Hoeveel dagen per week drink/proef je bier?

Gestart door Edwin, 15-09-2005 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De vraag zit al in het onderwerp: op welke dagen in de week hef je het glas?

de hele week
1 dag in de week
2 dagen in de week
3 dagen in de week
4 dagen in de week
5 dagen in de week
6 dagen in de week
niet
de dagen dat ik drink/proef zijn aaneengesloten en hebben een vast patroon (elke week hetzelfde)
de dagen dat ik drink/proef zijn volstrekt willekeurig, elke week ook weer anders
De dagen dat ik drink/proef zijn verspreid door de week en kennen een vast patroon

Edwin

Ha brouwers :proost:

Tijdens de voorbereiding op de Maasland Hobbybrouwendag kwamen MO, Adrie en ik even kort te spreken over op welke dagen we een biertje (of meer) drinken. Ik drink in principe 2 dagen per week niet om mezelf het idee te geven dat ik niet afhankelijk ben van alcohol  :pan: (tja, je moet een reden hebben...). De reden die jij hebt maakt me niet uit, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar jouw drankgebruik.

MO

Ik moet ook van mijzelf twee dagen per week geen alcohol drinken. Dat lukt nooit. Een dag in de week niet drinken lukt af en toe. Ik probeer wel dagen te houden dat ik maar 1 of 2 biertjes drink. Toch ben ik bang dat ik de 400 L per jaar wel haal, bij een Nederlands bierverbruik verspreid over alle inwoners van 78 L/jaar. 4 hectoliter per jaar, tsja, volgens vele Duitse bronnen is een liter bier per dag erg gezond.
In het weekeinde drink ik vaak meer bier voor het avondeten dan er na. 's Middags is het beter bier proeven dan 's avonds.

Ben benieuwd naar andere beirconsumptiepatronen.

Adrie

Vanwaar de nadruk op de zondag in de vraagstelling?

Ik probeer ook 1 of 2 dagen in de week niet te drinken en meestal lukt dat. De overige dagen blijft het meestal bij 1 bier, soms 2. Behalve bij een avondje risken met de Vier Broeders, een avondje in de kroeg of een avondje met bierig bezoek, dan worden het er meestal meer dan 2. Vier is wel het maximum, dan zit ik wel aan mijn tax. Bij zware bieren heb ik meestal aan twee wel meer dan genoeg.

Edwin

Dat komt vooral door mijn eigen oogkleppen.

Zondag is het einde van de week en van het weekend, vandaar dat dat woordje nogal vaak voorkomt. Voor mij is dat ook de laatste dag dat ikzelf een biertje drink.

Edwin

SiriS

Gemiddeld twee dagen per week ongeacht welke dag.

Groet, SiriS

Jokke

ik heb alle dagen aangevinkt, omdat ik niet een bepaalde dag heb dat ik niet drink.
Vrijdag, zaterdag en zondag zijn dagen dat ik sowieso drink en in de week zal dat meestal 3/5 dagen zijn.
Alhoewel dat  het wel dikwijls gebeurd dat dat ook 5/5 wordt, maarja als student zijnde is dat nogal redelijk moeilijk om dat te laten...

 :proost2:

willem

Wat is het verschil tussen:
"ik drink niet op zondag, maar verder de hele week"
en
"ik drink niet op zondag, maar wel 6 dagen per week"
 :denken:

Ik drink overigens wel op zondag.


w

Edwin

Tja,

Helemaal niks natuurlijk.  ;D
Ik zal nog eens proberen of ik dat kan wijzigen. Toch wel slordig.

Christiaan

Inderdaad Jokke, als student is het een hele klus, om je bierconsumptie een beetje binnen de perken te houden. Ik doe wel mijn best om  zeker 2 dagen in de week niet te drinken, maar zulke voornemens werken meestal averechts.

Gr,
Christiaan

Hermax

Wat goed, die Duitse 'studies'...
Laat ik nu net elke dag ongeveer 4x25cl drinken... :proost:

EBC

Misschien is het eenvoudiger om te vragen wanneer je NIET drinkt?  ;D

Hopmans

Een paar maanden terug had ik gezegd : vanaf woensdag tot zondag.
2 dagen lever-rust.
De hoeveelheid per avond willen jullie niet weten. Ben er ook niet trots op.
Het blijft in ieder geval niet bij dat ene gezonde litertje.  :neenee:

Maar nu ben ik sinds een paar maanden aan mijn gezondheid aan het werken.  :dansen:
Dus nu alleen in het weekeinde en/of in ieder geval stukken minder.  :lessmile:

 :degroeten:

gelfling

Euhm, om de smaakpupillen optimaal te laten genieten drink ik toch regelmatig een biertje.
Meestal 2-3 flesjes pils of 1-2 flesjes speciaalbier.
Wat ik niet begrijp is wat zondag hiermee te maken heeft. Is het gevaarlijk om op zondag te drinken?  samenvol

Herman

Meestal 4 dagen in de week en wel op zondag. Als je die zondag uit de antwoorden haalt, kunnen meer mensen hun antwoord kwijt. Dat kan ik nu dus niet.

MO

Voorlopige conclusie: die hobbybrouwers kunnen er wat van. Hun drinkgedrag grenst volgens sommige definities aan alcoholisme. Hier staat veel info: http://www.2link.be/index.php?zone=dochter&dochter=alcoholisme.

Gio

Een belangrijk kenmerk van alcoholisme is het ontkennen ervan...
Ik ontken daarom ook niks.

Maar ik merk wel als ik maandag en dinsdag niet drink, dat ik het woensdag t/m zondag het weer dubbel en dwars inhaal
het is ook zo lekker. Zeker ook even ontspannen na een stressie werkdag. Relax met een biertje/
Wel een probleem is als ik ma en di op het forum aan het lezen ben, dat ik altijd zo 'n gruwelijke dorst krijg!
Hebben jullie dat nou ook?
Het is altijd weer een goede test voor mezelf, maar blijft een eeuwige strijd.

Gelukkig sport ik 2 avonden in de week. Als ik sport kan ik voor en tijdens niet drinken, en sporten is ook lekker
daarna drink ik natuurlijk weer wel. Maar dan heb ik het weer verdiend, toch?

Hopmans

Citeeren sporten is ook lekker
daarna drink ik natuurlijk weer wel.

Maar goed is het niet.
Je spieren hebben na een inspanning koolhydraten nodig.
Als je na het sporten gaat drinken, verbrandt je lichaam eerst de
snelle koolhydraten (alcohol) ipv de langzame koolhydraten
(Bv bruin brood, zilvervliesrijst, pasta) die nodig zijn voor spierherstel.
Tussen sporten en drinken moet daarom 4 uur zitten.

Maar............ Het is inderdaad wel lekker.  :lekkerbier:

 :degroeten:

MaartenM

Ik dronk bijna elke dag in de week wel een biertje, maar nadat mijn broekmaat begon toe te nemen ben ik maar overgegaan op alleen maar in het weekend *hehe*

MO

Ik krijg inderdaad ook altijd dorst van het forum. Het is nu vrijdagochtend 8:40 en ik zou best een biertje lusten.

Menno

Ik mag graag elke dag 'n biertje drinken, maar op de (vrijdag-)ochtend? Nee, dan krijg ik mot met de baas (die andere dan thuis :D)

Eduard

1-5 dagen per week, vaak maar eentje, en vrijwel altijd zelfgebrouwen. Meestal niet minder dan 1 uur voordat ik naar mijn werk moet, dat is ook weer zo fout.

Jokke

Eduard, werk jij dan tijdens de nacht of drink jij dit dan voor je ontbijt? :elifant:
 :degroeten:



RBE

Waarom heeft een week geen 12 dagen ?

Eduard

Hehe Jokke,

Dat geldt voor de nachtdiensten. Er staat tenslotte onder mijn bijdragen: "Beer: It's not just for breakfast anymore (Anonymous)" :D

Maar ik doe het er niet om. Een biertje na het eten i.p.v. koffie is iets waar ik echt van geniet.

Edwin

Ha mannen :proost:

Naar aanleiding van de discussie die ontstond over de zondag als weekscheiding heb ik de poll sterk aangepast. Je kunt nu twee keuzes maken. Ik hoop zo ook het patroon helder te krijgen. Dat was bij de eerste versie blijkbaar niet helder genoeg.

Opnieuw stemmen dus!

Edwin

Johannes

Wanneer ik drink? Als ik dorst heb en er verder geen zaken zijn die een lekker biertje in de weg staan, ik sla ook regelmatig een dag over ook wel 2 maar uiteindelijk haal ik mijn tax wel... ;)

Edgar

Beetje laat (terug van vakantie), maar ik zit op tussen de 4 en 5 dagen per week. Dat zijn er dan meestal één of twee, afhankelijk van de zwaarte en van wat ik nog wil doen die dag of avond.

3 of meer drink ik er zelden, omdat ik dan gewoon te dronken word. Ik ben gezegend met een alcoholschakelaar die bij een bepaald, tamelijk christelijk promillage omslaat naar frisdrank-modus.

Oscar

Beter laat dan nooit zal ik maar zeggen...als bierproever van de digitale bierencyclopedie probeer ik toch wel iedere dag een biertje te proeven. Want mijn kelder staat al sinds ik hier mee begonnen ben niet meer leeg  :weetniet: Proef ik dan te weinig? Of koop ik te veel speciale biertjes?

Maar soms sla ik wel eens een dagje over hoor...

Groeten en gezondheid
Oscar.  :bijdrage_forum:

Horst

Als het kan drink elke dag wel een biertje, maar omdat ik onregelmatige werktijden heb, heb ik dagen dat ik niets drink.
Ik denk ook dat het seizoen een rol speelt hoeveel en wat voor een bier je drinkt.
De  bier proef dagen worden door ons meestal in de zomer georganiseerd, daar hebben we ook onze beruchte mannen bbq aan over gehouden, de oorzaak was het proeven van ons Honingtriplemannenbbqbier. http://home.wanadoo.nl/r.bierenbroodspot/
Als we in de winter bij elkaar komen is het geen proeven meer, dan heb ik meestal moeite om thuis te komen.

mvg
Horst
 :beersmiley:

Harold

Leuk, ik zit hier bij soortgenoten, en gelukkig niet die van de AA.

Elke dag 'n lekker biertje moet kunnen toch, of zeg ik nu iets verkeerd (volgens mijn echtgenote wel).


Oscar

Harold,

Leer je echtgenote bier drinken! Samen een biertje proeven is veel gezelliger en zou het niet leuk zijn als je vrouw uitkijkt naar je volgende brouwsel?

Groeten en gezondheid
Oscar

Jeroen - Soest

4-5 keer per week haal ik ook wel, soms wel 6. Alleen maandag eigenlijk nooit!

Mijn vrouw drinkt gelukkig ook bier, dus van die kant geen gezeur :hoera:.

Gr.
Jeroen  ;)

jimb

Wel.. alle dagen van de week.
Mijn grootmoeder is er 92 mee geworden en 't kan dus niet slecht zijn hé.
Ik moet wel zeggen dat ik ze voorbij ga in aantal pintjes. 2 per dag, soms 4 wanneer het langere avonden zijn (zoals nu). Bij zware bieren smaken er 2 en daar blijft het bij. In het weekend moet je ook niet overdrijven denk ik.

Laat ze smaken, (voor 't ogenblik : een Jupiler bleu 3.3% en wanneer goed gekoeld een lekker hoppige smaak)
ze raden aan te koelen tot maar dan ga je beter een ijsje eten naar mijn mening.
Iemand een ideetje daarover? Is (ijs)koud bier beter?

Jim

Silvio

Elke dag proef ik wel een biertje,meestal meer dan een en altijd wel een speciaal biertje.Overigens niet noodzakelijk een zelf gebrouwen biertje.Gewoon omdat het zo lekker is!

Emmaneul

Ik drink/proef gemiddeld 0 à 3 bier per dag, meestal 1 of 2, en dat 4 à 7 dagen per week. 's Middags vaak een lichter bier, 's avonds wat zwaarders.

Als ik geen zin heb om aantekeningen te maken dan pak ik een 'gewoon' bier zoals een Brand (Urtyp!) of een Grolsch.

MO

Ik heb tegenwoordig soms drie biermomenten:
1) lunch
2) voor het eten (dan smaken ze toch eigenlijk het best, vooral in het zonnetje)
3) na de thee, dus 's avonds

Oscar

Citaat van: Emmaneul op 10-05-2006  10:57 u's Middags vaak een lichter bier,

Citaat van: MO op 10-05-2006  11:56 uIk heb tegenwoordig soms drie biermomenten:
1) lunch
2) voor het eten (dan smaken ze toch eigenlijk het best, vooral in het zonnetje)

Ik mag toch aannemen dat deze momenten in geen geval onder werktijd vallen? Dus op vrije dagen en/of weekenden en vakanties.  :D  ;)  :proost2:

Groeten en gezondheid
Oscar

Emmaneul

's middags is bij mij als de '5 in het uur' zit, dus op zij'n vroegst om half 5. Als ik thuis ben kan dat natuurlijk, anders is het na mijn werk.

MO

Vijf voor drie heeft ook een vijf. En inderdaad Oscar, ondanks dat er regelmatig biertjes op mijn bureau staan (collega's kopen in verre oorden bier voor mij of ik heb bier mee om te laten proeven), drink ik nooit onder werktijd. Ik heb het meer over de zondagmiddag lunch of zo.

Oscar

Citaat van: MO op 10-05-2006  12:54 ucollega's kopen in verre oorden bier voor mij

Wauw....dat zijn nog eens collega's. Heb ik ook een keer geraagd aan een collega....komt ie terug met een blikje pils... :(  wel uit dat land....maar geen speciaalbier. En op de vrijdagmiddag borrel presenteer ik wel af en toe mijn eigen brouwsels...om ze van de pils af te houden.. ;D  ;D

groeten en gezondheid
Oscar

Emmaneul

Citaat van: MO op 10-05-2006  12:54 uVijf voor drie heeft ook een vijf.

Dat snap ik, ik heb het gezegde ook niet zelf verzonnen...

JeroenCV

Ik drink het liefst donderdag avond een bierje, en verder in het weekend vaak 2. Wat ik drink is zeer afhankelijk van mijn stemming, het weer, en de vulling van mijn voorraad.

Adrie

Ik drink tegenwoordig ook liever 's middags voor het eten een biertje dan 's avonds. Mijn smaakpapillen zijn dan beter in vorm, lijkt wel en 's middags heb ik ook vaker dorst dan 's avonds. Dat is maar één van de redenen dat ik altijd uitkijk naar het weekend.

dennisbier

Ik heb 5 dagen ingevuld omdat dat ook voorkomt. ;D
Maar meestal drink ik iedere dag 1 flesje.
Dus naar de bierschuur, inslaan voor een maand = 30 flesjes. En die zijn meestal wel op. ;D

Ik kan je bijna verzekeren dat als je slechts 1 flesje drinkt elke dag, dat je er NIET verslaafd aan raakt.
Ik vergeet soms onbewust mijn flesje. Dus dat is mijn bewijs.

Drink je er iedere dag een stuk of 3, dan begeef je je echt op glad ijs.
Ik ken nog zo iemand. Dan geniet je niet meer.
Dan drink je 'brouwmeester' en zo. ;)

Ik blijf bij mijn biertje per dag. :biersmile:

Lenx

Ik drink er alle dagen ééntje, altijd 's avonds. Ik zou eigenlijk liever nu en dan gene drinken maar dan komt altijd de hartverscheurende gedachte in me op dat het leven al zo kort is en dat het zonde is van al dat goeie bier in de kelder. Nu drink ik er wel nooit meer dan één in de hoop geen verslaving te ontwikkelen want dat is wel het laatste waar ik op sta te wachten.

jan G

Ik drink/proef elke dag 1 of 2 flesjes bier. Op een vrije dag worden het er meestal een stuk of 5 a 6.
 :proost:

Bieker

Sinds korte tijd drink ik alleen in het weekend. Dan drink ik naast bier ook vaak wijn.

bazje

Hier net over de grens ligt de bierconsumptie beduidend hoger als in Nederland, of je nu naar oost of west gaat. Feit is wel dat het carnavalsseizoen is begonnen en dat wil zeggen dat er in het weekend nog wel eens veel bier (pils eigenlijk) gedronken wordt en dat de consumptie thuis op een lager pitje staat.
Zomers bij de barbecue wordt dit dan weer bijgehaald.

Voor het eten is het goed proeven. Het lijkt er dan wel op dat de smaakervaring veel intenser is.

Minimaal één keer per week wordt er bij ons toch wel een miniproeverij gehouden, ook al is het met zijn tweetjes uit één flesje.

Bazje....

Sjaak

Ik probeer alleen vrijdag en zaterdag te drinken.
Het lukt als er geen visite komt, zodra deze wel er is wordt er al snel gevraagd van biertje?
Tja en wat doe je dan als brouwer?

Herman

Citaat van: sjaak op 22-01-2007  13:42 uTja en wat doe je dan als brouwer?
Als je van bitter houd? Bitter lemon! >:D

Broeder Tuk

Ik drink bijna elke dag en zit nu in de 5e dag van mijn eerste alcoholvrije week sinds ik brouw. En ik moet zeggen dat die week :bokser: best wel lang duurt.

Ik vraag me af of het drinkgedrag van jullie ook nog veranderd is met de jaren?

Menno

Mijn drinkgedrag is niet veranderd. Moet men ook niet doen. Veranderen.  :D

Jacques

Ik drink tegenwoordig 4 dagen in de week alcohol en 3 dagen niet.  Ook houd ik het aantal biertjes beperkt tot niet meer dan 3. Vaak zijn het maar 2. Vandaag is daar een uitzondering op. Bij een evenement als het ONK drink je toch altijd wat meer...

Broeder Tuk

Citaat van: Jacques op 05-06-2010  08:34 uBij een evenement als het ONK drink je toch altijd wat meer...

Is dat vandaag? :verbergen:

Menno


JWVG

Ik drink heel regelmatig, maar zelden veel. Ik denk dat ik zo'n 6 dagen per week alcohol drink, maar van die 6 zijn er 5 waarop ik niet meer dan 1 glas drink. Ongeveer 50/50 bier/wijn. Vaak deel ik een flesje met mijn vrouw. Daarnaast een keer of 3 per maand in de kroeg, en dan zijn het natuurlijk een paar glazen meer.

Ik geloof niet echt dat dat een probleem is. Ik ben de laatste tijd wel behoorlijk afgevallen, want een flinke bierbuik bij deze hobby vind ik net iets TE stereotiep. En ik wil het een beetje gezond houden, natuurlijk  :biersmile:.

:degroeten: JW.

Broeder Tuk

Toen ik nog niet brouwde dronk ik een kratje in de week. Nu anderhalf jaar later drink ik nog steeds een kratje, maar het alcohol percentage is nu gemiddeld 8% in plaats van 5% en ik merk dat ik de alcohol ook steeds lekkerder ga vinden. Dat baart mij toch zorgen...
En het verstoort ook mijn slaapritme, vaak word ik om 3 uur 's nachts wakker, om vervolgens pas om 7 uur weer in slaap te vallen terwijl ik er om half 8 uit moet.

Caspar

Ik probeer ook een beetje te matigen, al drink ik nog steeds iedere week 6 a 7 bieren op een vrijdag en zaterdag...  doordeweeks drink ik niets meer, voor dat je het weet zit je inderdaad op een kratje Westmalle tripel per week zoals Broeder Tuk aangeeft.

Hopmans

Een tijd geleden dronk ik ook regelmatig wat.
Ik probeer te minderen (lukt niet altijd).
Het liefst alleen nog op vrijdag en zaterdag.
Zondag ook niet in verband met onderstaand waar ik ook last van heb met een biertje op.

Citaat van: Broeder Tuk op 05-06-2010  09:39 uEn het verstoort ook mijn slaap ritme, vaak word ik om 3 uur 's nachts wakker,
om vervolgens pas om 7 uur weer in slaap te vallen terwijl ik er om half 8 uit moet.

Het gekke is dat ik er in het weekeinde geen last van heb, dus het zal ook iets te maken hebben
met een bepaalde mate van werkstress. Niet zozeer alleen het werk zelf, maar alle veranderingen
binnen de organisatie.

broeder

Hoi brouwers M/V...

Op werkdagen drink ik meestal 2 a 3 flesjes tripel, dubbel.
Het weekend over het algemeen wat meer, s'middags buiten als het kan in de tuin een lekker witbiertje oid.
En komt er op een weekend-avond nog wat bezoek, ja dan nog een biertje extra, of een lekkere bourgogne, of een mooie oude port.
In de winter lekker bij de open haard een Rochefort, Chimay of Quadrupel.
Tja... het leven is zo slecht nog niet

Ik ben mij ervan bewust dat mijn alcoholgebruik vrij hoog ligt, maar het is ook zo lekker.
Bovendien... moet ik mijn brouwsels dan door de put gieten?
Natuurlijk wordt er ook veel bier als kado weggegeven of tijdens een bierproefavond met vrienden of familie geconsumeerd, maar toch blijft er ruim voldoende te drinken over.

Heel misschien over 20 jaar als ik 82 wordt ga ik wat minderen of wie weet stop ik er dan helemaal wel mee. :nut:
Wie leeft, wie dan zorgt.
Mijn grootste zorg op het ogenblik is, "wie gaat mijn stem krijgen". Heb het gevoel van "word ik niet door rechts genaaid, dan wel door links". Dat er bezuinigd moet worden staat buiten kijf, maar de methode waarop is vaak discutabel :weetniet:

Groet broeder Willem

Broeder Tuk

Citaat van: Hopmans op 05-06-2010  10:08 uHet gekke is dat ik er in het weekeinde geen last van heb, dus het zal ook iets te maken hebben
met een bepaalde mate van werkstress. Niet zozeer alleen het werk zelf, maar alle veranderingen
binnen de organisatie.





Werk jij ook op een brouwerij?

Kleine_Schriek

Vrijdagavond of middag (zoals gisteren) is het startsein voor het bier en zondagavond de laatste avond. Dus drie avonden in de week zitten wij gezellig bier te drinken. Vaker zou niet goed voor mij zijn, maar zo af en toe komt het wel voor natuurlijk dat er door de weeks iets te vieren is.

Een verslaving is het zeker niet. Ik heb twee maal 9 maanden lang niets gedronken (zwangerschappen) en 11 maanden na die 9 maanden nauwelijks iets gedronken (borstvoeding). In de borstvoedingstijd kolfde ik voor het geplande glas bier eerst af, dan lekker super genieten van het bier en daarna kreeg ons kind de gekolfde melk of wat uit de vriezer (een voorraadje was handig voor het geval ik nog een biertje besloot te nemen). Ja, dat was heel wat geplan om een lekker biertje te kunnen drinken. Ik denk dat ik nu nog steeds aan het inhalen ben ha ha  :proost: Ik moet wel toegeven dat ik in die tijd erg verlekkerd naar een glas bier kon kijken....

Hopmans

Citaat van: Broeder Tuk op 05-06-2010  10:24 uWerk jij ook op een brouwerij?

Ik werk fulltime in de leidingen en kabel-registratie bij een telecombedrijf.
Daarnaast ben ik sinds kort begonnen met huurbrouwen.


Broeder Tuk

Bedoel je dat je jezelf verhuurt om voor iemand anders te brouwen en dat  het dan wel mag?


Hopmans

Nee, ik ben een brouwer die nog geen geld heeft om een installatie te kopen,
dus huur ik een installatie van een willekeurige brouwerij.
Je moet wel zelfstandig ondernemer zijn natuurlijk, anders mag je niets verkopen.


Broeder Tuk

Heb jij na 8755 berichten nog geen geld voor een installatie?

Hoeveel liter brouw je dan als je huurt?

korek

Hoewel ik bijna nooit op peilingen reageer, wil ik nu wel aangeven hoeveel ik drink. Dat is eenmaal per week dat we (mijn vrouw en ik) ons helemaal laten gaan, hetzij met een succesvolle eigenbrouw, hetzij met een 'La Chouffe Blonde.

Menno

Citaat van: Broeder Tuk op 05-06-2010  09:39 uEn het verstoort ook mijn slaapritme, vaak word ik om 3 uur 's nachts wakker, om vervolgens pas om 7 uur weer in slaap te vallen terwijl ik er om half 8 uit moet.

Vreemd, als ik een aantal stevigere bieren heb gedronken, dan slaap ik uitstekend. En na een avondje op visite en de volgende dag een ONK, dan slaap ik zelfs thuis in een tuinstoel...  :proost: :nut: :slaperig:

Hopmans

Citaat van: Menno op 08-06-2010  19:35 uVreemd, als ik een aantal stevigere bieren heb gedronken, dan slaap ik uitstekend.
En na een avondje op visite en de volgende dag een ONK, dan slaap ik zelfs thuis in een tuinstoel...  :proost: :nut: :slaperig:

Het heeft met leeftijd te maken, met teveel drinken, of een combinatie daarvan.
De eerste helft van de nachtrust is wel goed, maar de tweede niet.
Dit is een normaal verschijnsel bij overmatig alcohol gebruik.

Ik heb afgelopen zondag 3 pilsjes (25 cc) op, en na 7 uur 's avonds niets meer, en dat ging goed.

Tja, er komt een moment dat je rustiger aan moet doen.
Dat is soms moeilijk, maar toch...

Broeder Tuk

Ja das beter he, als je zorgt dat je je bier op tijd hebt gehad dan slaap je wel goed. Zodra je lichaam de alcohol heeft verwerkt kun je weer verder slapen. Het is net alsof er dan een stof in je bloed zit (of  juist niet ) waardoor je niet kunt slapen.
Maar ik sport vrij veel en drink  het liefst na het sporten, dan zijn ze vaak ook het lekkerst. Met als gevolg dat ik tegen 12 uur op de bank in slaap val en dan om 4 uur wakker word van de tv. Maar ik zal proberen om het bij 2 te houden in het vervolg....

RobinB

De zogenoemde "Early morning awakening" is inderdaad een bekende bijwerking van (overmatig) alcohol gebruik
Alcohol verstoort de diepere slaapfasen (3&4) en REM-slaap, daarnaast treedt er een glutamaat rebound-effect op. Beide voornamelijk in de 2e helft van de slaap.

Broeder Tuk

Citaat van: RobinB op 08-06-2010  21:32 uDe zogenoemde "Early morning awakening" is inderdaad een bekende bijwerking van (overmatig) alcohol gebruik
Alcohol verstoort de diepere slaapfasen (3&4) en REM-slaap, daarnaast treedt er een glutamaat rebound-effect op. Beide voornamelijk in de 2e helft van de slaap.


En kun je in simpele termen uitleggen wat die glutamaat rebound inhoud?

William

Citaat van: RobinB op 08-06-2010  21:32 uDe zogenoemde "Early morning awakening" is inderdaad een bekende bijwerking van (overmatig) alcohol gebruik
Alcohol verstoort de diepere slaapfasen (3&4) en REM-slaap, daarnaast treedt er een glutamaat rebound-effect op.

 ??? dus een afhaalchinees met voldoende glutamaat als smaakversterker kan dit effect tegengaan  ???

JWVG

Ik kan proefondervindelijk inderdaad van harte bevestigen dat midden in de nacht (restjes) afhaalchinees eten ontzettend goed is voor de nachtrust, na een avondje doorzakken  :). Nu begrijp ik dat dat niet zo'n beste Chinees moet zijn, want er moet glutamaat in. Gelukkig is dat geen probeem  :-\.

(Blij dat ik van dienst kon zijn)

:degroeten: JW.

Menno

Citaat van: RobinB op 08-06-2010  21:32 uAlcohol verstoort de diepere slaapfasen (3&4) en REM-slaap, daarnaast treedt er een glutamaat rebound-effect op. Beide voornamelijk in de 2e helft van de slaap.
Ik heb hier eigenlijk nimmer last van als ik stevig doorgezakt hebt. En als ik dit niet heb ook niet, trouwens. Ben ik dan de uitzondering op de regel?  ;D

RobinB

Citaat van: Broeder Tuk op 08-06-2010  21:35 uEn kun je in simpele termen uitleggen wat die glutamaat rebound inhoud?

Glutamaat is een "activerende" neurotransmitter, dit systeem wordt onderdrukt door effecten van alcohol.
Als compensatie gaat je lichaam meer glutamaat produceren, tegen de tijd dat je alcohol grotendeels verwerkt is raakt je lichaam ge-agiteerd door de verhoogde hoeveelheid glutamaat. Hierdoor kan je onrustig worden, ongewenst wakker worden, trillen, tot zelfs epilepsie achtige aanvallen (convulsies) krijgen.

Of je dat effect kan tegen gaan door een verhoogde inname weet ik niet, maar gezien JW's ervaringen kennelijk wel! ;)
(het zou theoretisch een feedback-loop kunnen beïnvloeden waardoor je minder over-compensatie krijgt, maar dat is speculatie van mijn kant)

MM

Om op het onderwerp terug te komen. Ik drink alleen in het weekend vr-avond t/m zo-middag 1 tot en met 3 biertjes. Hetzelfde geldt voor surrogaat weekenden, zoals de dag voor hemelvaart en hemelvaart zelf.

Oscar

Even uit de kast komen... Ik proef eigenlijk iedere dag wel... :biersmile:

MM

Citaat van: Oscar op 09-06-2010  23:28 uEven uit de kast komen... Ik proef eigenlijk iedere dag wel... :biersmile:

Dat noem ik pas goed met je brouwhobby/werk omgaan. Krijg je er ook voor betaald, omdat je je thuis verder verdiept in je werk? Of heb je het over proeven op je werk?

Alchemist

Ik probeer elke dag bier te proeven. Dat lukt me eigenlijk bijna altijd wel. :)

Brouwvat

Wat is dat nou voor vraag.
Mijn vuurwerk hobby kan ik helaas/gelukkig maar een dag per jaar uitoefenen.
Gelukkig kan ik me kruitstress goed onderdrukken, door naar vuurwerkshows te gaan kijken.

Maar me bierhobby daar doe ik de hele week aan.
Noem me geen zuipert, want ik ga er wel verandwoordelijk mee om.
Net zoals die andere hobby trouwens.

PatrickBrouwer

Ik drink bijna iedere dag wel een biertje. De dagen dat ik niet drink komen óf omdat ik er geen tijd voor heb óf omdat ik niets in huis heb.

Zelfs op een ordinaire dinsdag zoals vandaag heb ik twee pilsjes op.
Ik had er graag meer gedronken, maar wil de roes vermijden.

Wellicht os het beter om twee alcohol vrije dagen in te lassen. Dit zal ik vanaf heden gaan proberen. Morgen en overmorgen dus geen bier voor mij!

RobinB

Citaat van: PatrickBrouwer op 18-06-2013  21:14 uWellicht os het beter om twee alcohol vrije dagen in te lassen.

In theorie niet, maar dan wel onder de voorwaarde dat je elke dag 1-2 units drinkt zónder uitspattingen in het weekend. Dat geeft statistisch een langere overleving (lager mortaliteitsrisico)

Jeruzalem

Ik ben docent en als ik het eerste uur les moet geven, drink ik de avond ervoor niet. Ik ga dan op tijd naar bed en blijf nuchter om zo fit mogelijk te zijn. In periodes zonder deze vroege verplichtingen drink ik vrijwel elke dag.
Wat ik lastig vind, is een lekker, alcoholvrij alternatief te vinden. Ik drink meestal thee. Iemand nog goede tips?

RobinB

Een alcoholvrij alternatief kan natuurlijk van alles zijn, binnen het bier-achtige segment vind ik Stender en Duitse malztrunk (bijv. vitamalz) wel lekker!

Christiaan S

Ik geniet van een biertje per dag. Zo kan ik de gebrouwen biertjes volgen.

krek zat

Iedere dag een eigen gebrouwen biertje gaat er wel in. Ik moet ook wel, want anders heb ik teveel voorraad en komt er van het brouwen helemaal niets meer terecht.

Jukkie

Bijna elke dag. Hartstikke lekker, alleen merk ik dat de zwaardere bieren steeds vaker de voorkeur krijgen.
Alhoewel... op een zwoele avond als deze, tuinstoel in standje achter-over,  is een 'normaal' witbier ook een traktatie!

Broeder Tuk

Citaat van: Jukkie op 18-06-2013  22:21 uBijna elke dag. Hartstikke lekker, alleen merk ik dat de zwaardere bieren steeds vaker de voorkeur krijgen.


Dat is mij ook opgevallen sinds ik een poosje alleen maar zwaar bier dronk zit er een stemmetje in mijn hoofd die de hele tijd op zwaar bier aanstuurt.

hobbybob

Sinds een maand of 2 alleen nog in het weekend, weekend is bij mij:

Vrijdagmiddag 17 uur tot zondagavond 22:00 uur

Oscar

Citaat van: PatrickBrouwer op 18-06-2013  21:14 uzelfs op een ordinaire dinsdag zoals vandaag heb ik twee pilsjes op.

Wat een armoede. Geen zelfbrouw?  ;D ;D ;D

citrasimcoe

Citaat van: Broeder Tuk op 19-06-2013  10:38 uDat is mij ook opgevallen sinds ik een poosje alleen maar zwaar bier dronk zit er een stemmetje in mijn hoofd die de hele tijd op zwaar bier aanstuurt.
Ik heb de laatste maanden het tegenovergestelde: steeds zin in lichte bieren. Die zware bieren zit je zo een uur op te 'kauwen'. Dikke stouts en DIPA's bewaar ik vaak voor een moment dat ik met mijn brouwmaat zit, die flessen deel ik liever.

De laatste tijd zijn dus mijn favorieten: Punk IPA, Emelisse Oertype en eigenbrouw De Zwoele Stad (tarwebier).

Broeder Tuk

Citaat van: Aart op 19-06-2013  13:43 uDie zware bieren zit je zo een uur op te 'kauwen'.


Bij mij gaat dat niet op, mijn drink tempo is altijd hetzelfde. Of het nou pils, tripel of colaberenburg is.

ciesvandekwis

Elke avond. Of na de looptraining in de kantine met de medesporters. Aangezien we daar toch genoeg opdoen mag ik van de uitbater al eens een eigenbrouwtje meebrengen en laten proeven. Altijd erg leuk, want totaal geen bierkenners en dus des te meer verwonderd als ze eens voor de eerste keer zo'n IPA proeven. De vrouwen zijn er gek op  :biersmile:

Henielma

Citaat van: Jeruzalem op 18-06-2013  21:48 uWat ik lastig vind, is een lekker, alcoholvrij alternatief te vinden. Ik drink meestal thee. Iemand nog goede tips?

Een mooi alternatief vind ik Lipton Ice tea. Of dit zelf maken en op tap zetten. Zo heb ik dat hier nu gedaan. Of van die aanmaak uit blik met water uit de koelkast en nog ijsblokjes erbij.

bolks

Als ik thuis ben proef/drink ik elke dag een van mijn eigen brouwsels of er moet een commercieel bier in huis zijn wat ik wil proberen...
Alleen als het heel warm is drink ik een ijskoud pilsje recht uit de koelkast om de grote dorst te lessen. En dan soms daarna een zwaarder voor de lekker.... Meestal blijft het bij 1 van mijn eigen brouwsels.

Jeruzalem

Citaat van: Henielma op 19-06-2013  19:47 uEen mooi alternatief vind ik Lipton Ice tea. Of dit zelf maken en op tap zetten. Zo heb ik dat hier nu gedaan. Of van die aanmaak uit blik met water uit de koelkast en nog ijsblokjes erbij.

Zelf maken is geen gek idee. Ik drink niet graag veel zoete frisdrank. Als ik zelf ijsthee maak kan ik er misschien wat minder suiker aan toevoegen. Malztrunk ga ik eens kopen als ik komende vakantie in Duitsland ben (al ben ik op vakantie ook altijd wel goed aan de zuip).

Citaat van: Broeder Tuk op 19-06-2013  10:38 uDat is mij ook opgevallen sinds ik een poosje alleen maar zwaar bier dronk zit er een stemmetje in mijn hoofd die de hele tijd op zwaar bier aanstuurt.

Broeder Tuk roept in dit topic eigenlijk al jaren om hulp  :proost: Niet het juiste forum denk ik...  ;)

William

Citaat van: Henielma op 19-06-2013  19:47 uEen mooi alternatief vind ik Lipton Ice tea. Of dit zelf maken en op tap zetten. Zo heb ik dat hier nu gedaan. Of van die aanmaak uit blik met water uit de koelkast en nog ijsblokjes erbij.

Zou het niets zijn om een wort met een laag SG en stevig gehopt als alternatief te gebruiken en hier koolzuur op te zetten?

heijligers

Citaat van: Jeruzalem op 19-06-2013  20:05 uBroeder Tuk roept in dit topic eigenlijk al jaren om hulp  :proost: Niet het juiste forum denk ik...  ;)
Een tijd geleden stonden er vaak allerlei afkickklinieken en dergelijke bij de google advertenties. Die zie ik tegenwoordig niet meer staan.

heijligers

Citaat van: William op 19-06-2013  20:20 uZou het niets zijn om een wort met een laag sg en stevig gehopt als alternatief te gebruiken en hier koolzuur op te zetten?
Leuk idee, ik maak er al sorbetijs van (maar daar zit ook bier doorheen).

Hoe zit het met de bewaarbaarheid van dergelijk wortdrank op de tap?

bert braadslee

Citaat van: heijligers op 19-06-2013  20:55 uEen tijd geleden stonden er vaak allerlei afkickklinieken en dergelijke bij de google advertenties. Die zie ik tegenwoordig niet meer staan.

Gelukkig, het lag dus niet alleen aan mij...  ;)

Elke avond wel een beugelflesje (of 2) zelfbrouwseltje. Maar het stemmetje van Broeder Tuk ken ik wel.
Misschien stonden die links onderaan er toch niet voor niks.
 :proost:

Fripel

Ik drink alleen in het weekend en niet op zondag, verjaardagen op die dag uitgezonderd.
Meestal 2 a 3 tripel(achtige) bieren of iets onbekends om te proeven. Of eigenbrouw uiteraard.

Doordeweeks moet ik vroeg op, bier drinken de avond tevoren bevalt me dan op het moment zelf wel maar de ochtend en dag daarna minder... Vandaar dat ik dat niet doe.

Als ik vrij ben drink ik wel een biertje doordeweeks, meestal elke dag wel in vakanties.

ciesvandekwis


PatrickBrouwer

Citaat van: Oscar op 19-06-2013  13:20 uWat een armoede. Geen homebrew?  ;D

Haha! Die bewaar ik voor speciale gelegenheden. Anders is het te snel op!

Gisteren bewust een bier vrije dag gehad. Ben trots ;)

Oscar

Citaat van: PatrickBrouwer op 20-06-2013  19:27 uHaha! Die bewaar ik voor speciale gelegeheden. Anders is het te snel op!

Dan moet je meer en/of vaker brouwen... :brouwen:

broeder

Hoi,
Ik drink alleen op de dagen waar een W in zit...
Weekend en Woensdag en natuurlijk op Waandag, Winsdag, Wonderdag en de Weekendstartdag Wrijdag.
Ook ben ik een liefhebber van de wat zwaardere bieren...
Pils valt bij mij onder de categorie blubber.
Dus ik vrees dat ik niet zo gezond bezig ben, maar wel prettig.
Door mijn ambacht: typografie... dus in het verleden veel gewerkt met lood, vluchtige stoffen en verschillende soorten chemicaliën, heb ik de nodige ellende al opgespaard.
Ook mijn hobby in mijn jongere jaren: sleutelen aan motorfietsen, waaronder het vervangen van remvoeringen, boren, schuren, vijlen en effe blazen en weg is de asbest... Zal niet veel goeds hebben gedaan.
Dus ga ik nu niet mijzelf erg grote beperkingen opleggen.
Klinkt bruut... Maar daar ik nu voor mijn pensioen sta, wil ik er wel van genieten.
Ik heb mij er al lang bij neergelegd dat ik niet door ouderdom het tijdelijke voor het eeuwige ga verwisselen. >:D :huilen: :nut: :weetniet:

Dus proost en maak er wat moois van,
Groet
Broeder Wiillem

jank

Ik drink elke dag 1 à 2 flesjes. Nu heb ik fust met tap naast de bank.

Oscar

Citaat van: jank op 20-04-2016  21:22 uIk drink elke dag 1 à 2 flesjes. Nu heb ik fust met tap naast de bank.

Dus nu 1 a 2 fustjes per dag   >:D  ;)

jank


Oscar

Citaat van: jank op 20-04-2016  22:01 uNee  Oscar. Nu een paar glaasjes.



 ;D ;D ;D

jank


marc0871

Elke dag wel 1 of 2 flesjes. In het weekend een paar meer.
Soms een aantal dagen of een week gewoon niks. Ook geen probleem.

Eric v B

Door de week één flesje per avond. In het weekend soms twee flesjes per avond. Ligt eraan welk bier/alcohol percentage.

DJ

Woensdag 1 flesje om de week te breken, vrijdag enkele om t weekend in te luiden, zaterdag puur genieten en zondag enkel om t weekend af te sluiten.
Dan vliegt er weer een week voorbij.

meindert.m

Als ik ochtenddienst heb 2flesjes bier savonds. als ik middagdienst heb 1flesje. En na de nachtdienst 1flesje in mijn vrijedagen een stuk of 4 flessen of 3 eigen brouw. dus drink eigenlijk 6dagen in de week

Sander van Dijk

Gemiddeld kom ik volgens mij uit op 3 dagen per week. Als ik gewoon thuis ben, in het weekend 1 á 2 avonden dat ik 1 á 2 flesjes op een avond open trek. Door de week 1 á 2 avonden dat ik één flesje opentrek.


Als ik vrienden over de vloer heb of ergens anders bier drink worden het er meer :biersmile:  Dit is ook wel afhankelijk van de zwaarte van het bier.


Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn biertap net klaar heb, dus het wordt dan wel makkelijker om een biertje te pakken, maar ik ga dit wel netjes binnen de perken houden :)

Markiej87

Mijn bierdrinkgedrag is volstrekt willekeurig. Soms drink ik er 4 op een doordeweekse avond, soms niks. De ene week elke dag, dan weer 2 dagen in een week.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.