Is een CO2 terugslag ventiel nodig bij Cornelius kegs? + links Aliexpress shops

Gestart door Sander van Dijk, 21-01-2016 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Even een vraagje. Ik ben me aan het orienteren om een tapsysteem te gaan kopen en samenstellen. Nu zijn er natuurlijk de bekende aanbieders Candirect, Menno en etc. Ook ben ik op Aliexpress bij de verschillende aanbieders aan het zoeken, omdat dat soms wel wat goedkoper kan zijn.

Nu zie ik op de site van Hobbybrouwshop (Menno) en Can Direct bij de CO2 koppelingen ook een CO2 terugslag ventiel staan. Die voorkomt dat er bier in je CO2 slang kan komen. Nu vind ik deze optie op de Chinese sites niet. Nu zijn deze volgens mij vooral Amerikaans georiënteerd, dus misschien is zo'n terugslagventiel in de VS niet gebruikelijk. Ik wil proberen om alles zo veel mogelijk bij 1 website te bestellen i.v.m. de verzendkosten, maar ook wil ik voor een dubbeltje op de eerste rij zitten  :)

Nu is mijn vraag. Is het verstandig om zo'n terugslag ventiel te gebruiken of kan het alleen in zeer uitzonderlijke situaties voorkomen dat er bier in de slang terecht kan komen en is dit eigenlijk niet zo nodig? Ik weet niet of veel mensen hier zo'n ventiel gebruiken.

bierfan

Ik gebruik ze ook. Als je toch bezig bent maakt die paar euro ook niet meer uit.
Bier in je drukregelaar moet je ook niet willen. Dan ben je verder van huis.

hansHalberstadt

Ik gebruik het wel voor 2 fustjes en coor 2 andere niet omdat dat geen standard systeem is.
heb al eens meegemakt dat het bier terugstroomde in de reduceer. dan kun je de hele reducer uit elkaar halen en schoonmaken. dus zeker aante raden. als alternatief kun je eerste beetje tappen totdat de druk weggevallen is en dan de CO2 slang onder druk aansluiten, maar dat is erg onhandig en je mag geen foutje maken. je hebt het problem alls je fustje nog helemaal vol zit met bier totaan de CO2 inlaat.

Adrie

Ik heb ze ook en ik zou niet zonder willen. Als je om wat voor reden dan ook de druk wil verlagen en er is een fust aangesloten met een hogere druk, dan heb je zo bier in je CO2-leiding of, erger nog, je regulator.

Sander van Dijk


EBC

Er kan enkel bier in je CO2 leiding terugstromen door 2 oorzaken:

1. indien de keg te vol gevuld is. Zo vol dat het CO2 pijpje in het bier zit. Dat moet je niet doen, dat geeft aanleiding tot problemen, eigen schuld.
2. indien je de koppelingen verkeerd om aansluit. Dus per ongeluk de CO2 kop op de bier nippel drukt. Dit is bij juist vullen, de enige reden dat er bier in de CO2 kan stromen. Maar dan is het ook gelijk patat. Je reduceer zit dan direct vol bier. Een terugslagventiel is dan een veilige optie.

Deze vergissing is snel begaan. Maar ook hier overtreed je dan de wet van het juist aansluiten van een NC keg. Want die luidt:
1 sluit eerst de bierleiding aan
2 sluit daarna de CO2 leiding aan

Waarom? Omdat de bier leiding niet op de CO2 past, maar de CO2 wel op het bier.
Dus met een beetje discipline kan je de genoemde ellende eenvoudig voorkomen.

Deze info is je gratis aangeboden door een bekende leverancier.

Sander van Dijk

Citaat van: EBC op 21-01-2016  21:13 uEr kan enkel bier in je CO2 leiding terugstromen door 2 oorzaken:

1. indien de keg te vol gevuld is. Zo vol dat het CO2 pijpje in het bier zit. Dat moet je niet doen, dat geeft aanleiding tot problemen, eigen schuld.
2. indien je de koppelingen verkeerd om aansluit. Dus per ongeluk de CO2 kop op de bier nippel drukt. Dit is bij juist vullen, de enige reden dat er bier in de CO2 kan stromen. Maar dan is het ook gelijk patat. Je reduceer zit dan direct vol bier. Een terugslagventiel is dan een veilige optie.

Deze vergissing is snel begaan. Maar ook hier overtreed je dan de wet van het juist aansluiten van een NC keg. Want die luidt:
1 sluit eerst de bierleiding aan
2 sluit daarna de CO2 leiding aan

Waarom? Omdat de bier leiding niet op de CO2 past, maar de CO2 wel op het bier.
Dus met een beetje discipline kan je de genoemde ellende eenvoudig voorkomen.

Deze info is je gratis aangeboden door een bekende leverancier.
EBC,  bedankt voor de duidelijke uitleg!

Henielma

Ik heb ook alleen maar CO2 aansluitingen met terugslagklep en ben er blij mee. Geen kans op bier in je CO2 leiding en je hoort wanneer er koolzuur in het fust stroomt dat is ook altijd handig.

Roelof


Sander van Dijk

Citaat van: Roelof op 21-01-2016  23:31 uHeb je een link naar deze Chinese sites?

Ja, die heb ik. Bij deze. De eerste link heeft veel goedkope spullen die ze vaak gratis versturen. Let op wel op met de verschillende draadsoorten. Deze shops zijn meer gericht op de Amerikaanse markt. Soms kun je ook aangeven dat je een ander type draad wil. De One stop homebrew store geeft dat vaak ook aan in de omschrijvingen, maar ik denk dat het bij andere verkopers vaak ook mogelijk zal zijn.
 
Ik ben zelf ook nog aan het puzzelen en aan het kijken wat ik precies nodig heb.

WT Homebrew store

Goedkope compensator tapkraan

One stop homebrew store

Elecqueen homebrew store

Homebrew supply store

SHFC Precision Machinery Co., LTD  (deze shop zegt niet naar Nederland te versturen, maar als je een mail stuurt, doen ze het wel. Voor de de verzendkosten kun je ongeveer de kosten voor België aanhouden)
 
edit: extra link Mr. Homebrew store

Roelof

Bedankt voor de link. Er is inderdaad veel te koop, alleen wat moeilijk te bekijken wat het precies is.

Sander van Dijk

Citaat van: Roelof op 22-01-2016  11:18 uBedankt voor de link. Er is inderdaad veel te koop, alleen wat moeilijk te bekijken wat het precies is.

Dat is inderdaad best lastig. Waarschijnlijk ga ik de tapkranen uit China bestellen en de kegs bij de Homebrew company uit Ierland (€ 18,- verzendkosten) en de rest toch via Can Direct.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 21-01-2016  21:13 uindien de keg te vol gevuld is. Zo vol dat het CO2 pijpje in het bier zit. Dat moet je niet doen, dat geeft aanleiding tot problemen, eigen schuld.

De reden waarom ik de keg zo ver mogelijk vul is dat er dan minder zuurstof boven het bier staat. Teveel zuurstof kan bijsmaakjes geven. Daarom vul ik ook pijpjes standard tot 1 cm onder de dop ipv de voorgeschreven 3cm.
vul maar eens een flesje bij het bottelen tot bv 200ml ipv 300 en proef dan eens het verschil na rijping. Je zou eea kunnen voorkomen door CO2 in te spuiten voor je de keg sluit, maar dat is weer een extra stap.
   

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 22-01-2016  12:52 uDe reden waarom ik de keg zo ver mogelijk vul is dat er dan minder zuurstof boven het bier staat. Teveel zuurstof kan bijsmaakjes geven. Daarom vul ik ook pijpjes standard tot 1 cm onder de dop ipv de voorgeschreven 3cm.
vul maar eens een flesje bij het bottelen tot bv 200ml ipv 300 en proef dan eens het verschil na rijping. Je zou eea kunnen voorkomen door CO2 in te spuiten voor je de keg sluit, maar dat is weer een extra stap.

De beste manier om een net gevulde keg af te sluiten is met CO2 druk:
1. Sluit de CO2 aansluiting op de keg aan, met de CO2 kraan nog gesloten. Blaas eventueel CO2 in de keg om de lucht te verdrijven, maar echt nodig is dit niet.
2. Vul de keg met bier.
3. Hang het deksel in de opening en trek het met de hand een beetje aan.
4. Vervolgens open je de CO2 kraan, en de druk die in de keg ontstaat zal het deksel stevig aandrukken. Op deze manier 'vindt het deksel zijn eigen weg' en is een volledige afsluiting gegarandeerd.
5. Pas nu sluit je de beugel.
6. Vervolgens trek je een paar keer aan het overdrukventiel om de aanwezige lucht te verdrijven.

Indien je eerst de beugel sluit en geen CO2 druk geeft, dan heb je vooral kans op een lekkende keg. Dat is toch jammer.

hansHalberstadt

Dit is ook een makkelijke manier om overtollig zuurstof te verwijderen. Zal ik de volgende keer eens doen.

Henielma

Citaat van: EBC op 22-01-2016  15:12 uDe beste manier om een net gevulde keg af te sluiten is met CO2 druk:
1. Sluit de CO2 aansluiting op de keg aan, met de CO2 kraan nog gesloten. Blaas eventueel CO2 in de keg om de lucht te verdrijven, maar echt nodig is dit niet.
2. Vul de keg met bier.
3. Hang het deksel in de opening en trek het met de hand een beetje aan.
4. Vervolgens open je de CO2 kraan, en de druk die in de keg ontstaat zal het deksel stevig aandrukken. Op deze manier 'vindt het deksel zijn eigen weg' en is een volledige afsluiting gegarandeerd.
5. Pas nu sluit je de beugel.
6. Vervolgens trek je een paar keer aan het overdrukventiel om de aanwezige lucht te verdrijven.

Indien je eerst de beugel sluit en geen CO2 druk geeft, dan heb je vooral kans op een lekkende keg. Dat is toch jammer.

Zo vul ik die soda kegs ook, op punt 1 na. Werkt prima.

hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 23-01-2016  12:42 uZo vul ik die soda kegs ook, op punt 1 na. Werkt prima.
Punt 1 lijkt me ook een beetje zonde van je koolzuur en als je bottelt met nagisting mag er nog wel iets zuurstof in het bier zitten.


Sander van Dijk


LRFokken

Citaat van: Lincolnm3 op 23-01-2016  16:52 ugoedkope soda kegs
http://www.vanderkooyjubbega.nl/aanbiedingen/sodakeg-gebruikt.html

Blij dat ik voor de stormloop die dit teweeg gaat brengen mijn slag heb geslagen ;)

Kegs zijn in prima staat. Vanzelfsprekend kleine dukjes en overall gebruikte look, maar daarom koop je hem ook gebruikt

Lincolnm3


ThomasM

Ik kan nergens op die sites een versie met terugslagventiel vinden. Iemand van jullie wel?

Biermagneet

Citaat van: EBC op 22-01-2016  15:12 uDe beste manier om een net gevulde keg af te sluiten is met CO2 druk:
1. Sluit de CO2 aansluiting op de keg aan, met de CO2 kraan nog gesloten. Blaas eventueel CO2 in de keg om de lucht te verdrijven, maar echt nodig is dit niet.
2. Vul de keg met bier.
3. Hang het deksel in de opening en trek het met de hand een beetje aan.
4. Vervolgens open je de CO2 kraan, en de druk die in de keg ontstaat zal het deksel stevig aandrukken. Op deze manier 'vindt het deksel zijn eigen weg' en is een volledige afsluiting gegarandeerd.
5. Pas nu sluit je de beugel.
6. Vervolgens trek je een paar keer aan het overdrukventiel om de aanwezige lucht te verdrijven.

Indien je eerst de beugel sluit en geen CO2 druk geeft, dan heb je vooral kans op een lekkende keg. Dat is toch jammer.

Zelf vul ik de keg gewoon met bier zet 2 bar druk er op om de deksel aan te drukken laat dit weglopen door ventiel, vul nog een keer en laat nogmaals weglopen.
Dan zet ik er voor de 3e keer  2 bar op en zet de keg weg.
zo heb je ook weinig zuurstof in je keg zitten en gebruik je wat minder CO2 door niet de gehele keg te vullen.

hansHalberstadt

Citaat van: ThomasM op 25-01-2016  20:19 uIk kan nergens op die sites een versie met terugslagventiel vinden. Iemand van jullie wel?
Zie bijvoorbeeld http://www.hobbybrouwshop.nl/kegkoppelingco2terugslagventiel

ThomasM

Citaat van: hansHalberstadt op 25-01-2016  22:00 uZie bijvoorbeeld http://www.hobbybrouwshop.nl/kegkoppelingco2terugslagventiel

Daar had ik hem gezien ja. Ik dacht misschien wat kosten te besparen door ze van aliexpress te halen. Zo'n tussenpersoon drijft de prijs m.i. redelijk op.

bierfan

Valt volgens mij wel mee hoor. Ik heb daar alles tegelijk gekocht.
Samen met een paar vaatjes. Uiteindelijk nog best wat korting gekregen.

Ik heb niet gerekend wat het zou schelen als ik alles in China zou bestellen, maar nu was ik in 1 keer klaar. En alles op elkaar afgestemd.
Vaatjes komen niet uit China, dus dat werd al lastig.

Sander van Dijk

Citaat van: ThomasM op 25-01-2016  22:03 uDaar had ik 'm gezien ja. Ik dacht misschien wat kosten te besparen door ze van aliexpress te halen. Zo'n tussenpersoon drijft de prijs m.i. redelijk op.


Op de Chinese sites heb ik ook geen terugslagventiel kunnen vinden. Vandaar ook mijn vraag over het nut van zo'n ding ;)
Uiteindelijk vallen de verschillen tussen de Chinese sites en de sites zoals Can Direct best wel mee. Vooral de tapkraan is een stuk goedkoper uit China, bij rest scheelt het allemaal niet zoveel.

ThomasM

Ik denk dat je probleem hiermee (gedeeltelijk) wordt opgelost. Gewoon kleuren met in/uit associeren.

rfrins

Ik heb ook maar 2 kegs besteld... Mijn vrouw is niet blij met mijn hobby ;-)

Sander van Dijk

Citaat van: ThomasM op 26-01-2016  00:16 uIk denk dat je probleem hiermee (gedeeltelijk) wordt opgelost. Gewoon kleuren met in/uit associeren.

Hier zit geen CO2 terugslag ventiel op en ik vind de slangpilaren te dik. Deze zijn 3/8 dus 9.5 mm dik. Ik wil met 4 mm (binnen diameter slang) gaan werken.

ThomasM

Ik merk dat ik nog best wat in te lezen heb over het hele onderwerp. Heb je ergens een Nederlandse gids gevonden voor het keggen?

Sander van Dijk

Citaat van: ThomasM op 26-01-2016  13:40 uIk merk dat ik nog best wat in te lezen heb over het hele onderwerp. Heb je ergens een Nederlandse gids gevonden voor het keggen?

Nee, ik heb geen NL gids of iets dergelijks. Wel heb ik hierover al heel veel op dit forum gelezen. Bijvoorbeeld de TAG thuistap. Maar ik blijf het ook nog steeds een lastige materie vinden. Ik ben er ook zeker nog niet uit.

ThomasM

Ah super! Een gids die ik erg handig vond, al dan wel in het Engels, was deze

Sander van Dijk

Citaat van: ThomasM op 26-01-2016  14:13 uah super! Een gids die ik erg handig vond, al dan wel in het Engels, was deze

Bedankt! Ga ik eens goed doorlezen.

Jacques

Citaat van: ThomasM op 25-01-2016  22:03 uDaar had ik hem gezien ja. Ik dacht misschien wat kosten te besparen door ze van aliexpress te halen. Zo'n tussenpersoon drijft de prijs m.i. redelijk op.

Zo'n tussenpersoon geeft wel vaak service... En onze leveranciers moeten natuurlijk ook wat verdienen.

Sander van Dijk

Citaat van: Sander van Dijk op 26-01-2016  14:09 uNee, ik heb geen NL gids of iets dergelijks. Wel heb ik hierover al heel veel op dit forum gelezen. Bijvoorbeeld de TAG thuistap. Maar ik blijf het ook nog steeds een lastige materie vinden. Ik ben er ook zeker nog niet uit.

In dit topic valt er ook veel te lezen over soda kegs.

hetspook

Als ik even mag inhaken op deze topic, heeft iemand een idee waar ik het goedkoopst die 2.5 gallon fustjes kan halen?
Het goedkoopste dat ik vind is 129$ inc verzenden waarbij meer bestellen de verzendkosten niet minder worden, ik wil er graag 2 of 3

Sander van Dijk

Citaat van: hetspook op 29-01-2016  15:44 uAls ik even mag inhaken op deze topic, heeft iemand een idee waar ik het goedkoopst die 2.5 gallon fustjes kan halen?
Het goedkoopste dat ik vind is 129$ inc verzenden waarbij meer bestellen de verzendkosten niet minder worden, ik wil er graag 2 of 3

http://www.hobbybrouwshop.nl/sodakegnc25   € 92.50 + 5.95 verzendkosten

hetspook

Citaat van: Sander van Dijk op 29-01-2016  15:54 uhttp://www.hobbybrouwshop.nl/sodakegnc25   € 92.50 + 5.95 verzendkosten
Bedankt, ik zag ook dat de andere Nederlandse bedrijven goedkoper zijn als uit het buitenland halen.. 60 euro verzendkosten is dan blijkbaar heel normaal.

Hoe hoog is zo'n ding in de praktijk?
Zou hij bijvoorbeeld hier in kunnen?http://m.blokker.nl/m20/nl/blknl/koken-en-tafelen/koelkasten/everglades-thermoelektrische-koelkast-cr-40a-38-l

Gerald

Citaat van: ThomasM op 25-01-2016  22:03 uDaar had ik hem gezien ja. Ik dacht misschien wat kosten te besparen door ze van aliexpress te halen. Zo'n tussenpersoon drijft de prijs m.i. redelijk op.

Voor mijn beeld haal je je mout dan ook bij de mouterij? En hop bij de boer?

ThomasM

Citaat van: Gerald op 29-01-2016  19:17 uVoor mijn beeld haal je je mout dan ook bij de mouterij? En hop bij de boer?
Nee? Waarom zou je dat aannemen? In mijn ogen zijn dit twee heel verschillende zaken.

Els

Heeft er iemand uiteindelijk iets besteld op aliexpress, of beter op een andere site? Het lijkt me allemaal niet zo betrouwbaar, chinese namaak kwaliteit, maar natuurlijk wel stukken goedkoper. Maar zou niet willen dat er gevaarlijke stoffen in mijn bier terecht komen..

Sander van Dijk

Citaat van: Els op 09-01-2017  11:38 uHeeft er iemand uiteindelijk iets besteld op aliexpress, of beter op een andere site? Het lijkt me allemaal niet zo betrouwbaar, chinese namaak kwaliteit, maar natuurlijk wel stukken goedkoper. Maar zou niet willen dat er gevaarlijke stoffen in mijn bier terecht komen..

Voor mijn brouwhobby heb ik op Aliexpress en Ebay inmiddels al voor een klein vermogen spullen besteld  :)   Heel veel spullen die je in je plaatselijke winkel ziet liggen komen ook uit China. Mijn tapkranen bijvoorbeeld heb ik via Alixexpress besteld, maar de andere spullen heb ik bij Candirect.de besteld. Verder moet je goed opletten dat je de juiste draadsoorten besteld.

Rich

Ik ben ook recent gestart met keggen. Gebruikte kegs bij v/d Kooij gekocht, van Ali nieuwe ball-lock posts en ringen, bij Candirect de slangen. Men biedt daar een afgemonteerde CO2 slang met terugslagventiel aan, deze heb ik aangeschaft.

Paard

CiteerHoe hoog is zo'n ding in de praktijk?
Zou hij bijvoorbeeld hier in kunnen?http://m.blokker.nl/m20/nl/blknl/koken-en-tafelen/koelkasten/everglades-thermoelektrische-koelkast-cr-40a-38-l

Die past niet.

Ik zou echt even met twee kegs naar de winkel gaan, het luistert best nauw in veel van die tafelkoelkastjes past het net wel of net niet. Verder maakt tappen je hobby zo veel leuker echt een verademing om nooit meer te rommelen met flesjes, dus top beslissing. Ik heb trouwens een tweede kans van cool blue gekocht op een deukje na nieuw en niet duur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.