Kooktijd hop bij extractbrouwsel

Gestart door tdb, 21-12-2015 14:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdb

Ik ben van plan om deze week volgend extractbrouwsel te maken:



Batchsize: 10 liter



1.5 kg tarwe moutextract

0.150 g carapils (steepen 20min. bij 67°C)

10 g citra hop (kooktijd 70 min.)

10 g citra hop (flame out)

11 g K97 fermentis gist



Ik ben van plan om te starten met steepen in 10 l water bij 67°C (20 min.). Vervolgens naar kookpunt brengen en dan 10 g hop toevoegen om 70 minuten te laten mee koken. Hierbij de vraag of ik de kooktijd kan inkorten naar 30 minuten en gewoon meer hop toe te voegen om zelfde bitterheid te hebben. Of is dit niet lang genoeg om alle (negatieve) stoffen laten uitkoken?

Ik heb ook nog wat Simcoe liggen. Zou ik hiervan ook nog wat van toevoegen (flame out) om extra aroma in het bier te  krijgen? Of bij het begin.



Het wort ga ik afkoelen (kookpot met deksel) in een ijsbad. Daarna wort door zeef gieten in een plastiek gistingsvat en verder bijvullen met leidingwater tot 10l. Tenslotte korrelgist toevoegen.



Alle opmerkingen/aanvullingen zijn welkom.

homoeccentricus

Moutextract hoef je maar 15 minuten te koken. Alle "negatieve" componenten zoals DMS zijn al door de fabrikant verwijderd. En dan hoef je wellicht geen water meer toe te voegen achteraf. Uiteraard moet je de bitterhop dan wel aanpassen. Persoonlijk zou ik een redelijk neutrale bitterhop nemen met zoveel mogelijk IBU's, bv columbus, apollo of warrior, en gewoon al de citra @flameout toe te voegen. Simcoe ook in flameout toevoegen kan zeker geen kwaad.

dutch food geek

Zoals  al gezegd... 15 minuten koken is meer dan genoeg... Wel je hoeveelheid hop aanpassen. Ik zou persoonlijk gewoon lekker helemaal met de citra werken, geweldige hop! Ook voor kortere kooktijden!

Ik zo het volgende doen:
10 g citra op de volgende intervallen 15, 10, 5 en flame-out. Dat geeft je grofweg de bitterheid die je ook met 70 min zou hebben. Alle(!) extractbrouwsels nooit meer dan 15 min koken! Meer dan 15 minuten heeft geen zin en is dus duur... Tevens karameliseerd extract veel meer dan volmout en is het dus negatief voor de kleur van je biertje...

Wat krijg je dan? Een geweldig tarwebier met een prachtig hoparoma.

Je kan evt ook nog koudhoppen met citra of simcoe.
Simcoe op vlamuit kan prima ook. Maar alleen citra geeft al een geweldig aroma...

Koelen in IJsbrand is prima. Of zo snel mogelijk koelen middels koud water toevoegen...

Succes! :brouwen: DFG

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.