2 eerste brouwsels... matig gelukt

Gestart door rfrins, 11-12-2015 10:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rfrins

Beste forumleden,

Sinds een tijdje volg ik dit forum, waarbij ik ben overgegaan tot het brouwen van bier.

Ik heb 2 creaties gemaakt, maar ik kan niet zeggen dat ik erg tevreden ben erover.

Bij deze wil ik jullie vragen mijn creaties (op papier) te beoordelen en graag tips voor mijn volgende brouwsels.


10 L sterk blond

ingrediënten:
2,2 kg pilsmout
0,6 kg kristalsuiker
30,8 g Saaz hop (@90 min) bloemen
1 pak Wyeast Labs 1388 Belgian Strong ale

8,8 liter maischwater, 7 liter spoelwater

Maischschema:
Koud gestort (10-15 graden water)
rustig opgewarmd tot 65 graden, 20 mins rust
Rustig opgewarmd tot 70 graden (30 min rust)
Opgewarmd tot 78 graden daar 5 minuten rust alvorens filteren en spoelen

90 minuten gekookt, waarbij de Saaz hop 90 minuten heeft meegekookt en ik in de laatste 15 minuten de kristalsuiker heb toegevoegd.
Snel koelen tot 23 graden en vervolgens in de het gistvat met de gist (smackpack).
1 week hoofdvergisting (21 graden); daarna overhevelen op mandfles, 1 week nagisting (21 graden) en toen bottelen met waarschijnlijk te veel rietsuiker. (beetje op de bonnefooi met een theelepel in 0,2 Jupiler flesjes)

Helaas heb ik bij het eerst brouwsel niets gemeten met SG waardes (omdat ik deze apparatuur nog niet had).
Uiteraard heb ik wel alles goed schoongemaakt met dat oxi spul.

Problemen tijdens het brouwen:
- ik zou 10 liter over moeten houden, maar hield maar 7 over. Ik heb dit niet aangevuld met water. Wat betekent dit voor mijn bier?

Nu, 3 maanden na dato proef ik het volgende:
- Allereerst moet ik de flesjes in de gootsteen openmaken, want het stroomt over. (Waarschijnlijk te veel suiker dus)
- Super schuimlaag die gemakkelijk 20 minuten op het bier blijft staan
- Veel te veel koolzuur, bruist zelfs een beetje in mijn mond. (wederom de suikers lijkt me)
- Ik proef heel een raar smaakje (esters?), persoonlijk vind ik dit niet lekker
- Een licht zure nasmaak, ook niet mijn favoriet. Waar kan dit aan liggen?


12 L La Chouffe cloon (op basis van een recept op dit forum)
Ingrediënten:
2,8 kg pilsmoot
0,3 kg Aromamout (amber 50)
0,270 kg basterdsuiker
19 g Fuggle hop (@60 min) bloemen
5,9 g Saaz (@30 min) bloemen
9,2 g Saaz (@15 min) bloemen
10 g koriander & 10g Sinaasappelschil (@5 min)
1 pak Wyeast Labs 1388 Belgian Strong ale

12 L Maischwater, 5,7 L Spoelwater

Maischschema:
koud gestort (10-15 graden)
Verwarmt naar 48 graden met een eiwitrust van 10 minuten
Verwarmt naar 60 graden met een rust van 45 minuten (ervoor gezorgd dat het rustig van 60 naar 63 graden ging)
Verwarmt naar 70 graden met een rust van 30 minuten
Verwarmt naar 78 graden met een rust van 5 minuten alvorens filteren/spoelen

90 minuten koken met de bovenstaande hoppen op 60, 30 en 15 minuten, laatste 15 minuten suiker toegevoegd en  in de laatste 5 minuten nog de kruiden toegevoegd
Snel afgekoeld tot 22 graden en in de hoofdvergisting gezet op ± 21 graden.
1 week hoofdvergisting, toen op de fles (21 graden) en 10 dagen nagisting alvorens gebotteld.
Gebotteld heb ik gedaan met kristalsuiker op basis van een papjes suikerwater, waarbij ik 8 g per liter heb gebruikt.

SG koken:
SG start: 1054 (gepland was 1052)
SG Eind: 1055 (gepland was 1060)

SG Eind hoofdvergisting: 1014

Eind SG lageren 1012 (gepland was 1009)

Ik heb de SG waardes gemeten en opgeschreven maar begrijp niet precies wat dit betekent...


Problemen bij het koken:
- Wederom te weinig bier. ik zou 12 liter moeten overhouden, maar kwam maar uit op 9,5. Dit heb ik zo gelaten (niet aangevuld), wat betekent dit voor mijn bier?

Nu, 2 maanden na bottelen proef ik het volgende:
- Het bier ruikt heerlijk fruitig, goede schuimkraag welke helaas wel snel weg is na 5 minuten
- Het proeft als een vol bier, begint fruitig, echter een zeer zure nadronk. Veel zuurder dan mijn eerste brouwsel. Waar zou dit aan kunnen liggen?


Deze maand heb ik 2 nieuwe brouwsel op de planning en ik wil graag verbeteren t.o.v. mijn vorige brouwsels.

Ik ga sowieso 2 andere gisteren gebruiken...

Graag jullie tips wat ik zou kunnen verbeteren.

Bedankt.

mvg,
Ruud

homoeccentricus

Om te beginnen twee opmerkingen:
1. Waar haal je dat maischschema vandaan? Beginnen op 10 graden en dan langzaam opwarmen? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

2. "Uiteraard heb ik wel alles goed schoongemaakt met dat oxi spul." Dat klinkt wat verontrustend. Een mogelijke oorzaak van het mislukken van het eerste bier, en de zurige smaak in het tweede bier is besmetting.

rfrins

Hoi,

1.
Wat ik daarmee bedoel is: ik heb alle geschrote mout toegevoegd aan koud water en vervolgens opgewarmd tot de eerst gewenste temperatuur. Of was dit niet de bedoeling?

2.
Ik heb al mijn apparatuur goed schoongemaakt (voor en na gebruik) met puro oxi. Juist om besmetting tegen te gaan.
Ook bijvoorbeeld het gistvat en daarna goed nagespoeld met koud water.

mvg,
Ruud

abroeders

Ruud,

Gebruik je brouwsoftware? Zo nee, dan zou ik je als tip BrouwHulp of BrouwVisie willen aanraden. Speel hier een paar avonden mee, en probeer in gedachten met de software een brouwsel te maken. Droog oefenen zeg maar zodat je vertrouwd raakt met de software.

Ik zou een recept nemen met weinig ingrediënten, zoals je eerste blond. Vergeet de kruiden en toevoegingen en misschien is het verstandig in het begin met korrelgist te werken ipv met vloeibare gisten. Bij vloeibare gisten komt namelijk net iets meer bij kijken, korrelgisten zijn wat gemakkelijker. Maak nog geen ondergisters! Post je recept wat je volgende keer van plan bent eens, liefst vanuit de brouwsoftware, hier zitten speciale opties in om een forumpost van een recept te doen.

Betreffende het maischen, probeer eens een 1-staps maischschema, en stort de mout in heet water. Zorg dat je water op bijv. 67 graden is voordat je de mout toevoegt. Door het toevoegen zakt de temperatuur naar circa 65 graden en laat de mout op deze temperatuur een uur staan. Hierna gewoon filteren, spoelen en gaan koken. Het is niet gebruikelijk je mout te storten in koud water. Als je moet bijverwarmen, goed blijven roeren tijdens het opwarmen.

Niets toevoegen aan je brouwwater, gewoon recht uit de kraan. Vergeet aanzuren en brouwzouten, dat komt later wel als je de basis goed onder de knie hebt.

Spoelen met water van 78-79 graden.

Bij het koken zorgen dat je goed verdampt! geen deksel op de pan en een mooie rollende kook houden.

Het koelen mag koeler. Als het lukt kun je gerust tot 18-19 graden koelen voordat je je gist toevoegt. Let op, na het koken het wort steriel houden. Overhevel slangen, lepels, kannetjes dienen allemaal schoon en ontsmet te zijn.

Probeer tijdens het brouwen in alle stappen de SG's en de hoeveelheid liters bij te houden. Dit helpt je achteraf te bepalen waar je kunt optimaliseren en waar je eventueel meer water moet toevoegen.

Het vergisten op zo'n constant mogelijke temperatuur en geduld, wachten tot alles goed is uitvergist!

Bij bottelen kook ik de te totale hoeveelheid bottelsuiker met 2-3 maal de hoeveelheid water. Giet dit in mijn bottelemmer en hevel het bier uit het gistvat hierover heen. Hierna flesjes afvullen.

Thamerdal

Als ik jou was zou ik het boek van "Verander water in bier" van Adrie Otte lezen. Ook kun je kijken of je in de buurt een hobbybrouwer kunt vinden met wie je een keer kan meekijken.
Dat zal veel duidelijk maken voor je.

rfrins

@abroeders,

Bedankt voor deze uitleg. Dit helpt al veel.
Ik gebruik BrouwHulp, al heb ik nog niet alle functies van het programma door.
Wat mij nu duidelijk wordt is dat ik de mout aan heet water had moeten toevoegen en niet aan koud water. Dit kan al veel verklaren.

Ik ga beide  te maken recepten vandaag op het forum zetten, kunnen jullie er eens op schieten.

@Thamerdal
Het boek is toevallig gisteren binnengekomen. Ga er maar eens in beginnen..

ciesvandekwis

Inderdaad, BrouwVisie en een refractometer kunnen veel helpen.
Zijn je flesjes ontsmet? En visueel ook schoon? De regel is altijd: eerst schoonmaken, pas dan ontsmetten. Zure smaak kan ook komen van teveel koolzuur. Bottelsuiker dosis verminderen naar 7 ipv 8 gram. Oplossen in 2x waterhoeveelheid en koken en in de bottelemmer, daarop je jongbier.

En koud storten moet je niet doen, in BrouwVisie zit in knop rekencentrum een knop maischwater temperatuur.

Vooral: veel geduld, laat je bier rijpen, 1-2 maand doen veel voor de smaak.

RayVelcoro

Prettige bijdrage abroeders!

Er is een youtube filmpje (bier brouwen in een flatje) waarbij de mout in koud water wordt gestort. ik ben daar ook mee 'de fout' ingegaan. Kan me echter niet voorstellen dat je daar je afwijkingen aan te danken hebt. Maar dat is een inschatting.

Robert1968

Misschien een open deur, maar volg een brouwcursus. Er zijn veel hobbyclubs die dit voor een zacht prijsje geven.

Een bier brouwen lukt altijd, een goed bier brouwen vereist meer expertise.

En wat is nu frustrerender dan zelf 'aanklooien' met tegenvallend resultaat.

Battum80

Naast alle goede raad wil ik je nog een tip geven: Doe niets "op de bonnefooi" maar werk gediciplineerd met alles wat je doet. Of het nu om afwegen, schoonmaken of tijden en temperaturen gaat.

En verder, vooral blijven oefenen, al het goede komt langzaam

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.