Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Roggebier / gistsoort  (gelezen 2043 keer)

Offline Lange Möpper

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Leve de man die het bier uitvond!
Roggebier / gistsoort
« Gepost op: 23-11-2015 10:32 u »
Hallo allemaal.
Ik wil deze week graag een recept gaan proberen met ongeveer:
55% pilsmout
20% dark munich
15% roggemout
10% abbeymout

Hopsoorten: Cascade en EK Golding.

De gist doe ik in gedachten heb is 1335 British Ale II.
Ik wil graag het karakter van het bier tussen Irish Red en een lichte bock krijgen.

Ook was ik van plan om voor het bottelen 5 g/liter bruine basterdsuiker toevoegen aan het bier.

Wat vinden jullie van mij probeersel? Goede combinatie van mouten? Hopsoorten? En de gist keuze?
Hadden jullie ook suiker toegevoegd, en zo ja. Wanneer?

Bedankt voor de tips.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
Re: Roggebier / gistsoort
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2015 10:55 u »
Giet je recept eens in BrouwHulp, - Visie of andere software, want aantal liter, EBC etc is hier niet te zien.
UK Ales en Engelse gist is tuurlijk een goed idee. Er zijn ook goede korrelgisten: Nottingham of Windsor van Lallemand.
Bottelsuiker: zou ik toch gewone kristalsuiker adviseren. Is correcter te berekenen, die paar gram bruine suiker gaat weinig smaakverschil geven (en bevat water, dus wat giswerk hoeveel). Meestal kook ik mijn bottelsuiker vooraf in dubbele hoeveelheid water en doe die zo heet mogelijk in een bokaal die op z'n kop gaat. Eens afgekoeld is dat steriel en gebruiksklaar in de bottelemmer te gieten.

Offline Lange Möpper

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2015 11:08 u »
Giet je recept eens in BrouwHulp, - Visie of andere software, want aantal liter, EBC etc is hier niet te zien.
UK Ales en Engelse gist is tuurlijk een goed idee. Er zijn ook goede korrelgisten: Nottingham of Windsor van Lallemand.
Bottelsuiker: zou ik toch gewone kristalsuiker adviseren. Is correcter te berekenen, die paar gram bruine suiker gaat weinig smaakverschil geven (en bevat water, dus wat giswerk hoeveel). Meestal kook ik mijn bottelsuiker vooraf in dubbele hoeveelheid water en doe die zo heet mogelijk in een bokaal die op z'n kop gaat. Eens afgekoeld is dat steriel en gebruiksklaar in de bottelemmer te gieten.

2500 g op 10 liter maisch water.  6 liter spoelwater. EBC pils 3, munich 18, rogge 5, abbey 45.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2015 16:16 u »
Let wel op dat met 15% roggemout je maisch heel plakkerig wordt. Dit komt door de gomstoffen in de rogge. Hier kun je rekening mee houden in je maischschema. Dit is bij 15% nog niet echt nodig zolang je langzaam filtert om dichtslaan van je filterbed te voorkomen.

Geen idee of het in de lichte Bock of Irish Red categorie zal vallen, maar verder wordt het vast een lekker bier.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2015 21:59 u »
Ik heb het vergisten van een roggewort met een french saison gedaan.
Werelds biertje.  :groots:
Rogge apart voorbehandeld. Geen plakkerigheid of rare fratsen meegemaakt.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #5 Gepost op: 23-11-2015 22:06 u »
Rogge apart voorbehandeld.

Uit nieuwsgierigheid: hoe en waarom? :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 28-11-2015 16:26 u »
Uit nieuwsgierigheid: hoe en waarom? :)

Ook ik ben nieuwsgierig naar de voorbehandeling.

Onlangs een brouwsel gebrouwen met 34% roggemout. Dit leverde in mijn Braumeister geen problemen op. Wel hebt ik 4 keer geroerd in de moutkorf. De bostel was zeer compact. Is een mooie zachte porter geworden.

Offline Lange Möpper

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 28-11-2015 19:41 u »

Onlangs een brouwsel gebrouwen met 34% roggemout. Dit leverde in mijn Braumeister geen problemen op. Wel hebt ik 4 keer geroerd in de moutkorf. De bostel was zeer compact. Is een mooie zachte porter geworden.

20 minuten op 38 graden, 15 minuten op 45 graden.
Geen enkel probleem gehad. Gewoon vloeibare wort. Niet dik geworden. 15 % rogge gebruikt.

Ben nieuwsgierig of het ook goed gaat als ik meer rogge gebruik.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 28-11-2015 23:04 u »
34% roggemout. Gestart bij 68 ºC. Rendement 78%
Geen probleem...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 29-11-2015 09:11 u »
Ben nieuwsgierig of het ook goed gaat als ik meer rogge gebruik.

Een RIS van verschillende soorten rogge SG 1102, totaal 70% rogge. Je hebt wat geduld nodig bij het filteren.
80% Rogge met de Beliner Weisse methode SG1029.
Over het algemeen gebruik ik ca. 50% in mijn roggebieren

Ingo

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #10 Gepost op: 06-02-2016 19:54 u »

Kijk! 34% roggemout.
Mijn voorbehandeling bestaat uit heel simpel de mout in een andere pan op 54°C voor een half uur. Daarna op laag vuur doorverwarmd onder af en toe roeren tot koken.
Hierna heb ik wat water toegevoegd om de temperatuur op 65 graden te krijgen en toegevoegd aan het begin van de 1 traps maisch op 65.
Na het maischen doorverwarmd tot 80 graden en hier ook mee gespoeld.
Er waren geen problemen.
Ik kon geen duidelijk pH en temperatuur optimum vinden voor het maischen van de rogge, dus een midden temperatuur gekozen uit 3 gevonden waarden.

Offline PeterEngeltje

• Vol lid
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
« Reactie #11 Gepost op: 28-07-2017 20:20 u »
Ik ga over een paar weken een Rye IPA brouwen met 19% Roggemout.
Ik heb nog nooit eerder met Roggemout gebrouwen. Bij Brouwmarkt was het op, dus bij Kooy Jubbega besteld en vandaag ontvangen.
Wat mij opvalt is dat de Roggemout korrels veel kleiner zijn dan die van Gerstemout.

Hoe kun je dat het beste schroten?
Zelf vermoed ik dat je de Roggemout het best apart van de gerstemouten kan schroten met een kleinere afstand tussen de walsen.
Hoe zien jullie dat?

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #12 Gepost op: 28-07-2017 20:58 u »
Dat zie je heel goed. Rogge moet je even apart schroten. Omdat het geen kaf heeft schroot je het ook niet zo snel te fijn.

Offline PeterEngeltje

• Vol lid
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
« Reactie #13 Gepost op: 28-07-2017 21:40 u »
Dat zie je heel goed. Rogge moet je even apart schroten. Omdat het geen kaf heeft schroot je het ook niet zo snel te fijn.

Bedankt voor dit snelle antwoord waarmee mijn vermoeden wordt bevestigd.

Tags: