Kräusen opvangen

Gestart door Adrie, 03-02-2016 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Je hebt vast wel eens meegemaakt dat de gist via het waterslot uit het gistvat komt. Deze gist kun je prima hergebruiken. Sterker nog: betere gist om her te gebruiken is er niet. Het zijn nieuwe cellen, die barsten van de vitaliteit.

Afgelopen weekend hebben we met de Vier Broeders een Westmalle Extra gebrouwen. 50 liter wort in een 60 liter vat. Met de Westmalle gist (Wy 3787 Trappist High Gravity) weet je dan dat dat uit het vat gaat komen.

Dus heb ik een slang aan de uitgang van het deksel gedaan en die slang in een 3-liter erlenmeyer laten hangen. Uiteraard heb ik de slang en de erlenmeyer eerst goed ontsmet met StarSan. De erlenmeyer is afgedekt met een stuk aluminiumfolie.

Zondag hebben we gebrouwen, zondagavond begon de vergisting op gang te komen. Maandagochtend kwam de eerste gist door de slang. Maandag en dinsdag ging er flink wat schuim door de slang.  Om de boel in de erlenmeyer niet teveel te laten schuimen, heb ik de slang een stukje boven het vloeistofoppervlak laten uitkomen, zodat de CO2 er niet doorheen blaast en meer schuim maakt.
Dinsdagmiddag begon de schuimkraag in te zakken en dinsdagavond heb ik de slang vervangen door een waterslot. In die tijd had ik 1,5 liter vloeistof in de erlenmeyer opgevangen. Een heel groot deel hiervan is gist. De erlenmeyer staat nu in een koelkast bij 3 graden te bezinken. Ik denk dat er wel een halve liter dikke slurry uit gaat komen. Deze ga ik gebruiken voor een Westvleteren 12 kloon. Hieronder wat foto's om de boel te illustreren.




ThomasM

In feite een wat simpelere versie van dit
Ik denk dat ik ook binnenkort maar zoiets moet uitproberen!
Heb je de slang door een rubberen stop gedaan, of gewoon de slang in het grotere gat gelegd?

homoeccentricus

Een blow-off met gistrecuperatie dus. Interessant! Heb je een receptje voor die Extra?  Ik overweeg om er ook 1 te brouwen...

Adrie

Citaat van: ThomasM op 03-02-2016  10:54 uIn feite een wat simpelere versie van dit
Ik denk dat ik ook binnenkort maar zoiets moet uitproberen!
Heb je de slang door een rubberen stop gedaan, of gewoon de slang in het grotere gat gelegd?

Op mijn CCT zit een deksel met een slangpilaar. Normaal zit daar een kort slangetje op waarop weer een waterslot zit. Nu dus een langere slang.

Citaat van: homoeccentricus op 03-02-2016  10:59 uEen blow-off met gistrecuperatie dus. Interessant! Heb je een receptje voor die Extra?  Ik overweeg om er ook 1 te brouwen...

Die zet ik wel even in een ander onderwerp om deze draad niet te vervuilen.

seed7

Voor een Extra zal het niet zo veel uitmaken, maar als je dit met een tripel doet kan ik me voorstellen dat je gist te kort gaat komen. Dan is de "burton union" versie wel een handige, door de hoogte van het terugloopslangetje kun je dan bepalen hoeveel gist je oogst en de rest van de gist gaat weer terug in het jongbier.

(zit er altijd nog aan te denken om eens een "immervoll" om te bouwen naar een Yorkshire square, het zelfde idee maar dan alles in een: http://www.pgassociates.co.uk/images/newsimages/n_east/13/bs_03.jpg)

Ingo

David Steeman

Da's inderdaad een supersysteem om gist te oogsten. Om de gist vitaal te houden zou je er wel binnen de paar dagen mee moeten herbrouwen. Al kan er tijdje koelkast en dan opnieuw activeren met wat wort op de roerder natuurlijk ook prima!

ejet

Wow wat een hoeveelheid gist! Slim inderdaad om de blow-off gist te hergebruiken, brengt mij weer op ideeën. Wil komend halfjaar ergens ook met de 3787 brouwen dus ik ga kijken hoe ik dit kan nadoen.

David Steeman

Je kan de erlenmeyer zelfs op de magneetroerder zetten om het schuim sneller te laten zakken. Of met wort om direct door te kweken terwijl de gist erin stroompt ☺

DJ

ThomasM slim van je
ik ga dit woensdag a.s. proberen te vervaardigen.
Dank je voor de tip.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.