Herberekeningstabel recepten

Gestart door j.heesters3, 10-01-2016 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j.heesters3

Ben bezig geweest om een recept van 37 liter om te zetten naar een recept van 15 liter. Makkelijk genoeg met een rekenmachientje, maar volgens mij moet het nog makkelijker kunnen dus ff in Excel gedoken en een herberekeningstabel ge maakt. Aan de linkerzijde de oorspronkelijke data invullen en bij het vakje liters beoogd je gewenste aantal liters invullen. Daarna alles opslaan onder een nieuwe naam zodat je oorspronkelijke document bewaard blijft.  KKDWD.

Uiteraard kun je het geheel nog verfraaien. Laat maar weten of het iets is, ik ga het in ieder geval gebruiken. En uiteraard kan het nog mooier maar heb dit gemaakt met mijn kennis van Excel.

Jos

Een aantal berichten verder staat een vernieuwde versie van de tabel. Deze werkt niet.

homoeccentricus

Hou je rekening met het feit dat de hoeveelheid hop niet hélemaal recht evenredig is met het volume?

j.heesters3

Citaat van: homoeccentricus op 10-01-2016  10:10 uHou je rekening met het feit dat de hoeveelheid hop niet hélemaal recht evenredig is met het volume?
Nee, heb ik niet gedaan maar als daar ook een formule voor is kan die wel ingebouwd worden. Ben nog niet zolang bezig en ging er van uit dat  het een op een omrekenen ook voor de hop geen probleem zou zijn..

Jos

homoeccentricus

Ik vind de formule niet direct. Maar wellicht is het niet zo belangrijk. Wanneer je een 10 liter bier met 10 gram hop hebt en 25.8 IBU en je gaat naar 100 liter dan heb je 96,6 gram hop nodig in plaats van 100 gram. Dus het verschil is niet groot - ongeveer 1 IBU.

Heeft iemand hier die formule?

De HaAn

Ojee dan heb ik het al jaren fout gedaan recept van 10 liter blindelings omgezet naar 20 liter :huilen:
(toch lekkere biertjes).
Wat is de verklaring voor een mindere hopgift bij een verhoogt aantal liters?

Bart LJ

Relatief minder verdamping?

Oscar

Citaat van: j.heesters3 op 10-01-2016  10:05 uBen bezig geweest om een recept van 37 liter om te zetten naar een recept van 15 liter. Makkelijk genoeg met een rekenmachientje, maar volgens mij moet het nog makkelijker kunnen

Wel eens gedacht aan brouwsoftware ?  :brouwen:

De HaAn

Citaat van: Bart LJ op 10-01-2016  13:32 uRelatief minder verdamping?
Citaat van: homoeccentricus op 10-01-2016  11:32 uIk vind de formule niet direct. Maar wellicht is het niet zo belangrijk. Wanneer je een 10 liter bier met 10 gram hop hebt en 25.8 IBU en je gaat naar 100 liter dan heb je 96,6 gram hop nodig in plaats van 100 gram. Dus het verschil is niet groot - ongeveer 1 IBU.

Heeft iemand hier die formule?
verdamping niet!
liters x 10
hop x 10
ik zie geen relatie met verdamping
wat is de verklaring zonder het blindelings over te nemen van een brouwsoftware?

j.heesters3

Citaat van: Oscar op 10-01-2016  13:49 uWel eens gedacht aan brouwsoftware ?  :brouwen:

Oscar,

Uiteraard maar voor degenen die niet werken met brouw software is dit een simpel omrekeningstooltje.

Jos

Herman

Citaat van: j.heesters3 op 10-01-2016  17:32 uUiteraard maar voor degenen die niet werken met brouw software is dit een simpel omrekeningstooltje.
tooltje = software :)

Oscar

Citaat van: j.heesters3 op 10-01-2016  17:32 uUiteraard maar voor degenen die niet werken met brouw software

Ja, laten we lekker het wiel opnieuw uitvinden... mensen die niet met brouwsoftware werken en zelf gaan klooien met Excel. Jongens toch, juist om dit tegen te gaan heb ik (en Adrie ook) brouwsoftware gemaakt. Datgene wat de TS probeert te maken zit al in de brouwsoftware. Waarom iets maken wat al bestaat?  :weetniet:
En het blijkt al weer dat ie enkele voorwaarde vergeet... :nut:


Rodger

Beste Jos,

Natuurlijk kan het ook met brouwsoftware en dat kan ik ook aanbevelen, maar zoals je dat hier wordt verteld door Oscar moet je maar even doorheen lezen.

Mocht je vragen hebben over brouwsoftware, stel ze gerust en als je liever zelf iets wil maken is dat prima!

Overigens hangt de verdamping ook af van het oppervlakte, ook wel de diameter van de pan.

Succes ermee!

j.heesters3

Citaat van: Oscar op 10-01-2016  22:46 uJa, laten we lekker het wiel opnieuw uitvinden.....mensen die niet met brouwsoftware werken en zelf gaan klooien met excel...jongens toch....juist om dit tegen te gaan heb ik (en adrie ook) brouwsoftware gemaakt...datgene wat de TS probeert te maken zit al in de brouwsoftware...waarom iets maken wat al bestaat  :weetniet: :weetniet: :weetniet: :weetniet:
En het blijkt al weer dat ie enkele voorwaarde vergeet..... :nut: :nut: :nut:

Het was zeker niet mijn idee om het wiel opnieuw uit te vinden. Sorry daarvoor als ik die indruk heb gewekt. Wilde alleen maar een heel simpel programmaatje maken dat ook voor digibeten makkelijk te gebruiken is. Er zijn ook mensen die moeite hebben met het gebruiken van brouwsoftware. En als je het niet wil gebruiken even zo goede vrienden. Als laatste wil ik zeggen dat de brouwsoftware van o.a. Arie er professioneel uitziet en het zeker niet de bedoeling is deze af te kraken. Ik wilde een bijdrage leveren aan dit forum, waar het tenslotte ook voor bedoeld is. Opbouwende kritiek is altijd welkom.

Jos
 

homoeccentricus

Citaat van: j.heesters3 op 11-01-2016  10:24 uHet was zeker niet mijn idee om het wiel opnieuw uit te vinden. Sorry daarvoor als ik die indruk heb gewekt. Wilde alleen maar een heel simpel programmaatje maken dat ook voor digibeten makkelijk te gebruiken is. Er zijn ook mensen die moeite hebben met het gebruiken van brouwsoftware. En als je het niet wil gebruiken even zo goede vrienden. Als laatste wil ik zeggen dat de brouwsoftware van o.a. Arie er professioneel uitziet en het zeker niet de bedoeling is deze af te kraken. Ik wilde een bijdrage leveren aan dit forum, waar het tenslotte ook voor bedoeld is. Opbouwende kritiek is altijd welkom.

Jos

Niks van aantrekken. Er is niks om je voor te verontschuldigen. Spreadsheet maken met brouwformules is zeer leerzaam.

Ronnie

Citaat van: homoeccentricus op 11-01-2016  10:29 uNiks van aantrekken. Er is niks om je voor te verontschuldigen. Spreadsheet maken met brouwformules is zeer leerzaam.

100% akkoord! en voor spreadsheets hoef je niet echt programmeer-software te kennen, dat is het positiever ervan, tegenwoordig zitten er zoveel mogelijkheden in!
Net ook daarom heb ik mijn persoonlijke brouwplanner ontwikkeld, die ik deel met anderen, maar ik dring het nooit iemand op, iedereen beslist voor zichzelf wat bij hem/haar het beste past. Ik ben geen voorstander van veel toeters en bellen (die dan toch maar in de weg hangen..) en vindt Louis (Hopmans) z'n eenvoudig progje evengoed gemaakt of de overige.

j.heesters3

Citaat van: homoeccentricus op 11-01-2016  10:29 uNiks van aantrekken. Er is niks om je voor te verontschuldigen. Spreadsheet maken met brouwformules is zeer leerzaam.

Bedankt en het is niet meer dan een simpele herberekeningstabel en geen brouwsoftware.

De HaAn

De omrekeningstabel is toch al 50 keer gedownload er zijn toch meer mensen voor deze simpele versie
Is er iemand die de formule heeft voor een vermindering van hop bij een groter volume, en een verklaring waarom?

homoeccentricus

Ik zou het negeren. Het gaat echt om heel weinig verschil. 3 IBU's bij scaling van 10 naar 1000 liter...

Hopmans

Citaat van: Ronnie op 11-01-2016  11:38 uIk ben geen voorstander van veel toeters en bellen (die dan toch maar in de weg hangen..) en vindt Louis (Hopmans) z'n eenvoudig progje evengoed gemaakt of de overige.

Dank u Ronnie ;)


j.heesters3

Citaat van: Ronnie op 11-01-2016  11:38 u100% akkoord! en voor spreadsheets hoef je niet echt programmeer-software te kennen, dat is het positiever ervan, tegenwoordig zitten er zoveel mogelijkheden in!
Net ook daarom heb ik mijn persoonlijke brouwplanner ontwikkeld, die ik deel met anderen, maar ik dring het nooit iemand op, iedereen beslist voor zichzelf wat bij hem/haar het beste past. Ik ben geen voorstander van veel toeters en bellen (die dan toch maar in de weg hangen..) en vindt Louis (Hopmans) z'n eenvoudig progje evengoed gemaakt of de overige.

Waar kan ik dat progje  Van Louis Hopmans vinden? Kan er alleen maar van leren.

Jos

homoeccentricus

Citaat van: De HaAn op 11-01-2016  20:23 uDe omrekeningstabel is toch al 50 keer gedownload er zijn toch meer mensen voor deze simpele versie

Een heel simpele versie want de file is 0 kB groot  >:D

Ronnie

Citaat van: j.heesters3 op 12-01-2016  09:31 uWaar kan ik dat progje  Van Louis Hopmans vinden? Kan er alleen maar van leren.

De Louis z'n eerste versie vindt je hier: is onderwijl veel pagina's.

j.heesters3

Nog een keer, merkte dat het niet te openen was.

j.heesters3

Citaat van: j.heesters3 op 12-01-2016  12:53 uNog een keer, merkte dat het niet te openen was.

Bij controle werkte het nu wel. Bestand is ook 10 kb groot nu.

Excuses voor het ongemak

Jos

j.heesters3

Citaat van: homoeccentricus op 12-01-2016  09:55 uEen heel simpele versie want de file is 0 kB groot  >:D

Is het jou wel gelukt om de eerste versie te downloaden en te openen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.