OCK 2015 V1 + Algemeen kampioen - Wit met Amerikaanse hoppen - Wolter Jonkman

Gestart door Wolter, 06-12-2015 14:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolter

Met onderstaande bier heb ik de 1e prijs ontvangen op het OCK 2015 in de vrije klasse. Het bier werd tevens uitgeroepen tot beste van het kampioenschap waardoor ik het komende jaar op de wisselbeker van het OCK mag passen en een mooie prijs (Beer Brew 25  van Brewferm) kreeg.

Voor een hobbybrouw proefavond van het Hoornse Bier(proef)gilde was ik gevraagd een bier te brouwen. Hierop heb ik Ruud Gons (bierliefhebber, kenner en (zeer goeie) proever), waarmee ik meestal samen proef bij dit gilde, gevraagd om samen met mij een recept te bedenken en dit te brouwen. Hij heeft nog nooit gebrouwen en het leek mij leuk om met iemand die geen praktische brouwervaring maar wel veel van bier weet en vindt een recept te maken.
Het idee achter het recept is om een soort van tegenhanger van de white/wheat IPA's die tegenwoordig veel worden gebrouwen te maken. Wij wilden een Wit bier met een subtiele IPA twist maken waarbij dit voornamelijk in de geur en een beetje in de smaak naar voren zou komen door gebruik van Amerikaanse hoppen. Het gebruik van deze hoppen is ook de reden geweest om het bier niet in de A maar in de V klasse in te dienen.


Het bier kreeg 91 punten van de keurmeester.


Opmerking van de keurmeester op het keuringsformulier:

Bij het lezen van het logboek groeide mijn verbazing. Eerste gedachte was; rare combi.

Tweede indruk na ruiken + proeven was: Mooie combi, subtiele smaken/geuren!
Goed bier, goed gemaakt!
Alles mooi in balans.


Hieronder het recept. Mocht je er nog vragen over hebben dan hoor ik het wel.


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWhiter Shade of Pale
Brouwdatum16-05-2015
BiertypeWitbier
Volume20
Begin SG1.053 SG
Eind SG1.010 SG
Schijnbare vergistingsgraad81.1%
Alcoholgehalte5.6 vol.%
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)16 IBU
Kooktijd80 min.

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l12 mg/l100 mg/l128 mg/l114 mg/l113 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.087 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC50.0 %
1.913 kgPilsmoutDingemans3 EBC45.8 %
0.174 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4.2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte
Stap 144.0 °C5 min.4.5 l/kg
Stap 262.0 °C50 min.4.5 l/kg
Stap 372.0 °C20 min.4.5 l/kg
Uitmaischen78.0 °C5 min.4.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
4.9 gHallertau Mittelfrühbellen1.7%80 min.1.1 IBU
4.9 gSimcoebellen11.2%80 min.7.2 IBU
6.1 gHallertau Mittelfrühbellen1.7%20 min.0.8 IBU
4.3 gCitrabellen10.2%20 min.3.3 IBU
4.3 gCascadebellen3.7%20 min.1.2 IBU
6.1 gCitrabellen10.2%5 min.1.5 IBU
6.1 gCascadebellen3.7%5 min.0.6 IBU
1.7 gSimcoebellen11.2%5 min.0.5 IBU
16.0 gCitrabellen10.2%koudhop0.0 IBU
16.0 gCascadebellen3.7%koudhop0.0 IBU
8.0 gSimcoebellen11.2%koudhop0.0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
8.00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 l starterForbidden Fruit (3463)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18.5 °C
Max. temp. hoofdvergisting18.8 °C
Eind temp. hoofdvergisting18.5 °C
Eind SG hoofdvergisting1.014 SG
Schijnbare vergistingsgraad73.6%
Start nagisting20-05-2015
Temp. nagisting21.0 °C
Start lagering14-06-2015
Temp. lagering1.0 °C

NB
-Het bier is na de hoofdvergisting overgeheveld in een mandfles.
-Bottelsuiker is bereken om koolzuur gehalte op 2,3 te krijgen. Kwam neer op 5,2 g/l bottelsuiker
-Het bier heeft wel en paar maanden nodig gehad om goed op smaak te komen. In het begin was er nog iets te veel gistprofiel aanwezig waardoor het wat 'melig' appelig overkwam. Na verloop van tijd werd het steeds cleaner en kwamen de smaken en geuren er ook goed in balans uit.

lennart0r

Allereerst gefeliciteerd met de overwinning! Heel interessant recept: hoppig bier met lage bitterheid. Ik zie dat je een kruidnagelrust hebt toegepast, proef je dat terug? Hoe snel heb je vanaf daar opgewarmd naar de amylaserust? Hoe lang heeft de koriander meegekookt? Wat zorgt ervoor dat het bier zo lang gerijpt moet worden, dat zou je toch niet verwachten als je het recept bekijkt?

Wolter

Citaat van: lennart0r op 06-12-2015  17:02 uAllereerst gefeliciteerd met de overwinning! Heel interessant recept: hoppig bier met lage bitterheid. Ik zie dat je een kruidnagelrust hebt toegepast, proef je dat terug? Hoe snel heb je vanaf daar opgewarmd naar de amylaserust? Hoe lang heeft de koriander meegekookt? Wat zorgt ervoor dat het bier zo lang gerijpt moet worden, dat zou je toch niet verwachten als je het recept bekijkt?

Dank je.

Beetje kruidnagel was de bedoeling. Haal het er zelf niet echt specifiek uit. Denk dat het in de combinatie met de koudhop en koriander niet echt opvalt.
Ben na de 5 minuten rust direct gaan door verwarmen naar de 62C. Dit nam 16 minuten in beslag.
Koriander is 10 minuten meegekookt.

Qua rijping had ik ook niet verwacht dat dit bij dit bier zo zou lopen. Ik heb het idee dat de gist (ondanks dat het bier snel helder was getrokken) toch nog een bepaalde invloed op de smaak had. Was bij de eerste proef zoals ik beschreef. Daarna was het elke keer een stuk beter.

RayVelcoro

Gefeliciteerd.

Ik ga dit recept toevoegen aan mijn wensenlijstje. Zodra ik alle ingrediënten op voorraad heb (geen idee hoe lastig dat word. ik zie dat mijn leverancier Citra en Simcoe niet op voorraad heeft) en temperatuur gestuurd kan vergisten ga ik ook een poging wagen dit mooie biertje te brouwen.   

BVeenema

Dit lijkt me een mooi recept om ook eens te brouwen. Nu zit ik nog in het 'korrelgist-stadium'. Heb je enig idee welke korrelgist het goed zou moeten doen? Misschien de Brewferm Blanche, de Nottingham of de US-05?

HoppyBrewBoy

Citaat van: BVeenema op 09-01-2016  14:13 uDit lijkt me een mooi recept om ook eens te brouwen. Nu zit ik nog in het 'korrelgist-stadium'. Heb je enig idee welke korrelgist het goed zou moeten doen? Misschien de Brewferm Blanche, de Nottingham of de US-05?

Mee eens, prachtig recept en gefeliciteerd! En is misschien de WB-06 een optie als je een korrelgist wil gebruiken?

Verder was ik nog benieuwd naar de Hallertau Mittelfrüh toevoeging op 80 min. Wat is het idee daarachter, gezien de lage hoeveelheid IBU's die het toevoegd? Met mijn beginnerservaring dacht ik dat het qua smaak ook niet zoveel doet op dat tijdstip, dus ben benieuwd.

Wolter

Citaat van: HoppyBrewBoy op 09-01-2016  14:45 uVerder was ik nog benieuwd naar de Hallertau Mittelfrüh toevoeging op 80 min. Wat is het idee daarachter, gezien de lage hoeveelheid IBU's die het toevoegd? Met mijn beginnerservaring dacht ik dat het qua smaak ook niet zoveel doet op dat tijdstip, dus ben benieuwd.

Is qua smaak niet echt belangrijk. Heb deze gebruikt omdat ik nog genoeg van had en op wilde maken.

Citaat van: BVeenema op 09-01-2016  14:13 uDit lijkt me een mooi recept om ook eens te brouwen. Nu zit ik nog in het 'korrelgist-stadium'. Heb je enig idee welke korrelgist het goed zou moeten doen? Misschien de Brewferm Blanche, de Nottingham of de US-05?

Brewferme Blanch is denk ik wel een goeie keuze.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.