Verhoog je PAF

Gestart door Klepper, 08-01-2016 15:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Klepper

Op Engelstalige hobbyforums wordt soms de afkorting WAF gebruikt. Dit staat voor Wife Acceptation Factor. In hoeverre vindt je partner het leuk dat je een bepaalde hobby hebt. Als je je woonhuis transformeert tot een lasergamepaleis dan zal de WAF dalen tot het nulpunt vrees ik...
Nu valt dat bij het hobbybrouwen wel mee. Aangezien er ook brouwende vrouwen zijn spreek ik in dit verband liever over de PAF, de Partner Acceptatie Factor van onze hobby. Zolang we niet teveel rotzooi maken en de boel weer netjes opruimen vinden de gezinsleden het leuk en zijn ze er ook wel een beetje trots op heb ik gemerkt. De PAF kan natuurlijk best wel wat punten omhoog door een biertje te brouwen wat je partner lekker vindt. Met welk biertje maak jij je partner blij?

seed7

Mijn vrouw heeft er geen probleem mee dat de woonkamer vol staat met mandflessen nagistend bier. Ze heeft er ook geen probleem mee dat er drie gereedschapskasten en een stuk of zes tonnen mout in staan. Ze heef er geen probleem mee dat er op het toilet ook mandflessen staan, of een hele rij bierboeken. Ze heeft geen probleem met de muur van kratten met lege flesjes in de tuin en ook niet met de stapel RVS fusten, buizen en onderdelen die er liggen. Ze heeft er geen probleem mee dat ik de garage tot een echte brouwerij ombouw. Ze heeft er zelfs geen probleem mee dat de keuken na het brouwen schoner is dan daarvoor.

Al dat WAF of PAF vind ik maar MAF

Ingo (en dan hebben we het nog niet eens over "de audio" gehad)

broeder

Men de heer zag dat het goed was...


succes met je nieuwe brouwplek,
broeder Willem

Peterrr

Citaat van: seed7 op 08-01-2016  16:05 uMijn vrouw heeft er geen probleem mee dat de woonkamer vol staat met mandflessen nagistend bier. Ze heeft er ook geen probleem mee dat er drie gereedschapskasten en een stuk of zes tonnen mout in staan. Ze heef er geen probleem mee dat er op het toilet ook mandflessen staan, of een hele rij bierboeken. Ze heeft geen probleem met de muur van kratten met lege flesjes in de tuin en ook niet met de stapel RVS fusten, buizen en onderdelen die er liggen. Ze heeft er geen probleem mee dat ik de garage tot een echte brouwerij ombouw. Ze heeft er zelfs geen probleem mee dat de keuken na het brouwen schoner is dan daarvoor.

Al dat WAF of PAF vind ik maar MAF

Ingo (en dan hebben we het nog niet eens over "de audio" gehad)




Oh, bofkont....
Ben vanaf mijn 16e in gevecht over de dure " high end audio "... ( en ook nog die takke muziek...)
En sinds ik 4 jaar brouw...
Nee ze heeft niets met mijn hobby's ooit gehad, heb ik me daar ooit laten weerhouden om ook maar iets niet te doen.

NEE ;D


Grt Peter

Tjardo

Ik brouw alleen op dagen dat vrouwlief NIET thuis is maar ondanks dat vind ze dat het vreselijk stinkt in huis als ze 's middags thuis komt  :nut:

bierfan

Geen problemen meer hier sinds ik een brouwhok gebouwd heb in de tuin.
Lekker biertje voor haar brouwen gaat niet lukken. Ze is de eeuwige Bob. :biersmile:

Oscar

Citaat van: seed7 op 08-01-2016  16:05 uZe heef er geen probleem mee dat er op het toilet ook mandflessen staan

Ja dat vond ik wel een uitdaging... ik heb het niet geprobeerd... ;D  ;)

seed7

Citaat van: Oscar op 08-01-2016  20:33 uJa dat vond ik wel een uitdaging... ik heb het niet geprobeerd... ;D  ;)

Kom je zo hoog dan? :)

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 08-01-2016  16:05 uMAF
Maximum Acceptation Factor
Maar een bier brouwen wat ze lekker vindt helpt zeker.

mbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 08-01-2016  21:19 uMaximum Acceptation Factor
Maar een bier brouwen wat ze lekker vindt helpt zeker.

Zolang er af en toe een blondje uit de ketels komt is de tolerantie factor wel goed.

rajd

Grappig dat dig een ding is. Toen ik met brouwen begon, inmiddels alweer een jaar of 5 geleden, toen werd er toch wel met een schuin oog naar gekeken. Weer een hobby die geld en plaats kost, die ongezond is (aldus..) en vooral... een hobby die stinkt (dat zijn uiteraard niet mijn woorden). Inmiddels valt het op de meeste dossiers wel mee; hoewel mijn wederhelft bier zo vies vindt als levertraan, heeft ze wel begrepen dat er een onlosmakelijke associatie is tussen bier en gezelligheid met vrienden. Dus ja, brouwen is daarmee impliciet getolereerd. Daarbij heb ik het geluk dat mijn wederhelft fervent hobbybakker is en ook dat kost plaats, tijd, geld en is ook niet bepaald gezond. Goed wisselgeld dus. Helaas, voor haar, is brouwen niet bepaald de enige hobby die ik heb. Fotografie, mijn koi vijver, motor rijden, koken en.... ook de "not so low end audio" hobby.. tja :).

Het heeft overigens wel enige tijd gekost totdat het gedoogd werd om op diverse plekken mandflessen en kratten te stallen en dat de garage omgetoverd is tot een soort van voorraadhok :-)

hansHalberstadt

Citaat van: rajd op 08-01-2016  22:39 uWeer een hobby die geld en plaats kost
Volgens mij levert brouwen alleen maar geld op. Kijkt maar eens wat een speciaal biertje in de winkel kost 2.50 is niets tegenwoordig. Als ik alles meereken, dus ook afschrijving op apparatuur dan kom ik voor zelfgebrouwen bier op nog geen 75 cent per flesje. Heb ik alleen het uurloon niet meegerekend, maar goed daar is het bobby voor. Hier thuis speelt vooral de factor tijd. Als ik alles wil uitvoeren wat ik in mijn hoofd heb aan verbetering van de installatie dan kost dat nog wel een paar jaar doorlooptijd.   

rajd

Citaat van: hansHalberstadt op 09-01-2016  10:26 uVolgens mij levert brouwen alleen maar geld op. Kijkt maar eens wat een speciaal biertje in de winkel kost 2.50 is niets tegenwoordig. Als ik alles meereken, dus ook afschrijving op apparatuur dan kom ik voor zelfgebrouwen bier op nog geen 75 cent per flesje. Heb ik alleen het uurloon niet meegerekend, maar goed daar is het bobby voor. Hier thuis speelt vooral de factor tijd. Als ik alles wil uitvoeren wat ik in mijn hoofd heb aan verbetering van de installatie dan kost dat nog wel een paar jaar doorlooptijd.   

Haha nou... Ik ben nog steeds mijn investeringen terug aan het verdienen :-). En ik blijf investeren, uiteindelijk kost een flesje me nog altijd een aardige cent (dat is geen beklag overigens). Daarnaast koop ik ook nog veel speciaal bier...

hansHalberstadt

Citaat van: rajd op 09-01-2016  10:41 uHaha nou... Ik ben nog steeds mijn investeringen terug aan het verdienen :-). En ik blijf investeren
Als je 2500 euro investeert (IKEA keukentje, ketels, vaten branders etc) en dat 20 jaar gebruikt kom je op 125 euro per jaar. Als je 200 liter per jaar brouwt is dat dus nog steeds maar 20 cent per flesje investering en afschrijving.

rajd

Citaat van: hansHalberstadt op 09-01-2016  11:02 uAls je 2500 euro investeert (IKEA keukentje, ketels, vaten branders etc) en dat 20 jaar gebruikt kom je op 125 euro per jaar. Als je 200 liter per jaar brouwt is dat dus nog steeds maar 20 cent per flesje investering en afschrijving.

Hmm ik kom qua grondstoffen al heel wat duurder uit. Ik brouw echter pas 5 jaar (3 jaar echt actief) en kleinere volumes.

Adbrouwt

Een tijdje terug hier nog eens een topic over geweest. Ik deel mijn brouwzolder met de wasmachine en wasdroger. Maar als ik regelmatig een witbiertje of zoiets brouw mag ik blijven.

ciesvandekwis

Jaarlijks een fruibier en een lager + de zolder en tuinhuis met extra legplanken inrichten en we hebben hier huisvrede. Bijkomend is de veranda die sinds vorig jaar brouwklaar is gemaakt en geurvrij afgesloten is.
Met wat extra etiketten voor geschenkjes links en rechts wordt de PAF aanzienlijk verhoogd  :biersmile:.

hansHalberstadt

Citaat van: rajd op 09-01-2016  11:11 uHmm ik kom qua grondstoffen al heel wat duurder uit. Ik brouw echter pas 5 jaar (3 jaar echt actief) en kleinere volumes.
Die 20 cent is bij mij alleen apparatuur, dus grondstoffen energie, water zitten daar nog niet in. Ging er om dat die 20 cent maar een klein deel is. Alles bij elkaar kom ik op ca 75 cent per flesje, maar dan heb je al een tripel of iets dergelijks. 

Markiej87

Mijn vriendin vind het fantastisch dat ik iets omhanden heb wat ik superleuk vind om te doen :)

Gunnen heet dat  :P

Freddie

Mijn vrouw brouwt zelf ook en behaalde met haar inzending op het OCK meer punten dan ik! Moet zeggen dat dit wel iets met mijn PAF deed....  :-[

tdp

Soms moet het een beetje met beleid maar ze heeft geen problemen met mijn hobby. Wel kon ze het niet waarderen dat ik in huis brouwde, als 'wisselgeld' een tuinhuis gezet en direct gas, water, licht, UTP, Coax doorgetrokken. Als het in huis maar een beetje netjes blijft (lege flesjes, voorraad bier, plek voor een fles wijn in de koelkast) heeft ze er niet veel problemen mee.

Ze lust gelukkig op lagers en pils na ook eigenlijk wel elk biertje, dat scheelt natuurlijk :D

Groet,
de TDP

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.