016 17:01 u »
Het is vrij simpel van opzet, alles is trough hole montage, geen IC (Zitten op de Arduino) alleen weerstanden pins en een paar andere simpele componenten.
Je kan dit makkelijk doen met een goedkoop boutje : http://www.banggood.com/60W-220V-Electric-Adjustable-Temperature-Welding-Solder-Soldering-Iron-p-87374.html

Dat gaat gemakkelijk lukken - ik heb een instelbaar soldeerstation. Gaat goedkomen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 14-02-2016 17:04 u »
Dat gaat gemakkelijk lukken - ik heb een instelbaar soldeerstation. Gaat goedkomen.
Maar jij hoeft niet veel te doen, want jij zit bij de 2e serie die klaar ligt, heb je mijn mail niet gehad?
(Rob Diet)

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 14-02-2016 17:12 u »
Maar jij hoeft niet veel te doen, want jij zit bij de 2e serie die klaar ligt, heb je mijn mail niet gehad?
(Rob Diet)

Jup zelfs al gereageerd. Ik meende te begrijpen dat ik wellicht nog aan de soldeer moest en dat vond ik prima. Maar niet solderen vind ik ook prima hoor :-)

Offline Biertje1985

• Super lid
Re: Het "OFFICIELE" brewboard topic. (ArdBir gebaseerd)
« Reactie #11 Gepost op: 14-02-2016 22:50 u »
Voor de mensen die een HERMS willen aansturen met de print zie dit fimpje:
Small | Large

(Een hele nette maar niet zo erg geautomatiseerde herms oplossing)

In mijn opinie heb je dus eigenlijk alleen een extra temperatuur sensor nodig. (Waar je naartoe kan schakelen)
deze moet omschakelen na de pre-mash. dan kan je via de HLT prima je MLT regelen zonder overshoot.
Te simpel, maar zelf nooit opgekomen.

De boil fase kan je apart doen natuurlijk, of nog een extra sensor en heater aansluiten met een keuzeschakelaar of zo.

Dit kan je dus bereiken door Keuzeschakelaar(s) of de spare poortjes te gebruiken met een aangepaste sketch. :biersmile:

(Zet me aan het denken, hoe ga ik die sketch aanpassen.)

Offline illsn-z

• Junior lid
  • **
  • gebroeders m
« Reactie #12 Gepost op: 15-02-2016 10:48 u »
Wat kost het, en hoe schrijf ik me hiervoor in. Heb er best wel interesse in.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 15-02-2016 20:31 u »
wat kost het, en hoe schrijf ik me hiervoor in. heb er best wel interesse in.
Mail met contactgegevens naar info@protoduino.nl kosten zijn 38 euro ex verzenden.
Ik zet je dan erbij voor de derde serie.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 15-02-2016 23:44 u »
De derde serie, krijgt wat wijzigingen o.a. LED headers zijn weer terug met de mogelijkheid om een weerstand te plaatsen.
Dit kan nu wel omdat het relais vanaf nu 12 V is in plaats van 5 V, (scheelt ook voor de Arduino voltage regulator)
Ook bestaat er nu de mogelijkheid om een 4 key membrane keyboard aan te sluiten (Zoals ArdBir) zodat de knopjes nu ook inclusief zijn.

Waarschijnlijk de laatste serie. Reserveren kan nog.

Kleur PCB derde serie  is zwart.
- eerste serie Blauw
- tweede serie Rood

Nog aanvullingen? IdeeŽn? Wijzigingen? Fouten?

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 16-02-2016 13:19 u »
Die knopjes zien er netjes uit! goed bezig! Kan niet wachten om hem binnen te krijgen  :nut:

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 16-02-2016 18:29 u »
Die knopjes zien er netjes uit! goed bezig! Kan niet wachten om hem binnen te krijgen  :nut:
Ja ik hoop niet dat mensen met de eerste batch teleur gesteld zijn, maar er zitten wel weer wat verbeteringen in.
Al zijn de verbeterpunten minimaal, ze werken allemaal goed die printjes, en daar draait het uiteindelijk om.

Offline erwinl

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #17 Gepost op: 16-02-2016 21:02 u »
Hier is hij inmiddels binnen, ziet er allemaal top uit!

Zal deze week even verder gaan met het installeren en uiteraard volgen zondag de ervaringen en foto's.
Nogmaals bedankt !

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 16-02-2016 21:14 u »
Biertje, is deze button te gebruiken als reset button? Het is eentje die meteen weer terugveert, dus maar even contact maakt als je hem indrukt.

En is het mogelijk om een 220 V pomp aan te sluiten op de pumpsocket van het printje (dus daar een SSR op aansluiten en de 220 pomp vervolgens op de ssr aansluiten). Misschien zie ik dit wel helemaal verkeerd hoor   ^-^

Heb namelijk een solarpomp voor het rondpompen van het hete water in mijn HLT en een CV-circulatiepomp voor het rondpompen van mijn wort.

http://www.banggood.com/3A-250V-Off-on-Non-locking-Momentary-Push-Button-Switch-p-915925.html

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 16-02-2016 21:45 u »
Biertje, is deze button te gebruiken als reset button? Het is eentje die meteen weer terugveert, dus maar even contact maakt als je hem indrukt.

En is het mogelijk om een 220 V pomp aan te sluiten op de pumpsocket van het printje (dus daar een SSR op aansluiten en de 220 pomp vervolgens op de ssr aansluiten). Misschien zie ik dit wel helemaal verkeerd hoor   ^-^

Heb namelijk een solarpomp voor het rondpompen van het hete water in mijn HLT en een CV-circulatiepomp voor het rondpompen van mijn wort.

http://www.banggood.com/3A-250V-Off-on-Non-locking-Momentary-Push-Button-Switch-p-915925.html

Ik ben weliswaar biertje niet, echter... ;-)

- knopje voor reset: ja, dat gaat werken :)
(zolang het maar even de twee pinnen kortsluit; je kunt ook een belknop nemen :)

- SSR voor een 220V pompje: gaat ook werken; let wel op dat je het juiste type SSR neemt (AC/DC).

Een Solar pompje is toch 12 of 24V DC?

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 16-02-2016 21:47 u »
Ik heb vandaag het printje binnen gekregen, het ziet er top uit! Kan niet wachten totdat mijn bestelling uit China binnen is :-). Projectdoos, knopjes, SSR's, GX16 pluggen etc.

Voeding is naar ik aanneem 12 V DC?

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 16-02-2016 21:54 u »
Het antwoord hoor ik net zo graag van jou hoor  :groots:

Deze SSR is volgens mij dan geschikt voor mijn 220 V CV pomp.

Solarpompje is inderdaad 12v. Maar die staat gewoon continue aan om het water door de warmtewisselaar te pompen.

Wat is jouw bestellijstje uiteindelijk geworden? Ben nu ook aan het shoppen in China, dus misschien zie ik nog wat over het hoofd  ;)

Heb nu het volgende:
projectdoos
SSR 40A (voor warmte-element)
SSR 25A (eventueel voor 220v pomp)
Reset button red
Small CPU cooler (heatsink met kleine fan erop, zodat het geheel netjes in een kastje kan)
Jumperkabels/aansluitpunten (hebben we dat echt nodig..?)

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 16-02-2016 22:09 u »
Het antwoord hoor ik net zo graag van jou hoor  :groots:

Deze SSR is volgens mij dan geschikt voor mijn 220 V CV pomp.

Solarpompje is inderdaad 12v. Maar die staat gewoon continue aan om het water door de warmtewisselaar te pompen.

Wat is jouw bestellijstje uiteindelijk geworden? Ben nu ook aan het shoppen in China, dus misschien zie ik nog wat over het hoofd  ;)

Heb nu het volgende:
projectdoos
SSR 40A (voor warmte-element)
SSR 25A (eventueel voor 220v pomp)
Reset button red
Small CPU cooler (heatsink met kleine fan erop, zodat het geheel netjes in een kastje kan)
Jumperkabels/aansluitpunten (hebben we dat echt nodig..?)

Je schakelt de SSR aan de ene kant met gelijkspanning (5 V?) - dus een SSR welke kan schakelen tussen de 3 en de 32 V DC volstaat dan prima. Indien je een wisselspanning wilt schakelen is deze prima, deze kan 24 tot 380 V schakelen en kan 25 A aan.

Twee tips m.b.t. Chinese SSR's:
- koop wat ruim in; het zou me geenszins verbazen dat men het niet zo nauw neemt met de stroom die deze units aankunnen; ik neem voor 25A toepassingen liever een 40A modelletje. Kost amper meer en voelt ieg. beter
- voor een geringe meerprijs kun je een heatsink bij je SSR bestellen, zou ik zeker doen, dat past altijd prima

Wat ik verder gekocht heb (even uit mijn hoofd):
- 4 LED verlichte drukknopjes voor de bediening
- een simpele drukknop voor de reset functionaliteit
- een aan/uit schakelaar met kapje (knight rider stijl)
- een projectdoos
- een zooitje GX16 bussen en pluggen om de sensor en de pomp op aan te sluiten
- een 12V voeding
- een bosje male -> female jumper kabels (zijn handig om op de pinheaders te prikken)
- en wat overige meuk die hier niets mee van doen heeft

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 16-02-2016 22:10 u »
230 V Pomp kan je tot 3 A gewoon op het bordje aansluiten, vandaar dat open stukje bord rondom het relais.
Wel oppassen met 230 V!

3A is dus theoretisch 630 Watt, hou wel rekening met aanloopstromen relais kan wel wat hebben maar
ik denk dat je praktisch ongeveer 150 Watt goed kan aansluiten, blaas je onverhoopt het relais op geef me dan even een PM ik heb er nog een zooitje.
Hoe groot wil je je pomp eigenlijk hebben, ik denk dat 50 Watt al een aardige waterval geeft.

Vertrouw je het niet neem dan geen SSR maar een gewoon relais, een SSR is onzin het is een aan uit schakeling en genereert dus eigenlijk alleen maar verlies en
warmte. Zie bijvoorbeeld : https://www.conrad.nl/nl/interface-relais-finder-496170120050-1-x-om-16-a-502817.html

Bovendien zou je een gewoon DC relais (of ssr) kunnen pakken, je zet de jumper goed en je hebt 12v wanneer het relais schakelt.
12v pomp kan je door middel van de jumper direct via het bordje voeden. Mits je voeding groot genoeg is.

Solar pompje kan dus! Als het maar maximaal 3 A is.

Zie afbeelding van de Jumper, let op dat je de goede aansluitingen pakt van het relais, de linker is aarde. SSR aansluiten doe je dus dan tussen Links en midden.
Wil je gewoon schakelen zonder 12 V dan gebruik je de jumper niet en pak je rechts en midden. Niet te verwarren met een NO/NC aansluiting zoals vaak op een relais.

Ter info : De heater output en de relais output (met jumper) zijn 12 V geen 5 V

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 16-02-2016 22:17 u »
Hoe groot wil je je pomp eigenlijk hebben, ik denk dat 50 Watt al een aardige waterval geeft.

Haha de pomp van mijn koivijver slurpt 145 W en verpompt 18.0000 liter/uur en heeft een max. opvoerhoogte van 6 m :)