Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Over datum moutextract  (gelezen 1104 keer)

Offline JanSt

• Vol lid
  • Land: nl
  • In the beginning..
Over datum moutextract
« Gepost op: 24-12-2015 10:31 u »
Hoi,

Ik kwam nog in een kist een dichte zak mout extraxt tegen. Maar hij is al even over datum. Al een half jaar.. Zou ik dit nog kunnen gebruiken?

Gr j

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
Re: Over datum moutextract
« Reactie #1 Gepost op: 24-12-2015 10:40 u »
Is het een uiterste verkoop datum of een tht?

Bij tht is het nog een tht... tenminste! Houdbaar tot....

Ik zou het gewoon zonder problemen gebruiken. Extract moet je toch nog koken. Dus alle wat er evt. In zit wordt kapot gekookt. Verpakking is nog dicht, dus zie geen problemen.

Online Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • ABV de bierkaai
« Reactie #2 Gepost op: 24-12-2015 10:41 u »
Hoi,

Ik kwam nog in een kist een dichte zak mout extraxt tegen. Maar hij is al even over datum. Al een half jaar.. Zou ik dit nog kunnen gebruiken?

Gr j
Als het droog en koel opgeslagen is zou ik dat nog durven. Als het vochtig is geweest loop je de kans dat het beschimmeld is.

Edit: Gerald was me net voor😉

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #3 Gepost op: 24-12-2015 12:23 u »
Ja het is nog helemaal droog..
Dan ga ik mijn vrouw pesten en een extraxt brouwsel op het keuken fornuis maken..
Ze vind het niet lekker ruiken, en ik wel...

:)

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #4 Gepost op: 24-12-2015 12:57 u »
Hoi,

Gr j
Mijn moutextract is al drie jaar over de datum ( kreeg tien zakken van brouwer die geen extract meer wilde gebruiken. Ik gebruikte ze voor een giststarter). Laatste zak gebruikt afgelopen september. Perfect werkende gist en goed bier geworden.  :proost: Dus ik zou zeggen:
gebruiken en niet wegdoen :brouwen:
 :degroeten:
Huygenmeester

Offline CeesM

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 18-07-2017 21:43 u »
Ik heb nog een blik moutextract staan om er 21 liter Stout van te kunnen brouwen. Deze is al 20 jaar over de best before datum.
Is het de moeite en een kilo suiker plus 2 gistpakjes waard om te proberen er iets van te maken? De gist is recent aangeschaft en houdbaar tot 04-18.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 18-07-2017 22:59 u »
Ik heb nog een blik moutextract staan om er 21 liter Stout van te kunnen brouwen. Deze is al 20 jaar over de best before datum.
Is het de moeite en een kilo suiker plus 2 gistpakjes waard om te proberen er iets van te maken? De gist is recent aangeschaft en houdbaar tot 04-18.

Gewoon proberen. Vermoedelijk zal de hoeveelheid Maillarproducten flink zijn toegenomen. Bij een lichtgekleurd biertype is dat ongewenst maar bij een stout maakt het niet uit.

Tags: