Waartoe dient het brouwen van bier?

Gestart door Manuel, 27-09-2005 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Manuel

Ik ben een PWS aan het maken voor school, en vroeg me eigenlijk af, waarvoor brouwt men bier?

Het is lekker om het te drinken, maar zit er bij sommige mensen ook een achterliggende gedachte achter?

Stellen jullie misschien ook bepaalde eisen aan het brouwen van bier?ZOdat jezelf een gevoel van genoegdoening krijgt?

Bij voorbaat dank.

 :weetbeter:

MO

wat is een PWS?

Ik brouw bier omdat ik er een kick van krijg zelf dingen te maken. Tevens vind ik bier iha algemeen erg lekker, en vind ik soms dat ik de lekkerste bieren zelf maak.

En daarbij: vele mannen hebben behoefte aan een hobby die ze fanatiek kunnen beoefenen. Dit is niet sexistisch bedoeld, maar in mijn ervaring zijn mannen hier in het algemeen fanatieker in. Dit is nu eenmaal mijn hobby. En bierbrouwen lijkt heel eenvoudig, maar is eigenlijk ontzettend complex met veel onbegrepen aspecten en oneindig veel mogelijke variaties. Daar ben ik nog wel tientallen jaren zoet mee.

Adrie

Mijn redenen komen in grote lijnen overeen met die van MO. Daarnaast probeer ik commerciële bieren die ik lekker vind nóg lekkerder na te brouwen. Eigenlijk ben ik altijd op zoek naar het ideale bier. Dat valt niet mee, zeker niet omdat mijn smaak ik de loop der tijd steeds verandert en ik soms zin heb in het ene bier en dan weer in het andere. Kortom: tot mijn verscheiden zal ik zo mijn gezondheid het toelaat bezig zijn met het zoeken naar de heilige graal. Soms brouw ik een biertype omdat die in mijn omgeving niet te krijgen zijn en soms omdat ik de commerciële varianten niet lekker genoeg vind (en dan zeggen de keurmeesters dat ie teveel smaak heeft voor het type)..

Bier brouwen is ook gewoon genieten: het bezig zijn, het opsnuiven van de geuren, het piekeren over een recept en natuurlijk het proeven. En de kick als een bier geworden is zoals je had gehoopt of als anderen je bier waarderen. Er zijn, kortom, vele, vele redenen om bier te brouwen.

Eduard

In grote lijnen schaar ik mij achter MO en Adrie, maar wat er bij mij bij komt is dat de keuze aan speciaalbier hier relatief schraal is en het bier dát ik kan krijgen is zeer duur. Ik brouw dus ook uit economisch oogpunt.

De biersoorten die ik brouw zijn deels niet verkrijgbaar hier. Bieren als Palm en Altbier kan ik niet vinden en juist die bieren vind ik lekker: zelfbrouwen.

Ook vind ik het een meerwaarde om onze gasten in huis een zelfgebrouwen bier aan te bieden. Zij stellen dit in de regel zeer op prijs.

SiriS

Beste Manuel,

Ik brouw zelf bier omdat ik alcoholist ben, en het brouwen van bier zeer goedkoop is.

Groet, SiriS

Menno

Citaat van: SiriS op 27-09-2005  19:54 uBeste Manuel,

Ik brouw zelf bier omdat ik alcoholist ben, en het brouwen van bier zeer goedkoop is.

Groet, SiriS

Touché! Wie is er nog meer zo eerlijk??!? :D

Proost! samenvol

Hopmans

Hey SiriS,

CiteerIk brouw zelf bier omdat ik alcoholist ben, en het brouwen van bier zeer goedkoop is.

Ben je dus geen alcoholist. Alcoholisten ontkennen dat ze alcoholist zijn.
Maar laten we eerlijk zijn.
De eerste vraag is trouwens; waarom brouwt men bier.
In de eerste instantie is dat toch voor de roes.
De roes is al zo oud als de mensheid zelfe.
Het dient ervoor om de alledaagse sleur te onderbreken.
Ook worden belangrijke businessdeals afgesloten met een biertje.
Stammen sluiten vrede onder het genot van roesmiddelen.
Sjamanen komen in contact met de goden dmv roesmiddelen.
De mens kan simpelweg niet bestaan, en had niet bestaan zonder roesmiddelen.
Het onderscheidt ons van de rest.
Alcohol haalt remmingen weg.
Daarom ontstaan er een hele hoop relaties onder het genot van een drankje.
In de Middeleeuwen was bier schoner dan het drinkwater.
Dat was ook een reden, om bier te drinken in die tijd.

Bier is één van de plezierigste dingen in het leven.

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Hoppie op 27-09-2005  20:29 uBen je dus geen alcoholist. Alcoholisten ontkennen dat ze alcoholist zijn.

Ha! Da's een hele ware. Met dan vaak als argument "dat ze zonder problemen een x periode niks kunnen drinken" !

Ik heb gelukkig geen alcoholprobleem. (tsja...  ??? ) Ik brouw omdat ik het leuk vind om lekkere dingen te maken. Daarbij komt, dat bier brouwen uitgesproken spannend is. Het proces van melig naar zoet (het maischen) is spannend, het proces van zoet naar jongbier (gisting) is spannend, en ook de rijping is spannend. Wat anderen van jouw bier vinden, is ook al spannend. Als dat allemaal positief uitvalt, heb je een erg bevredigend spel gespeeld.

MO

net als de anderen ben ik geen alcoholist.

Bruyn

Heb geprobeerd melk te maken .....  :D
De vrouw vond die koe maar niks in de keuken.  :stom:
Ben dan maar aan bier begonnen ... !  8)
Vrouw eigenlijk nog altijd niet gelukkig met al die ketels, vaten, mandflessen ...  ::)

Greetz,

Bruyn :pan:

Gio

Ik haat bierbrouwen!

Het kost veel tijd, je bent er dag en nacht meebezig, plannen, regelen enz..
Het kost veel geld, beheer en onderhoud van de brouwerij en benodigde ingrediënten.
Laat staan de kosten van je bovengemiddeld drinkgedrag.
Het kost je je rug omdat je sjouwt met zware ketels en krattenbier en je handen verschrompelen van de chemicaliën
Je speelt met vuur, elektra en kokende vloeistoffen en bent daarmee een gevaar voor de omgeving.
Het kost je je goede naam, moet je altijd verdedigen als kennissen de stapels kratten zien staan en de vele lege flessen op het aanrecht . En daarbij al die zijdelingse opmerkingen, "brouw jij bier?" terwijl ze een zuur gezicht trekken en controleren of je geitewollensokken aan hebt. De buren kijken argwanend toe wat je allemaal uitspookt in je garage, al die vreemde geuren...en ze hadden ook al geklaagt over de hop in je tuin die de hunne overwoekert.
's Morgens voor de spiegel wordt je geconfontreerd met je bierbuikje terwijl je je afvraagt hoe je lever eruit zal zien.
's Maandagsavond het het eeuwige gevecht om eens 'n avondje niet te drinken terwijl je jezelf later hoort zeggen ' nou vooruit eentje dan!'.
En is deze hobby eigenlijk wel te combineren met die belangrijke functie die je vervult?. 's ochtend zware vergaderingen na een avondje proeven? Tijdens personeelsfeestjes val je ook al te vaak door de mand.
En gezellig met vrienden op een terrasje,  moet je altijd weer bewijzen dat je er echt wel verstand van hebt. 
En dan natuurlijk het ergste van alles : De KATERS.....

Nee hoor amateurbrouwer zijn is echt geen pretje.
Het is afzien, eenzaam en ongezond werk
maar tja iemand moet het doen...
 ;)




 

Menno

*** Offtopic ***

Ik kan er niets aan doen, maar mijn (bier-)buikje blijft maar schudden. ;D Dan aan o.a. Gio, Bruyn en Hoppie :D

MO


Heren,
Melk maken is niet moeilijk. Ik heb brechtje nog niet horen klagen.

Gio,
Het is alsof je een dag uit het leven van MO beschrijft.

groetjes,
Inge (de vrouw van MO)


Johannes

Jongens (en dame), hou even op ik kom werkelijk niet meer bij  ;D

Citaat van: Edgar op 27-09-2005  20:40 uDaarbij komt, dat bier brouwen uitgesproken spannend is. Het proces van melig naar zoet (het maischen) is spannend, het proces van zoet naar jongbier (gisting) is spannend, en ook de rijping is spannend. Wat anderen van jouw bier vinden, is ook al spannend. Als dat allemaal positief uitvalt, heb je een erg bevredigend spel gespeeld.

Prachtige omschrijving Edgar, hier sluit ik me bij aan!

Adrie

Oh, ja, jongens, nog even serieus: een deel van het brouwplezier met de Vier Broeders zit hem er ook in dat we met z'n vieren brouwen. Mannen houden er nu eenmaal van om dingen samen te doen en het is een goed excuus om een dag weg te zijn bij de dagelijkse beslommeringen (lees: vrouw en kind(eren)).

En ik ben ook geen alcoholist en dat ontken ik niet.  :denken:.

Verder: Gio: spijkers en koppen.

Edgar

Citaat van: Adrie op 28-09-2005  09:52 uVerder: Gio: spijkers en koppen.

Hij slaat de spijker in z'n kop?

Bruyn

Hoi Brouwers,

 :lessmile: Een pijnlijk detail komt hier eigenlijk wel aan het licht....

 :o  :o Het zijn alleen mannen die brouwen.  :o  :o

Greetz,

Bruyn :pan:

MO

nee hoor. Mijn ex-overbuurvrouw in Megen is een fanatieke brouwers. 1e of 2e prijs klasse A ONK2005 was ook een vrouwelijke brouwster, er was recent een kriek vraag. Er zijn dus best vrouwelijke brouwers, die zijn wel duidelijk in de minderheid.

Kaj

En ook als operators in grotere brouwerijen komen er steeds meer vrouwlijke operators (brouwers)

Maar inderdaad ze zijn nog wel in de minderheid. Het zou misschien wel leuk zijn als het een goed gemelleerd gezelschap zou zijn. Zou zouden er bijvoorbeeld allemaal bierbrouwfamilies kunnen ontstaan.

Misschien zou Gio het dan ook leuker gaan vinden als er wat brouw-assistentes zou zijn.

Kaj

Drents Hopbier

Citaat van: Kaj op 28-09-2005  13:51 uEn ook als operators in grotere brouwerijen komen er steeds meer vrouwlijke operators (brouwers)
In een grote brouwerij hoeft een operator niet te kunnen brouwen, maar alleen een toetsenbord bewerken.
Vroeger was melk bewerken, maar ook bierbrouwen een vrouwenwerkje.

Hans

Jacques

Waartoe dient het brouwen van bier?

Om iets lekkers te krijgen uit grondstoffen die ieder afzonderlijk niet zo'n geweldige smaak hebben. Mout kan overigens heel smakelijk zijn maar van ongemoute granen ga ik niet uit mijn dak.

Brood is er om van te leven. Bier om er van te genieten!


Voor mij is bierbrouwen een stuk van mij leven geworden. Steeds op zoek naar manieren om op eenvoudige wijze een heel smakelijk product te krijgen. Een zoektocht die bij mij nu al zo'n 25 jaar duurt.

jimb

Waartoe dient het brouwen van bier ?

Net bijgekomen van 't lachen... Leuke thread hier om te lezen. maar de vraag blijft open : Waarom  :denken:
Historisch gezien: omdat het water niet te drinken was. In de tijd van onze voorouders  -in mijn geval de Oude Belgen- was het water dat in de omgeving te vinden was niet onmiddellijk drinkbaar tenzij men de gevel van de hut een verfbeurt wilde geven  ;D
In de middeleuwen zijn we plots 1500 jaar verder en staat het met het water nog slechter gesteld. De romeinen zijn eens langsgeweest... een paar andere volkeren ook nog maar ze bleken in deze contreien nogal van bier te houden want de druiventeelt lukte niet echt en met 1 fleske wijn de hele zomer door zag men niet zitten. Dan maar iets in dat brakke water koken wat het spul wat kleur en smaak gaf. Terzijde ook nog: na het brouwen spoelde men soms een 2de maal om een "slap" biertje te maken en dat was dan voor de kinderen.

Dus waarom brouwen: omdat water niet te drinken is (nog steeds niet trouwens... Weet je wel wat de vissen daarin doen ?)

En omdat wij dat leuk en lekker vinden... en omdat we dan !nuttig! bezig zijn...

Jim

Pieter.

Ik brouw bier allereerst omdat ik graag bier drink, ten tweede omdat het veel leuker is om je eigen speciaal biertje te brouwen ipv hem te kopen in de winkel, ten derde het brouwproces intrigeert me en het is uitdaging om met beperkte middellen toch bier te kunnen brouwen. ten vierde het zelf maken van de diverse onderdelen benodigd voor het brouwen vind ik leuk en een uitdaging, ten vijfde het blijft een uitdaging om jezelf steeds te verbeteren.

Vrg,
Pieter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.