Website HERMS installatie

Gestart door willems, 11-01-2004 11:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 177 gasten bekijken dit topic.

willems

Hallo iedereen,

We hebben een website
http://users.skynet.be/fa534332/WiStaBri/index.htm
gemaakt met onze HERMS installatie op en nog een beetje uitleg van de installatie
Graag had ik wat reactie van jullie gehad om te zien of we nog dingen moeten aanpassen en natuurlijk wat jullie van onze installatie vinden.
Als er bij jullie mensen zijn die meer info wensen zal ik deze zo goed mogenlijk proberen te beantwoorden

groeten
Bart


Henk oet Paiz

Hoi Bart,

Mooie site en mooie installatie. :duimop:

Ik zou het interessant vinden om nog wat beter zicht te hebben, zeg maar een overzicht, van de hele installatie, ook voorzien van een schema of zoiets. Maar nogmaals, het ziet er mooi uit!

Groeten,

Henk  :proost2:

Jacques

Hoi Bart,

Ik sluit me helemaal aan bij Henk. De site ziet er geweldig mooi verzorgd uit. Ook de foto's van de installatie laten oog voor details zien.
Jammer dat ik niet kan via het Internet het bier kan proeven, alleen al van de foto op jullie site krijg ik dorst!   :proost:

 :degroeten: Jacques

Adrie

Ha Bart,

Mooie site, goede foto's. Geen overbodige tierelantijnen en goed leesbaar. Klasse!

Voor de geinteresseerde die zelf zo'n installatie wil bouwen zou wat meer technische info wel handig zijn.

Groeten,

A3

MO

Bart,
ook ik vind het het prachtige site. Als ik ooit nog eens zoiets ga maken dan zal het er ook ongeveer zo uit ziel. Nog een beugel freaken vraag: waar heb jij dat mooie 33 cl beugeltje vandaan? Ik zou niet zo gauw een Belgisch biertje weten in die beugel? Of kun jij ze ergens kopen?
gr
MO

Bubblegun

Brasserie Ellezelloise gebruikt beugelflessen. En thuis heb ik nog een ander Belgisch biertje in beugelfles, maar de naam ontsnapt mij...


Greetz,

Frederik.

gep

Hoi Bart,
Mooie installatie en mooie website (en mooi huis ook...).
Je schrijft dat je koelt m.b.v. zwaartekracht omdat je pomp geen hete vloeistoffen aankan.
Maar waarom zet je je pomp niet aan de uitlaat van de koeler?
Als je vervolgens op de uitlaat van de pomp een regelkraan zet, kun je de flow van je pomp zo instellen dat je de juiste wort temperatuur houdt. Bovendien zul je de flow wat moeten temperen om te voorkomen dat de zuigdruk zodanig laag wordt dat je dampbellen vormt. (onderdruk doet hete vloeistof "koken", de z.g. cavitatie). Je kunt zo een gesloten systeem maken vanuit je kookvat naar je vergistingsvat, hetgeen ook het risico op infectiegevaar verkleint.

Ik ken dit beugelflesje niet, maar een andere Belgische 33cl beugel is die van Brasserie Caulier uit Peruwelz, het bier heet Bon Secours. :degroeten:
Gep

willems

Hallo iedereen,
Dankt voor de vele reactie tot nu toe
We gaan nog meer technische info op de site plaatsen zoals het schema en close-ups van de installatie als er dingen zijn waar jullie zeker iets van willen weten gelieve dit dan even te melden

PS : het beugel flesje is van de brouwerij ter dolen http://www.terdolen.be/

Henk oet Paiz


CiteerNog een beugel freaken vraag: waar heb jij dat mooie 33 cl beugeltje vandaan? Ik zou niet zo gauw een Belgisch biertje weten in die beugel?

Hoi Martin,

Ik ken ook niet zo'n Belgisch biertje, .... maar wel een Nederlandse, namelijk Christoffel Blond en Robertus. Een mooi 33 cl beugeltje in een mooi kratje van 12 stuks. :proost:

Groeten,

 Henk  :proost2:

PS Sorry Jacques dat we even vreemdgaan op dit onderwerp. ;D

Patrik_Claes

Dag Bart,

Een fraaie website en en fraaie installatie! Ik heb twee vraagjes/opmerkingen:
1) ik zie dat je een inox vat (fust?) gebruikt als gistingsvat. Kan je hier wat meer over uitleggen? Hoe sluit je het luchtdicht af, laat je je gistsediment af langs onder of hevel je over voor de lagering, hoe maak je het vat schoon, hoe heb je alles gesoldeerd/gelast?

2) bij terugloop naar je filterbed valt je wort letterlijk terug in de maischketel lijkt me...Zou je niet beter de uitlaat onder het vloeistofniveau laten komen, zo vermijd je het alom gevreesde oxidatiemonster (HSA ofte hot side aeration). Je bier zou er wel eens 'frisser' door kunnen gaan proeven!

Groetjes,

Patrik


Adrie

Hoi Bart,

Als jullie opnieuw zouden beginnen, wat zouden jullie dan anders doen?

Groeten,

A3

willems

hallo Patrik en Adrie,

Ons vergistingsvat is een groot inox vat van een warm water boiler met boven aan een flens die we kunnen los en vast schroeven en onderaan een kraan wat het makkelijker maakt om te reinigen . We hevelen over voor te lageren in biervaten
De reiniging doen we met een borstel met lange steel daarna goed spoelen en ontsmetten

Voor de terugloop in het maisch vat gebruiken we een manifold dit is het koperwerk (wat staat afgebeeld onder het maisch vat op de website) dit bevind zich normaal net boven de mout onder gedompelen in het wort(zie afbeelding rechts boven, bij ervaringen op de website).Daar kan je zien dat de koperen buis nog elk zichbaar is. Door dat de manifold helemaal is onder gedompeld, is er dus ook geen gevaar voor oxidatie

Adrie wat we zouden veranderen is de kookketel

Waarom:
deze zouden we laten kantelen voor het reingen eenvoudiger te maken zoals het maischvat dat is gemaakt zodat het kan kantelen
en natuurlijk een pomp die kokende vloeistof aankan (deze was gratis dus doen we het voorlopig maar zo)

willems

hallo,

We hebben een kleine update gedaan aan onze website
Met een schema en uitleg hoe de HERMS installatie werkt (welke kranen te openen of te sluiten.
Ik hoop dat het duidelijk en eenvoudig is uit gelegd zodat iedereen het begrijpt

groeten
Bart

Huub Krekels

Ik heb jullie website bekeken. Leuke side. De uitleg van de Hermsinstallatie is ook goed. Ik heb al veel gelezen over Herms in het forum en gezien dat veel forumleden een Hermsinstallatie hebben of deze aan het bouwen zijn. Wat is het aantrekkelijke van zo'n installatie. Is het bouwen zo leuk of smaakt het bier beter ?. Volgens mij moet je heel veel werk besteden aan het schoonmaken en is het een enorm gesleep
met die grote vaten en het ontkoppelen van de vaten. Graag een reactie van leden die al langer met een Hermsinstallatie werken.

Gr.

Huub.                             :weetniet:

Adrie

Beste Huub,

Of het beter bier oplevert weet ik (nog) niet, want mijn installatie is nog niet klaar. Inderdaad is het bouwen van zo'n ding heel erg leuk. De bedoeling is onder andepe nou juist dat je het jezelf makkelijker maakt en dus niet hoeft te slepen met van alles en nog wat. In mijn opzet staan de vaten op een vaste plaats en wat mij betreft blijven die daar ook. Het schoonmaken zou gemakkelijk moeten kunnen door door te spoelen met heet water en eventueel schoonmaakmiddelen. Het ontkoppelen gaat in mijn geval heel gemakkelijk, omdat ik hittebestendige slangen gebruik die ik met een snelkoppeling vastzet aan de kranen van de ketels.

De redenen dat een HERMS beter bier zou moeten opleveren zijn de volgende:
* het wort in de maischketel kan niet aanbranden;
* doordat je een min of meer gesloten systeem maakt heb je minder risico voor oxidatie van het wort;
* doordat je het wort al tijdens de circulatie filtert krijg je super heldere wort naar je kookketel;
* doordat het wort door het filterbed stroomt tijdens het maischen komen de enzymen goed in contact met het wort en krijg je een betere menging waardoor ook de temperatuur evenredig over het wort verdeeld is.

Maar goed, dit zijn theoretische punten, ik moet ze nog testen in de praktijk.

Groeten,

A3

Huub Krekels

Adrie,

ik ben benieuwd naar je resultaat. Ik heb begrepen dat je eerst gaat proefdraaien. Hou ons op de hoogte. Ik zal alles goed volgen. Als het mij wel iets lijkt zal ik het ook eens gaan proberen. Gelukkig ben ik nogal handig. (al zeg ik het zelf).

Groetjes,

Huub.                                         :dansen:

Adrie

Ha Huub,

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte. Houd er echter rekening mee dat het nog wel even kan duren, want ik heb nog steeds geen pomp.

Groeten,

A3

willems

hallo,

Het reiningen van de HERMS installatie is heel makkelijk gewoon spoelen met warm water en natuurlijk alles spoelen en ontsmetten voor dat je begint. Zoals je kan zien zijn onze verbindingen in de installatie gemaakt met koper buis 15mm dit maakt ons systeem zeer stabiel. De kans op lekken is nagenoeg onbestaande eens het systeem één maal heeft gedraaid want alle aansluitingen blijven vast geschroefd dus geen koppelingen die steeds moeten los of vast gemaakt worden(kans op lekken). We hebben de installatie ook op een metalen rek met wielen geplaatst zodat we het makkelijk kunnen herrijden. Ook is het bier makkelijker reproduceerbaar omdat je meer factoren onder controlele hebt.De pomp pompt altijd dezelfde hoeveelheid rond en je weet ook op hoeveel tijd je alles opwarmt het kan niet aanbranden en er moet niet meer over geschept worden om te filteren en te koken wat toch een stuk veiliger is

Adrie
Onze warmte wisselaar heeft een lengte van 10m en een dikte van 15mm dit werkt perfect. De vuist regel is buis van 15mm met een lengte van 7,5 m beter één meter te veel dan één meter te kort want dan werkt het niet.Daarom hebben we gekozen voor een lengte van 10m in plaats van 7.5m zeker is zeker

groeten
Bart

Huub Krekels

Hallo Adrie,

ik heb een leuke website gevonden waarin de bouw van een Herms-installatie uitgelegd wordt met foto's en tekst. Hij is wel in het Engels, maar ik begrijp dat je daar geen probleem mee hebt. Doe er je voordeel mee. Mogelijk is deze site je al bekend, doch ik wilde je deze niet onthouden.

http://www.webpak.net/~jmcclain/brew/

Gr.

Huub.                           :bijdrage_forum:

Patrik_Claes

euh Huub,

Een link zou leuk zijn...waar is die site?

Groet,

Patrik

Huub Krekels

Sorry,    :huilen:

Vergeten bij te voegen. Is hersteld.

Gr.

Huub.  :-[

willems

Hallo allemaal,

Gisteren hebben we voor de eerste keer gebrouwen met onze nieuwe march pomp.
Dit ging zeer vlot en zonder problemen, gelukkig  :hoera:
We  hebben wel een tijd moeten wachten op onze pomp maar dit is dan toch de moeite waard geweest(.3 à 4 weken)
We gaan de foto's op de site ook nog aanpassen natuurlijk.
Binnenkort komen er een aantal personen een kijkje nemen als we een brouwdag hebben. Zij die interresse hebben om ook eens een kijkje te komen nemen zijn bij deze van harte welkom. Graag een seintje zo dat we jullie kunnen contacteren als we gaan brouwen.

http://users.skynet.be/fa534332/WiStaBri/index.htm

groeten
Bart

Huub Krekels

Hallo Bart,

prachtige installatie. Het bouwen van een HERMS- of RIMSinstallatie begint mij steeds meer te interesseren. Met name ben ik benieuwd hoe men de doorvoer van de leidingen maakt in de ketels. Graag zou ik eens willen komen kijken als jullie de installatie in bedrijf hebben. :idea:

Gr.

Huub.

willems

Hallo iedereen,

Om het iedereen wat makkelijker te maken hebben we onze eigen webadres aan gevraagd

http://www.wistabri.be

dus we zijn rechtstreeks te contacteren

PS : zaterdag hebben we weer een brouwdag een witte van hoegaarden

Prettige feestdagen
Bart & wistabri team


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.