Hopoogst 2016

Gestart door seed7, 28-01-2016 13:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sunlight

Ik wil ze in grote potten planten en dan via de garage 3 meter omhoog en dan kunnen ze als ze willen over een draad nog 10 meter horizontaal.

Haagse Wouter

Citaat van: EBC op 08-03-2016  22:42 uJij bent een slimmerik  ;)

Heb ze gemaild maar ze doen het maar 1 keer per jaar :(.
Jammer, had die heel erg graag willen bijwonen.

Eric v B

Citaat van: sunlight op 08-03-2016  23:04 uIk wil ze in grote potten planten en dan via de garage 3 meter omhoog en dan kunnen ze als ze willen over een draad nog 10 meter horizontaal.
Als je hop horizontaal laat groeien, dan moet je de strengen af en toe corrigeren. Omhoog gaat vanzelf.

sunlight

Citaat van: Eric v B op 10-03-2016  11:47 uAls je hop horizontaal laat groeien, dan moet je de strengen af en toe corrigeren. Omhoog gaat vanzelf.

Klopt, een plant wil altijd omhoog naar de zon. We zullen ze dan ook een beetje moeten helpen.

crazyjopje

Hoever kan zo'n hop horizontaal ongeveer? En is deze bladverliezend?
Ik zie ineens een combinatie vrouw tevreden houden tuinieren bierbrouwen aankomen.
(ze wil graag afdak in de zomer voor en keuken langs... pal op het zuiden in de winter wel licht houden dus. Ik denk nu draden spannen en lekker laten groeien. Froen afdak licht in de winter en hop voor ondergetekende)

Tjardo

Citaat van: crazyjopje op 10-03-2016  23:26 uHoever kan zo'n hop horizontaal ongeveer? En is deze bladverliezend?
Ik zie ineens een combinatie vrouw tevreden houden tuinieren bierbrouwen aankomen.
(ze wil graag afdak in de zomer voor en keuken langs... pal op het zuiden in de winter wel licht houden dus. Ik denk nu draden spannen en lekker laten groeien. Froen afdak licht in de winter en hop voor ondergetekende)

Dat moet, met een beetje sturen, wel lukken... Hopplanten kunnen wel 6 meter hoog worden

DenMaarten

Citaat van: crazyjopje op 10-03-2016  23:26 uHoever kan zo'n hop horizontaal ongeveer? En is deze bladverliezend?
Ik zie ineens een combinatie vrouw tevreden houden tuinieren bierbrouwen aankomen.
(ze wil graag afdak in de zomer voor en keuken langs... pal op het zuiden in de winter wel licht houden dus. Ik denk nu draden spannen en lekker laten groeien. Froen afdak licht in de winter en hop voor ondergetekende)

En het excuus "deze plant groeit lekker snel" werkt dan ook wel mee denk ik ;)

RienP

Citaat van: crazyjopje op 10-03-2016  23:26 uHoever kan zo'n hop horizontaal ongeveer? En is deze bladverliezend?
Ik zie ineens een combinatie vrouw tevreden houden tuinieren bierbrouwen aankomen.
(ze wil graag afdak in de zomer voor en keuken langs... pal op het zuiden in de winter wel licht houden dus. Ik denk nu draden spannen en lekker laten groeien. Froen afdak licht in de winter en hop voor ondergetekende)

De lengte die hop groeit maakt niet uit horizontaal of verticaal. Zoals Tjardo aangaf zit je al snel aan 5-6m hoogte/lengte.
Bedenkt wel dat een hopplant aan het einde van het seizoen afsterft tot net boven de grond en alleen de wortelstok blijft over in de winter. Daarom knip je hem ook gewoon af nadat je geoogst hebt.

crazyjopje

Ik lees alleen nog maar voordelen dus. ;)

Eric v B

Citaat van: RienP op 11-03-2016  07:56 uDe lengte die hop groeit maakt niet uit horizontaal of verticaal. Zoals Tjardo aangaf zit je al snel aan 5-6m hoogte/lengte.
Bedenkt wel dat een hopplant aan het einde van het seizoen afsterft tot net boven de grond en alleen de wortelstok blijft over in de winter. Daarom knip je hem ook gewoon af nadat je geoogst hebt.
Mijn hopstellage is 6 meter hoog. Mijn Northdown ging nadat deze de 6 meter had bereikt, over de top en ruim 2 meter weer naar beneden. Ltot=>8 m.

crazyjopje

En zo'n stellage? Gewoon frame en wat kippengaas of zitten daar nog eisen aan?

Eric v B

Citaat van: crazyjopje op 13-03-2016  18:11 uEn zo'n stellage? Gewoon frame en wat kippengaas of zitten daar nog eisen aan?

Zie Hopoogst 2015:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27921.msg431466.html#msg431466

joosting87

Afgelopen weekend de hopstekjes binnen gekregen. Er zat een briefje bij dat ik ze nog niet kan planten en dat ik ze nog koel kan bewaren, dus ze staan in mijn niet geïsoleerde schuur zonder verwarming. Lijkt me prima?  Maar wanneer kan ik ze dan wel planten? Ik heb hier en daar wat gezocht op het forum, maar niet gelukt een antwoord te vinden. Als de nachtvorst weg is? Ben van plan ze in een speciekuip te zetten in de grond.

goom

Citaat van: joosting87 op 14-03-2016  15:55 uAfgelopen weekend de hopstekjes binnen gekregen. Er zat een briefje bij dat ik ze nog niet kan planten en dat ik ze nog koel kan bewaren, dus ze staan in mijn niet geïsoleerde schuur zonder verwarming. Lijkt me prima?  Maar wanneer kan ik ze dan wel planten? Ik heb hier en daar wat gezocht op het forum, maar niet gelukt een antwoord te vinden. Als de nachtvorst weg is? Ben van plan ze in een speciekuip te zetten in de grond.
Eind maart /april kunnen ze wel de grond in hoor.
Bij mij komen ze nu ook voorzichtig uit.

Fermon

Citaat van: joosting87 op 14-03-2016  15:55 uAfgelopen weekend de hopstekjes binnen gekregen. Er zat een briefje bij dat ik ze nog niet kan planten en dat ik ze nog koel kan bewaren, dus ze staan in mijn niet geïsoleerde schuur zonder verwarming. Lijkt me prima?  Maar wanneer kan ik ze dan wel planten? Ik heb hier en daar wat gezocht op het forum, maar niet gelukt een antwoord te vinden. Als de nachtvorst weg is? Ben van plan ze in een speciekuip te zetten in de grond.

Ik heb altijd geleerd dat je een plant het best kan planten tussen december en april mits er geen vorst in de grond zit. Dit omdat de sap stromen in deze periode van de plant stil ligt.


hetspook

Citaat van: Vrumona op 14-03-2016  19:26 uIk heb altijd geleerd dat je een plant het best kan planten tussen december en april mits er geen vorst in de grond zit. Dit omdat de sap stromen in deze periode van de plant stil ligt.
Dat klopt bij struiken en bomen, maar dit tere plantje zou ik nu niet buiten planten.

Fermon

Citaat van: hetspook op 15-03-2016  01:29 uDat klopt bij struiken en bomen, maar dit tere plantje zou ik nu niet buiten planten.

Oeps... Hoop dan maar dat die van mij het overleeft :(

hetspook

Citaat van: Vrumona op 15-03-2016  13:37 uOeps... Hoop dan maar dat die van mij het overleeft :(
Gooi er anders wat bladeren overheen tegen de nachtvorst.

Fermon

Citaat van: hetspook op 15-03-2016  21:31 uGooi er anders wat bladeren overheen tegen de nachtvorst.

Ik heb er stukjes boomschors op gelegd.

Ik heb de plant besteld bij Eickelmann, ik heb begrepen dat je de hop kon planten wanneer de temperatuur boven 0 is. Dus een paar weken geleden de hopplant geplant, dit tijdens een periode zonder nachtvorst en gelijk bedekt met boomschors. Dus wie weet.

RienP

Hopplanten kan ik nu niet echt teer noemen. Ze kunnen best wat hebben. Als deze heeft kunnen wortelen komen er vanzelf scheuten naar boven de komende tijd. Even afwachten maar.

crazyjopje

Citaat van: Eric v B op 13-03-2016  21:58 uZie Hopoogst 2015:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27921.msg431466.html#msg431466
Bedankt.

sunlight

Ik wil beginnen met 1 Saaz hopplant. Indien iemand dadelijk een stek over heeft houd ik me zeer aanbevolen.

Henielma

Sunlight, ik heb wel een Saaz plant over.

Kom maar halen wanneer je die wil.

sunlight

Citaat van: Henielma op 28-03-2016  17:49 uSunlight, ik heb wel een Saaz plant over.

Kom maar halen wanneer je die wil.

Zo, dat is  een hele snelle reactie. Ik neem prive contact met je op.

Adbrouwt



Challenger is aan het uitlopen. Hopelijk net zo'n goede oogst als vorig jaar toen ik bijna 500 gram droog had.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.