Hoe lang op de fles? / hergisting

Gestart door Rik, 27-09-2005 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rik

Na m`n bockbier gebrouwen te hebben, heeft deze 1 week gegist en c.a 2 weken gelagerd, met bottelen 1 theelepeltje suiker toegevoegd, en lekker warm weggezet.
Nu, na ca 3 weken, zou er toch voldoende koolzuur aanwezig moeten zijn, of niet????
Heb vanavond eentje geproefd! Smaak was echt heel erg lekker! Alleen het koolzuur ontbrak!
Moet ik langer wachten, of is het gewoon niet gelukt!
Hoofdgisting enz, is allemaal goed gelukt.
Ik hoorde ook een kleine ssssst tijdens het openen!
Dus vraag ik me af waar het verkeerd is gegaan, of moet ik langer wachten met de hergisting op de fles?

Eric

Hopmans

Dat is gek  :weetniet:
Hoe warm was het dan? Meer als 20 graden?
Het moet inderdaad de fles inmiddels uitspuiten.

CiteerNa m`n bockbier gebrouwen te hebben, heeft deze 1 week gegist en c.a 2 weken gelagerd, met bottelen 1 theelepeltje suiker toegevoegd, en lekker warm weggezet.

Misschien een hele domme vraag: toch wel een theelepeltje per 30cc flesje?

 :degroeten:

Jokke

Citaat van: Rik op 27-09-2005  21:46 uNa m`n bockbier gebrouwen te hebben, heeft deze 1 week gegist en c.a 2 weken gelagerd, met bottelen 1 theelepeltje suiker toegevoegd, en lekker warm weggezet.
Nu, na ca 3 weken, zou er toch voldoende koolzuur aanwezig moeten zijn, of niet????
Heb vannavond eentje geproefd!!!, smaak was echt heel erg lekker,!!!alleen het koolzuur ontbrak!!!
Moet ik langer wachten,of is het gewoon niet gelukt!!!
Hoofdgisting enz, is allemaal goed gelukt.
Ik hoorde ook een kleine ssssst!!!!!tijdens het openen.
Dus vraag ik me af waar het verkeerd is gegaan!!!of moet ik langer wachten met de hergisting op de fles?

Eric

Mijn ervaring hiermee is dat de temperatuur waarschijnlijk te laag was bij de hergisting op fles...
 :degroeten:

Jacques

Rik,

Als je één thelepeltje suiker per flesje gebruikt hebt moet je gewoon wachten.

Overigens is het heel lastig te doseren met theelepeltjes. Verder moet jer er op bedacht zijn dat je theelepeltje in verschillende maten hebt. De theelepels in België zijn gemiddeld aanzienlijk groter dan in Nederland.

Edgar

Een zéér regelmatig terugkerende kwestie met als immer terugkerend antwoord: Nog een beetje meer geduld en goede temperatuur. Bijna altijd komt het goed.

Henk oet Paiz

Mijn ervaring ten aanzien van dit punt is dat als het bier een week (of twee) bij minimaal 20°C heeft gestaan en de nagisting dus normaal gesproken voorbij is, je bij het openen inderdaad een klein sisje hoort, bij het inschenken een mooie schuimkraag hebt, maar vaak nog geen of onvoldoende koolzuur. Het is dan tijd om je bier koud weg te zetten. Koolzuur lost beter op in een vloeistof bij lage temperaturen en meestal komt het dan prima voor elkaar. Na een week of twee is ook de carbonatie achter de rug en heeft het bier meestal voldoende koolzuur.

Groeten,

Henk  :proost2:

Edgar

Dat verhaal klopt volgens mij maar ten dele, Henk. Natuurlijk is het waar dat koolzuur beter oplost in koude vloeistoffen, maar het moet wel eerst door de gist geproduceerd worden. Bovengisten doen dat nu eenmaal niet of toch heel erg traag bij lage temperatuur. Als er na twee weken op kamertemperatuur nog geen prik in je bier zit, heeft koud wegzetten enkel het gevolg dat de koolzuurproductie stopt. Het koolzuur dat al wél aanwezig was, zal inderdaad meer oplossen in het bier en daardoor zal je ingeschonken bier meer prikkelig aanvoelen. Maar ook op kamertemperatuur moet het hergiste (uitgeschonken) bier duidelijke koolzuurprikkeling hebben. Mits dat de bedoeling is, natuurlijk.

Als je geen verse gist toevoegt, is twee weken naar mijn ervaring vaak gewoon niet lang genoeg voor de nagisting. Drie tot vier weken is geen uitzondering.

Silvio

Hallo Rik,
Een beetje geduld graag, dat hoort ook bij het brouwen. Natuurlijk ben je niet de enige die niet kan wachten tot je kan vaststellen of het wat geworden is maar je moet je jong bier wel een kans geven. Mij is de vuistregel bijgebracht dat voor elke procent alcohol je een week lagertijd moet rekenen. Dit word dus in jou geval al snel zes weken nadat je je bier koel hebt weggezet om te lageren. Dan komt het zeker goed en  met een paar weken extra wachten komt het helemaal goed met de smaakontwikkeling. Dus succes met het wachten!

Jacques

Hoe lang gelagerd moet worden is heel sterk afhankelijk van de lagertemperatuur. Bij kamertemperatuur hoort de lagertijd heel wat korter te zijn dan Silvio aangeeft. Bij een alcoholpersentage van 8 procent zou dat namelijk een lagertijd van 8 weken betekenen. In de praktijk is een lagertijd van 2 tot maximaal 4 weken toereikend.

Wordt er gelagerd bij lage temperaturen, zoals dat gebruikelijk is bij de grote professionele brouwerijen, dan is een lagertijd van 4 tot 12 weken aanbevolen.

Arjan

Rik,
Wat was je begin en eind SG? Is het gist er niet voortijdig mee gestopt (te weinig belucht)?

gr.

Arjan

Silvio

Hallo Jacques,

Is het lageren bij kamertemperatuur geen tegenstijdigheid. Lageren doe je op lage temperaturen om de boel te klaren niet op kamertemperatuur, daar doet het gros zijn hoofdvergisting op.
Van dit zelfde forum had ik begrepen dat de "geleerde" een temperatuur van 14-15 graden Celsius als de ideale lagertemperatuur zagen (kan de juiste topic hierover niet zo snel vinden).

Jacques

Lageren is niets anders dan het bier nog een tijd laten staan na de hoofdvergisting.

Zelf zet ik het bier ook altijd wat frisser weg. Ik gebruik geen koeling zodat het kan zijn dat het bier staat te lageren bij 18 tot 20 graden C. Over lageren bestaan tal van verschillende inzichten. Lageren bij een lage temperatuur heeft het voordeel dat het bier beter klaart, minder last heeft van koude waas en de koolzuur goed kan oplossen in het bier.

Het grote nadeel van koud lageren is dat het lang duurt. Voor de grote professionele brouwerijen is dat een kostbare zaak. Geen wonder dat ze op zoek zijn gegaan naar alternatieve methoden.
Er bestaan nu diverse lagerschema's waarbij afwisslend warm (bij 16-18 graden C) en koud gelagerd wordt (0-5 graden C). Hierdoor wordt de lagertijd aanmerkelijk verkleind terwijl men toch de voordelen van het koud lageren heeft.

Voor ons hobbybrouwers is koud lageren allemaal lastig uit te voeren niet in de minste plaats omdat we ook niet massaal de beschikking hebben over goede koelkasten voor het uitvoeren van een koude lagering. Mijn advies is dan ook niet te lang te lageren bij een frisse kamertemperatuur.

Barfly

Ik neem als stelregel 'voor elke graad alcohol één week wachten'  :'(
Het duurt lang, maar het is de moeite.

Jacques

Hoe lang je moet lageren is  sterk afhankelijk van de lagertemperatuur. Een week per procent vol. alcohol is mij te simpel en voor de meeste hobbybrouwers veel te lang!

Doordat het bier zo lang op een grote hoeveelheid gist staat krijg je autolyse bij een lagering op kamertemperatuur. Dat komt de kwaliteit van je bier niet ten goede.
Tevens loop je meer risico op oxidatie als de "lagertank" niet geheel vol is. Na verloop van tijd is de vergisting geheel gestopt. Bij afkoeling krimpt het gas boven het bier en wordt er door het waterslot zuurstof aangezogen.

Lager met verstand. Lager niet te lang!

Edgar

Citaat van: Barfly op 11-10-2005  16:29 uIk neem als stelregel 'voor elke graad alcohol één week wachten'  :'(
Het duurt lang, maar het is de moeite

Heb je het hier over lageren of over nagisten Barfly?

Barfly

Eén weekje nagisten bij ongeveer 25°C
Daarna per graad alcohol nog een week lageren

groeten

dennisbier

Nagisten is op de fles. Dus zonder lageren, vanuit de hoofdgisting op de fles.
Heb ik gedaan. 2 gram suiker per Grolsch beugelflesje en het staat nu 1,5 week bij 15 graden in het krat.

Ben benieuwd of het na 2 weken al wat drinkbaar is.
Ik heb een proefflesje voor s.g. smaak, geur, whatever.
Ik ga dat zaterdag eens proeven.
Misschien dat het ook het koolzuurgehalte aangeeft.
Een stevige plop is goed genoeg!

Maar na de 2 weken laat ik het andere bier nog eens 2 -4 weken in een koude schuur staan.
Doe ik daar goed aan?
Het zal daar een paar graden boven het vriespunt zijn bij de huidige koele temperaturen.

Oscar

Citaat van: dennisbier op 23-12-2008  16:10 u2 gram suiker per Grolsch beugelflesje en het staat nu 1,5 week bij 15 graden in het krat.

En hoeveel gram per liter is dat... :denken:. Het kan wel, maar is voor sommige bieren toch wat aan de lage kant..

Citaat van: dennisbier op 23-12-2008  16:10 uEen stevige plop is goed genoeg!

Een bescheiden plopje ook ?  :)

Citaat van: dennisbier op 23-12-2008  16:10 uMaar na de 2 weken laat ik het andere bier nog eens 2 -4 weken in een koude schuur staan.
Doe ik daar goed aan?
Het zal daar een paar graden boven het vriespunt zijn bij de huidige koele temperaturen.

Kan geen kwaad....

dennisbier

Een standaard beugel is 0.33 liter.
Ik heb 2,33 gram / beugel gedaan. Pipetje voor de duidelijkheid.
1/0.33=3*2.33 gram. 7 gram de liter heel jong bier.  :D

Ik hoop hem met de koude schuur temperatuur ook vlot helder te krijgen.
Dat ging de vorige keer ook goed met koel wegzetten.

Het wachten is het grootste probleem....
Het moest eigenlijk een oudjaarsbiertje worden, maar te laat kunnen brouwen.
Dan maar BierSchuur. :D

Pingo

 :neenee:
Een standaard Beugel van Grolsch is 450 ml.
(ik ben ook een beugelist..)

 :neenee:

wiwi

Citaat van: dennisbier op 23-12-2008  16:10 uNagisten is op de fles. Dus zonder lageren, vanuit de hoofdgisting op de fles.
Uw bier was dus nog niet uitgegist en nu voegt ge ca 5 g/l suiker bij om te hergisten op fles? Of dat genoeg is of zelfs te veel of te weinig weet ge niet, ge hebt geen enkele zekerheid, ge weet niet hoeveel vergistbare suiker er nog in het gebottelde jongbier zat. Waarom doet ge niet zoals iedereen hier op het forum: laten uitvergisten en dan,  met 6 a 8 gr suiker per liter bottelen. Duitsers die het Reinheitsgebot trouw blijven willen wel eens bijna uitgegist jongbier bottelen of  gruenschlauchen maar daarvoor is wel wat ervaring vereist en dan nog is het volgens mij natte vinger werk.

Citaat van: dennisbier op 23-12-2008  16:10 uMaar na de 2 weken laat ik het andere bier nog eens 2 -4 weken in een koude schuur staan.
Doe ik daar goed aan?
Het zal daar een paar graden boven het vriespunt zijn bij de huidige koele temperaturen.
2 weken warm en dan koud is goed, dan lost het koolzuur goed op.

Oscar

Citaat van: dennisbier op 23-12-2008  20:50 uEen standaard beugel is 0.33 liter.

 :stom: :stom: :stom: Hoe kun je nu zo'n rekenfout maken...

Citaat van: Pingo op 23-12-2008  20:52 u:neenee:
Een standaard Beugel van Grolsch is 450 ml.

Dat weet toch iedereen  :lessmile:


Goede brouwers zijn bewust met hun hobby bezig..klink hard, maar het blijkt telkens weer.....

Ik merk het vaak genoeg..de onwetenden (was ik ook ooit) brouwen vaak slecht bier en met toeval en goed bier... :o  (Dit zegt niets over jou Dennis... ;) )

dennisbier

Oei. Ik klok hem even makkelijk weg als zo'n jupilertje. Is daar het probleem?
Je heb gelijk.
Dan zit er te weinig suiker in.
Ik gok dat de hoofdvergisting nog wel wat restsuikers had sg was toen 1015 bij bottelen.
Ik zal het proefflesje nog even openen voor een metinkje. sg nu is 1012
Verdorie. Er gaat zo'n hele fles in mijn maatcylinder.
En...hij smaakt heel erg goed!!! Nu al.
Er zat genoeg druk op de fles. Een stevige plop!
En nou is het op. Ik gok een 6.0-6.5 % alcohol. (hij komt van 1055 sg)

JA, ik ga verder met het plan zoals ik het had opgevat. Dan komt het goed. :lekkerbier:

dennisbier

Ik schaam me diep. Ik weet niet hoe ik er bij kom. :denken:

Jawel. Heel snel en half over gelezen bij 'de fles'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grolsch

Jacques

Citaat van: dennisbier op 23-12-2008  16:10 uNagisten is op de fles. Dus zonder lageren, vanuit de hoofdgisting op de fles.
Heb ik gedaan. 2 gram suiker per Grolsch beugelflesje en het staat nu 1,5 week bij 15 graden in het krat.

In feite doe je dus een nagisting en hergisting in één keer.
Hiermee loop je het risico dat je erg veel koolzuur in je fles krijgt en daardoor spuiters.
Zou ik niet doen. Door niet in de fles te lageren hebt je veel meer controle op he koolzuurgehalte van je bier.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.