Op zoek naar een goed recept van een India Pale Ale

Gestart door Lecluse, 24-01-2016 15:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lecluse

Beste mensen.
Ik ben al dagen aan het zoeken naar een recept voor een IPA.
Er staan voldoende recepten op internet, ik vergelijk deze en probeer met de verzamelde gegevens een eigen recept samen te stellen. Ik kom er niet uit...
Wat me opvalt, dat de hoofdstort aan mouten, palemout is.
Verder heb ik als hop gevonden, Summit als bitterhop, Simcoe als aromahop en Cascade voor dryhopping.
Gist, Safale US-05
Eentraps maischen op 67graden.  Wie kan me verder helpen?

rajd

Sja, er leiden veel wegen naar een goede IPA en nog meer naar een niet zo goede IPA :-).

Pale mout als basismout is een prima principe, verder kun je met diverse andere mouten de moutige smaak van het gehele wat opkrikken. Ik zou dat ook willen adviseren, daar je een bier met intense hopsmaak gaat maken. Een flinke moutigheid daar tegenoverstellen wordt veelal geapprecieerd.

Welke mouten dat moeten zijn? Dat mag je uiteraard zelf bepalen; en als je het niet weet dan kun je in allerhande recepten kijken. Cara en amber mouten worden tamelijk veel aan IPA's toegevoegd, een deel pilsmout is ook niet gek. Je blijft het best weg van hele donkere en gebrande mouten, tenzij je een black IPA oid wilt gaan brouwen.

Dan de hoppen: ook hier kun je weer kiezen uit allerhande profielen. Wil je een fruitige IPA? Of moet de bitterheid de overtoon nemen? Ik ben een liefhebber van IPA's in Amerikaanse stijl, dus een flinke hoppigheid; zowel in het bitter alsook het aromadeel. Indien je dat wilt, dan kies je in mijn optiek het best voor een "high-alpha" hop voor het bitteren en een aromahop (meerdere soorten mag ook) voor de smaak. Dual-purpose hop kan dan uiteraard ook.

Voor het bitteren gebruik ik veelal de goedkopere hoppen, zoals bijv. Galena, Polaris of Pacific Gem (enkel de Galena is Amerikaans btw, maar daar proef je niets van :-)). Voor het aromadeel komt het immens op smaak aan; een hopwheel kan helpen met het bepalen van de smaak die je zoekt - zie ook https://www.hopunion.com/aroma-wheel/.

Mijn voorkeur voor aroma hop ligt veelal bij Cascade, Centennial, Amarillo (helaas beperkt beschikbaar en erg duur!) of bij alternatieven uit bijv. Japan en Nieuw-Zeeland. Denk aan Nelson Sauvin, Sorachi Ace en Wakatu.

Als laatste is er de gist. OOk hier kun je weer veel keuzes maken, echter indien je voor "kan niet mis gaan" zou willen gaan dan is er de US05. Prima korrelgist met een neutraal profiel bij temperaturen zo net onder de 20C. Doet het altijd en gaat eigenlijk nooit mis. En het is ook nog eens een goedkope gist.

Succes!

Tjardo

Zo te zien wil je een Amerikaanse IPA brouwen, naast de pale mout plm. 5% cara mout (bv cara 120) geeft wat body, vind ik persoonlijk wel lekker maar is niet strikt noodzakelijk.

Lecluse

Beste Rajd, beste Tjardo,

Ik was weken zoekend op internet.
Alleen al met jullie gegevens kom ik al een heel stuk verder.
Ik laat van me horen.
Bedankt.

Petertje

Dit recept heb ik inmiddels 2x gebrouwen en is me erg goed bevallen:
https://www.twortwat.nl/p-content/recepten?id=215

Eventueel kun je iets meer dry hoppen en de cara-mout nog vervangen afhankelijk van je voorraad.

Lecluse

Beste Petertje,
Met dit recept was ik al aan het brainstormen...
Lijkt me een goed recept als uitgangspunt

rajd

Citaat van: Lecluse op 24-01-2016  16:27 uBeste Rajd, beste Tjardo,

Ik was weken zoekend op internet.
Alleen al met jullie gegevens kom ik al een heel stuk verder.
Ik laat van me horen.
Bedankt.

Geen dank :)

Dryhoppen zou ik zeker willen aanbevelen. Ik doe dat doorgaans met dezelfde hop als de aromahop. Omdat ik wel van lekker hoppig hou hanteer ik een verhouding van 5 g/l.

Lecluse

Bij deze mijn zojuist ontwikkelde recept:

Batch grootte 20 liter
Kooktijd 60 min.
Alcohol percentage 7%
begin SG 1063
eind SG 1014
EBC 40,7 koper
IBU 68,6

Moutstort:
5,5 kg Palemout
0,5 kg Cara-cristalmout

Hop:
20 gr. Summit 15%a 60 min.
20 gr. Cascade 7,7%a 60 min.
10 gr. Summit 15%a 20 min.
10 gr. Cascade 7,7%a 20 min.
10 gr. Summit 15%a 5 min.
20 gr. Cascade 7,7%a 5 min.
10 gr. Summit 15%a Dryhopping 7 dagen.
10 gr. Cascade 7,7%a Dryhopping 7 dagen.

Gist, Safale US 05

maischschema:
60 min. 67 graden
  5 min. 78 graden

bottelsuiker 7 gr./l

Wordt dit een Indian Pale Ale? Graag jullie mening.

homoeccentricus

Het hangt er van af wat je in een IPA wil. Zijn er commerciele voorbeelden die je lekker vindt?
Twee opmerkingen:
- voor mij (en mijn doel is om een echte Amerikaanse hopbom te maken) zou dit veel te weinig hop zijn: 1 gram per liter op 5 minuten en hetzelfde als drooghop. Ik gebruik 4 gram. Velen op dit forum gebruiken 2 gram, maar daar krijg ik mijn kick niet van ;)
- Cascade is een allemansvriend, maar Summit is een velemansvijand. Waarom heb je Summit gekozen?  Summit wordt door velen als onaangenaam ervaren omdat hij een ui/knoflook aroma kan hebben. Ik heb hem nog nooit gebruikt, maar ben echt ook niet van plan dat te doen.

Lecluse

Welk advies zou je geven in plaats van Summit?
Heb nog gekozen tussen Magnum of Target.

homoeccentricus

Citaat van: Lecluse op 24-01-2016  19:42 uWelk advies zou je geven in plaats van Summit?
Heb nog gekozen tussen Magnum of Target.

Magnum wordt normalerwijze enkel als cleane bitterhop gebruikt. Target heb ik nog nooit gebruikt, maar hier is een beschrijving van een IPA met Cascade en Target.  Echt enthousiast maakt het mij niet, maar, zoals ik al schreef, persoonlijk vermijd ik die Summit.

Lecluse

Doe dan eens een voorstel? Ben erg benieuwd!
Eigenlijk was mijn vraag of iemand mijn kan helpen met het samenstellen van mijn recept.

Tjardo

Misschien een 'tripel C' IPA? Cascade, Chinook, Centennial of misschien een 'CCCC' met ook nog Citra?
Maar als je het betaalbaar wilt houden zou ik bv. Galena als bitterhop gebruiken en een of twee van de 'C' hoppen als aromahop/dryhop. Zo moeilijk is het niet, maak een leuk recept en ga brouwen!

Oscar

Citaat van: Lecluse op 24-01-2016  19:00 uWordt dit een Indian Pale Ale? Graag jullie mening.

Lekker belangrijk... Wordt een f@#cking lekker bier! Kan jou het schelen hoe je dat noemt... ;)

Battum80

OK, smaken verschillen maar ik vind mijn IPA heerlijk en heb deze inmiddels 3x gebrouwen. Ik gebruik Pale Ale mout en CaraMünich tot 24 ECB, 67 graden voor een uur en een combinatie van Citra, Simcoe en Cascade tot 49 IBU. (60 min, 10 min, vlamuit en koudhop) ABV komt op 6.3%. Als je wilt kan ik je vanavond het recept wel sturen.

Lecluse

Beste Battum80

Ik zie je recept met belangstelling tegenmoed.
Kan deze dan vergelijken met wat ik al heb, bedankt.

homoeccentricus

Citaat van: Oscar op 24-01-2016  23:21 ulekker belangrijk...wordt een f@#cking lekker bier !!! kan jou het schelen hoe je dat noemt..... ;)

Blijkbaar wel, he, anders zou hij het niet vragen.


homoeccentricus

Citaat van: homoeccentricus op 24-01-2016  19:47 uMagnum wordt normalerwijze enkel als cleane bitterhop gebruikt. Target heb ik nog nooit gebruikt, maar hier is een beschrijving van een IPA met Cascade en Target.  Echt enthousiast maakt het mij niet, maar, zoals ik al schreef, persoonlijk vermijd ik die Summit.

Woeps, link vergeten: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=110819

RienP

Dit zijn o.a. 2 IPA`s die ik afgelopen jaar heb gebrouwen. Rogge is best lastig mee te brouwen, dus die zou je eventueel weg kunnen laten.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27466.0.html
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28138.0.html

Je kan best veel varieren met hopschema`s en hopsoorten in een IPA. Teveel hop gaat er niet zo snel in.

Rene Haring

Eigenlijk is een IPA best wel een simpel biertje om te brouwen zeg. Waarom die hele hype rondom IPA?

RienP

De hopsmaak van Amerikaanse hopsoorten. Iets wat nieuw is voor veel mensen en wat veel mensen toch lekker vinden.

homoeccentricus

Dan moeten wij zeker wel eens samen zitten, want het is mijn ambitie om de beste ipa van de Benelux te brouwen, en ik ben er nog niet. Ik vind het namelijk moeilijk.

Battum80

Zoals eerder vandaag beloofd mijn recept. Ik zie dat het iets anders is dan ik eerder vertelde. Ik vind deze heerlijk om te drinken en de kleur is prachtig. Ik ga dit weekend mijn volgende batch brouwen. Doe ermee wat je wilt.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBirra Aquasana IPA
Brouwdatum20-09-2015
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume11,0 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)25 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)45 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd65 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,200 kgPale Ale moutDingemans7 EBC66,7 %
0,500 kgMünchner IWeyermann15 EBC15,2 %
0,300 kgCaraBelgeDingemans35 EBC9,1 %
0,300 kgMelanoidinmoutWeyermann70 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
stap 6767,0 °C1 min.60 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gCascadepellets5,7%60 min.6,5 IBU
5,0 gSimcoepellets13,2%60 min.15,0 IBU
5,0 gCitrapellets12,5%30 min.10,9 IBU
5,0 gCitrapellets12,5%10 min.5,1 IBU
5,0 gCascadepellets5,7%10 min.2,3 IBU
5,0 gSimcoepellets13,2%10 min.5,4 IBU
5,0 gCascadepellets5,7%0 min.0,0 IBU
5,0 gSimcoepellets13,2%0 min.0,0 IBU
5,0 gCitrapellets12,5%0 min.0,0 IBU
5,0 gCascade pelletspellets5,7%koudhop0,0 IBU
5,0 gCitrapellets12,5%koudhop0,0 IBU
5,0 gSimcoepellets13,2%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2 gIers mosklaringsmiddelkoken

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting17,0 °C
Temp. nagisting17,0 °C
Temp. lagering2,0 °C

Als gist gebruik ik Mangrove Jack's M44, deze vind ik fijner dan US-05 welke zeker een alternatief is

homoeccentricus

Dat is allemaal goed en wel, maar goeie simcoe en citra zijn op dit moment nergens te krijgen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.