Red ale recept, graag review

Gestart door Harmour, 30-01-2016 23:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harmour

Hierbij een variant op de Murphy's Law uit BrouwHulp, waarin ik wat heb geschoven met ingredienten die ik voorhanden heb. Morgenochtend ga ik brouwen. Het lijkt mij zo een redelijk recept, echter vraag ik me af of ik hiermee de karakteristieke rode kleur verkrijg?

Wat denken jullie van dit recept? Met name het maischschema lijkt mij nogal recht toe recht aan, uurtje wachten bij 67, maar volgens mij is dit veel voorkomend bij dit type bier?


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk009
Naam receptMurphy's Law
Brouwdatum30-01-2016
BiertypeIrish Red Ale
Volume17.5 l
Begin SG1.054 SG
Berekende kleur (Daniels)32 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
19.25 lWater uit Water6.70 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC64.5 %
1.000 kgPilsmoutDingemans3 EBC21.5 %
0.300 kgCara 45Dingemans45 EBC6.5 %
0.300 kgCara 120Dingemans120 EBC6.5 %
0.050 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC1.1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C1 min.60 min.4.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10.9 gSpalt Selectpellets4.8%75 min.9.9 IBU
27.3 gSaazpellets3.8%60 min.19.6 IBU

Gist
Mangrove jack's M07 British ale


RienP

Het maischschema is heel normaal. Dat heeft verder niks met het biertype te maken. Of de kleur zal slagen weet ik niet. Voor de echte roodtint is het denk ik een kwestie van uitproberen.

Serge VL

Even de de BJCP standaard:
CiteerCharacteristic Ingredients:
Generally has a bit of roastedbarley or black malt to provide reddish color and dry roasted finish.
Pale base malt. karamel malts were historically imported and more expensive, so not all brewers would use
them.
Style Comparison:
A less-bitter and hoppy Irish equivalent to an English Bitter, with a dryish finish due to roasted barley.
More attenuated with less karamel flavor and body than equivalent-strength Scottish ales.
Vital Statistics: OG: 1.036 – 1.046
IBUs: 18 – 28 FG: 1.010 – 1.014
SRM: 9 – 14 ABV: 3.8 – 5.0%
Commercial Examples: Caffrey's Irish Ale, Franciscan Well
Rebel Red, Kilkenny Irish Beer, O'Hara's Irish Red Ale,
Porterhouse Red Ale, Samuel Adams Irish Red, Smithwick's
Irish Ale

Wil je een mooie echte rode kleur zou ik opteren voor 20% Cara Red
Tevens je spoelwater/maischwater verhouding op 0.5 houden voor een beter rendement.
Persoonlijk zou ik enkele late hopgiften geven om een beetje een hoppig karakter te hebben.
Bijvoorbeeld: Op 75 min de Spalt Select, op 20 min 1 g /l Spalt Select, op 10 min 2 g/l Saaz :denken:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
BiertypeIrish Red Ale
Volume17,5 l
Begin SG1,045 SG
Berekende kleur (Morey)24 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.
Geschatte eind SG 1012

Water
[row]
HoeveelheidIngrediënt
19,30 l Maischwater9,59 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,533 kg PALE 7 EBCDingemans7 EBC40,0 %
1,502 kg PILS 3 EBCDingemans3 EBC39,2 %
0,767 kg WEYERMANN® CARA-RED® 40-50 EBCWeyermann50 EBC20,0 %
0,031 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC0,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Gemengde amylase67,0 °C0 min.60 min.5,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,5 gSpalt Select pellets3,9%75 min.11,5 IBU
17,5 gSpalt Select pellets3,9%20 min.7,1 IBU
35,0 gSaazbellen3,0%10 min.6,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10 gr British Ale Yeast M07 (M07)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting16,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting22,0 °C
Temp. nagisting22.0 °C
Temp. lagering3,0 °C
Eind SG 1,012 SG

Veel plezier met brouwen  :brouwen:

rajd

Toevallig was ik me, na het drinken van een Kostritzer Red Lager vrijdag j.l (aanrader!) ook aan het oriënteren op een rood biertje. Gisteren liep ik bij Brouwmarkt tegen de "Thomas Fawcett Red Crystal Malt" aan, dus heb ik maar een zakje meegenomen. Iemand daar toevallig al resultaten mee?

Net zoals de TS wil ik graag een rood biertje (ale of lager moet ik nog eens over bedenken) met mooie carameltonen brouwen...

William

Citaat van: rajd op 31-01-2016  13:16 uToevallig was ik me, na het drinken van een Kostritzer Red Lager vrijdag j.l (aanrader!) ook aan het oriënteren op een rood biertje. Gisteren liep ik bij Brouwmarkt tegen de "Thomas Fawcett Red Crystal Malt" aan, dus heb ik maar een zakje meegenomen. Iemand daar toevallig al resultaten mee?

Nog niet maar binnenkort wel. De smaakbeschrijving zegt toffee / caramel. Het lijk me een mooie mout voor in een stout.

Toffee is een smaak die ik niet associeer met een Irish Red Ale of Red lager. Waarschijnlijk is deze red crystal wat teveel verhit geweest. Een cara red (60 EBC) zou denk ik beter passen voor een Irish Red.

RienP

Red Crystal mout heeft een kleurwaarde van 320 EBC. Misschien te donker om een rode tint in het bier te krijgen?

William

Citaat van: RienP op 31-01-2016  19:30 uRed Crystal mout heeft een kleurwaarde van 320 EBC. Misschien te donker om een rode tint in het bier te krijgen?

Al je de kleur van het bier rond 30 EBC instelt zou de kleur best mooi oranje/rood kunnen worden.
Ik heb dezelfde red crystal van 320 EBC.

Serge VL

Een biertje 22 EBC met 21.1% Cara red,
De rest van de samenstelling: tarwe mout 13.5% (3 EBC), pils mout 31.7 % (3 EBC), haver vlokken 21.1%,(2 EBC) en nog eens 13% witte kandijsuiker (0 EBC)

 

RienP

Citaat van: William op 31-01-2016  19:54 uAl je de kleur van het bier rond 30 EBC instelt zou de kleur best mooi oranje/rood kunnen worden.
Ik heb dezelfde red crystal van 320 EBC.

Goed om te weten. Ik heb nog weinig ervaring met het specifiek op kleur sturen van het bier.

rajd

Citaat van: William op 31-01-2016  13:58 uNog niet maar binnenkort wel. De smaakbeschrijving zegt toffee / karamel. Het lijk me een mooie mout voor in een stout.

Toffee is een smaak die ik niet associeer met een Irish Red Ale of Red lager. Waarschijnlijk is deze red crystal wat teveel verhit geweest. Een cara red (60 EBC) zou denk ik beter passen voor een Irish Red.

Top, bedankt. Ik had ook Cara red gekocht, komt dus goed... :)

Harmour

Even update na brouwdag gisteren. Mout heb ik niet aangepast, omdat ik spimpelweg geen cara red voorhanden had. Wel heb ik spoelwater iets verhoogd naar 8 op 17, dat was zo'n beetje maximaal haalbaar zonder extra pannen in te schakelen :)

Hop heb ik inderdaad iets later gegeven en iets verhoogd, 20 g Spalt bij 75, Saaz  26 g op 20 min. 

Kleur valt mij eerlijk gezegd niet tegen (berekend 32), zodra ik een foto kan maken zal ik deze posten, dan kunnen we eea vergelijken, ik weet alleen niet of ik binnen die tijd een dergelijk dienblad en benodigde zonlicht kan verzorgen, maar ik ga mijn best doen! Bedankt allen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.