Hopfilter maken

Gestart door Kaj, 28-09-2005 14:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaj

Aangezien een hopfilter nog al duur is en ik een keer een miskoop heb gemaakt met een slang, kwam ik op het idee om van die slang een hopfilter te maken.

Ik wil van de ijzeren huls om de slang van een .... tjah hoe heet zo'n ding :(
het is een slang met een gevlochten gaas van ijzer er om heen. beide uiteinden hebben vaak verschillende diameter met knelkoppeling en ik geloof dat ze speciaal voor heet water geschikt zijn.
Ze hangen ook direct naast de loodgieters spullen in de schappen bij iedere goede kluswinkel.

Nu wil ik dus 2 van die slangen demonteren. Binnenslang er uit. Van beide slangen van ijzereren vlechtwerk aansluiten op een T-stuk die dan weer naar de tap gaat van de ketel. De uiteinden van het vlechtwerk knel ik af met iets zodat er geen hop binnen in het vechtwerk kan komen.

Snapt iemand wat voor slang ik bedoel? De slang ziet er van buiten helemaal metaal uit.

Is dat een werkbaar idee?

Kaj

Gio


Ik snap welke slang je bedoeld, hangt vaak onder je wastafel.

Waarschijnlijk is dit RVS dus levensmiddelen geschikt, maar vraag me af of het vlechtwerk niet te fijnmazig is waardoor ie snel verstopt raakt met eiwitdrab!

Maar vind het wel een creatief idee en een experimentje waard!



MO

Een flexibele koppeling heet zo'n ding geloof ik. Ik heb er al eens mee gewerkt, maar dan alleen voor de aansluiting van wastafel en gootsteen. Ik denk niet dat het een goed filter is omdat je veel te veel verschillende porien hebt. Maar het is zeker een poging waard!

Kaj

Citaat van: Gio op 28-09-2005  14:46 uIk snap welke slang je bedoeld, hangt vaak onder je wastafel.

Wsl is dit RVS dus levensmiddelen geschikt, maar vraag me af of het vlechtwerk niet te fijnmazig is waardoor ie snel verstopt raakt met eiwitdrab!

Maar vind het wel een creatief idee en een experimentje waard!




Misschien als je blijft roeren tijdens het leegpompen van je ketel, zodat wanneer de slang rond rigt naar de wand toe, de trub door de stroming van het draaien in het centrum blijft? Misschien dat het wort dan er door kan blijven gaan?

Citaat van: MO op 28-09-2005  15:12 ueen flexibele koppeling heet zo'n ding geloof ik. Ik heb er al eens mee gewerkt, maar dan alleen voor de aansluiting van wastafel en gootsteen. Ik denk niet dat het een goed filter is omdat je veel te veel verschillende porien hebt. maar het is zeker een poging waard!

Je bedoelt gevaar voor Microbiologische terreur?

MO

Nee voor de filtratie eigenschappen. Het lijkt me geen ideaal filter. En inderdaad ook wel moeilijk schoonmaakbaar.

Hopmans

Citeeren inderdaad ook wel moeilijk schoonmaakbaar.

Inderdaad !

De kans is dan weer groot, dat je over een paar maanden een topic krijgt als:
"mijn bier wil maar niet lekker smaken."
Dan lopen we ons weer een klokkie in de ronte te zoeken, en nadat het ondertussen een
zeer populair onderwerp is geworden komen we erachter dat er nogal wat vieze beestjes
in het hopfilter zitten te genieten van resten eiwit-trub en suikers, en die dan vervolgens
een vernietigende slag slaan in je gistvat.

Nee Kai,
Wees verstandig, en bouw het filter zoals EBC uitlegt in onderstaande topic.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2480.msg25202.html#msg25202

 :degroeten:

Kaj

Oke dank u. :groots:

Verschil is dan alleen dat ik geen hevel gebruik maar gewoon via de tap onderaan het wort wil weg laten lopen/pompen. dus zal ik een aansluiting moeten vinden voor naar de tap.

 :degroeten:
Kaj

Christiaan

Hee brouwers,

Is het niet makkelijk om gebruik te maken van zo'n gaaszakje en daar de hop in te koken? Of heeft dit nadelen tegenover een hopfilter? Ikzelf maak al een paar brouwsels gebruik van dergelijke "hopsokken" , en dit bevalt erg goed. Voorheen gebruikte ik mijn hevelfilter om na het koken het wort te ontdoen van hopresten, maar dat ding raakte om de haverklap verstopt.

Groeten,
Christiaan

Jacques

Bij het filteren van de hop geef ik de "poten" van mijn hevelfilter "sokken" aan. Werkt uitstekend!

Mijn hevelfilter is in feite een kruis met aan een poot geen uiteinde stukje maar een bochtje naar boven. De pijp van het kriuisstuk naar het bochtje is geheel gesloten. Slechts 3 poten zijn voorzien van sleufjes. Een hele makkelijke en stabiele constructie. De zaak zit vast met knelfittingen.Doordat aan één kant geen sleufjes zitten kan de ketel heel lichtjes schuinzetten. Het nadeel van knelfittingen (loze ruimte) wordt hierdoor enigzins gecompenseerd.

Voor ik bedoelde sokken gebruikte verstopte bij mij ook de hevelfilter.

Stijn

Citaat van: jacbier op 29-09-2005  09:26 uBij het filteren van de hop geef ik de "poten" van mijn hevelfilter "sokken" aan. Werkt uitstekend!

Mijn hevelfilter is in feite een kruis met aan een poot geen uiteinde stukje maar een bochtje naar boven. De pijp van het kriuisstuk naar het bochtje is geheel gesloten. Slechts 3 poten zijn voorzien van sleufjes. Een hele makkelijke en stabiele constructie. De zaak zit vast met knelfittingen.Doordat aan één kant geen sleufjes zitten kan de ketel heel lichtjes schuinzetten. Het nadeel van knelfittingen (loze ruimte) wordt hierdoor enigzins gecompenseerd.

Voor ik bedoelde sokken gebruikte verstopte bij mij ook de hevelfilter.

Dag Jacques,

Die sokken, uit welk materiaal bestaan die? Is dit gewoon neteldoek?

 :degroeten:




Liemingbrouwer

Kaj,
Het helpt u misschien niet vooruit maar ik heb zelf een hopfilter gemaakt en die kost eigenlijk heel weinig.
Een stukje RVS buis een zeef uit RVS en twee klemmen in RVS alles samen gekocht bij een bedrijf dat RVS verwerkt in de buurt ( ik denk zo'n 8 à 10 euro voor betaald).
Het uitleggen is moeilijk daarom een fotoke.

Groetjes
Liemingbrouwer



Pieter.

Ik gebruik mijn wort verzamelpijp tevens als hopfilter, werkt perfect. Hij is gemaakt van koperen buis met zaagsnedes aan de onderkant en een kraantje om de snelheid te regelen, een kwartier voor het kookproces klaar is zet ik hem in de kook ketel en daarna zuig ik hem aan, kraanje dicht, aansluiten op mijn tegenstroomkoeler, even laten lopen voor ontsmetting van de koeler, daarna laat ik het wort in het gistingsvat lopen.

Vriendelijke groeten,
Pieter



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.